1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
26.10.2010 N 1006
Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі загальноосвітньої школи I - III ступенів N 2 Євпаторійської міської ради Автономної Республіки Крим
На виконання Державної програми "Вчитель", затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2002 р. N 379, та враховуючи лист Міністерства освіти і науки Автономної Республіки Крим від 17.08.2010 N 01-15/1832, висновки комісії з інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи загальноосвітніх навчальних закладів науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки, з метою створення інноваційної моделі системи виховної роботи навчального закладу на основі традицій та історичної спадщини народів Криму
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Заявку на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Школа як центр виховання толерантної особистості на основі традицій та історичної спадщини народів Криму" на базі загальноосвітньої школи I - III ступенів N 2 Євпаторійської міської ради Автономної Республіки Крим, Програму дослідно-експериментальної роботи на 2010 - 2015 роки та Програму I (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи на 2010 - 2011 роки, що додаються.
2. Надати статус експериментального загальноосвітнього навчального закладу всеукраїнського рівня загальноосвітній школі I - III ступенів N 2 Євпаторійської міської ради Автономної Республіки Крим (далі - загальноосвітня школа).
3. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.):
надавати науково-методичну допомогу педагогічному колективу загальноосвітньої школи;
заслухати звіт про завершення I (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи у червні 2011 року.
4. Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим (Дзоз В.А.) надавати допомогу загальноосвітній школі у забезпеченні необхідних умов в організації та проведенні дослідно-експериментальної роботи.
5. Розмістити наказ на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки www.mon.gov.ua.
6. Контроль за виконанням даного наказу покласти на першого заступника Міністра Жебровського Б.М.
Міністр Д.В.Табачник
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки
26.10.2010 N 1006
ЗАЯВКА
на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою: "Школа як центр виховання толерантної особистості на основі традицій та історичної спадщини народів Криму" на базі загальноосвітньої школи I - III ступенів N 2 Євпаторійської міської ради Автономної Республіки Крим на 2010 - 2015 роки
Актуальність дослідження. Сьогодення вимагає від педагогів здійснювати роботу, спрямовану не тільки на прищеплення учням компетенцій з різноманітних навчальних дисциплін, але й на формування особистісних якостей, що дозволяють швидше й краще адаптуватися до життєвих умов.
Прагнучи до самовдосконалення, успішної професійної кар'єри, досягнення певного соціального статусу, сучасний підліток зобов'язаний уміти продуктивно спілкуватися, результативно діяти в команді, вільно володіти технічними інноваціями, займатися самоосвітою й самовихованням, усвідомлено й самостійно приймати рішення, знати історію та культуру свого народу, розуміти й поважати особливості людей інших національностей і культур, інших релігійних конфесій для успішної співпраці з ними. Тому сучасний навчальний заклад зобов'язаний виховувати в учнях ці якості.
З метою створення умов для реалізації потенціалу особистості кожної дитини, виховання в молоді цілісної системи цінностей й духовних пріоритетів, підтримки творчого, інтелектуального, духовного потенціалу необхідно здійснювати пошук, вивчення й впровадження новітніх форм, методів і прийомів виховання та навчання.
Саме такі завдання ставлять Національна доктрина розвитку освіти, Закон України "Про загальну середню освіту", інші нормативно-правові акти забезпечення ефективного функціонування загальноосвітніх навчальних закладів у нових соціокультурних умовах, формування особистості учня на засадах загальнолюдських і національних цінностей тощо.
У Декларації принципів толерантності, затвердженій резолюцією 5.61 Генеральної конференції ЮНЕСКО 16 листопада 1995 року, зазначено:
"Освіта повинна сприяти покращенню взаєморозуміння, зміцненню солідарності й терпимості в стосунках як між окремими людьми, так і між етнічними, соціальними, культурними, релігійними та мовними групами, а також націями". Тому вивчення історії і традицій рідного краю, формування особистості з глибоким почуттям любові й гордості за свою Батьківщину, робота з формування культури спілкування, толерантного ставлення до представників різних національностей, упередження фашизму і ксенофобії серед юнацтва є актуальними для полікультурного, поліетнічного соціуму, у якому живуть й виховуються діти й підлітки Криму.
Об'єкт дослідження. Учасники навчально-виховного процесу загальноосвітньої школи I - III ступенів N 2 Євпаторійської міської ради Автономної Республіки Крим.
Предмет дослідження. Зміст, технології та психолого-педагогічні умови процесу виховання толерантної особистості на основі традицій та історичної спадщини народів Криму.
Мета дослідження полягає у створенні інноваційної моделі системи виховної роботи навчального закладу на основі традицій та історичної спадщини народів Криму в діалозі та інтеграції культур.
На основі визначеної мети обґрунтовані наступні завдання експерименту:
- розробити та здійснити експериментальну перевірку ефективності функціонально-змістової моделі виховання толерантної особистості на основі традицій та історичної спадщини народів Криму;
- розробити зміст процесу виховання міжетнічної толерантності;
- створити науково-методичне забезпечення діяльності педагогічних працівників щодо виховання толерантної особистості на основі традицій та історичної спадщини народів Криму;
- апробувати інноваційні педагогічні технології виховання толерантної особистості на основі традицій та історичної спадщини народів Криму під час навчального процесу та в позаурочний час;
- розробити основні напрями виховної роботи, заснованої на вивченні традицій та історичної спадщини народів Криму, "діалозі культур", у контексті Концепції пріоритетних напрямів виховної роботи навчальних закладів Автономної Республіки Крим;
- розробити авторські навчальні програми, програми спецкурсів, факультативів, курсів за вибором з вивчення історії, культури, звичаїв і традицій народів Криму. Для вирішення завдань експерименту використовуються загальнонаукові методи: дослідження теоретичних даних; спостереження;
моніторинг (діагностичний, діяльнісний, узгодженості управління);
статистична обробка даних, отриманих у процесі дослідно-експериментальної роботи.
База експерименту - загальноосвітня школа I - III ступенів N 2 Євпаторійської міської ради Автономної Республіки Крим.
Достовірність результатів забезпечуватиметься теоретичним і методичним обґрунтуванням його вихідних позицій, застосуванням комплексу засобів, форм і методів, адекватних об'єкту, предмету, меті й завданням дослідження, якісною обробкою експериментальних даних;
систематичним моніторингом експерименту, а також підтверджуватиметься їхньою широкою апробацією на всеукраїнських й обласних конференціях і науково-практичних семінарах, а також впровадженням у практику роботи педагогічних колективів навчальних закладів Автономної Республіки Крим та інших областей України.
Основний метод дослідження - комплексний експеримент
Теоретико-методологічною основою дослідно-експериментальної роботи є положення Конституції України, Конституції Автономної Республіки Крим; Законів України: "Про освіту", "Про загальну середню освіту", "Про інноваційну діяльність", "Про охорону культурної спадщини"; Національної доктрини розвитку освіти; національні програми: виховання дітей та учнівської молоді, "Діти України", "Діти Криму"; Державна програма "Вчитель"; концепції: національного виховання, національно-патріотичного виховання молоді; Декларація принципів толерантності.
Науково-педагогічні принципи, на основі яких буде здійснюватися дослідно-експериментальна робота на базі загальноосвітнього навчального закладу:
- когнітивний - забезпечення певних наукових знань про природу людину, історію, культуру як основи духовно-морального розвитку особистості кожного учня;
- аксіологічний - формування загальнолюдських цінностей;
- діяльнісно-творчий - формування в учнів творчих здібностей, навичок різноманітних видів діяльності;
- особистісний - формування активної життєвої позиції, здібності до самопізнання, саморегуляції, самовизначення, самовдосконалення;
- національної спрямованості - формування самосвідомості, виховання любові до рідної землі, свого народу, шанобливе ставлення до його культури, толерантність у ставленні до культури всіх народів, що мешкають в Україні;
- культуровідповідальності - вихованець і педагог загальними зусиллями перетворюють зміст морально-етичного досвіду людства в систему відкритих проблем; проблематика моральної культури - джерело особистісного розвитку індивіда, умова отримання ним загальнокультурних знань і навичок, власне виховання - культурологічний процес, спрямований на формування базису культури особистості;
- гуманізації виховного процесу - вихователь концентрує свою увагу особистості як найвищої цінності, враховує її вікові й індивідуальні особливості й можливості, формулює оптимістичну гіпотезу її розвитку, стимулює розвиток в особистості свідомого ставлення до власної поведінки, діяльності, життєвого вибору;
- цілісності - виховання організується як цілісний педагогічний процес, який спрямовано на гармонійний і різнобічний розвиток особистості;
- акмеологічний - виховний процес спрямовано на найвищі морально-духовні досягнення вихованця, створюються умови для оптимальної самореалізації особистості, розвиток можливостей і здібностей; напрями виховної роботи базуються на засвоєнні загальнолюдських і національних цінностей.
Термін проведення експерименту: жовтень 2010 р. - квітень 2015 р.
Етапи дослідно-експериментальної роботи:
I. Підготовчий етап
(жовтень 2010 р. - травень 2011 р.):
- визначення та наукове обґрунтування теми, мети та завдань дослідно-експериментальної роботи;
- налагодження спільної діяльності з науковими установами, які здійснюють супроводження дослідно-експериментальною роботою;
- налагодження співробітництва з місцевими культурними національними громадами;
- вивчення кращого педагогічного досвіду загальноосвітніх навчальних закладів України з теми дослідження;
- створення науково-методичної ради навчального закладу;
- проведення вхідного моніторингу "Рівень готовності учасників навчально-виховного процесу до участі в експерименті";
- розробка програми дослідно-експериментальної роботи;
- програмно-методичного забезпечення для організації роботи етнографічних, культурознавчих гуртків навчального закладу;
- формування творчих груп з проблеми дослідження для проведення експериментальної роботи;
- створення науково-дослідних лабораторій на базі навчального закладу (моніторингу толерантності етносів Євпаторії; традицій і культурної спадщини полікультурного соціуму; історичного і духовно-морального значення громадських діячів Криму; комунікативно-інформаційного забезпечення; інтеграції традицій і культурної спадщини в полі культурному соціумі);
- підведення підсумків I (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи.
II. Діагностично-концептуальний етап
(червень 2011 р. - квітень 2012 р.):
- розробка Концепції навчального закладу;
- розробка теоретико-концептуальних засад дослідно-експериментальної роботи з теми дослідження;
- розробка функціонально-змістової моделі виховання толерантної особистості на основі традицій та історичної спадщини народів Криму;
- визначення критеріїв та методів оцінювання експериментальної моделі навчального закладу;
- проведення діагностики рівня сформованості толерантної особистості на основі традицій та історичної спадщини народів Криму;
- моніторинг соціально-педагогічних потреб батьків, учнів, педагогів, соціальних партнерів, громадськості з метою формування толерантної особистості;
- здійснення діагностики педагогічної компетентності вчителів навчального закладу з проблеми дослідження;
- експериментальна діяльність науково-дослідних лабораторій за темою дослідження;
- підведення підсумків II (діагностично-концептуального) етапу дослідно-експериментальної роботи.
III. Формувальний етап
(травень 2012 р. - квітень 2013 р.):
- експериментальне впровадження, внесення коректив та доповнень у розроблену функціонально-змістову модель виховання толерантної особистості на основі традицій та історичної спадщини народів Криму;
- розробка авторських програм, науково-методичних посібників з виховання толерантної особистості на основі традицій та історичної спадщини народів Криму;
- розробка системи факультативів, спецкурсів, програм роботи гуртків та клубів як змісту діяльності загальноосвітнього навчального закладу;
- розробка та практичне відпрацювання методики узгодження взаємодії всіх суб'єктів процесу виховання толерантної особистості;
- практична апробація, корекція комплексу методів та технологій виховання толерантної особистості на основі традицій та історичної спадщини народів Криму;
- реалізація комплексу заходів, спрямованих на формування міжетнічної толерантності;
- робота науково-дослідних лабораторій з поглиблення знань учнів про культуру свого народу та інших етнокультур;
- здійснення поточного моніторингу рівня вихованості міжетнічної толерантності;
- накопичення набутого педагогічного досвіду з питань виховання толерантної особистості на основі традицій та історичної спадщини народів Криму;
- підведення підсумків III (формувального) етапу експериментального дослідження.
IV. Контрольно-узагальнювальний етап
(травень 2013 р. - квітень 2014 р.):
- порівняння результатів дослідно-експериментальної роботи з поставленою метою та завданнями;
- кількісний та якісний аналізи, системне оцінювання ефективності впровадження моделі вихованості толерантної особистості на основі традицій та історичної спадщини народів Криму;
- впровадження у роботу навчального закладу, розроблених авторських програм, науково-методичних посібників;
- створення банку даних перспективного педагогічного досвіду роботи науково-дослідних лабораторій;
- підготовка методичних рекомендацій з виховання в учнів міжетнічної толерантності;
- видання друкованої продукції з теми дослідно-експериментальної роботи;
- поширення досвіду дослідно-експериментальної роботи із зазначеної проблеми шляхом публікацій у пресі;
- підведення підсумків IV (контрольно-узагальнювального) етапу експериментального дослідження.
V. Коригувальний етап
(травень 2014 р. - квітень 2015 р.):
- у разі необхідності - внесення коректив до створеної та апробованої моделі виховання толерантної особистості на основі традицій та історичної спадщини народів Криму, а також до прогнозованих результатів дослідно-експериментальної роботи;
- поширення перспективного педагогічного досвіду у навчальних закладах Автономної Республіки Крим та України;
- проведення всеукраїнської науково-практичної конференції за темою дослідження;
- підготовка наукового звіту про підсумки проведення дослідно-експериментальної роботи за темою дослідження.
Очікувані результати:
- розроблена та апробована функціонально-змістова модель виховання толерантної особистості на основі традицій та історичної спадщини народів Криму;
- створення методики діагностування проявів міжетнічної толерантності учнів;
- розроблений комплекс методик та технологій виховання толерантної особистості на основі традицій та історичної спадщини народів Криму;
- створене навчально-методичне забезпечення загальноосвітнього навчального закладу, а саме: методичні посібники, рекомендації, матеріали для педагогів і батьків з проблеми дослідження;
- підвищення професійної компетентності вчителів з виховання міжетнічної толерантності.
Організаційне й кадрове забезпечення дослідно-експериментальної роботи:
Наукові керівники:
Рудяков О.М., ректор Кримського республіканського інституту післядипломної педагогічної освіти, доктор філологічних наук, професор;
Бех І.Д., директор Інституту проблем виховання НАПН України, дійсний член НАПН України, доктор психологічних наук.
Наукові консультанти:
Кириленко С.В., начальник відділу педагогічних інновацій та виховної роботи Інституту інноваційних технологій і змісту освіти, кандидат педагогічних наук;
Якубов А.С, методист Кримського республіканського інституту післядипломної педагогічної освіти;
Ведмецька М.А., секретар Євпаторійського міського виконавчого комітету.
Наукові керівники
І.Д.Бех
Директор
Координатор
О.М.Рудяков

С.О.Головко
О.П.Номеровська

................
Перейти до повного тексту