1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
04.08.2010 N 794
Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі Харківської обласної спеціалізованої школи-інтернату II-III ступенів "Обдарованість"
На реалізацію Державної програми "Вчитель", затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2002 р. N 379, на підставі клопотання Головного управління освіти і науки Харківської обласної державної адміністрації (лист від 06.05.2010 N 01-33/2111), висновків комісії з питань інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки, з метою розвитку особистісного творчого потенціалу здібної та обдарованої молоді сільської місцевості
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Заявку на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Проектування розвивального освітнього середовища навчального закладу" на базі Харківської обласної спеціалізованої школи-інтернату II-III ступенів "Обдарованість", Програму дослідно-експериментальної роботи на 2010-2015 роки, Програму I (підготовчо-організаційного) етапу дослідно-експериментальної роботи на вересень - грудень 2010 року, що додаються.
2. Надати статус експериментального навчального закладу всеукраїнського рівня Харківській обласній спеціалізованій школі-інтернату II-III ступенів "Обдарованість".
3. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.):
надавати науково-методичну допомогу педагогічному колективу Харківської обласної спеціалізованої школи-інтернату II-III ступенів "Обдарованість" у виконанні завдань дослідно-експериментальної роботі протягом 2010-2015 років;
заслухати звіт про завершення I (підготовчо-організаційного) етапу дослідно-експериментальної роботи у грудні 2010 року.
4. Головному управлінню освіти і науки Харківської обласної державної адміністрації (Шаповал Р.В.) надавати допомогу спеціалізованій школі-інтернату у забезпеченні необхідних умов в організації та проведенні дослідно-експериментальної роботи.
5. Розмістити даний наказ на сайті Міністерства освіти і науки www.mon.gov.ua.
6. Контроль за виконанням даного наказу покласти на першого заступника Міністра Жебровського Б.М.
Міністр Д.В.Табачник
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки
04.08.2010 N 794
ЗАЯВКА
на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Проектування розвивального освітнього середовища навчального закладу" на базі Харківської обласної спеціалізованої школи-інтернату II-III ступенів "Обдарованість" на 2010-2015 роки
Актуальність експериментального дослідження зумовлюється потребою українського суспільства відповідати на глобалізаційні та технологічні виклики сьогодення, розвитком та модернізацією сучасної загальної середньої освіти. Важливою умовою такого розвитку є вибір інноваційної стратегії, що дозволить створити розвивальне освітнє середовище у кожному навчальному закладі для підготовки дитини до життя в інноваційному суспільстві відповідно до його нахилів та здібностей.
Спеціалізована школа-інтернат II-III ступенів "Обдарованість" має на меті проведення системних змін освітньої діяльності, спрямованих на розвиток здібних учнів, за умов формування розвивального освітнього середовища школи-інтернату.
Соціальна значущість експериментальної діяльності полягає у тому, що тип загальноосвітнього навчального закладу - школа-інтернат для обдарованих дітей з сільської місцевості є інноваційним для України і потребує нормативного забезпечення як заклад, що поєднує у собі риси кількох типів: інтернатного закладу (загальноосвітня школа-інтернат), загальноосвітнього навчального закладу II-III ступенів з поглибленим вивченням природничо-математичних дисциплін та спеціалізованого закладу для навчання особливої категорії дітей - здібних і обдарованих учнів з сільської місцевості.
У процесі роботи над експериментом у закладі передбачається створити сприятливі педагогічні умови виховання та навчання здібних та обдарованих учнів з сільських районів Харківщини з метою майбутньої підготовки їх як висококваліфікованих фахівців для роботи в умовах ринкової економіки, інформаційного суспільства, їхнього особистісного, громадянського і духовного становлення у процесі здобуття середньої освіти на основі об'єднання творчих та інтелектуальних зусиль педагогічного колективу.
Мета дослідження полягає у проектуванні розвивального освітнього середовища школи-інтернату "Обдарованість", яке сприятиме інноваційній освітній діяльності з розкриття, розвитку і реалізації особистісного творчого потенціалу здібних і обдарованих дітей.
Об'єкт дослідження - формування освітнього середовища загальноосвітніх навчальних закладів освіти.
Предмет дослідження - проектування розвивального освітнього середовища школи-інтернату II-III ступенів "Обдарованість", спрямованого на забезпечення якісного навчання і виховання, розвитку вихованців.
Гіпотеза експериментальної роботи ґрунтується на припущенні, що проектування розвивального освітнього середовища школи-інтернату II-III ступенів "Обдарованість", можливе за умов:
- забезпечення педагогічного проектування як організаційної основи інноваційного розвитку навчального закладу;
- інформаційно-методичного та ресурсного забезпечення проектування розвивального освітнього середовища навчального закладу освіти;
- формування полісуб'єктності освітнього середовища;
- використання особистісно зорієнтованих форм і методів взаємодії суб'єктів освітнього середовища;
- впровадження системи оцінювання ефективності спроектованого освітнього середовища закладу освіти.
Завдання експерименту:
- здійснити аналіз освітнього середовища школи-інтернату з метою виявлення проблемного поля щодо теми дослідження;
- розробити експериментальну модель розвивального освітнього середовища інноваційного закладу - школи-інтернату II-III ступенів "Обдарованість";
- адаптувати методику проведення експертизи освітнього середовища (за А.Ясвіним) щодо виявлення ефективності його розвивального потенціалу;
- експериментально перевірити ефективність моделі розвивального освітнього середовища інноваційного закладу нового типу для здібних та обдарованих дітей;
- апробувати матеріали експериментальної роботи;
- розробити пропозиції до становлення нормативно-правової бази інноваційного розвитку зазначеного типу загальноосвітнього навчального.
Теоретико-методологічну основу експериментальної роботи становлять: Закон України "Про освіту", Закон України "Про загальну середню освіту", Національна доктрина розвитку освіти, Державна програма "Вчитель", Державна цільова соціальна програма "Школа майбутнього" на 2007-2010 роки, Концепція національного виховання; загальні поняття і принципи інноваційного розвитку та педагогічної інноватики; теорія системно-цільового розвитку школи (Л.М.Ващенко, Б.Ф.Гершунський, Л.І.Даниленко, В.І.Загвязинський, В.Г.Кремень, О.Я.Савченко, О.В.Сухомлинська та ін.); результати досліджень умов ефективності і структури інноваційних процесів (В.П.Безпалько, І.Я.Лернер, І.П.Підласий, Н.І.Шиян, І.С.Якиманська та ін.), формування освітнього середовища (А.Ясвін, К.Панов та ін.), особливостей діагностування, підтримки і розвитку дитячої обдарованості (Л.С.Виготський, Ю.З.Гільбух та ін.).
Науково-педагогічні принципи, на основі яких здійснюватиметься дослідно-експериментальна робота:
гуманізації - утвердження духовних цінностей як першооснови у визначенні змісту освіти, формування цілісної гармонійної картини світу, забезпечення сприятливих умов для розвитку здібностей дітей та їх творчого потенціалу;
гуманітаризації - пріоритетність особистості учня у системі освіти, забезпечення максимально сприятливих умов для виявлення і розвитку задатків і здібностей на основі прийняття його особистісних цілей і запитів, процес формування в особистості гуманітарної ідеології, філософії, поглядів, переконань. Основою гуманітаризації освіти є модернізація змісту, форм та методів навчання, які забезпечують розвиток усної та писемної мови, толерантного ставлення та розуміння людей іншої ментальності та культури, формування креативного мислення, ноосферного світогляду. Посилення загальнокультурної спрямованості, образності й емоційності навчання, конструювання змісту із залученням відомостей, необхідних для розвитку в учнів навичок і уявлень; формування емоційно-ціннісного ставлення до людей, природи, взагалі до світу, усвідомлення освіти як необхідного компоненту культури сучасної людини;
індивідуалізації - побудова індивідуальних освітніх траєкторій навчальної роботи кожного учня шляхом впровадження нових технологій навчання і виховання, національна спрямованість освіти, творчий розвиток кожного учня з урахуванням особистісної обдарованості, різниці в інтелектуальній, емоційно-вольовій та дієво-практичній сферах;
демократизації - форма організації суспільства і управління колективом, яка забезпечує умови розвитку та саморозвитку, як особистості, так і навчального закладу;
конструктивної цілісності - забезпечує взаємозв'язок і єдність усіх компонентів структури моделі навчального закладу (від цілепокладання до оцінки отриманих результатів) та не дозволяє звести інновації до старих умов надає змогу враховувати вплив компонентів, що підлягають замінам, на інші компоненти освітньої системи;
динамізму - урахування спрямованості від простого до складного, від знайомого до нового під час добору, змістового наповнення структурних компонентів моделі;
реалістичності - упровадження результатів, їх адекватність можливостям виконавців та відповідність ресурсному забезпеченню;
діагностичності - обов'язкове встановлення ефективності змін, відповідно завданням експериментальної діяльності.
Для вирішення завдань експерименту використовуються загальнонаукові методи:
теоретичні (логічний аналіз наукових джерел, компаративний аналіз зарубіжного та вітчизняного досвіду з проблеми дослідження, узагальнення, моделювання, прогнозування);
емпіричні (соціологічний і педагогічний моніторинг і діагностування тенденцій інноваційного розвитку загальноосвітніх навчальних закладів, експертна оцінка), педагогічний експеримент (констатувальний і формувальний);
статистичні (якісний і кількісний аналіз емпіричних матеріалів) тощо.
База експерименту - обласна спеціалізована школа-інтернат II-III ступенів "Обдарованість" Харківської обласної ради.
Достовірність результатів забезпечуватиметься застосуванням комплексу методів дослідження, адекватних меті та завданням експериментальної роботи; об'єктивністю критеріїв оцінки результатів експерименту; єдністю кількісного та якісного аналізу експериментальних даних.
Очікувані результати: розробка та експериментальна перевірка моделі розвивального освітнього середовища школи-інтернату II-III ступенів "Обдарованість" для здібних та обдарованих дітей.
Організаційно-кадрове забезпечення дослідно-експериментальної роботи
Науковий керівник:
Щекатунова Ганна Дмитрівна, завідувачка лабораторії педагогічних інновацій Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України, кандидат педагогічних наук.
Наукові консультанти:
Ляшенко Олександр Іванович - академік-секретар відділення загальної середньої освіти Національної академії педагогічних наук України, доктор педагогічних наук, професор;
Гриньова Валентина Миколаївна - директор Науково-дослідного інституту педагогіки та психології ім. В.О.Сухомлинського Харківського національного педагогічного університету ім. Г.С.Сковороди, доктор педагогічних наук, професор.
Відповідальні виконавці:
Карпова Лариса Георгіївна - директор обласної спеціалізованої школи-інтернату II-III ступенів "Обдарованість" Харківської обласної ради, кандидат педагогічних наук;
Мінаєва Галина Анатоліївна - методист обласної спеціалізованої школи-інтернату II-III ступенів "Обдарованість" Харківської обласної ради.
Етапи проведення експерименту
1. Підготовчо-організаційний етап (вересень 2010 - грудень 2010 р.):
- визначення та наукове обґрунтування теми, мети та завдань дослідно-експериментальної роботи;
- налагодження спільної діяльності з науковими установами та навчальними закладами освіти, за допомогою яких здійснюватиметься апробація і пілотування експериментальної моделі;
- створення науково-методичної ради експериментальної роботи (науковий керівник експерименту, наукові консультанти, представники управління освітою, батьки тощо);
- складання програми і планування експериментальної роботи;
- підведення підсумків першого (підготовчо-організаційного) етапу дослідно-експериментальної роботи.
2. Констатувально-моделювальний етап (січень 2011 р. - листопад 2011 р.):
- здійснення аналізу освітнього середовища обласної спеціалізованої школи-інтернату II-III ступенів "Обдарованість";
- розроблення експериментальної моделі розвивального освітнього середовища обласної спеціалізованої школи-інтернату II-III ступенів "Обдарованість";
- адаптація методики проведення експертизи освітнього середовища (за А.Ясвіним) обласної спеціалізованої школи-інтернату II-III ступенів "Обдарованість" щодо виявлення ефективності його розвивального потенціалу;
- підведення підсумків другого (констатувально-моделювального) етапу експериментального дослідження.
3. Формувально-впроваджувальний етап (грудень 2011 р. - листопад 2012 р.):
- підготовка педагогічного колективу до впровадження експериментальної моделі розвивального освітнього середовища інноваційного навчального закладу для здібних та обдарованих дітей;
- впровадження експериментальної моделі розвивального освітнього середовища інноваційного закладу нового типу для здібних та обдарованих дітей;
- експериментальна перевірка ефективності інноваційної моделі розвивального освітнього середовища інноваційного закладу нового типу для здібних та обдарованих дітей;
- підведення підсумків третього етапу науково-експериментального дослідження.
4. Узагальнювально-корекційний етап (грудень 2012 р. - грудень 2013 р.):
- аналіз і порівняння результатів експериментальної роботи;
- удосконалення експериментальної моделі на основі отриманих результатів;
- розроблення методичних рекомендацій щодо проектування розвивального освітнього середовища спеціалізованої школи-інтернату II-III ступенів як умова забезпечення інноваційного розвитку сучасного загальноосвітнього навчального закладу нового типу для здібних і обдарованих дітей;
- апробація результатів експериментальної роботи через публікації та проведення регіонального науково-практичного семінару, а також участь у науково-практичних конференціях;
- підведення підсумків експериментальної роботи на четвертому етапі.
5. Рефлексивно-прогностичний етап (січень 2014 р. - травень 2015 р.):
- співставлення очікуваних і отриманих результатів експериментальної роботи;
- виявлення індикаторів ефективності проектування розвивального освітнього середовища спеціалізованої школи-інтернату II-III ступенів;
- розроблення концепції інноваційного розвитку спеціалізованої школи - інтернату II-III ступенів "Обдарованість" як навчального закладу нового типу;
- проведення Всеукраїнської науково-практичної конференції;
- підведення підсумків експериментальної роботи.
Директор обласної
спеціалізованої
школи-інтернату II-III
ступенів "Обдарованість"
Харківської обласної ради




Л.Г.Карпова
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки
04.08.2010 N 794
ПРОГРАМА
дослідно-експериментальної роботи за темою: "Проектування розвивального освітнього середовища навчального закладу" на базі Харківської обласної спеціалізованої школи-інтернату II-III ступенів "Обдарованість" на 2010-2015 роки
N
з/п
Зміст Дата виконання Очікувані
результати
1. Підготовчо-організаційний етап
(вересень 2010 р. - грудень 2010 р.)
1. Визначення та
наукове
обґрунтування теми,
мети та завдань
дослідно-
експериментальної
роботи.
До вересня 2010 р. Наукове
обґрунтування,
визначення
проблем та
основних напрямів
дослідно-
експериментальної
роботи.
2. Налагодження
спільної діяльності
з лабораторією
педагогічних
інновацій Інституту
педагогіки НАПН
України, управлінням
освіти і науки
Харківської
облдержадміністрації
та управлінням
освіти м. Харкова,
Харківським
обласним інститутом
післядипломної
педагогічної освіти,
під науковим
керівництвом яких
здійснюватиметься
апробація і
пілотування
експериментальної
моделі.
Вересень 2010 р. Складання угод про
співробітництво.
Підготовка
колективу школи-
інтернату до
роботи в
експериментальних
умовах.
3. Планування.
Складання програми
експериментальної
роботи.
Вересень 2010 р. Програма дослідно-
експериментальної
роботи школи-
інтернату.
4. Створення науково-
методичної ради
експериментальної
роботи (науковий
керівник
експерименту,
наукові
консультанти,
представники
управління освітою,
батьки тощо).
Вересень - жовтень
2010 р.
Положення про
роботу науково-
методичної ради
експериментальної
роботи.
5. Підведення підсумків
підготовчого етапу
експериментальної
роботи.
Листопад - грудень
2010 р.
Звіт за I етап.
II. Констатувально-моделювальний етап
(січень 2011 р. - листопад 2011 р.)
1. Аналіз освітнього
середовища обласної
спеціалізованої
школи-інтернату
II-III ступенів
"Обдарованість".
Січень - лютий
2011 р.
Аналітична довідка
за результатами
аналізу.
2. Розроблення
експериментальної
моделі розвивального
освітнього
середовища обласної
спеціалізованої
школи-інтернату
II-III ступенів
"Обдарованість".
березень - липень
2011 р.
Модель
розвивального
освітнього
середовища
обласної
спеціалізованої
школи-інтернату
II-III ступенів
"Обдарованість".
3. Адаптація методики
проведення
експертизи
освітнього
середовища (за
А.Ясвіним) обласної
спеціалізованої
школи-інтернату
II-III ступенів
"Обдарованість" щодо
виявлення
ефективності його,
розвивального
потенціалу.
Серпень - жовтень
2011 р.
Методика перевірки
ефективності
експериментальної
моделі
розвивального
освітнього
середовища
обласної
спеціалізованої
школи-інтернату
II-III ступенів
"Обдарованість".
4. Підведення підсумків
другого етапу
експериментального
дослідження.
Листопад 2011 р. Звіт за II етап.
III. Формувально-впроваджувальний етап
(грудень 2011 р. - листопад 2012 р.)
1. Підготовка
педагогічного
колективу до
впровадження
експериментальної
моделі розвивального
освітнього
середовища обласної
спеціалізованої
школи-інтернату
II-III ступенів
"Обдарованість".
Грудень - січень
2011 р.
Програма
підготовки
педагогічного
колективу до
впровадження
експериментальної
моделі
розвивального
освітнього
середовища
обласної
спеціалізованої
школи-інтернату
II-III ступенів
"Обдарованість".
2. Впровадження
експериментальної
моделі розвивального
освітнього
середовища обласної
спеціалізованої
школи-інтернату
II-III ступенів
"Обдарованість".
Лютий - серпень
2011 р.
Методичний
супровід
впровадження
експериментальної
моделі
розвивального
освітнього
середовища
обласної
спеціалізованої
школи-інтернату
II-III ступенів
"Обдарованість".
3. Експериментальна
перевірка
ефективності
інноваційної моделі
розвивального
освітнього
середовища обласної
спеціалізованої
школи-інтернату
II-III ступенів
"Обдарованість".
Вересень - жовтень
2011 р.
Експериментальні
матеріали.
4. Підведення підсумків
третього етапу
науково-
експериментального
дослідження.
Листопад 2011 р. Звіт за III етап.
IV. Узагальнювально-корекційний етап
(грудень 2012 р. - грудень 2013р.)
1. Аналіз та порівняння
результатів
експериментальної
роботи.
Грудень 2012 р. -
березень 2013 р.
Інформаційно -
аналітичні
матеріали.
2. Удосконалення
експериментальної
моделі на основі
отриманих
результатів.
Квітень - липень
2013 р.
Аналітична довідка
за результатами
впровадження
експериментальної
моделі.
3. Розроблення
методичних
рекомендацій щодо
проектування
розвивального
освітнього
середовища
спеціалізованої
школи - інтернату
II-III ступенів як
умова забезпечення
інноваційного
розвитку сучасного
загальноосвітнього
навчального закладу
для здібних і
обдарованих дітей.
Серпень - вересень
2013 р.
Методичні
рекомендації.
4. Апробація
результатів
експериментальної
роботи через
публікації та
проведення
регіонального
науково-практичного
семінару, а також
участь у науково-
практичних
конференціях.
Жовтень 2013 р. Публікації,
доповіді,
виступи.
5. Обласний науково-
практичний семінар
на базі обласної
спеціалізованої
школи-інтернату
II-III ступенів
"Обдарованість".
Листопад 2013 р. Програма та
матеріали науково-
практичного
семінару.
6. Підведення підсумків
дослідно-
експериментальної
роботи на IV етапі.
Грудень 2013 р. Звіт за IV етап.
V. Рефлексивно-прогностичний етап
(січень 2014 р. - травень 2015 р.)
1. Співставлення
очікуваних і
отриманих
результатів
експериментальної
роботи.
Січень - травень
2014 р.
Аналітична довідка
щодо ефективності
отриманого
продукту -
розвивального
освітнього
середовища школи-
інтернату.
2. Виявлення
індикаторів
ефективності
проектування
розвивального
освітнього
середовища
спеціалізованої
школи-інтернату
II-III ступенів.
Червень - липень
2014 р.
Аналітична довідка
щодо ефективності
процесу
проектування
освітнього
середовища в
школі-інтернаті.
3. Розроблення
концепції
інноваційного
розвитку
спеціалізованої
школи-інтернату
II-III ступенів
"Обдарованість" як
навчального закладу
нового типу.
Серпень - вересень
2014 р.
Концепція
інноваційного
розвитку
спеціалізованої
школи-інтернату
II-III ступенів
"Обдарованість" як
навчального
закладу нового
типу я.
4. Підготовка та
проведення
Всеукраїнської
науково-практичної
конференції.
Жовтень - грудень
2014 р.
Програма та
матеріали науково-
практичної
конференції.
5. Підведення підсумків
експериментальної
роботи.
Січень - травень
2015 р.
Звіт за п'ятий
етап
експериментальної
роботи. Загальний
звіт за
результатами
експериментальної
роботи.
Науковий керівник,
завідувач лабораторії
педагогічних інновацій
Інституту педагогіки НАПН
України, кандидат
педагогічних наук
Директор обласної
спеціалізованої школи-
інтернату II-III ступенів
"Обдарованість" Харківської
обласної ради
Координатор





Г.Д.Щекатунова




Л.Г.Карпова
І.Д.Кондратюк

................
Перейти до повного тексту