1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
14.04.2010 N 317
Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі середньої загальноосвітньої школи вільного розвитку Індустріального району м. Дніпропетровська
З метою створення методичного забезпечення навчально-виховного процесу школи вільного розвитку в системі сучасної освіти з використанням альтернативних педагогічних технологій для виховання гармонійної особистості, орієнтованої на соціальні цінності та на формування соціальних якостей
НАКАЗУЮ:
1. Схвалити ініціативу педагогічного колективу середньої загальноосвітньої школи вільного розвитку Індустріального району м. Дніпропетровська (директор Слінченко Г.М.) та затвердити Заявку на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Виховання гармонійної особистості на основі педагогічних технологій вільного розвитку дитини" (додаток 1).
2. Підтримати клопотання Головного управління освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації (лист від 03.03.2010 р. N 525/2/1-10) та рішення Комісії з інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи загальноосвітніх навчальних закладів Науково-методичної ради з питань освіти МОН України (додаток 2) щодо надання середній загальноосвітній школі вільного розвитку Індустріального району м. Дніпропетровська статусу експериментального навчального закладу всеукраїнського рівня.
3. Затвердити Програму дослідно-експериментальної роботи за темою "Виховання гармонійної особистості на основі педагогічних технологій вільного розвитку дитини" на 2010 - 2014 роки (додаток 3) та Програму I (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи на 2010 рік (додаток 4).
4. Призначити науковим керівником експерименту: Кириленко С.В., начальника відділу педагогічних інновацій та виховної роботи Інституту інноваційних технологій і змісту освіти, кандидата педагогічних наук; науковими консультантами експерименту: Крамаренко С.Г., завідувачку кафедри психології освіти, керівника науково-дослідної лабораторії альтернативних педагогічних систем Дніпропетровського ОІППО, кандидата педагогічних наук; Садову Е.С., заступника начальника управління освіти та науки Дніпропетровської міської ради; координатором: Номеровську О.П., методиста вищої категорії Інституту інноваційних технологій і змісту освіти.
5. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.):
5.1. Надавати науково-методичну допомогу педагогічному колективу середньої загальноосвітньої школи вільного розвитку Індустріального району м. Дніпропетровська.
5.2. Заслухати звіт про виконання Програми I (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи у листопаді 2010 р.
5.3. Розмістити даний наказ на сайті Міністерства освіти і науки України www.mon.qov.ua.
6. Головному управлінню освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації (Сиченко В.В.) надавати допомогу педагогічному колективу середньої загальноосвітньої школи вільного розвитку Індустріального району м. Дніпропетровська щодо забезпечення необхідних умов для організації та проведення дослідно-експериментальної роботи.
7. Контроль за виконанням даного наказу покласти на першого заступника Міністра Жебровського Б.М.
Міністр Д.В.Табачник
Додаток 1
до наказу МОН України
14.04.2010 N 317
ЗАЯВКА
на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою: "Виховання гармонійної особистості на основі педагогічних технологій вільного розвитку дитини" на базі середньої загальноосвітньої школи вільного розвитку Індустріального району м. Дніпропетровська на 2010 - 2014 роки
Актуальність дослідження. У сучасних умовах суспільство як ніколи має потребу у творчих, діяльних, обдарованих, інтелектуально розвинених громадянах; оновленні національної свідомості, відродженні духовності.
Країна потребує не тільки кваліфікованих кадрів, які володіють професійними навичками, але й соціально адаптованих, здібних до самоактуалізації особистостей.
Система вітчизняної освіти формує ті людські якості і закладає ті фізичні, моральні та інтелектуальні ресурси, які людина реалізує у подальшому своєму житті. Тому від якості освіти залежить як людина бачитиме своє місце у світі, реалізовуватиме себе, на які цінності орієнтуватиметься.
Видатний філософ нашого часу Н.А.Бердяєв стверджував, що специфічне людське існування полягає не в пристосуванні до необхідності, а у вільній творчості, в недетермінованому пориві до новизни. У творчості особа відчуває себе суб'єктом. І лише суб'єкт здібний до творчості (Г.А.Балл, А.В.Брушлинський, Д.А.Леонтьєв, В.А.Моляко, А.В.Петровський, В.А.Семенов, В.Титов, В.Франкл).
Організація навчально-виховного процесу великою мірою визначає спосіб життя людини, яка росте й розвивається, такий, що глибоко впливає на її життєві функції, і, як наслідок, на майбутнє нашого суспільства.
Навчання і виховання можуть розвиватися у напрямі всебічного розвитку людини лише за умов свободи педагогічної творчості і при колегіальному самоврядуванні навчального закладу.
Закони і принципи розвитку фізичного й психічного здоров'я мають бути інтегровані у виховний процес, сприяти стійким позитивним результатам, формуванню внутрішньої емоційно-особистісної готовності до творчості, створення умов для вільного самовизначення як бази для прояву й розвитку творчих здібностей.
Школа вільного розвитку - це школа, де втілюються ідеї гармонійного поєднання в навчально-виховному процесі факторів розвитку інтелектуальних, почуттєвих та вольових функцій особистості.
Вільний розвиток - це розвиток дитини з урахуванням її вікових особливостей та освітніх потреб завдяки розвитку внутрішньої мотивації навчання, розвитку пізнавального інтересу з використанням сучасних альтернативних педагогічних технологій.
В школі вільного розвитку зосереджена увага до людської особистості, до її інтелекту, в якому зовнішній та внутрішній світ зливаються в єдину гармонію. Такий підхід до виховання відкриває шлях до розвитку внутрішніх творчих сил дитини, допомагає розкрити здібності, які закладені природою.
В школі вільного розвитку навчально-виховний процес не зводиться до передачі знань, умінь і навичок, а й створює умови для виховання учнів, коли мислення співвідноситься з їх волею, почуттями, бажаннями.
В школі вільного розвитку метою виховання дитини є світоглядне, соціальне й професійно вільне самовизначення кожної особистості в контексті культурного усвідомлення власної індивідуальної свободи і відповідальності.
Об'єкт дослідження. Учасники навчально-виховного процесу загальноосвітньої школи вільного розвитку Індустріального району м. Дніпропетровська.
Предмет дослідження. Вільний розвиток особистості в умовах навчально-виховного процесу, побудованого на засадах гуманістичної парадигми сучасної освіти.
Мета дослідження. Створення методичного забезпечення навчально-виховного процесу школи вільного розвитку в системі сучасної освіти з використанням альтернативних педагогічних технологій для виховання гармонійної особистості, орієнтованої на соціальні цінності та на формування соціальних якостей.
На основі визначеної мети обґрунтовані наступні завдання експерименту:
- узагальнення накопиченого психолого-педагогічного досвіду з вальдорфської педагогіки;
- розробка моделі школи вільного розвитку;
- створення фонду методичних матеріалів з використанням альтернативних педагогічних методик і технологій на основі принципів вальдорфської педагогіки та ноосферної освіти;
- втілення наукових ідей альтернативних педагогічних систем у практику діяльності вчителів;
- удосконалення моделі випускника школи вільного розвитку;
- розробка критеріїв оцінки ефективності діяльності школи вільного розвитку та всіх учасників навчально-виховного процесу;
- розробка чіткої системи роботи щодо підвищення педагогічної майстерності вчителів.
Для вирішення завдань експерименту використовуються загальнонаукові методи: теоретичного аналізу філософської та психолого-педагогічної літератури; теоретичного аналізу альтернативних педагогічних систем; педагогічного спостереження; психолого-педагогічного експерименту; вивчення продуктів діяльності; анкетування учасників навчально-виховного процесу; психодіагностика учасників навчально-виховного процесу; хронологічний метод.
Основний метод дослідження - комплексний експеримент.
Теоретико-методологічною основою дослідно-експериментальної роботи є Положення Конституції України; законів України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", "Про дошкільну освіту"; Національна доктрина розвитку освіти; Державна програма "Вчитель"; Конвенція про права дитини; Національна програма виховання дітей та учнівської молоді; Концепція загальної середньої освіти (12-річна школа); державний стандарт базової і повної середньої освіти; державний стандарт початкової загальної освіти; критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти; наказ МОН України від 06.05.2001 р. N 363 "Розвиток вальдорфської педагогіки в Україні"; теоретичні праці педагогів.
Науково-педагогічні принципи, на основі яких буде здійснюватися дослідно-експериментальна робота у школі вільного розвитку: гуманізації та демократизації; неперервності та наступності; науковості та природовідповідності; суб'єктивності і модальності; диференціації та індивідуалізації; компетентності та інтеграції; інновації та варіативності.
База експерименту - середня загальноосвітня школа вільного розвитку Індустріального району м. Дніпропетровська.
Достовірність результатів забезпечуватиметься конкретним використанням методик і технологій за погодженням із науковим керівником та консультантами експерименту, якісною обробкою експериментальних даних, систематичним порівняльним аналізом.
Наукова новизна дослідження
Новизна дослідження визначається гнучкістю навчально-виховного процесу, побудованого на комплексному використанні елементів сучасних альтернативних педагогічних систем для створення умов формування вільної гармонійної, духовно багатої та творчо активної особистості.
Теоретична значущість
Теоретична значущість результатів полягає у виявленні тенденцій та закономірностей при вихованні життєво-компетентної особистості з використанням комплексу елементів альтернативних педагогічних систем в школі вільного розвитку.
Термін проведення експерименту:
2010 р. - 2014 р.
Етапи дослідно-експериментальної роботи
I. Підготовчий етап
(березень - вересень 2010 р.):
- визначення та наукове обґрунтування теми, мети та завдань дослідно-експериментальної роботи;
- вивчення та аналіз педагогічного досвіду з проблеми проведення дослідно-експериментальної роботи;
- налагодження спільної діяльності з установами, які здійснюють супроводження дослідно-експериментальної роботи;
- проведення установчого семінару-практикуму з питань наукового дослідження;
- розробка програми психолого-педагогічної діагностики вчителів, учнів та їх батьків із використанням діагностично-проектуючого комп'ютерного комплексу "Універсал";
- діагностика готовності вчителів до інноваційної педагогічної діяльності;
- нормативно-правове забезпечення дослідно-експериментальної роботи;
- формування творчих груп за темою дослідження;
- підбір та апробація інноваційних педагогічних технологій, спрямованих на підвищення морально-духовних якостей учасників навчально-виховного процесу;
- підведення підсумків підготовчого етапу дослідноекспериментальної роботи.
II. Концептуально-діагностичний етап
(жовтень 2010 р. - травень 2011 р.):
- розробка теоретико-концептуальних засад дослідно-експериментальної роботи за темою дослідження;
- розробка та узгодження програм спільної діяльності суб'єктів дослідно-експериментальної роботи;
- діагностика соціально-педагогічних потреб вчителів, учнів та їх батьків, соціальних партнерів, громадськості в умовах інноваційної моделі школи вільного розвитку;
- моніторинг творчих здібностей учнів, їх здатності до саморозвитку та самовдосконалення;
- розробка інноваційної моделі школи вільного розвитку;
- проведення постійно діючого семінару за темою наукового дослідження;
- підведення підсумків діагностико-концептуального етапу дослідно-експериментальної роботи.
III. Формувальний етап
(вересень 2011 р. - травень 2013 р.):
- розробка критеріїв та методів визначення змін в особистісному розвитку учнів;
- реалізація інноваційної моделі школи вільного розвитку;
- розробка критерії оцінки ефективності діяльності школи вільного розвитку та всіх учасників навчально-виховного процесу;
- створення чіткої системи роботи щодо підвищення педагогічної майстерності вчителів;
- розробка методичних рекомендацій щодо використання елементів альтернативних освітніх технологій;
- дослідження закономірностей формування морально-духовних якостей учасників навчально-виховного процесу;
- впровадження системи профільного навчання;
- практична апробація програм експерименту;
- проведення курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників на базі загальноосвітньої школи вільного розвитку;
- внесення коректив в інноваційну модель навчання, виховання і розвитку морально-духовної особистості;
- підведення підсумків формувального етапу дослідноекспериментальної роботи.
IV. Узагальнювальний етап
(вересень 2013 р. - травень 2014 р.):
- кількісний та якісний аналіз, системне оцінювання ефективності впровадження моделі виховання гармонійної особистості на основі вільного розвитку;
- порівняння результатів дослідно-експериментальної роботи з поставленою метою та завданнями;
- підготовка методичних рекомендацій щодо використання теоретичних і практичних здобутків дослідно-експериментальної роботи;
- поширення досвіду дослідно-експериментальної роботи з означеної проблеми у педагогічній пресі;
- підготовка наукового звіту про підсумки проведення дослідно-експериментальної роботи за темою дослідження.
Очікуванні результати:
- здобути досвід використання елементів альтернативних педагогічних систем з метою гармонійного розвитку здібних до самоактуалізації учнів;
- підвищити морально-духовний рівень учнів школи вільного розвитку;
- сформувати особистість випускника загальноосвітнього навчального закладу з високим рівнем соціальної адаптивності;
- підвищити рівень професійної майстерності вчителів, активізувати їх творчо-пошукову діяльність.
Організаційне й кадрове забезпечення дослідно-експериментальної роботи:
Кириленко С.В. - науковий керівник експерименту, начальник відділу педагогічних інновацій та виховної роботи Інституту інноваційних технологій і змісту освіти, кандидат педагогічних наук.
Наукові консультанти:
Крамаренко С.Г. - завідувачка кафедри психології освіти, керівник науково-дослідної лабораторії альтернативних педагогічних систем Дніпропетровського ОІППО, кандидат педагогічних наук;

................
Перейти до повного тексту