- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
Міністерству освіти і науки
Автономної Республіки Крим,
управлінням освіти і науки
обласних, Київської
та Севастопольської міських
державних адміністрацій,
інститутам післядипломної
педагогічної освіти,
навчальним закладам системи
загальної середньої освіти
Про проведення державної підсумкової атестації з фізики та астрономії в 11(12) класах загальноосвітніх навчальних закладів
Міністерство освіти і науки України надсилає для практичного використання методичні рекомендації щодо проведення державної підсумкової атестації з фізики та астрономії учнів 11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів у 2009-2010 навчальному році.
Заступник Міністра | П.Полянський |
Додаток
до листа МОН
05.03.2010 N 1/9-148
Відповідно до п. 6.1 Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 18.02.2008
N 94, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 27.02.2008 N 151/14842) у новій редакції, що затверджено наказом МОН від 21.12.2009
N 1151, зареєстровано у Міністерстві юстиції України 18 січня 2010 року N 39/17334, у старшій школі бали за атестацію виставляються за результатами підсумкових контрольних робіт. Одним із предметів за вибором для складання державної підсумкової атестації учнями загальноосвітніх навчальних закладів може бути фізика чи астрономія.
У загальноосвітніх навчальних закладах (класах, групах) з профільним навчанням проводяться підсумкові контрольні роботи з предмета за вибором відповідно до профільної підготовки. Наприклад, у закладах фізико-математичного напряму можуть проводитися підсумкові контрольні роботи з фізики чи астрономії.
Відповідно до листа Міністерства освіти і науки від 01.02.2010
N 1/9-50 "Про порядок закінчення навчального року та проведення державної підсумкової атестації у загальноосвітніх навчальних закладах у 2009/2010 навчальному році" підсумкові контрольні роботи будуть проведені з 11 по 18 травня. Конкретну дату їх проведення визначають Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
З метою ознайомлення учнів із правилами проведення державної підсумкової атестації та вимогами до оформлення розв'язків завдань, критеріями їх оцінювання слід оформити спеціальний стенд у фізичному кабінеті з відповідними матеріалами, прикладами варіантів добору завдань та зразками їх розв'язку.
Підсумкові контрольні роботи з фізики
Завдання для її проведення добираються зі "Збірника різнорівневих завдань для державної підсумкової атестації з фізики" (за ред. Гельфгата І.М.-Х: Гімназія, 2008, 2009, 2010). Збірник містить тестові завдання закритої та відкритої форм відповідно до різних рівнів складності й охоплюють основні 17 розділів курсу фізики.
Номер кожного завдання збірника складається з двох чисел, розділених літерою (П, С, Д, В). Перше число (від 1 до 17) відповідає номеру розділу; літера - рівню навчальних досягнень Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (П - початковий, С - середній, Д - достатній, В - високий); друге число - порядковий номер завдання у відповідній частині розділу. Запитання початкового, середнього і достатнього рівнів подано у формі тестових завдань з вибором однієї правильної відповіді. Завдання високого рівня є завданням відкритої форми. Запропонована система різнорівневих завдань передбачає виконання учнями різноманітних розумових операцій: від розпізнавання явищ природи (на початковому рівні) до складного аналізу та синтезу (на високому рівні).
Підсумкова контрольна робота може проводитися за 6 варіантами атестаційних робіт, завдання до яких добираються вчителем загальноосвітнього навчального закладу. Якщо кількість учнів, які складають державну підсумкову атестацію менше 6, то кількість варіантів відповідно зменшується.
Кожен варіант складається з 12 завдань: по 4 завдання з початкового та середнього рівнів, по 2 завдання з достатнього та високого рівнів. Із завдань високого рівня вчитель добирає по одній чотирибальній та п'ятибальній задачі. З метою охоплення всього навчального матеріалу курсу завдання мають бути з різних розділів збірника.
Номери завдань кожного з 6 варіантів записуються вчителем на дошці. Вчитель також може підготувати варіанти завдань на окремих аркушах. У цьому випадку доцільно змінити порядок відповідей у тестових завданнях початкового, середнього та достатнього рівнів.
На виконання завдань державної підсумкової атестації (контрольної роботи) з фізики в 11-х класах відводиться 90 хвилин. Під час її проведення учні не можуть користуватися додатковою літературою (підручниками, посібниками тощо). Для проведення обчислень учням дозволяється користуватися таблицями довідкових даних (або їх ксерокопіями), які наведено наприкінці зазначеного збірника, та калькуляторами; використовувати спеціально видані аркуші як чернетки.
Виконання кожного завдання початкового рівня оцінюється в 1 бал, середнього рівня - у 2 бали, достатнього рівня - у 3 бали, високого рівня, залежно від рівня його складності, - у 4-и або 5-ть балів (вказано у збірнику).
Максимальна сума балів, яку може набрати учень, виконавши правильно всі завдання підсумкової контрольної роботи, становить 27 балів. Сума балів, нарахованих за правильно виконані учнем завдання, переводиться в оцінку за 12-бальною системою оцінювання навчальних досягнень учнів за такою шкалою:
Шкала відповідності кількості набраних балів до оцінки за 12-бальною системою оцінювання
------------------------------------------------------------------------
|Оцінка | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
|-------+---+---+---+---+----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----|
|Бали |1-2|3-4|5-6|7-8|9-10|11-12|13-14|15-16|17-19|20-22|23-25|26-27|
------------------------------------------------------------------------
Перед початком атестації учні почергово вибирають варіант для виконання підсумкової контрольної роботи. Учням видаються бланки відповідей з кутовим штампом навчального закладу, в яких вони записують прізвище, ім'я та по батькові, клас, у якому навчаються, варіант роботи. За необхідністю учневі може бути надані додаткові аркуші для виконання завдань відкритої форми з розгорнутою відповіддю.
Для забезпечення індивідуального виконання контрольних робіт нижче наводимо орієнтовну схему розміщення учнів у кабінеті відповідно до обраних ними варіантів підсумкових контрольних робіт:
--------------------- --------------------- ---------------------
| 5 | 6 | | 3 | 4 | | 5 | 6 |
|---------+---------| |---------+---------| |---------+---------|
| 3 | 4 | | 1 | 2 | | 3 | 4 |
|---------+---------| |---------+---------| |---------+---------|
| 1 | 2 | | 5 | 6 | | 1 | 2 |
--------------------- --------------------- ---------------------
--------------------- --------------------- ---------------------
| 5 | 6 | | 3 | 4 | | 5 | 6 |
|---------+---------| |---------+---------| |---------+---------|
| 3 | 4 | | 1 | 2 | | 3 | 4 |
|---------+---------| |---------+---------| |---------+---------|
| 1 | 2 | | 5 | 6 | | 1 | 2 |
--------------------- --------------------- ---------------------
Учитель повідомляє учням правила заповнення бланку відповідей тестових завдань з вибором однієї правильної відповіді, при цьому звертає увагу на те, що будь-які виправлення у бланку відповідей недопустимі (якщо у бланку відповідей відсутня відповідь на завдання, закреслена, замазана коректором, підчищена або виправлена, учню за це завдання виставляється 0 балів).
Необхідно завчасно ознайомити учнів із критеріями оцінювання завдань відкритої форми з розгорнутою відповіддю. Ці завдання використовуються для перевірки найскладніших умінь (аналізувати ситуацію, логічно міркувати, обґрунтовувати свої дії, чітко записувати їх послідовність, робити висновки). Під час підготовки до державної підсумкової атестації вчителеві слід надати інформацію про вимоги оформлення розв'язку завдань високого рівня, а саме:
- запис умови задачі в скороченому вигляді;
- переведення одиниць фізичних величин в одиниці СІ (якщо цього потребує розв'язок);
- грамотне виконання рисунка, графіка, схеми (якщо це необхідно для розв'язання задачі);
- стисле пояснення обраного методу розв'язання задачі з посиланням на закони, які використовуються;
- розв'язок задачі в загальному вигляді, запис відповідних рівнянь, проведення необхідних математичних перетворень;
- перевірку одиниць шуканих фізичних величин;
- отримання відповіді, аналіз та оцінка вірогідності отриманих результатів.
Під час оцінювання завдань з розгорнутою відповіддю враховується не лише правильність кінцевого результату, а й логічна та правильна послідовність усіх кроків розв'язування за наведеними нижче вимогами:
Критерії оцінювання завдань відкритої форми з розгорнутою відповіддю*
_______________
* Закреслення та виправлення, зроблені учнем під час оформлення завдань відкритої форми з розгорнутою відповіддю, не вважаються недоліком
------------------------------------------------------------------
| Бали | Критерії |
|-----------+----------------------------------------------------|
................Перейти до повного тексту