- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
Міністерству освіти
і науки Автономної
Республіки Крим, управлінням
освіти і науки обласних,
Київської
та Севастопольської
міських державних
адміністрацій
Інститутам післядипломної
педагогічної освіти
Про методичні рекомендації до проведення Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії
Міністерство освіти і науки України надсилає для практичного використання методичні рекомендації щодо проведення Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії у 2010/11 навчальному році.
Перший заступник Міністра | Б.М.Жебровський |
Додаток
РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо проведення Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії у 2010/11 навчальному році
Метою запровадження Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії є пропаганда природничо-наукових знань, формування в учнів інтересу та наукового підходу до вивчення астрономії і пов'язаних із нею наук; виявлення та розвиток в учнів творчих здібностей до науково-дослідницької діяльності, активізація всіх форм позакласної та позашкільної роботи з учнями; підвищення рівня фахової підготовки вчителів; залучення вчених і викладачів, аспірантів, студентів вищих навчальних закладів до активної співпраці із загальноосвітніми навчальними закладами у справі поліпшення вивчення фізики та астрономії; відбір найбільш талановитих учнів до складу збірної команди України для участі в Міжнародній олімпіаді.
Всеукраїнська учнівська олімпіада з астрономії проводиться у двох вікових групах: для учнів 11 та 10 класів. Відповідно до Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади з базових дисциплін, турніри, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт та конкурси фахової майстерності (далі - Положення), затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 18.08.98 р.
N 305, участь в олімпіаді можуть брати й учні молодших (порівняно з класом фактичного навчання) класів. Залучення до участі в олімпіаді учнів 8 - 9 класів має важливе значення, оскільки сприяє розвиткові пізнавального інтересу до вивчення астрономії учнів середнього шкільного віку, розкриття їхніх здібностей, набуття досвіду участі в змаганнях.
У 2010/11 навчальному році у IV етапі Всеукраїнської олімпіади кожен регіон, а також Український фізико-математичний ліцей Київського національного університету імені Тараса Шевченка представлятимуть команду з двох учнів, які братимуть участь відповідно у двох групах.
III етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії
III етап олімпіади проводиться для переможців II етапу. За рішенням Міністерства освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних. Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій III етап може бути відкритим - для всіх бажаючих учнів даного регіону.
Як правило, цей етап олімпіади проводиться в один день. На виконання завдань має відводитися не більш ніж 4 астрономічні години.
Завдання III етапу олімпіади відповідно до
Положення складає обласна (міська) комісія, до якої входять науковці, методисти інститутів післядипломної педагогічної освіти та вчителі. Члени комісії персонально відповідають за науковий рівень змісту завдань та їх секретність до моменту оприлюднення. До пакету (який може бути спільним для двох груп) мають бути включені як теоретичні задачі, так і завдання практичної спрямованості (зокрема, завдання на аналіз даних та розрахунок певних величин за результатами спостережень, робота з картою тощо). Завдання мають бути різних складності та типів: якісні (на вміння пояснювати і аналізувати астрономічні явища, розпізнавати астрономічні об'єкти тощо) і розрахункові, які не виходять за рамки шкільної програми з астрономії та фізики. Частина завдань може бути запропонована в тестовій формі.
За рішенням відповідних органів управління освіти III етап олімпіади, по можливості, може проводитися в декілька турів, які окремо присвячені розв'язуванню теоретичних, а також практичних задач і завдань на спостереження. У цьому випадку час, який відводиться на виконання завдань, регламентується оргкомітетом олімпіади.
Кожен учасник олімпіади повинен сидіти за окремою партою і працювати самостійно. Учасники олімпіади можуть користуватися лише матеріалами (завдання, чисті аркуші, табличні дані тощо), виданими оргкомітетом. Під час виконання роботи учням дозволяється користуватися калькуляторами. Під час олімпіади користуватися мобільними телефонами категорично заборонено.
Для здійснення якісної неупередженої перевірки завдань журі розробляє єдині критерії оцінювання до кожної задачі з урахуванням різних способів розв'язування завдань учасниками олімпіади та шкалу оцінювання. У критеріях оцінювання мають бути відображені певні кроки (просування) розв'язування кожної задачі.
Журі перевіряє тільки завдання, що записані в чистовик учасника олімпіади. Чернетка членами журі не розглядається.
З метою популяризації астрономії та залучення учнівської молоді до участі в інтелектуальних змаганнях бажано розмістити інформацію про започаткування олімпіади в засобах масової інформації, опублікувати завдання олімпіади та їх розв'язання у фаховій педагогічній пресі.
IV етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії
У IV етапі олімпіади братимуть участь переможці попереднього III етапу змагань. Заявки на участь команд у IV етапі олімпіади необхідно надіслати на адресу Інституту інноваційних технологій і змісту освіти.
IV етап олімпіади передбачається провести у два тури: теоретичний і практичний.
На теоретичному турі учням планується запропонувати 5 - 6 задач, розв'язування яких базується на знаннях про методи і результати вивчення законів руху, фізичної природи, еволюції небесних тіл та Всесвіту в цілому.
Зауважимо, що розв'язування цих задач певною мірою потребує використання математичного апарату, знань фізичних понять і законів. Для деяких з них необхідні поглиблені знання з математики та фізики.
Під час проведення практичного туру передбачається запропонувати завдання такої спрямованості:
на розпізнавання астрономічних об'єктів та пояснення астрономічних явищ і закономірностей за демонстраціями;
на застосування методів та засобів обробки результатів астрономічних досліджень, співвідношення результатів практичної діяльності з теорією, формулювання висновків згідно з запропонованою інформацією;
на виявлення навичок роботи з картою зоряного неба, каталогами щодо знаходження астрономічних об'єктів та їхніх характеристик (наприклад, розрахунки зоряних величин, радіусів, світності, нанесення на карту за ефемеридами об'єктів та ін.), передбачення певних астрономічних подій тощо.
Нижче наведено орієнтовний перелік теоретичних питань, на основі яких складатимуться олімпіадні завдання. Підґрунтям до його формування була навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів "Астрономія, 11-й клас: Профільний рівень" та вимоги оргкомітету Міжнародної учнівської олімпіади з астрономії. Звертаємо увагу на те, що питання, виділені напівжирним шрифтом, пропонуються тільки для учнів 11 класів.
................Перейти до повного тексту