1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
N 3/3-6 від 11.04.2002
Про упорядкування системи ліцензування
Заслухавши доповідь начальника управління ліцензування та акредитації Домніча В.І. з питання "Про упорядкування системи ліцензування навчальних закладів (освітніх послуг)" колегія ухвалює:
1. Прийняти до відома доповідь начальника управління ліцензування та акредитації Домніча В.І. з зазначеного питання.
2. Схвалити в основному проект положення "Про ліцензування освітніх послуг" і після доопрацювання, з урахуванням пропозицій членів колегії, подати його до 01.09.2002 в установленому порядку на затвердження до Кабінету Міністрів України.
3. Схвалити в основному проекти Ліцензійних умов та Порядку контролю за дотриманням ліцензійних умов надання освітніх послуг. У двомісячний термін після затвердження Положення про ліцензування освітніх послуг подати названі документи в установленому порядку на затвердження.
4. Департаменту вищої освіти (Дмитриченко М.Ф.) до 01.08.2002 розробити положення про відокремлений структурний підрозділ (навчально-консультаційний центр (пункт)).
5. Управлінню ліцензування та акредитації (Домніч В.І.):
спільно з департаментом вищої освіти (Дмитриченко М.Ф.) та науково-методичним центром вищої освіти (Левківський К.М.) до 01.10.2002 розробити та винести на обговорення Державної акредитаційної комісії критерії та вимоги до ліцензування відокремлених структурних підрозділів;
спільно з департаментом вищої освіти (Дмитриченко М.Ф.), науково-методичним центром вищої освіти (Левківський К.М.), Академією педагогічних наук України до 01.10.2002 переглянути діючі критерії та вимоги до ліцензування і акредитації навчальних закладів;
до 01.06.2002 підготувати проект наказу про затвердження порядку оформлення, переоформлення, видачі, зберігання та обліку бланків ліцензій та про затвердження інструкції про порядок заповнення бланка ліцензії для надання освітніх послуг;
до 01.05.2002 підготувати звернення до керівників Уряду АР Крим, голів обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрації про створення у структурі органів управління освітою та наукою відділів з ліцензування.
6. Контроль за виконанням цього рішення покласти на заступника державного секретаря Степка М.Ф.
Голова колегії, міністр В.Г.Кремень
Додаток 1
до рішення колегії Міносвіти
і науки України
N 3/3-6 від 11.04.2002
Проект
Положення про ліцензування освітніх послуг
1. Це Положення визначає перелік освітніх послуг, що підлягають ліцензуванню та порядок їх ліцензування.
2. Ліцензуванню підлягають:
1) Дошкільна освіта:
а) освітні послуги у сфері дошкільної освіти.
2) Загальна середня освіта:
а) початкова загальна освіта;
б) базова загальна середня освіта;
в) повна загальна середня освіта.
3) Позашкільна освіта:
за напрямами:
а) художньо-естетичний;
б) туристсько-краєзнавчий;
в) еколого-натуралістичиий;
г) науково-технічний;
д) дослідницько-експериментальний;
е) фізкультурно-спортивний або спортивний;
є) військово-патріотичний;
ж) бібліотечно-бібліографічний;
з) соціально-реабілітаційний;
к) оздоровчий;
л) гуманітарний.
4) Професійно-технічна освіта:
а) первинна професійна підготовка;
б) курсове професійно-технічне навчання;
в) перепідготовка робітників;
г) підвищення кваліфікації робітників;
д) первинна професійна підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації іноземців, які перебувають в Україні на законних підставах.
5) Вища освіта:
а) підготовка фахівців різних освітньо-кваліфікаційних рівнів за напрямами (спеціальностями);
б) перепідготовка за напрямами (спеціальностями);
в) підвищення кваліфікації;
г) підготовка іноземців, які перебувають в Україні на законних підставах, до вступу до вищих навчальних закладів;
д) підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації іноземців, які перебувають в Україні на законних підставах;
е) підготовка до вступу до вищих навчальних закладів.
3. Суб'єкти господарювання, які згідно з чинним законодавством можуть надавати визначені вище освітні послуги, розпочинають діяльність, пов'язану з наданням таких послуг, лише після отримання ліцензії.
Порушувати питання про надання ліцензії для підготовки фахівців освітньо-кваліфікаційних рівнів "спеціаліст" та "магістр" вищі навчальні заклади, за виключенням тих, що мають статус національних, можуть лише після акредитації напряму (спеціальності) за рівнем "бакалавр".
Ліцензія на провадження діяльності, пов'язаної з наданням послуг для здобуття освіти іноземцями, які прибули в Україну на навчання, надається тільки атестованим за певним рівнем і статусом професійно-технічним навчальним закладам, акредитованим за статусом вищим навчальним закладам, а також прирівняним до них навчальним закладам післядипломної освіти.
За надання освітніх послуг, що підлягають ліцензуванню, без отримання ліцензії суб'єкт господарювання несе відповідальність відповідно до чинного законодавства.
4. Органом ліцензування з надання освітніх послуг, передбачених підпунктами 1), 2) та 3) пункту 2 цього Положення, є органи управління освітою Уряду Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій за місцем знаходження суб'єкта господарювання, з надання освітніх послуг, передбачених підпунктами 4) та 5) пункту 2 - Міністерство освіти і науки України (далі - МОН).
5. Ліцензія на надання освітніх послуг видається суб'єкту господарювання на підстави рішення Державної акредитаційної комісії (далі - ДАК) чи Регіональної експертної ради (далі - РЕР) про спроможність такого суб'єкта господарювання надавати освітні послуги.
6. Ліцензування здійснюється шляхом експертного підтвердження спроможності суб'єкта господарювання надавати певні освітні послуги.
Перед прийняттям рішення ДАК (РЕР) проводиться експертиза спроможності суб'єкта господарювання надавати заявлені освітні послуги.
7. Експертизу безпосередньо в навчальному закладі проводять експертні комісії, склад яких формується:
для експертизи освітніх послуг із дошкільної, загальної середньої, позашкільної та професійно-технічної освіти органами управління освітою Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій;
для експертизи освітніх послуг із вищої освіти - МОН, із числа експертів, списки яких затверджуються відповідно цими ж органами.
8. Порядок проведення експертизи з визначення спроможності суб'єктів господарювання надавати заявлені освітні послуги та порядок організації роботи РЕР і експертних комісій затверджує МОН.
9. Для отримання висновку суб'єкт господарювання подає до органу, що проводить експертизу, заяву на її проведення. До заяви на проведення експертизи додаються:
1) копії засновницьких (установчих) документів: затверджений або зареєстрований в установленому порядку статут чи положення про навчальний заклад; рішення про створення навчального закладу, для навчальних закладів, що засновані на недержавній формі власності, засновницькі угоди з підтвердженням фінансово-майнових гарантій щодо можливості виконання визначених у статуті зобов'язань;
2) свідоцтво про державну реєстрацію та (або) довідка про включення до до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України;
3) затверджені в установленому порядку програми, навчальні плани, кваліфікаційні або освітні вимоги до випускників тощо;
4) відомості про кадрове, матеріально-технічне, навчально-методичне забезпечення заявлених видів чи напрямів освітньої діяльності та соціальну інфраструктуру навчального закладу в тому числі документ, що засвідчує право власності (користування) приміщеннями для здійснення навчально-виховного процесу на термін, не менший ніж необхідний для завершення циклу навчання;
5) довідку про підтвердження відповідності показників діяльності навчального закладу критеріями та вимогами, що затверджуються ДАК;
6) висновок місцевого органу державного санітарного нагляду про відповідність наявних приміщень вимогам санітарних норм, будівельних норм і нормативних документів, що регламентують порядок провадження освітньої діяльності (оригінал, завірений печаткою, у вигляді санітарного паспорта навчального закладу);
7) документи, що засвідчують рівень освіти і кваліфікації керівника навчального закладу: копія диплома про вищу освіту, копії дипломів про наукові ступені та вчені звання (за їх наявності);
8) прізвище, ім'я, по батькові, паспортні дані (серія, номер паспорта, коли і ким виданий, місце проживання), копії документів, що засвідчують рівень освіти і кваліфікації фізичної особи при наданні освітніх послуг у сфері дошкільної освіти.
10. За наявності у навчальному закладі відокремлених структурних підрозділів до заяви додаються документи, що засвідчують їх статус (копія рішення про створення та положення про підрозділ), документи, що зазначені в пункті 9 цього Положення.
11. Для організації навчання з видів і напрямів освітньої діяльності, провадження якої обумовлено спеціальними правилами, навчальний заклад подає дозвіл державного органу, до компетенції якого належить нагляд за їх додержанням.
12. Суб'єкти господарювання, які передбачають провадження діяльності за освітніми програмами навчальних закладів - іноземних юридичних осіб, крім зазначених документів, також подають:
документ про реєстрацію навчального закладу - іноземної юридичної особи в країні знаходження, легалізований в установленому порядку в МЗС;
дозвіл навчальному закладу іноземної юридичної особи на право використання його програм освітньої діяльності та видачу документа за результатами навчання.
13. У разі відсутності у повному обсязі чи неналежного оформлення зазначених документів матеріали повертаються заявнику.
14. Протягом 10-ти робочих днів з моменту одержання від суб'єкта господарювання заяви на проведення експертизи і всіх необхідних документів орган, що формує експертну комісію, направляє її до суб'єкта господарювання. Комісія проводить експертизу його спроможності надавати заявлені освітні послуги.
Термін роботи комісії за місцем розташування суб'єкта господарювання не може перевищувати трьох робочих днів.
15. Експертна комісія готує і подає до ДАК (РЕР) експертне заключення про фактичний стан забезпеченості суб'єкта господарювання та висновок щодо його спроможності надавати заявлені освітні послуги.
16. На підставі висновку експертної комісії ДАК (РЕР) приймає рішення щодо надання висновку про спроможність суб'єкта господарювання надавати заявлені освітні послуги або про відмову у наданні такого висновку.
Під час прийняття рішення про надання висновку суб'єкту господарювання щодо спроможності надавати освітні послуги представники суб'єктів господарювання можуть брати участь у обговоренні цих рішень.
Відсутність представників суб'єктів господарювання не може бути перешкодою для прийняття рішення ДАК (РЕР).
Попередній розгляд матеріалів, що подані до ДАК, здійснюють відповідні Експертні ради ДАК.
Висновок РЕР щодо спроможності навчального закладу надавати освітні послуги з професійно-технічної освіти затверджується рішенням ДАК.
У висновку ДАК (РЕР) зазначається: перелік освітніх послуг, що будуть надаватися, напрям підготовки та спеціальність, професія, освітньо-кваліфікаційний рівень, ліцензійний обсяг тощо.
17. У рішенні про неспроможність навчального закладу надавати освітні послуги зазначаються підстави прийняття такого рішення.
Підставами для відмови у прийнятті рішення про спроможність навчального закладу надавати заявлені освітні послуги можуть бути:
виявлення недостовірних чи сфальсифікованих даних у матеріалах, що подавалися для проведення експертизи;
невідповідність кадрового, навчально-методичного, матеріально-технічного забезпечення навчального закладу критеріям та вимогам, що встановлюються ДАК та Міністерством освіти і науки України.
18. Загальний термін роботи з ліцензійними матеріалами з дня сформування експертної комісії до прийняття рішення ДАК (РЕР) не може перевищувати трьох місяців.
19. Висновок про спроможність суб'єкта господарювання надавати освітні послуги або про її відсутність може прийматися ДАК (РЕР) також після проведення акредитаційної (атестаційної) експертизи та прийняття рішення про акредитацію (атестацію) спеціальності або про відмову в акредитації (атестації).
20. Рішення ДАК (РЕР) про відмову у надання позитивного висновку може бути оскарженим до відповідного органу ліцензування.
21. Повторне клопотання про видачу висновку може бути порушено не раніше ніж через рік після прийняття рішення про відмову в наданні позитивного висновку.
22. Відшкодування витрат, пов'язаних з проведенням експертизи, здійснюється за рахунок навчальних закладів за попередньо складеними кошторисами відповідно до нормативів, установлених ДАК. Кошти за проведення експертизи спроможності навчального закладу надавати освітні послуги перераховуються на рахунки ДАК (РЕР) на умовах попередньої оплати.
23. За особами, які залучаються до роботи у складі експертних комісій, зберігається середня заробітна плата за основним місцем роботи.
24. Видані ліцензії діють за місцем знаходження ліцензіата і не можуть бути передані для користування іншим юридичним чи фізичним особам.
Філіям та іншим відокремленим підрозділам ліцензіата видається копія ліцензії, завірена органом, що її видав.
У ліцензії на надання освітніх послуг зазначаються найменування органу, що видав її, повні юридичні реквізити суб'єкта господарювання (філій та відокремлених структурних підрозділів); види освітніх послуг; ліцензований обсяг прийому на навчання; дата видачі ліцензії й термін її дії.
Ліцензійний обсяг зазначається:
для дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти - загальний контингент осіб, які можуть одночасно отримувати певні освітні послуги;
для професійно-технічної освіти - при довготерміновому навчанні (понад 1 рік) - максимальна кількість осіб, які можуть бути прийняті на цикл навчання; при короткотерміновому (курсові форми менше року), а також для підвищення кваліфікації - максимальна кількість осіб, які можуть бути прийняті на цикл навчання та загальна кількість, яка може бути прийнята на навчання протягом року;
для вищої освіти - максимальна кількість осіб, які можуть бути прийняті на цикл навчання.
У випадках, коли вся необхідна інформація не може бути розміщена на бланку ліцензії, оформляється додаток до ліцензії, який підписується керівником органу ліцензування, та скріплюється гербовою печаткою. Зразок додатка та порядок його заповнення затверджується МОН.
Термін дії ліцензії рівний терміну завершення циклу навчання, але не менше ніж три роки.
Термін дії ліцензії для надання освітніх послуг з вищої освіти після акредитації напрямів (спеціальностей) відповідає терміну дії сертифіката про акредитацію.
Термін дії ліцензії для надання освітніх послуг із дошкільної, загальної середньої, позашкільної та професійно-технічної освіти для атестованих навчальних закладів відповідає терміну дії свідоцтва про атестацію.
Орган ліцензування може приймати рішення про надання дозволу на завершення циклу навчання, до проведення акредитації (атестації), коли термін дії ліцензії закінчився.
25. Ліцензіат зобов'язаний повідомляти орган ліцензування про всі зміни даних, зазначених у документах, що додавалися до заяви про проведення експертизи. У разі виникнення таких змін ліцензіат зобов'язаний протягом десяти робочих днів подати до органу ліцензування відповідне повідомлення в письмовій формі з документами або їх нотаріально засвідченими копіями, які підтверджують зазначені зміни.
26. Видача дубліката та переоформлення ліцензії здійснюється в порядку, встановленому Законом України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності".
27. Ліцензійні умови надання освітніх послуг та порядок контролю за дотриманням ліцензійних умов затверджуються МОН.
28. Анулювання ліцензії здійснюється органом ліцензування.
Підставами для анулювання ліцензії є:
заява ліцензіата про анулювання ліцензії;
акт про повторне порушення ліцензіатом ліцензійних умов;
рішення про скасування державної реєстрації суб'єкта господарювання;
нотаріально засвідчена копія свідоцтва про смерть фізичної особи - суб'єкта підприємницької діяльності;
акт про виявлення недостовірних відомостей у документах, поданих суб'єктом господарювання для одержання ліцензії;
акт про встановлення факту передачі ліцензії або її копії іншій юридичній або фізичній особі для надання освітніх послуг;
акт про встановлення факту неподання в установлений строк повідомлення про зміну даних, зазначених в документах, що додавалися до заяви про проведення експертизи;
акт про невиконання розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов;
неможливість ліцензіата забезпечити виконання ліцензійних умов, встановлених для надання освітніх послуг;
Попередній розгляд питань про анулювання ліцензії на підставі акта про встановлення факту неподання в установлений строк повідомлення про зміну даних, зазначених у документах, що додавалися до заяви про видачу ліцензії; акта про виявлення недостовірних відомостей у документах, поданих суб'єктом господарювання для одержання ліцензії; акта про встановлення факту передачі ліцензії іншій юридичній або фізичній особі для провадження господарської діяльності; акта про невиконання розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов здійснюється ДАК (РЕР) з обов'язковим запрошенням ліцензіата або його представників. На підставі висновку ДАК (РЕР) орган ліцензування приймає рішення про анулювання ліцензії.
В інших випадках орган ліцензування приймає рішення без попереднього розгляду цього питання ДАК (РЕР).
Орган ліцензування приймає рішення про анулювання ліцензії протягом десяти робочих днів після надання висновку ДАК (РЕР) або з дати встановлення підстав для анулювання ліцензії, що не потребують висновку ДАК (РЕР). Рішення вручається (надсилається) ліцензіату із зазначенням підстав анулювання не пізніше трьох робочих днів з дати його прийняття.
Рішення про анулювання ліцензії набирає чинності через десять днів з дня його прийняття.
Запис про дату та номер рішення про анулювання ліцензії вноситься до Державного реєстру навчальних закладів не пізніше наступного робочого дня після набрання чинності рішенням про анулювання ліцензії.
У разі анулювання ліцензії на підставі висновку ДАК (РЕР) суб'єкт господарювання може одержати нову ліцензію на право надання освітніх послуг не раніше ніж через рік з дати прийняття рішення органу ліцензування про анулювання попередньої ліцензії.
Рішення про анулювання ліцензії може бути оскаржено у судовому порядку.

................
Перейти до повного тексту