1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
07.02.2011 N 102
Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі Севастопольського центру професійно-технічної освіти ім. маршала інженерних військ А.В.Геловані
Відповідно до Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки від 07.11.2000 N 522, пункту 24 плану заходів, схваленого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2007 р. N 886-р "Про схвалення плану заходів, спрямованих на задоволення потреби ринку праці у кваліфікованих робітничих кадрах", та з метою підвищення конкурентоспроможності випускників професійно-технічних навчальних закладів на ринку праці
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Заявку на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Підготовка конкурентоспроможних робітничих кадрів у професійно-технічних навчальних закладах в умовах ринку" на базі Севастопольського центру професійно-технічної освіти ім. маршала інженерних військ А.В.Геловані, Програму дослідно-експериментальної роботи на 2011-2016 роки, що додаються.
2. Надати статус експериментального професійно-технічного навчального закладу всеукраїнського рівня Севастопольському центру професійно-технічної освіти ім. маршала інженерних військ А.В.Геловані.
3. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.):
надавати науково-методичну допомогу педагогічному колективу Севастопольського центру професійно-технічної освіти ім. маршала інженерних військ А.В.Геловані;
заслухати звіт про завершення дослідно-експериментальної роботи у січні 2016 року.
4. Управлінню освіти і науки Севастопольської міської державної адміністрації (Круглов С.А.) надавати допомогу Севастопольському центру професійно-технічної освіти ім. маршала А.В.Геловані у забезпеченні необхідних умов в організації та проведенні дослідно-експериментальної роботи.
5. Розмістити наказ на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки (www.mon.gov.ua), на Інтернет-порталі "Єдине освітнє інформаційне вікно України" (www.osvita.com) та веб-порталі "Професійно-технічна освіта в Україні" (www.proftekhosvita.org.ua).
6. Контроль за виконанням наказу покласти на директора департаменту професійно-технічної освіти Супруна В.В.
Голова комісії
з реорганізації Міністерства

Б.М.Жебровський
Додаток 1
до наказу Міністерства
освіти і науки
07.02.2011 N 102
ЗАЯВКА
на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Підготовка конкурентоспроможних робітничих кадрів у професійно-технічних навчальних закладах в умовах ринку" на базі Севастопольського центру професійно-технічної освіти ім. маршала інженерних військ А.В.Геловані
ТЕМА: Підготовка конкурентоспроможних робітничих кадрів у професійно-технічних навчальних закладах в умовах ринку.
ВИКОНАВЦІ: Науково-педагогічні та методичні працівники Севастопольського центру професійно-технічної освіти.
УЧАСНИКИ: Департамент професійно-технічної освіти Міністерства освіти і науки, Інститут інноваційних технологій і змісту освіти.
КЕРІВНИК: Медведь В.В., директор Севастопольського центру професійно-технічної освіти, заслужений працівник освіти України, кандидат педагогічних наук.
НАУКОВИЙ КЕРІВНИК: В.В.Олійник, доктор педагогічних наук, професор, академік Національної академії педагогічних наук України.
НАУКОВІ КОНСУЛЬТАНТИ: Г.А.Дмитренко, доктор економічних наук, професор, завідувач кафедрою економіки і управління персоналом Університету менеджменту освіти, академік Національної академії педагогічних наук України.
Актуальність дослідження. На початку XXI століття, з огляду на події у суспільстві і на ринку праці, серед молоді стало непопулярним вчитися в професійно-технічних навчальних закладах. У вищих технічних навчальних закладах із-за відсутності студентів закриваються цілі кафедри. За останні роки швидкими темпами зростає кількість малих і середніх підприємств, поступово відновлюють роботу колишні, побудовані за радянських часів, великі підприємства. Склалася наступна ситуація: на багатьох підприємствах посади провідних і головних спеціалістів займають пенсіонери, "золотої середини" практично немає, підприємства конкурують між собою за кожного випускника професійно-технічного училища і вищого технічного навчального закладу.
Все це дає змогу кваліфікованим робітникам і спеціалістам обирати собі роботу на більш вигідних умовах, тобто, вони роблять вибір на користь того підприємства, де зможуть отримати більш високу зарплату, отримати певну посаду, мати можливість проявляти свої здібності тощо. Не останнє значення має соціальна захищеність і стабільність.
Та й керівництво вже не сумнівається у необхідності утримувати кваліфікований персонал на підприємстві, адже саме люди, з їх кваліфікацією і мотивацією, є тією рушійною силою, завдяки якій організація досягає необхідного рівня конкурентоспроможності. Тому на зміну примусовим методам управління поступово приходять методи, що зацікавлюють працювати краще.
Тенденцією сучасного виробничого менеджменту є переорієнтація від технократичних методів управління до методів, що впливають на свідомість і трудову поведінку працівників, зокрема, шляхом їх поглибленої мотивації. Навіть гарантований і фіксований високий оклад не приведе до задоволеності персоналу. В межах психології грошей механізм втрати задоволення від фіксованої оплати трактується як звикання до стимулу, і час звикання тим коротше, чим вище рівень інтелекту.
Отже, для того, щоб певне підприємство вижило в умовах сучасної ринкової економіки, на ньому повинні працювати висококваліфіковані працівники. Щоб на певному підприємстві працювали висококваліфіковані працівники, вони повинні бути мотивовані на досягнення цілей організації і працювати з віддачею.
Для реалізації цих положень пропонуємо розглянути можливість впровадження на підприємствах системи мотивації працівників, що базувалася б на системно-цільовому підході до формування механізму трудової мотивації через мотиваційний потенціал з використанням мотиваційного моніторингу.
Перехід економіки України до ринкових відносин значною мірою обумовлює модернізацію системи професійно-технічної освіти, і в першу чергу - нових підходів до управління професійно-технічним навчальним закладом, забезпечення адаптації до нових зовнішніх умов функціонування.
Поступове формування культури цільового управління навчальним закладом в умовах компетентнісного підходу до розвитку системи освіти багато в чому обумовлено необхідністю об'єднання зусиль педагогічних колективів для виконання своєї місії - сприяти самореалізації випускників професійно-технічних навчальних закладів в їх життєдіяльності у ринкових умовах, що вимагають від них високої професійної та соціальної компетентності. При цьому конкурентоспроможність випускників професійно-технічних навчальних закладів розглядається не тільки з точки зору якості одержаних ними професійних знань, навичок та вмінь, а й з точки зору відповідності їх ділових та особистісних якостей обраній професії.
Для забезпечення підготовки конкурентоспроможних випускників професійно-технічних навчальних закладів треба посилити дві складові процесу управління: цілеорієнтацію діяльності цих закладів на досягнення більш високих значень параметрів конкурентоспроможності випускників та мотивацію педагогічного персоналу на досягнення цих підвищених значень.
Ці дві складові за своєю сутністю є аттракторами (притягальною силою) в синергетиці, що сприятимуть самоорганізації всієї діяльності навчального закладу для досягнення високих значень параметрів конкурентоспроможності випускників. Саме тому посиленню цілеорієнтованої мотивації персоналу професійно-технічних навчальних закладів треба приділяти особливу увагу. При цьому спиратися треба не стільки на мотивацію матеріальну (можливості якої сьогодні обмежені), скільки на інші її види, регулярно проводячи моніторинг персоніфікованих мотиваційних потреб працівників та рівня їх задоволеності.
У Севастопольському центрі професійно-технічної освіти імені маршала інженерних військ А.В.Геловані (СЦПТО) розпочато дослідження і апробацію сучасної теорії мотивації персоналу на основі постійного проведення відповідного моніторингу, що дозволить підвищити мотиваційний потенціал персоналу цього навчального закладу і оцінити це підвищення за допомогою кваліметричного інструментарію.
Тема дослідно-експериментальної роботи: підготовка конкурентоспроможних робітничих кадрів у професійно-технічних навчальних закладах в умовах ринку.
Об'єкт дослідно-експериментальної роботи: управлінська діяльність Севастопольського центру професійно-технічної освіти ім. маршала інженерних військ А.В.Геловані.
Предмет дослідно-експериментальної роботи: методи, засоби, технології, що забезпечують орієнтацію усіх учасників навчально-виховного процесу Севастопольського центру професійно-технічної освіти ім. маршала інженерних військ А.В.Геловані на підготовку випускників, конкурентноздатних на ринку праці відповідно до вимог роботодавців.
Мета дослідження: розроблення методів і технології підвищення конкурентоспроможності випускників професійно-технічних навчальних закладів на ринку праці в рамках формування ефективності нової моделі управління за цілями та результатами.
Завдання дослідження:
1. Провести аналіз теоретичних і методичних розробок, а також практичного досвіду підприємств різних галузей для визначення кінцевих результатів експериментальної діяльності.
2. Визначити напрями підготовки конкурентоспроможного випускника, починаючи з абітурієнства, в контексті реалізації компетентнісного підходу до розвитку професійно-технічної освіти.
3. Розробити методи оцінювання рівня конкурентоспроможності випускника відповідно до вимог роботодавців.
4. Обґрунтувати доцільність використання основного методу цілеорієнтації працівників професійно-технічного навчального закладу на підвищення конкурентоспроможності його випускників з урахуванням потреб роботодавців.
5. Розробити та апробувати оціночний інструментарій для визначення рівня конкурентоспроможності випускника відповідно до вимог роботодавців.
6. Розширити дослідно-експериментальну роботу щодо побудови мотиваційного механізму на основі проведення мотиваційного моніторингу працівників закладу.
7. Інтегрувати результати дослідження у цілісну модель підвищення конкурентоспроможності випускників професійно-технічного навчального закладу (ЦМПКВ), що включає дві ключових складових: цільову і мотиваційну.
8. Сформувати пакет методичних і нормативних документів для використання ЦМПКВ у професійно-технічних навчальних закладах.
9. Провести цикл наукових та науково-практичних семінарів щодо використання ЦМПКВ у системі професійно-технічної освіти.
Гіпотеза дослідження. В основу дослідження покладено припущення про те, що ефективність функціонування професійно-технічних навчальних закладів суттєво підвищиться за рахунок удосконалення управлінської діяльності у напрямку цілеорієнтації усіх суб'єктів навчально-виховного процесу на підготовку конкурентоздатних кваліфікованих робітників, які за своїми професійними знаннями і професійно-особистісними якостями спроможні задовольнити потреби роботодавця і оточуючого соціуму, а також особистісні потреби у самореалізації в процесі трудової діяльності.
Також використовуємо припущення, що розроблення методів і інструментарію, визначення критеріїв (параметрів) конкурентоспроможності та технології досягнення їх максимально можливого рівня за допомогою ціленаправленої активізації праці керівних та інженерно-педагогічних працівників професійно-технічних навчальних закладів дозволить підвищити якість навчання в системі професійно-технічної освіти в контексті реалізації компетентнісного підходу.
Науково-педагогічні принципи дослідно-експериментальної роботи.
Проведення дослідження базується на принципах:
- науковості;
- системності;
- природовідповідності;
- послідовності;
- зв'язку освіти з життям;
- єдності свідомості та поведінки;
- активності та самодіяльності суб'єктів навчально-виховного процесу;
- співпраці та співтворчості у спільній цілеспрямованій творчій діяльності професійно-технічних навчальних закладів, роботодавців і центрів зайнятості.

................
Перейти до повного тексту