- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі спеціалізованої школи N 85 з поглибленим вивченням англійської мови м. Києва
На реалізацію Державної програми "Вчитель", затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2002 р.
N 379, на підставі клопотання Головного управління освіти і науки Київської міської державної адміністрації (лист від 07.05.2010 N 17-1/464), висновків комісії з інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи загальноосвітніх навчальних закладів науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки, з метою визначення педагогічних умов організації військово-патріотичного виховання у процесі проектування та реалізації завдань громадянського становлення учнів
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Заявку на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Військово-патріотичне виховання як невід'ємна складова громадянського становлення учнів", Програму дослідно-експериментальної роботи на 2010-2015 роки, Програму I (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи на 2010-2011 роки, що додаються.
2. Надати статус експериментального загальноосвітнього навчального закладу всеукраїнського рівня спеціалізованій школі N 85 з поглибленим вивченням англійської мови м. Києва.
3. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.):
надавати науково-методичну допомогу педагогічному колективу спеціалізованої школи N 85 з поглибленим вивченням англійської мови м. Києва у реалізації завдань дослідно-експериментальної роботи;
заслухати звіт про завершення I (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи у червні 2011 року.
4. Розмістити даний наказ на сайті Міністерства освіти і науки www.mon.gov.ua.
5. Головному управлінню освіти і науки Київської міської державної адміністрації (в.о. начальника Горюнова В.З.) надавати допомогу спеціалізованій школі N 85 з поглибленим вивченням англійської мови м. Києва та забезпечити необхідні умови в організації та проведенні дослідно-експериментальної роботи.
6. Контроль за виконанням даного наказу покласти на першого заступника Міністра Жебровського Б.М.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки
04.08.2010 N 792
ЗАЯВКА
на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Військово-патріотичне виховання як невід'ємна складова громадянського становлення учнів" на базі спеціалізованої школи N 85 з поглибленим вивченням англійської мови м. Києва на 2010-2015 роки
Актуальність дослідження
Школа є державно-громадським загальноосвітнім навчальним закладом, який організовує свою діяльність на ґрунті національної культури і національних традицій та за змістом, формами роботи відповідає національно-культурним потребам України, її становленню і розвитку як суверенної держави.
Головною метою школи є формування високоінтелектуальної, свідомої особистості з активною громадянською позицією, готовою до конкурентного вибору свого місця в житті; виховання громадянина-патріота Батьківщини, з вільними політичними і світоглядними переконаннями; створення творчої особистості учня, його свідомого ставлення до обов'язків; виховання поваги до національно-державних цінностей українського народу.
Складовою системи громадянського становлення учнів є військово-патріотичне виховання, яке покликане формувати громадянина-патріота, виробляти у нього глибоке розуміння громадянського обов'язку, готовність у будь-який час стати на захист Батьківщини, оволодівати військовими і військово-технічними знаннями, спонукати до фізичного самовдосконалення, а також вивчати бойові традиції та героїчні сторінки історії українського народу, його Збройних Сил.
У процесі військово-патріотичного виховання формуються морально-вольові якості особистості (стійкість, мужність, готовність до подвигу, самопожертва), власні погляди на сучасні події, самовиховання і самопідготовка, спрямовані на оволодіння цілісним світоглядним мисленням та фізичний розвиток особистості.
Отже, актуальність дослідження полягає у необхідності створення виховного середовища на засадах високого ідеалу служіння народові, готовності до трудового та героїчного подвигу в ім'я процвітання Української держави шляхом проектування та реалізації завдань громадянського становлення учнів засобами військово-патріотичного виховання; забезпечення єдності навчання, виховання, розвитку і психологічної підготовки учнів до самореалізації в соціумі.
Мета дослідження
Розробка програми військово-патріотичного виховання у школі шляхом створення відповідного освітнього середовища загальноосвітнього навчального закладу.
Гіпотеза дослідження ґрунтується на припущенні, що формування громадянського становлення учнів у процесі військово-патріотичного виховання буде ефективним при забезпеченні відповідних умов, а саме:
- гуманізація навчально-виховного процесу в загальноосвітньому навчальному закладі;
- взаємозалежність та узгодженість змісту, форм і методів навчальної та виховної роботи;
- ефективна діяльність шкільних музеїв, військово-патріотичних формувань у загальноосвітньому навчальному закладі.
Відповідно до мети та гіпотези визначені завдання:
- розробити та запровадити систему виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу на засадах єдності виховання, розвитку і психологічної підготовки учнів до самореалізації в соціумі;
- визначити можливості інтеграції життєтворчих компетенцій учнів у систему військово-патріотичного виховання як складової громадянського становлення учнів;
- запровадити в практику роботи педагогічного колективу школи результативні методи управлінської і педагогічної діяльності;
- сприяти формуванню у підростаючого покоління усвідомленої приналежності до нації героїв-переможців;
- здійснити підбір педагогічних форм, методів, технологій військово-патріотичного виховання учнівської молоді.
Об'єкт дослідження - процес військово-патріотичного виховання учнів як невід'ємної складової їх громадянського становлення.
Предмет дослідження - педагогічні умови військово-патріотичного виховання учнів у процесі їх громадянського становлення.
Методи дослідження:
- теоретичні (аналіз нормативних документів з військово-патріотичного виховання; соціальної, методичної, психолого-педагогічної літератури; навчальних планів, програм; теоретичне моделювання системи виховної роботи в загальноосвітньому навчальному закладі);
- емпіричні (спостереження, анкетування, тестування, діагностування; інтерв'ювання, опитування);
- статистичні (ранжування, кількісний та якісний аналізи отриманих результатів; моделювання);
- педагогічний експеримент.
Теоретико-методологічною основою дослідження є філософські основи гуманістичної педагогіки, індивідуалізація навчально-виховного процесу, культурологічний підхід до його здійснення, концепції громадянського та патріотичного виховання, допризовної підготовки і військово-патріотичного виховання молоді, формування гуманістичних цінностей, психолого-педагогічні принципи громадянського становлення особистості, створення умов для саморозвитку особистості.
Мета та завдання дослідно-експериментальної роботи реалізовуватимуться у відповідності до принципів:
принцип пріоритету виховного, компетентнісно-спрямованого освітнього середовища загальноосвітнього навчального закладу
принцип гуманізації освіти, що передбачає орієнтацію навчально-виховного процесу на особистість;
принцип науковості, що передбачає запровадження системи виховання в школі на сучасних досягненнях психолого-педагогічної науки;
принцип толерантності та поваги до особистості, яка в процесі творчого розвитку і пізнання світу прагне до самореалізації;
принцип системності, що передбачає створення цілісної системи військово-патріотичного виховання, що сприяє формуванню громадянина-патріота;
принцип цілеспрямованості, що передбачає створення такого навчально-виховного середовища, яке б стимулювало учнівську діяльність до певного рівня самовираження як життєвої філософії;
принцип активності і самодіяльності суб'єктів освітнього процесу.
База дослідження: спеціалізована школа N 85 з поглибленим вивченням англійської мови м. Києва.
Наукова новизна і теоретичне значення дослідження полягають у:
- створенні та теоретичному обґрунтуванні системи військово-патріотичного виховання як невід'ємної складової громадянського становлення учнів;
- теоретичне обґрунтування організаційної та змістовної частин моделі військово-патріотичного виховання учнів у процесі їх громадянського становлення учнів;
- науково-методичне та інформаційне забезпечення військово-патріотичного виховання учнів, використання можливостей засобів масової інформації.
Практичне значення дослідження полягає у:
- розробці та впровадженні в практику роботи загальноосвітнього навчального закладу програми військово-патріотичного виховання учнів;
- доборі та створенні діагностичного інструментарію та організаційно-методичного забезпечення програми військово-патріотичного виховання;
- розробці методичних рекомендацій щодо впровадження програми військово-патріотичного виховання у навчально-виховний процес загальноосвітнього навчального закладу;
- розробці методики діагностування та оцінювання військово-патріотичного виховання учнів, їх громадянського становлення;
- розробці системи підвищення рівня фахової майстерності вчителів в питаннях військово-патріотичного виховання учнів;
- створенні навчальних посібників, програм, курсів, практичних матеріалів щодо організації роботи шкільних музеїв.
Вірогідність результатів експерименту забезпечуватиметься конкретним використанням методик та інноваційних технологій, їх обґрунтуванням й експериментальною перевіркою; аналізом і врахуванням проблем, якісною обробкою експериментальних даних, систематичним діагностуванням.
Термін та етапи проведення дослідно-експериментальної роботи:
I. Організаційно-підготовчий етап (серпень 2010 р. - червень 2011 р.):
- наукове обґрунтування теми, мети та завдань дослідно-експериментальної роботи;
- визначення та узгодження нормативно-правового забезпечення дослідно-експериментальної роботи;
- вивчення та аналіз педагогічного досвіду, психолого-педагогічної літератури з проблеми експерименту з метою створення науково-методичної бази з теми дослідно-експериментальної роботи;
- формування складу творчих груп вчителів, батьків щодо організації та проведення дослідно-експериментальної роботи;
- налагодження спільної діяльності з установами, які здійснюють науково-методичне супроводження дослідно-експериментальної роботи;
- проведення комплексної діагностики рівня готовності учасників навчально-виховного процесу до роботи в режимі експерименту;
- підведення підсумків організаційно-підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи.
II. Концептуально-діагностичний етап (вересень 2011 р. - серпень 2012 р.):
- розробка концептуальних засад дослідно-експериментальної роботи, підбір методик і технологій дослідження, моніторингу експерименту, розробка науково-методичного забезпечення експерименту;
- підбір комплексу методів та технологій військово-патріотичного виховання як невід'ємної складової громадянського становлення учнів;
- проведення діагностики рівня педагогічної компетентності педагогічного колективу загальноосвітнього навчального закладу з проблеми дослідження;
- розробка системи виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу на засадах єдності виховання, розвитку і психологічної підготовки учнів до самореалізації в соціумі;
- розробка та наукове обґрунтування програми військово-патріотичного виховання в загальноосвітньому навчальному закладі як складової громадянського становлення учнів;
- забезпечення психолого-педагогічного супроводження дослідно-експериментальної роботи;
- розробка критеріїв та показників рівня сформованості патріотичних почуттів учнів у системі виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу на засадах єдності виховання, розвитку і психологічної підготовки учнів до самореалізації в соціумі;
- визначення результатів діяльності на II етапі дослідно-експериментальної роботи;
- підведення підсумків концептуально-діагностичного етапу дослідно-експериментальної роботи.
III. Формувальний етап (вересень 2012 р. - червень 2014 р.):
- запровадження програми військово-патріотичного виховання в навчально-виховний процес загальноосвітнього навчального закладу;
- запровадження комплексу методів та технологій військово-патріотичного виховання як невід'ємної складової громадянського становлення учнів;
- визначення ефективності системи виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу на засадах єдності виховання, розвитку і психологічної підготовки учнів до самореалізації в соціумі на основі розроблених критеріїв;
- підведення підсумків формувального етапу дослідно-експериментальної роботи.
IV. Узагальнювальний етап (вересень 2014 р. - червень 2015 р.):
- діагностування рівня сформованості патріотичних почуттів учнів у системі виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу на засадах єдності виховання, розвитку і психологічної підготовки учнів до самореалізації в соціумі згідно з визначеними критеріями та показниками;
- науково-практичний аналіз та визначення ефективності запровадження програми військово-патріотичного виховання в навчально-виховний процес загальноосвітнього навчального закладу;
- поширення досвіду експериментальної роботи через публікації у фахових виданнях, участь у науково-методичних семінарах, круглих столах, брифінгах, науково-практичних конференціях тощо;
- проведення Всеукраїнської науково-практичної конференції "Військово-патріотичне виховання як невід'ємна складова громадянського становлення учнів";
- підготовка та видання методичних збірників, методичних рекомендацій за результатами дослідно-експериментальної роботи;
- підведення підсумків проведення дослідно-експериментальної роботи.
Очікувані результати:
- формування в учнів патріотичної свідомості, готовності до виконання громадянського та конституційного обов'язку;
- виховання у підростаючого покоління патріотизму як природної і необхідної ознаки сучасної освіченої людини;
- використання пам'яті про героїчне минуле нашого народу, як могутнього джерела виховання патріотизму;
- переорієнтація школи на запити, потреби та інтереси патріотичного виховання;
- вироблення єдиних поглядів на проблему виховання патріота-громадянина;
- створення умов для реалізації творчого потенціалу учнів, спрямування їх на духовне, моральне, фізичне становлення та самовдосконалення;
- підвищення рівня військово-патріотичного виховання як невід'ємної складової громадянського становлення учнів;
- поліпшення роботи з вивчення і засвоєння духовних надбань національної та світової культури;
- збільшення кількості учнів, що займаються різними видами творчої, культурно-освітньої, військово-патріотичної, фізкультурно-масової роботи, що сприятиме підвищенню рівня соціальної стабільності, національної безпеки держави;
- створення цілісної безперервної системи військово-патріотичного виховання як невід'ємної складової громадянського становлення учнівської молоді.
Наукове та кадрове забезпечення дослідно-експериментальної роботи:
Науковий керівник:
Балабін Віктор Володимирович - начальник Військового інституту Київського Національного університету ім. Т.Г.Шевченка, кандидат філологічних наук, доцент, генерал-майор.
Наукові консультанти:
Зубалій Микола Дмитрович - завідувач лабораторії фізичного розвитку Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, кандидат педагогічних наук;
Вєтров Ігор Георгійович - заступник директора Інституту історичної освіти педагогічного університету ім. М.П.Драгоманова, доктор історичних наук, професор;
Шиловцев Юрій Володимирович - доктор історичних наук, професор, ветеран Великої Вітчизняної війни.
Координатори:
Поступальська Наталія Федорівна - завідувачка сектору виховної та позашкільної роботи відділу педагогічних інновацій та виховної роботи Відділення змісту дошкільної та загальної середньої освіти Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки.
Царик Людмила Петрівна - методист вищої категорії сектору виховної та позашкільної роботи відділу педагогічних інновацій та виховної роботи Відділення змісту дошкільної та загальної середньої освіти Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки.
Відповідальні виконавці:
Федунова Тетяна Миколаївна - директор школи;
Орлова Віра Георгіївна - заступник директора з виховної роботи;
Яковенко Ольга Олександрівна - заступник директора з навчально-виховної роботи;
Петренко Наталія Анатоліївна - психолог школи.
Науковий керівник Директор школи Координатори: | В.В.Балабін Т.М.Федунова Н.Ф.Поступальська Л.П.Царик |
................Перейти до повного тексту