- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі Єнакіївського навчально-виховного комплексу N 2 Донецької області
На виконання Державної програми "Вчитель", затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2002 р.
N 379, враховуючи лист управління освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації від 01.12.2010 N 01/05-2111, висновки комісії з питань, інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи загальноосвітніх навчальних закладів Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки, з метою розроблення та забезпечення функціонування інноваційної моделі розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників засобами телекомунікаційних проектів
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Заявку на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Розвиток соціальної та громадянської компетентності старшокласників засобами телекомунікаційних проектів" на базі Єнакіївського навчально-виховного комплексу N 2 Донецької області, Програму дослідно-експериментальної роботи на 2011-2014 роки та Програму I (організаційно-підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи на січень - червень 2011 року, що додаються.
2. Надати статус експериментального загальноосвітнього навчального закладу всеукраїнського рівня Єнакіївському навчально-виховному комплексу N 2 Донецької області (далі - навчально-виховний комплекс).
3. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.):
надавати науково-методичну допомогу педагогічному колективу навчально-виховного комплексу;
заслухати звіт про завершення I (організаційно-підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи у червні 2011 року.
4. Управлінню, освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації (Соловйов Ю.І.) надавати допомогу навчально-виховному комплексу у забезпеченні необхідних умов в організації та проведенні дослідно-експериментальної роботи.
5. Розмістити наказ на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки (www.mon.gov.ua) та на Інтернет-порталі "Єдине освітнє інформаційне вікно України" (www.osvita.com).
6. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Голова комісії з реорганізації Міністерства | Б.М.Жебровський |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки України
08.02.2011 N 114
ЗАЯВКА
на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Розвиток соціальної та громадянської компетентності старшокласників засобами телекомунікаційних проектів" на базі Єнакіївського навчально-виховного комплексу N 2 Донецької області на 2011-2014 роки
Актуальність дослідження. В умовах демократичних перетворень в Україні змінюється характер взаємовідносин між державою і громадянським суспільством. У розвинутих демократичних державах, якою прагне стати Україна, громадянське суспільство слугує партнером державної влади, оскільки іноді бере на себе турботу за справи, які мав би вирішувати діючий уряд. Зазначена вище роль громадянського суспільства у становленні демократії в Україні актуалізує проблему формування та розвитку громадянської і соціальної компетентності особистості.
Всі процеси, що відбуваються у суспільстві, в повній мірі відображаються на діяльності освітніх закладів України, тому розвиток соціальної та громадянської компетентності старшокласників, які незабаром увійдуть у доросле самостійне життя, набуває особливої значущості.
Теоретико-методологічні засади становлення особистості як громадянина держави у різні часи розроблялись у працях К.Ушинського, С.Русової, І.Огієнка, Г.Ващенка, Б.Грінченка, А.Макаренка, В.Сухомлинського, О.Сухомлинської, К.Чорної та ін.
Проблемі формування компетентності протягом останніх років приділялась увага у доробках С.Бондар, В.Давидова, І.Єрмакова, К.Корсак, А.Маркової, Дж.Равена, Л.Титаренко, А.Хуторського та ін.
Сучасні дослідники розглядають поняття "громадянська компетентність" у культурній, правовій, політичній, соціальній площинах та визначають чотири складові його змісту:
- ідентичність (усвідомлення громадянином своєї приналежності до громади, причетності до її демократичної культури через права та обов'язки);
- чесноти (відповідальність, законослухняність, спроможність активно досліджувати соціальне оточення з точки зору загальнолюдських цінностей, прагнення до створення якісно кращих соціальних умов);
- досвід у частині політичних процесів;
- активна діяльність щодо перебудови соціальної дійсності з метою досягнення реального забезпечення статусу громадянина.
Громадянська компетентність стосується відносин особистості - громадянина з державою, інститутами влади та іншими громадянами країни і проявляється в усвідомленні своєї спроможності впливати на події, що відбуваються в державі, готовності брати участь у житті країни, її сталому розвитку; підтримці національної ідеї, існуючих норм культури та співжиття; законослухняності й водночас готовності громадянина демократичними способами захищати свої права і свободи через активну соціальну дію; лояльному та поважному ставленні до демократично обраної влади, готовність співпрацювати з нею на різних рівнях для розв'язання суспільнозначущих проблем і набуття позитивного соціального досвіду.
Соціальна компетентність стосується сфери відносин громадянина з іншими людьми, громадянами країни, членами громадянського суспільства. Отже, соціальна компетентність взаємопов'язана з громадянською компетентністю особистості і характеризується знаннями про суспільство, усвідомленням механізмів його функціонування та ролі особистості в цьому процесі; здатністю жити і співпрацювати з іншими громадянами України; спроможністю розв'язувати конфлікти за принципами демократичного права; передбачає розуміння соціальної дійсності та активне ціннісне ставлення до неї, прагнення самостійно приймати рішення та відповідати за їх наслідки. Особистість, якій притаманна соціальна компетентність, здатна до співчуття, переймається проблемами оточуючих, не приймає насильство, піклується про довкілля.
Слід зазначити, що демократизація освіти, гуманізація відносин між усіма учасниками навчально-виховного процесу вимагає розроблення технологій формування та розвитку громадянської і соціальної компетентності з нових теоретико-методологічних позицій.
Однією з пріоритетних особливостей модернізації українського суспільства на сучасному етапі є інформатизація всіх сфер суспільного життя. Останніми роками владними структурами України розробляється Концепція розвитку електронного урядування, яка передбачає налагодження спілкування влади і громадян в режимі онлайн, посилення прозорості діяльності влади, надання громадянам більш широких можливостей брати участь у процесі прийняття владою рішень, в обговоренні прийнятих нормативних актів.
Учні старших класів, які через декілька років увійдуть у самостійне доросле життя, мають бути готовими до такого формату спілкування і взаємодії з владою. Це положення підтверджує необхідність запровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій.
Особливе місце серед ІКТ займають телекомунікаційні проекти, які інтегрують у собі значну кількість технологій використання комп'ютера і мережі Інтернет.
Теорія і методика застосування телекомунікаційних проектів у навчальній і позаурочній діяльності дітей різних вікових категорій в останні роки розробляються у працях М.Бухаркіної, Н.Дементієвської, М.Мойсеєвої, Н.Морзе, А.Могилева, А.Петрова, Е.Полат та ін.
Слідом за Е.С.Полат під телекомунікаційним проектом розуміємо спільну пізнавальну, дослідницьку, суспільно корисну, творчу або ігрову діяльність учнів-партнерів, що організується на основі комп'ютерної телекомунікації, має спільну проблему, мету, узгоджені методи, способи діяльності, спрямовані на досягнення спільного результату.
Виховний потенціал телекомунікаційних проектів полягає в організації продуктивного спілкування як умови соціального розвитку учнів, формування позитивної "Я-концепції", почуття корисності як суспільству в цілому, так і окремим громадянам; розвитку соціальної активності; сприянню соціалізації вихованців, виробленню в них особистого погляду на суспільні події, усвідомленню значення співпраці і співтворчості.
Зазначене вище зумовило вибір теми дослідження: "Розвиток соціальної та громадянської компетентності старшокласників засобами телекомунікаційних проектів".
Об'єкт дослідження: виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів.
Предмет дослідження: зміст та психолого-педагогічні умови розвитку соціальної та громадянської компетентності учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів на основі використання телекомунікаційних проектів.
Мета дослідження полягає в обґрунтуванні, розробці та експериментальній апробації функціонально-змістової моделі розвитку соціальної і громадянської компетентності старшокласників на основі використання телекомунікаційних проектів.
Завдання дослідження:
1. Проаналізувати психолого-педагогічну та науково-методичну літературу з проблеми дослідження.
2. Розкрити роль і місце телекомунікаційних проектів у розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників.
3. Визначити психолого-педагогічні умови підвищення ефективності розвитку соціальної та громадянської компетентності учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів на основі використання телекомунікаційних проектів.
4. Розробити основні компоненти методичної системи підготовки вчителів до використання телекомунікаційних проектів у розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників.
5. Здійснити дослідно-експериментальну перевірку ефективності функціонально-змістової моделі розвитку соціальної та громадянської компетентності учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів на основі використання телекомунікаційних проектів.
Гіпотеза дослідження базується на припущенні, що підвищення ефективності розвитку соціальної та громадянської компетентності учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів на основі використання телекомунікаційних проектів можливе за умов:
- педагогічно виправданого і доцільного використання у виховному процесі комп'ютерно-орієнтованих засобів і потенційних можливостей мережі Інтернету;
- гармонійного поєднання проектної технології та інших інноваційних технологій у розвитку соціальної і громадянської компетентності старшокласників;
- урахування вікових та індивідуальних особливостей розвитку старшокласників;
- посилення ролі учнівського самоврядування навчального закладу у розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників.
Методологічною основою дослідження є філософські та культурологічні ідеї гуманізації та демократизації суспільного життя; концептуальні положення теорії особистості та її розвитку в процесі виховання, системний та діяльнісний підходи до розвитку особистості; комплексний підхід до організації навчально-виховного процесу; концепція сучасного інформаційного суспільства та основні положення інформатизації освіти.
Теоретичну основу дослідження становлять концепції особистісно орієнтованого виховання, громадянського виховання (І.Бех, О.Сухомлинська, К.Чорна та ін.); концептуальні положення використання інформаційних технологій у навчанні та вихованні особистості (І.Роберт, М.Жалдак, Ю.Машбіц, В.Осадчий та ін.); теорія психолого-педагогічного проектування виховного процесу (О.Киричук, О.Коберник, В.Краєвський, М.Красовицький та ін.); положення законів України
"Про освіту",
"Про загальну середню освіту",
"Про Національну програму інформатизації",
Концепції Національної програми інформатизації.
Науково-педагогічні принципи експерименту: науковість, системність, гуманізм, демократизм, наступність і безперервність, культуровідповідність, плюралізм, діалогічна взаємодія, суб'єктність.
База дослідження: Єнакіївський навчально-виховний комплекс N 2 Донецької області.
Методи дослідження:
- аналіз, порівняння та узагальнення наукових джерел стосовно проблеми дослідження, що дозволить виявити стан її розробленості у педагогічній теорії;
- аналіз, порівняння та узагальнення зарубіжного і вітчизняного досвіду використання телекомунікаційних проектів у навчально-виховному процесі загальноосвітніх навчальних закладів;
- спостереження, анкетування, тестування, бесіди, вивчення продуктів діяльності старшокласників для обґрунтування необхідних організаційних і психолого-педагогічних умов використання телекомунікаційних проектів у розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників;
- методи моделювання та проектування для розробки функціонально-змістової моделі розвитку соціальної і громадянської компетентності учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів засобами використання телекомунікаційних проектів;
- педагогічний експеримент для перевірки ефективності розробленої моделі.
Наукова новизна та теоретичне значення результатів дослідження визначатиметься конкретизацією концептуальних підходів до використання телекомунікаційних проектів у розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників; теоретичним обґрунтуванням функціонально-змістової моделі розвитку соціальної та громадянської компетентності учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів на основі використання телекомунікаційних проектів. Подальшого розвитку набудуть положення про роль і місце сучасних інформаційних технологій у системі освіти.
Практичне значення дослідження полягатиме у розробці та впровадженні функціонально-змістової моделі розвитку соціальної та громадянської компетентності учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів, у підготовці методичних рекомендацій з використання виховного потенціалу телекомунікаційних проектів в організації участі старшокласників у громадському житті місцевої громади і, в цілому, українського суспільства та держави.
Результати дослідження, розроблені матеріали стануть у нагоді класним керівникам 9-11 класів, педагогам-організаторам, викладачам і студентам вищих педагогічних навчальних закладів, методистам інститутів післядипломної педагогічної освіти.
Вірогідність результатів експерименту забезпечуватиметься теоретичним і методичним обґрунтуванням його вихідних позицій, застосуванням комплексу засобів, форм і методів, адекватних об'єкту, предмету, меті і завданням дослідження, коректним використанням методик і технологій за погодженням із науковими керівниками дослідження; якісною обробкою експериментальних даних; систематичним моніторингом експерименту, а також підтверджуватиметься їхньою широкою апробацією на Всеукраїнських і обласних конференціях, психолого-педагогічних семінарах, а також впровадженням у практику роботи педагогічних колективів шкіл України.
Терміни та етапи проведення дослідно-експериментальної роботи:
I. Організаційно-підготовчий етап (січень 2011 р. - червень 2011 р.):
- визначення суб'єктів дослідно-експериментальної роботи, створення тимчасових творчих колективів, конкретизація завдань діяльності у відповідності до мети дослідно-експериментальної роботи;
- розроблення інструкції про порядок організації та проведення дослідно-експериментальної роботи, видання відповідного наказу по навчально-виховному закладу;
- вивчення науково-методичної літератури з проблеми розвитку соціальної та громадянської компетентності засобами телекомунікаційних проектів;
- вивчення та аналіз педагогічного досвіду з проблеми дослідно-експериментальної роботи;
- виокремлення ідей, важливих для поглибленого дослідження та апробації у ході дослідно-експериментальної роботи;
- проведення різних форм методичної роботи з підготовки педагогів до реалізації завдань дослідно-експериментальної роботи;
- усвідомлення ролі і місця телекомунікаційних проектів у розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників;
- визначення критеріїв, показників і рівнів розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників;
- складання кошторису витрат для забезпечення реалізації програми дослідно-експериментальної роботи;
- планування роботи тимчасових творчих колективів (ТТК) з різних аспектів експериментального дослідження.
II. Концептуально-діагностичний етап (серпень 2011 р. - грудень 2011 р.):
- здійснення діагностики педагогічної компетентності педагогічних працівників з проблеми дослідження;
- проведення діагностики рівня розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників;
- вивчення стану використання телекомунікаційних проектів у навчально-виховному процесі;
- опрацювання теоретико-концептуальних засад дослідно-експериментальної роботи з проблеми розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників засобами телекомунікаційних проектів;
- розроблення функціонально-змістової моделі розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників засобами телекомунікаційних проектів;
- розроблення методичних рекомендацій щодо використання телекомунікаційних проектів у розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників;
- стратегічне планування методичної та навчально-виховної роботи школи відповідно до завдань дослідно-експериментальної роботи і результатів діагностики.
III. Формувальний етап (січень 2012 р. - травень 2013 р.):
- експериментальне впровадження, внесення коректив та доповнень у розроблену функціонально-змістову модель розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників на основі використання телекомунікаційних проектів;
- визначення психолого-педагогічних умов підвищення ефективності розвитку соціальної та громадянської компетентності учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів на основі використання телекомунікаційних проектів;
- практична апробація, корекція комплексу методів та технологій розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників засобами телекомунікаційних проектів;
- розроблення навчально-методичного забезпечення розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників на основі використання телекомунікаційних проектів;
- розроблення основних компонентів методичної системи підготовки вчителів до використання телекомунікаційних проектів у розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників;
- розроблення методичних рекомендацій щодо використання телекомунікаційних проектів у розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників;
- здійснення поточного моніторингу рівня розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників;
- накопичення набутого педагогічного досвіду з питань розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників на основі використання телекомунікаційних проектів;
- проведення науково-практичного семінару "Роль телекомунікаційних проектів у розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників".
IV. Контрольно-узагальнювальний етап (серпень 2013 р. - червень 2014 р.):
- здійснення контрольного діагностування рівня розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників засобами телекомунікаційних проектів згідно з визначеними критеріями та показниками;
- порівняння результатів діагностичного і контрольно-узагальнювального етапів експерименту, визначення співвідношення результатів експерименту з поставленою метою та визначеними завданнями;
- кількісний та якісний аналізи, системне оцінювання ефективності впровадження функціонально-змістової моделі розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників на основі використання телекомунікаційних проектів;
- поширення досвіду дослідно-експериментальної роботи з означеної проблеми через публікації у пресі;
- презентація результатів дослідно-експериментальної роботи на всеукраїнських конференціях, семінарах, виставках;
- популяризація результатів дослідно-експериментальної роботи у системі методичної роботи області;
- підготовка наукового звіту про підсумки проведення дослідно-експериментальної роботи з теми дослідження.
V. Коригувальний етап (вересень 2014 р. - грудень 2014 р.):
У разі необхідності внесення коректив до створеної та апробованої моделі розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників засобами телекомунікаційних проектів.
Очікувані результати:
1. Функціонально-змістова модель розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників на основі використання телекомунікаційних проектів.
2. Методика та інструментарій моніторингу рівня розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників.
3. Методичні рекомендації щодо використання телекомунікаційних проектів у розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників.
4. Модель методичної роботи з підготовки педагогів до використання телекомунікаційних проектів у розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників.
5. Підвищення рівня розвитку соціальної та громадянської компетентності старшокласників.
Наукове та кадрове забезпечення дослідно-експериментальної роботи.
Наукові керівники експерименту:
Назаренко Г.А., кандидат педагогічних наук, заступник директора з наукової роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників, науковий співробітник Інституту проблем виховання НАПН України.
Ломакіна Г.І., завідувачка центру національного виховання Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.
................Перейти до повного тексту