- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі Броварського навчально-виховного об'єднання управління освіти Броварської міської ради Київської області
На виконання Державної програми "Вчитель", затвердженої постановою Кабінету Міністрів України 28 березня 2002 р.
N 379, враховуючи лист управління освіти Броварської міської ради Київської області від 15.11.2010 N 1240, висновки комісії з питань інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи загальноосвітніх навчальних закладів науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки, з метою розроблення та визначення організаційно-педагогічних умов реалізації інноваційної моделі розвитку Броварського навчально-виховного об'єднання та відповідного програмно-методичного забезпечення
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Заявку на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Розроблення моделі навчально-виховного об'єднання як Школи життєвого успіху" на базі Броварського навчально-виховного об'єднання управління освіти Броварської міської ради Київської області, Програму дослідно-експериментальної роботи на 2010-2016 роки та Програму 1 (підготовчого) етапу на 2010-2011 роки, що додаються.
2. Надати статус експериментального загальноосвітнього навчального закладу всеукраїнського рівня Броварському навчально-виховному об'єднанню Броварської міської ради Київської області.
3. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.): надавати науково-методичну допомогу педагогічному колективу навчально-виховного об'єднання;
заслухати звіт про завершення I (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи у травні 2013 року.
Управлінню освіти Броварської міської ради Київської області (Онищенко В.І.) надавати допомогу педагогічному колективу Броварського навчально-виховного об'єднання у забезпеченні необхідних умов в організації та проведенні дослідно-експериментальної роботи.
Розмістити наказ на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки www.mon.gov.ua та на Інтернет-порталі "Єдине освітнє інформаційне вікно України" (www.osvita.com).
Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Т.в.о. Міністра | Б.М.Жебровський |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки
03.12.2010 N 1198
ЗАЯВКА
на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Розроблення моделі навчально-виховного об'єднання як Школи життєвого успіху" на базі Броварського навчально-виховного об'єднання управління освіти Броварської міської ради Київської області
Актуальність дослідження
Система освіти XXI століття у відповідності з вимогами сьогодення потребує глибинного переосмислення. Оновленому суспільству потрібні громадяни, які можуть самостійно мислити, здатні до самореалізації на основі об'єктивної самооцінки, вирішувати реальні завдання в суперечливих і складних умовах буття. Демократизація освіти, надання їй державно-національної спрямованості вимагають від науковців і практиків пошуку нових шляхів якісного вдосконалення виховання і розвитку підростаючої особистості. На даний час повинна діяти така освітня модель, яка б давала дитині змогу вирішувати складні питання життєтворчості, успішно досягати індивідуальних і суспільних цілей.
Сьогодні українська школа поступово, але неухильно рухається у напрямі інноваційного забезпечення взаємодії шкільних знань та умінь з навичками конструктивного спілкування, загальними принципами розуміння сутності найпростіших соціальних процесів і явищ, економічними вимогами до майбутнього спеціаліста. Цей напрям має вивести шкільну освіту на якісно новий рівень, що сприятиме виконанню головної її функції - підготувати учнівську молодь до соціальних змін, зробити їх конкурентноспроможними на ринку праці, сформувати успішну особистість.
Педагогіка успіху є сьогодні на етапі піднесення. Існуючі досі педагогічні системи теж ставили за мету успіх учня. І лише тепер ця мета стає досяжною.
З одного боку їй сприяє - оновлення змісту освіти, інноваційні технології, нові організаційні форми освіти, з іншого - у зв'язку з утвердженням у суспільстві ринкових відносин, в основі яких є конкуренція їх суб'єктів, соціальний попит на педагогіку успіху зазнав докорінних змін і на даний час якісна освіта ототожнюється з конкурентоспроможністю людини.
У такому контексті педагогіка успіху розглядається як можливість модернізації сучасної освіти, формування партнерських стосунків між навчальним закладом, підприємствами і організаціями та фізичними особами і, зокрема, у створенні організаційно-педагогічних умов для формування успішної особистості.
Таким чином, актуальність дослідження полягає в розробленні моделі навчально-виховного об'єднання як Школи життєвого успіху, яка сприяє поглибленню розвивальних можливостей діючої державної програми, розширенню форм організації навчальної діяльності, оновленню викладання основних навчальних дисциплін, організації пізнання та самопізнання, набуття дітьми, вихованцями і учнями нового досвіду в самореалізації життєдіяльності та окрім роботи в процесі традиційних організаційних форм діяльності дітей, вихованців та учнів передбачає запровадження структурних компонентів, кожний з яких є цілісною системою, а саме:
Навчально-виховне об'єднання |
Школа життєвого успіху |
Центру раннього розвитку Клуб Малятко |
Школа радості та сили розуму - для дітей 3-6 років |
Центру позашкільної освіти |
Школа життєвого успіху - для учнів 1-7 класів |
Вечірньої (змінної) загальноосвітньої школи II-III ступенів; Центру професійної освіти |
Діловий тренінговий центр "Успіх" для учнів 8-11 класів |
Метою дослідження є розроблення й впровадження моделі навчально-виховного об'єднання як Школи життєвого успіху, організація навчально-виховного процесу якого спрямована на впровадження науково-педагогічного проекту "Школа життєвого успіху" (керівник проекту Максюта Н.Д.).
Гіпотеза дослідження полягає у тому, що розробка та впровадження моделі навчально-виховного об'єднання як Школи життєвого успіху можлива за умов:
- реалізації впровадження особистісно-компетентісного підходу в навчально-виховний процес;
- координації зусиль всіх учасників навчально-виховного процесу;
- застосування широкого спектру педагогічних технологій у навчально-виховному процесі на різних освітніх рівнях з урахуванням інтересів, потреб, можливостей та прав особистості вихованця та учня;
- загальної оптимізації навчально-виховного процесу;
- удосконалення професійної майстерності колективу педагогів;
- спрямування навчально-виховного процесу на підтримку створеного сприятливого освітнього середовища, утвердження педагогіки успіху;
- запровадження консультативно-інформативної, тренінгової роботи з учасниками навчально-виховного процесу навчально-виховного об'єднання;
- безперервності діагностичної роботи у навчально-виховній діяльності педагогів.
Відповідно до мети та гіпотези сформульовано завдання:
- розробити модель навчально-виховного об'єднання як Школи життєвого успіху;
- забезпечити функціонування цілісної навчально-виховної системи на основі запровадження сучасних особистісно орієнтованих технологій, спрямованих на формування успішної особистості - громадянина України;
- організувати у навчально-виховному об'єднанні як Школі життєвого успіху цілеспрямованої, проектної і всебічної діяльності дітей та учнівської молоді у контексті ціннісного самоусвідомлення особистості на основі вивчення і засвоєння учнями загальнолюдських і національних цінностей, набуття високого рівня життєвої компетентності;
- забезпечити співробітництво, співтворчість вихователів, керівників гуртків, вчителів та дітей, вихованців і учнів у процесі навчальної та позаурочної діяльності;
- реалізувати програму формування успішної особистості як системи підвищення життєвої компетентності дітей дошкільного віку (3-6 роки) та вихованців і учнів 11-ти річної школи;
- забезпечити всебічну і ґрунтовну підготовку вихователів, керівників гуртків, вчителів, класних керівників, завідувачів відділів, психологів, методистів, соціальних педагогів та педагогів-організаторів до здійснення процесу формування успішної особистості;
- здійснити аналіз отриманих результатів, корекцію подальшої траєкторії розвитку навчально-виховного об'єднання як Школи життєвого успіху.
Об'єкт дослідження - учасники навчально-виховного процесу Броварського навчально-виховного об'єднання (вихованці, учні, педагогічні працівники, батьки та громадськість).
Предмет дослідження - зміст, технології та психолого-педагогічні умови процесу впровадження науково-педагогічного проекту "Школа життєвого успіху".
Методи дослідження:
теоретичний аналіз світового та вітчизняного досвіду щодо створення організаційно-педагогічних умов, за яких випускники навчально-виховного об'єднання стануть успішними і конкурентноздатними;
моніторинг, спостереження, анкетування, тестування, тренінги з учнями та педагогами, інтерв'ювання, бесіди;
психолого-педагогічний аналіз змін рівня сформованості у вихованців та учнів життєтворчих компетентностей;
статистична обробка даних, отриманих у процесі дослідно-експериментальної роботи.
Теоретико-методологічна основа експерименту ґрунтується на філософських положеннях про єдність свідомості та діяльності, про взаємозалежність між розвитком особистості й організацією її навчальної роботи, ідеях особистісно-орієнтованої освіти, психолого-педагогічній теорії цінностей, дослідженнях в галузі педагогіки успіху, формування і розвитку життєтворчих компетенцій особистості, психолого-педагогічних тенденціях розвитку профільної та професійної освіти в Україні, теорії систем та системного підходу, теорії управління системами, теорії змісту навчання.
Теоретичну основу дослідження становлять:
Положення Законів України
"Про освіту",
"Про дошкільну освіту",
"Про позашкільну освіту",
"Про загальну середню освіту",
"Про професійно-технічну освіту",
Національної доктрини розвитку освіти,
Національної програми виховання дітей та учнівської молоді, Концепції дошкільної освіти, Концепції позашкільної освіти, Концепції загальної середньої освіти,
Концепції профільного навчання в старшій школі.
Реалізація мети та завдань дослідження ґрунтується на таких принципах:
принцип пріоритету компетентнісного підходу, що передбачає створення таких інноваційних технологій організації навчально-виховного процесу, які активізують творчий пошук особистості та її діяльність;
принцип безперервності, послідовності, систематичності та системності проведення діагностичної роботи щодо спрямованості інтересів учнів до різних сфер діяльності, ступеню вираження інтересів вихованців та учнів до певного виду професійної діяльності;
принцип забезпечення рівних можливостей для кожного вихованця та учня в реалізації права на вільний вибір виду діяльності і професії у майбутньому відповідно до його здібностей та інтересів з урахуванням соціокультурної і виробничої інфраструктури регіону;
принцип індивідуального підходу, що дає можливість максимально реалізувати здібності учнів й створити умови для формування гармонійно розвиненої особистості, орієнтованої на самоосвіту впродовж всього життя;
принцип сенситивності - врахування найбільш сприятливих періодів розвитку особистості для сприйняття певного навчального процесу;
принцип гуманізації, що передбачає надання найвищого пріоритету в навчально-виховному процесі особистості вихованців та учнів, особистісно-орієнтованій розвиваючій спрямованості й повноцінному всебічному розвитку;
принцип демократизації освіти, що передбачає співробітництво, спільну творчість педагога і вихованця, віру у творчі здібності учнів, повагу до суверенітету особистості, що відкриває їй шлях до повноцінного життя;
принцип інтегративності - єдності вимог і педагогічного впливу на вихованця та учня навчально-виховного об'єднання та сім'ї.
База дослідження: Броварське навчально-виховне об'єднання управління освіти Броварської міської ради Київської області.
Наукова новизна і теоретичне значення дослідження полягають у розробленні моделі навчально-виховного об'єднання як Школи життєвого успіху.
Теоретичне значення дослідження полягає у здійсненні теоретичного аналізу процесу формування та впливу сприятливого освітнього середовища на успішного та конкурентоспроможного випускника навчального закладу шляхом координації зусиль всіх суб'єктів навчально-виховного процесу.
Практичне значення дослідження полягає у:
створенні моделі навчально-виховного об'єднання, цінність якого навчити дитину жити успішно;
впровадженні інноваційної моделі організації навчально-виховного процесу Броварського навчально-виховного об'єднання як Школи життєвого успіху, що дозволить комплексно реалізувати психолого-педагогічні умови, зміст, форми, методи формування і розвитку життєвої компетентності випускників та налаштувати їх на життєвий успіх;
розробленні системи підвищення кваліфікації педагогів у даному аспекті;
підготовці пропозицій щодо впровадження отриманих результатів у практику роботи інших навчальних закладів.
Вірогідність результатів експерименту забезпечуватиметься теоретико-методологічним обґрунтуванням його вихідних позицій, застосуванням комплексу засобів, форм і методів, адекватних об'єкту, предмету, меті і завданням дослідження, систематичним моніторингом експерименту, якісною і кількісною обробкою експериментальних даних, їхньою широкою апробацією на міських, обласних та всеукраїнських наукових конференціях та психолого-педагогічних семінарах.
Терміни та етапи проведення дослідно-експериментальної роботи:
I. Організаційно-підготовчий етап (листопад 2010 р. - червень 2011 р.):
- визначення та наукове обґрунтування теми, мети та завдань дослідно-експериментальної роботи;
- вивчення та аналіз педагогічного досвіду з проблеми дослідно-експериментальної роботи, організація науково-методичної підтримки експерименту;
- розроблення нормативно-правового забезпечення дослідно-експериментальної роботи;
- визначення та уточнення функціональних обов'язків членів педагогічного колективу щодо вирішення завдань експерименту;
- налагодження спільної діяльності з установами, які здійснюють наукове керівництво дослідно-експериментальною роботою;
- обґрунтування кошторису витрат для забезпечення реалізації програми дослідно-експериментальної роботи;
- формування творчих груп за темою дослідно-експериментальної роботи, підготовка та проведення педагогічних рад, тренінгів та семінарів для педагогів;
- підведення підсумків першого (організаційно-підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи.
II. Концептуально-діагностичний етап (серпень 2011 р. - червень 2012 р.):
- розроблення теоретико-концептуальних засад дослідно-експериментальної роботи, підбір методик та технологій дослідження, змісту моніторингу експерименту, розробка науково-методичного забезпечення дослідно-експериментальної роботи;
- розроблення Концепції моделі навчально-виховного об'єднання як Школи життєвого успіху;
- визначення психолого-педагогічного супроводу експерименту: методик та описів психодіагностичного інструментарію для забезпечення розвитку життєвого успіху;
- визначення критеріїв, показників та рівня сформованості основних життєвих компетентностей;
- проведення діагностики рівня педагогічної компетентності педагогічного колективу навчально-виховного об'єднання з проблеми дослідження;
- організація та проведення комплексного психолого-педагогічного моніторингу готовності вихованців та учнів до набуття життєвих компетентностей;
- інформаційне забезпечення експериментальної діяльності: підготовка та проведення педагогічних рад;
- проведення науково-практичного семінару "Крок за кроком до життєвого успіху";
- підведення підсумків другого (концептуально-діагностичного) етапу дослідно-експериментальної роботи.
III. Формувальний етап (серпень 2012 р. - червень 2015 р.):
- дослідження організаційних психолого-педагогічних умов забезпечення наступно-перспективних зв'язків між центром раннього розвитку "Клубом "Малятко", центрами позашкільної та професійної освіти, вечірньою загальноосвітньою школою II-III ступенів до реалізації моделі навчально-виховного об'єднання як Школи життєвого успіху;
- розробка та практичне відпрацювання методики узгодження взаємодії всіх суб'єктів експерименту;
- визначення та реалізація комплексу методів роботи з вихованцями та учнями, їхніми батьками щодо впровадження моделі навчально-виховного об'єднання як Школи життєвого успіху;
- проведення спостереження за розвитком пізнавальних процесів та інтересів до різних видів діяльності у дітей дошкільного віку, реалізацією природних нахилів, задатків та професійних схильностей у вихованців молодшого і середнього шкільного віку, за динамікою розвитку життєвих компетенцій та формуванням подальших життєвих планів старшокласників. Поточний моніторинг рівня сформованості основних життєвих компетентностей вихованців та учнів навчально-виховного об'єднання;
- накопичення набутого досвіду з питань розроблення моделі навчально-виховного об'єднання як Школи життєвого успіху;
- проведення всеукраїнського науково-практичного семінару "Модель навчально-виховного об'єднання як Школи життєвого успіху у системній реалізації";
- підведення підсумків третього (формувального) етапу дослідно-експериментальної роботи.
IV. Узагальнювальний етап (серпень 2015 р. - червень 2016 р.):
- експериментальне впровадження, внесення коректив та доповнень у розроблення моделі навчально-виховного об'єднання як Школи життєвого успіху;
- проведення аналізу дослідно-експериментальної роботи. Здійснення контрольного діагностування рівня сформованості соціальної, комунікативної, інформаційної компетенції;
- порівняння результатів діагностико-концептуального і контрольно-узагальнювального етапів експерименту. Визначення співвідношення мети і завдань із результатами експерименту. Проведення кількісного та якісного аналізів, системного оцінювання ефективності навчально-виховної системи, розробленої та впроваджувальної моделі навчально-виховного об'єднання як Школи життєвого успіху;
- популяризація результатів експерименту, поширення досвіду дослідно-експериментальної роботи з означеної проблеми шляхом публікацій у пресі;
- проведення всеукраїнської науково-практичної конференції "Освіта, яка змінює життя на краще";
- підготувати науковий звіт про підсумки завершення дослідно-експериментальної роботи.
Очікувані позитивні результати та форми їх подання:
- розроблення і апробація структурно-змістової моделі навчально-виховного об'єднання як Школи життєвого успіху;
- розроблення моделі успішної особистості - випускника 11-річної школи;
- організація діагностики розвитку успішної особистості;
- формування позитивного ставлення до процесу навчання;
- позитивне сприйняття оточуючого середовища, віра у власні сили та можливості;
- створення системи з формування та розвитку життєвої компетентності дітей та учнівської молоді;
- прищеплення навичок самонавчання, самовиховання, самомоніторингу, уміння й бажання вчитися протягом усього життя;
- підвищення професійної компетентності педагогів (публікації в регіональній фаховій пресі за результатами експерименту);
- підвищення рівня взаємодії навчального закладу, батьків і громадськості у питаннях становлення успішної особистості.
Наукове та кадрове забезпечення дослідно-експериментальної роботи:
Керівник:
Максюта Наталія Дмитрівна, керівник проекту "Школа життєвого успіху", Голова Всеукраїнського благодійного фонду "Освіта України".
Наукові консультанти: Бех Іван Дмитрович, директор Інституту проблем виховання Національної Академії педагогічних наук України, академік, доктор психологічних наук;
Кириленко Світлана Володимирівна, начальник відділу педагогічних інновацій та виховної роботи Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України, кандидат педагогічних наук;
Координатор: Самойленко Галина Едуардівна, методист вищої категорії відділу педагогічних інновацій та виховної роботи Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України.
Відповідальні виконавці:
Ткачук Ірина Олександрівна, директор Броварського навчально-виховного об'єднання Київської області;
Гажала Олена Анатоліївна, заступник директора з навчально-виховної роботи;
................Перейти до повного тексту