- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі комунального закладу освіти "Середня загальноосвітня школа N 65" Дніпропетровської міської ради
На виконання Державної програми "Вчитель", затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2002 р.
N 379, враховуючи лист Головного управління освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 17.01.2011 N 127/1/1-11, висновки комісії з питань інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи загальноосвітніх навчальних закладів Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки, з метою розроблення та забезпечення функціонування інноваційної моделі виховання у старшокласників громадянської ініціативності у позакласній діяльності
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Заявку на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Виховання у старшокласників громадянської ініціативності у позакласній діяльності" на базі комунального закладу освіти "Середня загальноосвітня школа N 65" Дніпропетровської міської ради, Програму дослідно-експериментальної роботи на 2011-2015 роки та Програму I (організаційно-підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи на січень - червень 2011 року, що додаються.
2. Надати статус експериментального загальноосвітнього навчального закладу всеукраїнського рівня комунальному закладу освіти "Середня загальноосвітня школа N 65" Дніпропетровської міської ради (далі - загальноосвітня школа N 65).
3. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.):
надавати науково-методичну допомогу педагогічному колективу загальноосвітньої школи N 65;
заслухати звіт про завершення I (організаційно-підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи у червні 2011 року.
4. Головному управлінню освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації (Мегега Г.Б.) надавати допомогу загальноосвітній школі N 65 у забезпеченні необхідних умов в організації та проведенні дослідно-експериментальної роботи.
5. Розмістити наказ на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки (www.mon.gov.ua) та Інтернет-порталі "Єдине освітнє інформаційне вікно України" (www.osvita.com).
6. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Голова комісії з реорганізації Міністерства | Б.М.Жебровський |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки
08.02.2011 N 112
ЗАЯВКА
на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Виховання у старшокласників громадянської ініціативності в позакласній діяльності" на базі комунального закладу освіти "Середня загальноосвітня школа N 65" Дніпропетровської міської ради на 2011-2015 роки
Актуальність дослідження. Становлення України як правової демократичної держави актуалізує проблему розбудови громадянського суспільства як системи самостійних і незалежних від держави громадських інститутів і відносин, що забезпечують умови для реалізації прав, інтересів і потреб людини, її самореалізації як громадянина.
Взаємодія громадянського суспільства з органами державної влади передбачає верховенство закону, плюралізм в області ідеології, реальну свободу слова, друку, совісті, високий рівень політичної, правової та моральної культури. На думку К.Чорної, суб'єкти громадянського суспільства спроможні співпрацювати зі владою задля прогресивного розвитку України; законним, цивілізованим способом відстоювати свої права, інтереси і свободи, не порушуючи миру та злагоди в суспільстві, тим самим зміцнюючи засади демократичної правової держави. Розбудова паритетних відносин зі владними структурами вимагає активності та ініціативності самих громадян.
У зв'язку із зазначеним вище виникає необхідність виховання громадянської ініціативності як показника вищої форми активності особистості - члена громадянського суспільства.
Проблема виховання ініціативності, в широкому розумінні цього терміну, протягом багатьох років активно розроблялась дослідниками у галузі філософії, психології, педагогіки, соціології та інших наук.
В енциклопедичному словнику поняття "ініціативність" тлумачиться як почин, спонукання до початку справи, спроможність висувати нові ідеї, пропозиції і самостійно діяти. У педагогічному словнику ініціативність трактується як риса особистості, що характеризується спроможністю та схильністю до активних і самостійних дій.
П.Рудик характеризує сутність ініціативності як готовність і спроможність особистості на самостійні вольові прояви, що виражаються у самостійній постановці мети та організації діяльності, спрямованої на досягнення цієї мети. На думку Л.Новікової, ініціативність взаємопов'язана із самостійністю в постановці мети діяльності, у знаходженні шляхів та засобів її реалізації. М.Говоров розглядає ініціативність як уміння людини діяти без нагадування і підштовхування, за своєю власною ініціативою, здатність до відповідальності за свої дії та вчинки. За П.Івановим, прояв ініціативності передбачає висунення без будь-яких спонукань ззовні мети дії, добір шляхів і засобів, що ведуть до її досягнення та самостійної діяльності щодо реалізації цієї мети. К.Абульханова-Славська розглядає ініціативність як одну з найважливіших форм соціальної активності, для якої характерні прояви особистісного інтересу і творчого ставлення до дійсності, а також зустрічна активність стосовно іншої людини. В.Селіванов визначає ініціативність як готовність і спроможність людини за власним поштовхом виконувати дії та вчинки, брати на себе відповідальність за них.
Зазначені вище характеристики у повній мірі стосуються сутності поняття "громадянська ініціативність", яка передбачає діяльнісний стан людини, члена громадянського суспільства, з її активним ставленням до змісту і характеру суспільної діяльності громадянського спрямування, прагнення особистості мобілізувати свої морально-вольові зусилля у сфері взаємодії органів державної влади та інститутів громадянського суспільства.
Особистість, яка виявляє громадянську ініціативність, спонукається внутрішньою метою і громадянськими цінностями, діє на засадах добровільності, самостійності та свободи вибору. Тому громадянська ініціатива виходить за межі громадянських обов'язків і спрямована на вияв активності та самостійності особистості як члена громадянського суспільства.
У період суспільних трансформацій в Україні (становлення громадянського суспільства, демократизація та гуманізація відносин між органами державної влади і громадянами, інформатизація суспільного життя) проблема виховання громадянської ініціативності потребує дослідження на нових теоретико-методологічних засадах.
Всі процеси, що відбуваються у суспільстві, повною мірою відображаються на діяльності загальноосвітніх навчальних закладів. З огляду на це, виховання громадянської ініціативності у старшокласників, які незабаром розпочнуть самостійне життя, набуває особливої значущості, оскільки саме у цей період проявляється психологічна готовність особистості до самовизначення, потреба у досягненні певного соціального статусу, взаємодії з іншими людьми. У старший шкільний вік відбувається засвоєння шкільною молоддю ціннісних уявлень на основі їх особистісної значущості та активно розвивається здатність до прийняття на себе моральної відповідальності з урахуванням суспільних цінностей.
Виховання громадянської ініціативності набуває більш практичної спрямованості у позаурочній діяльності. Саме в цей час відбувається інтенсифікація міжособистісних стосунків вихованців, створюються найсприятливіші умови для формування та розвитку різноманітних ставлень старших учнів до навколишнього світу і самого себе, повніше реалізуються можливості самовизначення та самоствердження особистості як суб'єкта громадянського суспільства.
Зазначене вище зумовило вибір теми дослідження: "Виховання громадянської ініціативності старшокласників у позакласній діяльності".
Об'єкт дослідження: виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів.
Предмет дослідження: зміст та психолого-педагогічні умови процесу виховання громадянської ініціативності учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів у позакласній діяльності.
Мета дослідження полягає в обґрунтуванні, розробці та експериментальній апробації функціонально-змістової моделі виховання громадянської ініціативності старшокласників загальноосвітніх навчальних закладів у позакласній діяльності.
Завдання дослідження:
1. Проаналізувати психолого-педагогічну та науково-методичну літературу з проблеми дослідження.
2. Визначити психолого-педагогічні умови підвищення ефективності процесу виховання громадянської ініціативності учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів у позакласній діяльності.
3. Розробити основні компоненти методичної системи підготовки педагогів до виховання громадянської ініціативності старшокласників у позакласній діяльності.
4. Здійснити дослідно-експериментальну перевірку ефективності функціонально-змістової моделі виховання громадянської ініціативності старшокласників у позакласній діяльності.
Гіпотеза дослідження базується на припущенні, що забезпечення підвищення ефективності процесу виховання громадянської ініціативності старшокласників у позакласній діяльності можливе за умов:
- моделювання процесу виховання громадянської ініціативності старшокласників у позакласній діяльності з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей розвитку старшокласників;
- створення сукупності організаційних, психолого-педагогічних умов, що забезпечують цілісність, системність та цілеспрямованість виховання громадянської ініціативності старшокласників у позакласній діяльності;
- педагогічно виправданого і доцільного використання інноваційних технологій та інтерактивних форм роботи;
- розвитку ролі учнівського самоврядування навчального закладу у формуванні демократичних цінностей старшокласників.
Методологічною основою дослідження є філософські і культурологічні ідеї гуманізації та демократизації суспільного життя; концептуальні положення теорії особистості та її розвитку в процесі виховання; загальні положення аксіологічного, особистісно орієнтованого, системного та діяльнісного підходів до розвитку особистості; комплексного підходу доорганізації виховного процесу.
Теоретичну основу дослідження становлять психолого-педагогічна теорія цінностей (О.Бодальов, Л.Божович, О.Вишневський, Д.Ельконін, А.Здравомислов, Д.Леонтьєв та ін.); концепції особистісно орієнтованого та громадянського виховання (І.Бех, О.Сухомлинська, К.Чорна та ін.); психолого-педагогічна теорія гуманізації виховного процесу (І.Бех, Р.Бернс, В.Білоусова, О.Кононко, А.Маслоу, Т.Поніманська, К. Роджерс та ін.); теорія психолого-педагогічного проектування виховного процесу (О.Киричук, О.Коберник, В.Краєвський, М.Красовицький та ін.); положення Законів України
"Про освіту",
"Про загальну середню освіту", концепції формування гуманістичних цінностей, Національної програми виховання дітей та учнівської молоді.
Науково-педагогічні принципи експерименту:
науковість, системність, антропоцентризм, гуманізм, демократизм, наступність та безперервність, природовідповідність, суб'єктність, плюралізм, соціальне партнерство.
База дослідження:комунальний заклад освіти "Середня загальноосвітня школа N 65" Дніпропетровської міської ради.
Методи дослідження:
- аналіз, порівняння та узагальнення наукових джерел стосовно проблеми дослідження, що дозволить виявити стан її розробленості у педагогічній теорії;
- аналіз, порівняння та узагальнення зарубіжного і вітчизняного досвіду виховання громадянської ініціативності особистості;
- спостереження, анкетування, тестування, бесіди, вивчення продуктів діяльності старшокласників для обґрунтування необхідних організаційних та психолого-педагогічних умов виховання громадянської ініціативності старшокласників у позакласній діяльності;
- методи моделювання та проектування для розробки функціонально-змістової моделі виховання громадянської ініціативності старшокласників у позакласній діяльності;
- педагогічний експеримент для перевірки ефективності розробленої моделі.
Наукова новизна та теоретичне значення результатів дослідження визначатиметься теоретичним обґрунтуванням експериментального дослідження функціонально-змістової моделі виховання громадянської ініціативності старшокласників у позакласній діяльності.
Подальшого розвитку набудуть ідеї демократизації відносин всіх учасників виховного процесу сучасного закладу освіти.
Практичне значення дослідження полягатиме у розробці та впровадженні функціонально-змістової моделі виховання громадянської ініціативності старшокласників у позакласній діяльності; підготовці методичних рекомендацій з використання інноваційних технологій виховання громадянської ініціативності старшокласників у позакласній діяльності, демократизації шкільного життя; створенні діагностичного інструментарію та методичного забезпечення процесу виховання громадянської ініціативності старшокласників (посібників, програм, практичних матеріалів для організації якісної позакласної діяльності в аспекті дослідження).
Результати дослідження, розроблені матеріали стануть у нагоді класним керівникам 9-11 класів, педагогам-організаторам, викладачам і студентам вищих педагогічних навчальних закладів, методистам інститутів післядипломної педагогічної освіти.
Вірогідність результатів експерименту забезпечуватиметься теоретичним і методичним обґрунтуванням його вихідних позицій, застосуванням комплексу засобів, форм та методів, адекватних об'єкту, предмету, меті і завданням дослідження; коректним використанням методик та технологій за погодженням із науковим керівником і науковим консультантом дослідження; якісною обробкою експериментальних даних; систематичним моніторингом експерименту, а також підтверджуватиметься їхньою широкою апробацією на Всеукраїнських і обласних конференціях, психолого-педагогічних семінарах, впровадженням у практику роботи педагогічних колективів шкіл України.
Терміни та етапи проведення дослідно-експериментальної роботи:
I. Організаційно-підготовчий етап (січень - червень 2011 р.):
- визначення кола учасників дослідно-експериментальної роботи, створення тимчасових творчих колективів (ТТК), конкретизація завдань діяльності у відповідності до мети дослідно-експериментальної роботи;
................Перейти до повного тексту