1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
17.01.2003 N 24
( Наказ скасовано на підставі Наказу Міністерства освіти і науки N 674 від 06.10.2003 )
Про Всеукраїнський конкурс навчальних програм, посібників з позашкільної освіти
На виконання Закону України "Про позашкільну освіту" (ст. 16 п. 2, ст. 17 п.п. 1.2.3.), Постанови Кабінету Міністрів України від 28.03.2002 р. N 378 "Про затвердження Програми розвитку позашкільних навчальних закладів на 2002-2008 р.р.", наказу Міністерства освіти і науки України від 09.09.2002 р. N 505 "Про апробацію Примірних навчальних планів позашкільних навчальних закладів у 2002/2003 навчальному році", з метою підвищення якості навчально-виховного процесу в позашкільних закладах
НАКАЗУЮ:
1. Провести у 2003 році Всеукраїнський конкурс навчальних програм, посібників з художньо-естетичного, туристсько-краєзнавчого, еколого-натуралістичного, науково-технічного, фізкультурно-спортивного, військово-патріотичного, бібліотеко-бібліографічного, соціально-реабілітаційного, оздоровчого напрямів діяльності учнівської молоді для гуртків секцій, творчих об'єднань позашкільних навчальних закладів, Малої академії наук України.
2. Затвердити Умови проведення та участі у Всеукраїнському конкурсі навчальних програм, посібників та склад робочої групи (додаток 1, 2).
3. Призначити керівником робочої групи начальника департаменту розвитку загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти Романенка В.П.
4. Призначити наукових керівників з розробки навчальних програм, посібників за напрямами:
художньо-естетичний - Масол Л.М., завідувачку лабораторією естетичного виховання Інституту проблем виховання АПН Україні (за згодою);
еколого-натуралістичний - Пустовіта Г.П., вченого секретаря відділення теорії та історії педагогіки АПН України (за згодою);
туристсько-краєзнавчий - Обозного В.В., доцентра кафедри географії України Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова;
соціально-реабілітаційний, бібліотечно-бібліографічний - Ковбасенко Л.І., наукового співробітника Інституту проблем виховання АПН України (за згодою);
фізкультурно-спортивний, оздоровчий - Зубалія М.Д., завідувача лабораторією Інституту проблем виховання АПН України (за згодою).
5. Міністерству освіти Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, обласним, Київському міжрегіональному, Севастопольському міському інститутам післядипломної педагогічної освіти:
5.1. Провести обласні, міські та районні конкурси навчальних програм, посібників з позашкільної освіти до 1 липня 2003 року.
5.2. Сприяти масовому залученню до участі в них педагогічних працівників навчальних закладів, науковців.
6. Департаменту розвитку загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти (Романенко В.П.), Науково-методичному центру середньої освіти (Завалевський Ю.І.):
6.1. Провести заключний етап конкурсу у липні-листопаді 2003 року.
6.2. Передбачити у плані видань на 2004/2008 роки видання збірників типових навчальних програм, посібників з позашкільної освіти.
7. Департаменту вищої освіти (Болюбаш Я.Я.), ректорам вищих навчальних закладів всіх рівнів акредитації сприяти участі професорсько-викладацького складу, студентських наукових товариств у конкурсі.
8. Контроль за виконанням даного наказу покласти на заступника державного секретаря Науменка Г.Г., віце-президента АПН України Савченко О.Я. (за згодою).
Державний секретар В.С.Журавський
Додаток 1
до наказу МОН України
17.01.2003 N 24
УМОВИ
проведення та участі у Всеукраїнському конкурсі навчальних програм, посібників з позашкільної освіти
1. Загальні положення
1.1. Ці Умови визначають систему організаційної та науково-методичної роботи Міністерства освіти і науки України, Академії педагогічних наук України, управліннями освіти і науки, інститутами післядипломної педагогічної освіти, наукових установ і організацій щодо конкурсного відбору навчальних програм, посібників для гуртків, секцій, творчих об'єднань позашкільних навчальних закладів.
1.2. Конкурсний відбір навчальних програм та посібників здійснюється з метою якісного навчально-методичного забезпечення позашкільної освіти в Україні.
1.3. Конкурс є відкритим. Організація проведення конкурсу здійснюється Міністерством освіти і науки України, Науково-методичним центром середньої освіти, Інститутом проблем виховання АПН України, Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київською та Севастопольською міських держадміністрацій.
2. Організація конкурсу
2.1. У конкурсі можуть брати участь педагогічні працівники, вчені, методисти, творчі колективи навчальних закладів, наукових установ, громадських організацій, які глибоко знають предмет, можуть викласти зміст роботи з дітьми та учнівською молоддю на високому науковому, теоретичному та методичному рівнях.
Конкурс проводиться з 20 січня до 1 листопада 2003 року в 3 етапи:
Перший етап (районний) - з 20 січня до 1 травня 2003 року
Другий етап (обласний) - з 1 травня до 1 липня 2003 року
Третій етап (Всеукраїнський) - з 1 липня до 1 листопада 2003 року.
Для розгляду і оцінки рукописів навчальних програм, посібників створюються районні (міські), обласні, в Автономній Республіці Крим - республіканська та Всеукраїнська робочі групи.
На III етапі Всеукраїнського конкурсу розглядатимуться роботи, які мають дві рецензії (науковця і практика) та висновок робочої групи другого етапу, погоджений з управлінням освіти і науки обласних держадміністрацій. Роботи приймаються без обмежень щодо кількості учасників.
На заключний етап конкурсу навчальні програми, посібники можуть самостійно направляти науковці, громадські організації та інші.
До Всеукраїнської робочої групи слід направляти підсумкові матеріали не пізніше 1 серпня 2003 року на адресу: 04070, м. Київ, вул. П.Сагайдачного, 37. Науково-методичний центр середньої освіти. "На конкурс програм з позашкільної освіти".
2.2. Порядок проходження рукописів. За письмовим дорученням голови робочої групи надіслані на конкурс роботи попередньо розглядаються за профілем на засіданнях методичних рад державних позашкільних навчальних закладів.
З відповідним пакетом документів та висновками методичних рад вищезазначених закладів, конкурсні роботи направляються на розгляд голові робочої групи. Голова робочої групи направляє програми, посібники на Комісію з проблем позашкільної освіти Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України. Рекомендовані Комісією програми, посібники затверджуються рішенням Колегії Міністерства освіти і науки України.
3. Загальні вимоги до програми
На конкурс надсилаються програми у відповідності з типовими навчальними планами гуртків, секцій, творчих об'єднань щодо їх трьохрівневої класифікації навчання, виховання та розвитку вихованців, учнів, слухачів - початковий, основний і вищий.
На конкурс надсилаються різні види навчальних програм: однопрофільні, комплексні, наскрізні, модульні (блокові), пошуково-орієнтовані, інтегровані та інші терміном на 1; 6 місяців, 1 рік (початковий рівень) та 1-4 роки - основний та вищий рівні.
Навчальні програми повинні грунтуватись на освітніх стандартах основних навчальних дисциплін, забезпечувати науковість змісту, освітню і виховну цінність, систематичність і послідовність навчання, творчості, доступність і індивідуальний підхід, доцільність вибору форм і методів роботи.
Навчальна програма повинна допомогти вихованцю, учню, слухачу засвоїти понад унормованого рівня навчальних досягнень, передбачених програмами для загальноосвітніх навчальних закладів.
У програму мають бути закладені:
прикладна спрямованість позашкільної освіти;
достатність теоретичних пояснень та емпіричних даних у навчальному матеріалі;
конкретність і доцільність введення наукових понять, загальноприйнятої термінології та символіки, розкриття наукових положень відповідно до досягнень сучасної науки;
доступність навчального матеріалу для дітей та учнівської молоді певного віку відповідно до попередньої підготовки;
відповідність обсягу навчального матеріалу нормам навантаження та кількості навчальних годин;
спрямованість навчального матеріалу на розвиток пізнавальних і творчих здібностей учнів;
врахування можливостей і доцільності застосування комп'ютерної техніки, інших засобів навчання, типового обладнання, ілюстрованого матеріалу тощо;
використання знань, які дають учням за навчальною програмою загальноосвітніх навчальних закладів з основного та суміжних предметів;
використання міжпредметних зв'язків.
Навчальна програма для гуртків, секцій, творчих об'єднань позашкільного навчального закладу складається відповідно до сучасних вимог навчально-виховного процесу, за змістом повинна відповідати спеціалізації гуртка, бути уніфікованою.
Мова викладення змісту програми має відповідати чинному законодавству.
Навчальна програма для позашкільного навчального закладу має складатися з 5 розділів: пояснювальна записка, навчально-тематичний план, зміст програми, прогнозований результат, бібліографія.
Пояснювальна записка
У цьому розділі необхідно розкрити освітню концепцію предмету, визначення мети і завдання навчання, вступну характеристику предмету, на які вікові групи розрахована програма та кількісний склад учнів. Програма повинна складатися з урахуванням відповідного предмету інваріативної частини базового навчального плану основної школи. Необхідно також розкрити форми і методи занять, враховуючи інноваційні та новітні освітні технології.
Навчально-тематичний план
Навчально-тематичний план складається у формі таблиці з переліком тем, які розподіляються на етапи навчання, з визначенням кількості годин до кожної теми, враховуючи теоретичні та практичні заняття.
У цьому розділі подаються рекомендації щодо перевірки та оцінювання знань і умінь учнів (підсумкова робота, виступ, участь у конкурсі, залік, екзамен тощо).
Зміст програми
Цей розділ детально розкриває зміст тем у порядку відповідно до навчально-тематичного плану. До кожної теми надаються форми практичної роботи, методика їх проведення та фіксація результатів. Обов'язковим є послідовність, систематичність, науковість викладу змісту програми, врахування вікових особливостей дітей та підлітків, перелік умінь і знань учнів з кожної теми. Необхідно розкрити форми організації занять (навчальні, виїзні, лабораторні, дослідницькі та інші), вказати доцільність застосування комп'ютерної техніки та типового обладнання, ілюстративного матеріалу, інших засобів навчання, забезпечення гігієни праці та безпеки життєдіяльності гуртківців.
Прогнозований результат і методи його діагностики по закінченню реалізації програми.
У процесі роботи над цим розділом необхідно врахувати вимоги щодо відповідності мети програми її кінцевому результату, який очікується у ході реалізації програми.
При визначенні результату слід також показати досягнення основних цілей програми: навчання, розвиток, виховання.

................
Перейти до повного тексту