1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
N 1/9-140 від 15.03.2002
Міністру освіти Автономної
Республіки Крим, начальникам
управлінь освіти і науки
обласних, Київської та
Севастопольської міських
державних адміністрацій,
ректорам (директорам)
інститутів післядипломної
педагогічної освіти
Міністерство освіти і науки України надсилає для використання в навчальній роботі довідку про стан вивчення географії України в загальноосвітніх навчальних закладах Одеської області.
Заступник державного секретаря Г.Г. Науменко
Про стан вивчення географії України в загальноосвітніх навчальних закладах Одеської області
Відповідно до плану роботи Міністерства освіти і науки України на 2001 рік з 26 листопада по 1 грудня ц.р. вивчався рівень навчальних досягнень учнів з географії України в школах міста Одеси та Одеської області.
Робота комісії була спрямована на аналіз роботи органів освіти та педагогічних колективів області щодо навчально-методичного та кадрового забезпечення шкільної географічної освіти; вивчення питання забезпечення базового рівня знань учнів з географії України та їх підготовку до державної атестації з географії у 2002 році в школах Одеської області; ознайомлення із результатами державної підсумкової атестації в 9-х та 11-х класах у 2001 році; аналіз якісного складу вчителів та їх фахової підготовки; вивчення даних про забезпечення підручниками з географії шкіл Одеської області; надання методичної допомоги педагогічним колективам області.
Було вивчено роботу 43 шкіл області, що становить 2,1% від загальної їх кількості. Перевірено рівень навчальних досягнень 1981 учня 9-х класів, із учнями 15 класів було проведено усні бесіди, 198 вчителів відповіли на запитання анкети про підручники із географії. Членами робочої групи було проведено науково-методичні семінари із вчителями географії районів, в яких вони працювали, та із вчителями міста Одеса з питань стандартів географічної освіти та навчально-методичного забезпечення викладання географії у школах України.
Вивчалася робота вчителів різних кваліфікаційних категорій. Серед них:
18 вчителів - вищої категорії;
22 вчителі - I категорії;
5 вчителів - II категорії;
Всього 45 педагогів, що становить 4,48% від їх загальної кількості.
Відвідані уроки, усне опитування, результати письмових робіт та вивчення шкільної документації за результатами державної атестації свідчать, що зміст програмового матеріалу з географії України, в основному, засвоюється.
Вивчення рівня навчальних досягнень школярів було проведено за такими критеріями:
понятійного (знання фундаментальних географічних понять);
теоретичного (знання основних географічних закономірностей і проблем);
фактичного (знання фактичного матеріалу);
практичного (знання, уміння і навички практичного характеру).
Слід зазначити, що запропоновані письмові контрольні завдання для перевірки навчальних досягнень учнів відповідали діючим шкільним програмам із географії на рівні обов'язкових результатів навчання. Зауважень щодо підбору та обсягу контрольних завдань не було.
Контрольними роботами було охоплено 1890 учнів 9-х класів у 24 школах різних районів міста Одеси та Одеської області. Їх аналіз показав такі результати: високий рівень знань у 413 учнів, що становить 21,85% від загальної кількості учнів, достатній рівень продемонстрували 827 учнів, що становить 43,75%, середній рівень у 550 учнів, що становить 29,1%, початковий рівень у 101 учня, що становить 5,3%.
Для визначення рівня навчальних досягнень учнів 9-х класів із географії України було також здійснене усне опитування. Всього було проведено бесіди із учнями вісімнадцяти 9-х класів. Аналіз відповідей показав, що учні, в основному, успішно впорались із завданням, вміють встановлювати зв'язки між географічними явищами та на достатньому рівні володіють усним мовленням. Дев'ятикласники під час індивідуального опитування продемонстрували майже повне засвоєння знань про особливості географічного положення України, про відтворення та національний склад населення, демографічні проблеми, типи населених пунктів, що існують в Україні, та про трудові ресурси держави, виявили непогані знання про енергетичний комплекс та його значення в господарській діяльності людини. Учні на достатньому рівні вміють працювати із підручником і географічними картами, робити висновки і узагальнення. Труднощі у більшості школярів викликали запитання про екстенсивний та інтенсивний шляхи розвитку, галузі виробничої та невиробничої сфери, засоби виробництва, продуктивність праці, національний доход, що свідчить про слабку сформованість економічного мислення та незнання економічних законів розвитку господарства - це, в основному, матеріал тем, які з'явилися в програмі редакції 2001 року. В цілому ж усне опитування підтвердило рівень знань, який учні показали у письмових контрольних роботах.
Результати, одержані в процесі проведення письмових робіт та усного опитування учнів, зумовлені, головним чином, належним рівнем кваліфікації вчителів географії, налагодженою системою курсової перепідготовки та методичної роботи в Одеській області. У 1035 школах Одещини географію викладають 1004 вчителі, з них звання учитель-методист мають 113 чоловік, старший вчитель - 80 чоловік, учителів вищої категорії - 338 чоловік, учителів першої категорії - 242 чоловік, учителів другої категорії - 136 чоловік, категорію "спеціаліст" мають 225 чоловік, у 69 вчителів незакінчена вища освіта.
Одним із вирішальних факторів стану шкільної освіти є рівень фахової та методичної підготовки вчителя, його кваліфікація та відношення до навчально-виховного процесу. Формування вчителя, як творчої особистості - одне із найважливіших завдань методичних служб області - районних методичних кабінетів, інституту підвищення кваліфікації вчителів.
Аналіз стану вивчення рівня навчальних досягнень школярів та викладання географії показав, що вчителі Одещини систематично працюють над підвищенням свого методичного та фахового рівня, дотримуючись нормативу проходження курсової перепідготовки - кожних 5 років. Протягом 2000-2001 року на денній, очно-заочній та у формі стажування свій фаховий рівень підвищили 247 вчителів області. З метою виявлення методичної і фахової підготовки серед слухачів курсів проводиться вхідне діагностування, яке дає можливість внести корективи в план курсів.
Ця робота проводиться науково-методичною лабораторією географи та основ економічних знань (завідуюча лабораторією І.П. Тертична) кафедри методики викладання природничо-математичних дисциплін Одеського обласного інституту удосконалення вчителів (директор В.А. Кавалєров) згідно із відповідними планами і положеннями. Високий науковий рівень роботи курсів перепідготовки забезпечується завдяки співпраці з викладачами геолого-географічного факультету Одеського національного університету.
Науковцями кафедри методики викладання природничо-математичних дисциплін розроблені концепція, технологічні схеми та створено методичне підгрунтя дистанційного підвищення кваліфікації вчителів природничо-математичного циклу. Концептуальна програма очних курсів передбачає різнорівневий підхід до підвищення кваліфікації вчителів із науково-теоретичного та методичного циклу згідно із професіограмами відповідних категорій. Для вчителів першої та вищої категорій, які мають достатню методичну підготовку, акцент робиться на відновленні та поглибленні знань із основ наук. Для вчителів нижчих категорій, недавніх випускників вузів, тематика перепідготовки спрямована, у першу чергу, на оволодіння методикою викладання предмета. Висока ефективність курсової перепідготовки забезпечується за рахунок використання різних форм роботи, таких як лекції, круглі столи, диспути, практичні заняття, екскурсії, самостійна робота, конференції з досвіду роботи, міні-уроки, педагогічна практика, залікові роботи. Для слухачів, які мають звання "учитель-методист", "старший вчитель", більше часу відводиться для самостійної роботи, підвищені вимоги до залікових завдань.
Заслуговує на увагу запроваджена Одеським обласним інститутом удосконалення вчителів дистанційна форма підвищення кваліфікації. Вона призначена для вчителів, які в поточному році повинні пройти чергові курси підвищення кваліфікації при ООІУВ і за своїм змістом має форму самостійної пізнавальної діяльності вчителя, керівництво якою здійснюється за допомогою телекомунікаційних комп'ютерних мереж в системі INTERNET. Для здійснення дистанційного навчання вчитель використовує: засоби діагностування (оцінка і самооцінка) рівня знань і вмінь учителя з теорії і методики предмета; програму курсів підвищення кваліфікації із списком основної літератури; перелік тем рефератів; завдання для підсумкового контролю. Вважаємо таку форму роботи досить перспективною для подальшого використання в усіх інститутах післядипломної педагогічної освіти.
Методична робота із вчителями географії в обласному інституті удосконалення вчителів має аналітико-діагностичну спрямованість. На основі діагностування кількісного і якісного складу педагогічних кадрів визначається її чітка структура. Навчальний план курсів підвищення кваліфікації вчителів географії складається із п'яти розділів: соціально-гуманітарна підготовка; функціональна підготовка; актуальні питання теорії та методики викладання географії; науково-практична конференція; факультативні заняття. Концептуальна основа програми передбачає різнорівневий підхід до підвищення кваліфікації вчителів із науково-теоретичного та методичного циклу згідно із професіограмами відповідно до категорії. Так, для вчителів вищої та першої категорій, що мають достатню методичну підготовку, акцент робиться на відновлення теоретичних знань із предмета. Головне змістове навантаження лекцій і практичних занять спрямоване на використання активних методів перепідготовки, таких як створення проблемних ситуацій, аналіз конкретних педагогічних ситуацій, проведення дискусій, "круглих столів" тощо.
Одеським обласним інститутом удосконалення вчителів забезпечується системна робота з кадрами і в міжкурсовий період. В роботі використовується комплекс постійних, і разом з тим, гнучких форм різноманітних заходів (спецсемінари, тематичні, постійно діючі семінари, педагогічні читання, семінари-практикуми на базі шкіл, навчання молодих спеціалістів, педагогічні читання тощо), які сприяють підвищенню рівня педагогічної майстерності вчителя. За змістом ці форми роботи є досить ефективними, оскільки дають можливість відпрацьовувати зміст шкільної географічної освіти.
У міжкурсовий період вчителі підвищують свій фаховий рівень, відвідуючи семінари, конференції, наради. Так, наприклад, у 1998 році, в період переходу на II-й структурний варіант програм із географії, було започатковано постійно діючий семінар "Методика викладання курсу "Географія України" за участю доцента геолого-географічного факультету ОНУ А.Е. Молодецького. За 2000/2001 навчальний рік на базі ООІУВ було проведено 6 планових семінарів, присвячених проблемам викладання географії в умовах реформування загальноосвітньої школи. Особливо цікаво пройшла науково-практична конференція "Орієнтири сучасної географічної освіти: проблеми, пошуки, перспективи" (12-14 жовтня, 2000 року) на базі спеціалізованої школи N 117 (директор Н.В. Стеценко). На конференції було обговорено питання організації навчально-виховного процесу на уроках географії в умовах реформування освіти; можливості використання інформаційних технологій при викладанні географії в школі. Досвід цієї школи та творча робота колективу на чолі із директором з пропаганди географічних знань заслуговують найвищої оцінки та поширення - тут постійно відбуваються семінари, конференції, засідання, дискусії, які стосуються проблем географічної освіти. Велика увага приділяється шкільній географії у ЗНЗ N 13 Суворовського району міста Одеси (директор Н.А. Романенко), де відкрито класи із поглибленим вивченням географії (вчитель М.Я. Павленко) та створено найсприятливіші умови для навчання та виховання учнів.
11-12 жовтня 2001 року відбулася обласна конференція "Шкільна географічна освіта в умовах переходу на 12-ти річний термін навчання", на якій вчителі мали змогу обмінятись думками та творчими наробками після першого року роботи в умовах реформування шкільної освіти. Такі заходи посилюють науковий та практичний потенціал всіх причетних до шкільної географії.
Вчителі Одещини використовують у своїй роботі методичні рекомендації, що розроблені лабораторією географії та друкуються в журналі ООІУВ "Наша школа" та інших виданнях інституту. Найбільш значимими для розвитку географічної освіти в області є такі публікації останніх років: "Деякі орієнтири шкільної географічної освіти на межі тисячоліть" (N 5-6, 2000 р.), "Про викладання географії та основ економіки у 2001/2002 навчальному році" (N 4, 2001 р.), "Вчителям географи" (N 4, 2000 р.), "До вчителів географії" (N 4, 1999 р.) І.П. Тертичної; "Систематизація і актуалізація знань на уроках географії шляхом використання міжпредметних зв'язків" (N 3, 2001 р.) Н.В. Малік та інші.
Для поліпшення інформованості вчителів та задля забезпечення їх методичних потреб при сприянні лабораторії географії ООІУВ було видано такі посібники: "Топоніміка Великої Одеси" (А.Е. Молодецький, Одеса, 1998 р.), "Геоекологія: географічні основи природокористування" (О.А. Топчієв, Одеса, "Астропринт", 1996 р.), "Географія Одещини, природа, населення, господарство" (О.А. Топчієв, Одеса, "Астропринт", 1998 р.), "Основи суспільної географії" (О.А. Топчієв, Одеса, "Астропринт", 2001 р.), "12-ти бальна система оцінювання навчальних досягнень учнів та тематичний облік знань" (Одеса, 2000 р.) та ін.
При кожному районному методичному кабінеті області створена і діє система різних видів та форм роботи для вчителів географії, як традиційних, так і нестандартних, а саме: районні методичні об'єднання вчителів географії; постійно діючі семінари; школи перспективного педагогічного досвіду; творчі та проблемні групи тощо.
На особливому контролі тримається стан викладання географії у Малиновському (завідуюча відділом освіти Т.А. Антонова, керівник РМО В.В. Чиндацька) та Центральному (завідуюча відділом освіти Л.І. Чумаченко, керівник РМО О.Б. Злобіна) районах міста Одеси. Тут відповідно до планів систематично здійснюється контроль за станом викладання географії, виконанням навчальних планів і програм, вивчаються рівень навчальних досягнень учнів, забезпеченість підручниками, результати державної атестації; відбуваються огляди-конкурси кабінетів; проводяться семінари, конкурси, "круглі столи" тощо. Відповідні матеріали накопичені у відділі освіти.

................
Перейти до повного тексту