1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
01.02.2010 N 1/9-51
Міністерство освіти і науки
Автономної Республіки Крим,
управління освіти і науки
обласних, Київської
та Севастопольської міських
державних адміністрацій
Інститути післядипломної
педагогічної освіти
Загальноосвітні навчальні
заклади
Міністерство освіти і науки України надсилає для практичного використання завдання для проведення державної підсумкової атестації у 2009/2010 навчальному році в 9-х класах загальноосвітніх навчальних закладів.
Заступник Міністра П.Полянський
ЗАВДАННЯ
для державної підсумкової атестації учнів 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів
ІСТОРІЯ УКРАЇНИ
Білет N 1
1. Визначте місце трипільської археологічної культури в утвердженні відтворювального господарства на землях України.
2. Розкрийте причини Національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст. Схарактеризуйте гетьмана Богдана Хмельницького як історичну особистість.
Білет N 2
1. Схарактеризуйте державне, культурне та господарське життя античних міст-держав Північного Причорномор'я.
2. Порівняйте адміністративно-політичний устрій і становище соціальних станів Лівобережної Гетьманщини та Слобідської України в другій половині XVII ст.
Білет N 3
1. Схарактеризуйте суспільно-політичне становище східнослов'янських племінних союзів на території сучасної України напередодні утворення Київської держави (VIII - IX ст.).
2. Наведіть приклади культурно-освітньої політики гетьмана Івана Мазепи. Схарактеризуйте його як історичну особистість.
Білет N 4
1. Розкажіть про виникнення східнослов'янської писемності та розвиток української мови. Наведіть приклади поширення письменності за часів Київської Русі.
2. Проаналізуйте зміст українсько-російського договору 1654 р. розкрийте його історичне значення.
Білет N 5
1. Порівняйте внутрішню та зовнішню політику князів Володимира Великого та Ярослава Мудрого.
2. Визначте особливості розвитку культури другої половини XVI - першої половини XVII ст. Назвіть найвидатніші пам'ятки.
Білет N 6
1. Розкрийте причини та сутність роздробленості Київської Русі. Назвіть особливості політичного й соціально-економічного життя князівств тих часів.
2. Рідний край у XIX ст.
Білет N 7
1. Порівняйте суспільну роль різних верств населення Київської Русі та Галицько-Волинської держави.
2. Розкрийте роль Тараса Шевченка в українському національному відродженні.
Білет N 8
1. Схарактеризуйте господарське життя Київської Русі та Галицько-Волинської держави.
2. Розкрийте зміст головних ідей діячів "Руської Трійці".
Білет N 9
1. Визначте особливості розвитку архітектури та образотворчого мистецтва Київської Русі та Галицько-Волинської держави. Назвіть найвидатніші пам'ятки.
2. Схарактеризуйте програмний зміст творів: "Малоросійські пісні..." М.Максимовича та "Закон Божий" М.Костомарова.
Білет N 10
1. Схарактеризуйте князя Данила Романовича як історичну особистість; його внесок у розквіт Галицько-Волинської держави.
2. Визначте місце Кирило-Мефодіївського товариства в українському національному відродженні.
Білет N 11
1. Визначте особливості політичного становища українських земель у складі Великого князівства Литовського до і після Кревської унії.
2. Назвіть найвидатніші постаті національного відродження в Україні першої половини XIX ст. Дайте оцінку діяльності одного з діячів (на вибір).
Білет N 12
1. Порівняйте становище різних верств населення українських земель XV - XVI ст.
2. Назвіть найвидатніші постаті національного відродження в Україні другої половини XIX ст. Охарактеризуйте діяльність одного з діячів (на вибір).
Білет N 13
1. Схарактеризуйте князя Василя-Костянтина Острозького як історичну особистість. Визначте місце Острозької академії в розвиткові української культури.
2. Проаналізуйте особливості національно-визвольного руху на західноукраїнських землях під час революції 1848 - 1849 рр. в Австрійській імперії.
Білет N 14
1. Розкрийте сутність та наслідки Люблінської унії для українських земель.
2. Проаналізуйте культурно-освітню діяльність громад у другій половині XIX ст. Визначте внесок Володимира Антоновича в розвиток ідей національного відродження.
Білет N 15
1. Розкрийте причини виникнення українського козацтва. Визначте місце козацтва в історії та культурі України.
2. Схарактеризуйте внесок Михайла Грушевського в українську науку і культуру в 1890-х роках.
Білет N 16
1. Схарактеризуйте значення Запорізької Січі в історії українського народу. Розкрийте причини ліквідації Гетьманщини та Запорізької Січі.
2. Вкажіть нові тенденції розвитку архітектури і мистецтва у др. пол. XIX ст.
Білет N 17
1. Рідний край у VI - XV ст.
2. Порівняйте роль народовців, радикалів, москвофілів у суспільно-політичному житті західноукраїнських земель у другій половині XIX ст.
Білет N 18
1. Рідний край у XVI - XVIII ст.
2. Схарактеризуйте основні відмінності трьох основних етапів українського визвольного руху: академічний, українофільський і політичний.
Білет N 19
1. Визначте особливості розвитку української культури 18 ст. Назвіть найвидатніші пам'ятки.
2. Схарактеризуйте подібності і відмінності суспільно - політичного і визвольного руху в українських землях Російської та Австро-Угорської імперій.
Білет N 20
1. Визначте внесок Києво-Могилянської академії в культурно-освітній розвиток українського народу.
2. Схарактеризуйте основніполітичні напрями українського національно-визвольного руху: націонал-демократизму, соціалізму, соціал-демократизму, самостійництва.
ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ
Білет N 1
1. Причини та передумови великих географічних відкриттів. Христофор Колумб.
2. Французька революція кінця XVIII століття: причини, головні події, наслідки.
Білет N 2
1. Наслідки Великих географічних відкриттів.
2. Міжнародні відносини наприкінці XIX ст.
Білет N 3
1. Реформація і релігійні війни у Франції.
2. Історичне значення Французької революції кінця XVIII століття.
Білет N 4
1. Визвольний рух у Нідерландах. Вільгельм Оранський.
2. Правління Наполеона Бонапарта: Консульство та Імперія.
Білет N 5
1. Реформація: передумови, початок та поширення реформаційних ідей в Європі. Жан Кальвін.
2. Війни наполеонівської Франції (1804 - 1815). Віденський конгрес та його рішення.
Білет N 6
1. Правління Єлизавети I Тюдор.
2. Революції 1848 - 1849 років у Європі: причини, головні події, наслідки.
Білет N 7
1. Зміцнення абсолютизму у Франції за кардинала Рішельє. Епоха Людовіка XVI.
2. Суспільні рухи в Росії у 20 - 30-х роках XIX століття.
Білет N 8
1. Московська держава в XVI ст. Іван Грозний.
2. Франція у період Реставрації та Липневої революції.
Білет N 9
1. Московська держава в XVII ст. Початок правління династії Романових.
2. Англія наприкінці XIX століття. Вікторія I.
Білет N 10
1. Економічний розвиток і державна політика Польщі в XVI - першій половині XVII століття.
2. Об'єднання Італії. Каміло Бенсо Кавур.
Білет N 11
1. Османська імперія в XVI - XVII століттях. Сулейман І "Пишний".
2. Об'єднання Німеччини. Отто фон Бісмарк.
Білет N 12
1. Культура Індії та Китаю в XVI- XVII століттях.
2. Утвердження принципів лібералізму в політичному житті Англії 50 - 60-х років XIX століття.
Білет N 13
1. Творчість Леонардо да Вінчі.
2. Поширення соціалістичних ідей у 50 - 60-х роках XIX століття.
Білет N 14
1. Шедеври європейської архітектури XVI - XVII століття.
2. Скасування кріпосного права. Реформи 60 - 70-х років у Росії. Олександр II.
Білет N 15
1. Причини, хід та наслідки Англійської революції. Олівер Кромвель.
2. Розвиток літератури та мистецтва наприкінці XIX століття.
Білет N 16
1. Тридцятилітня війна. Вестфальський мир.
2. Формування індустріального суспільства у США наприкінці XIX століття.
Білет N 17
1. Німецькі держави у XVIII столітті. Освічений абсолютизм Фрідріха II.
2. Формування індустріального суспільства у Франції наприкінці XIX століття. Жорж Клемансо.
Білет N 18
1. Правління Петра I. Утворення Російської імперії.
2. Англійські колонії у Північній Америці. Війна за незалежність. Створення США
Білет N 19
1. Епоха "освіченого абсолютизму" в Росії. Катерина II.
2. Громадянська війна у США: причини, головні події, наслідки. Авраам Лінкольн.
Білет N 20
1. Реформи Марії-Терезії та Йосифа II в імперії Габсбургів.
2. Найважливіші досягнення науки і техніки кінця XIX століть.
Білет N 21
1. Поширення Відродження в Європі. Бароко.
2. Франко-прусська війна. Проголошення Третьої республіки у Франції.
Білет N 22
1. Населення Європи та побут європейців у XVII - XVIII ст.
2. Найважливіші досягнення в мистецтві другої половини XIX століття. Імпресіонізм. Авангардизм.
ПРАВОЗНАВСТВО
(практичний курс)
Білет 1
1. Соціальні норми: поняття, види, призначення, приклади.
2. Перерахуйте відомі вам юридичні професії та назвіть основні вимоги до їх представників. Визначте, яка юридична професія вас приваблює найбільше й поясніть, чому.
Білет 2
1. Правові норми як вид соціальних норм: поняття, основні ознаки, приклади. Галузі права: поняття, приклади.
2. Назвіть правоохоронні органи в нашій державі. Складіть пам'ятку (порадник) "Як поводитись неповнолітній особі при затриманні працівниками міліції".
Білет 3
1. Правовідносини: поняття, види, склад, приклади. Юридичні факти: поняття, види (дії та події), приклади.
2. Поясніть, як співвідносяться права і обов'язки батьків та дітей. Складіть правову ситуацію, учасниками якої є батьки і діти. Сформулюйте до ситуації запитання та дайте відповідь на нього.
Білет 4
1. Закони і підзаконні акти: основні ознаки, види, приклади.
2. Поясніть, чому трудове законодавство охороняє працю неповнолітніх осіб. Складіть правову ситуацію, учасниками якої є роботодавець і неповнолітній працівник. Сформулюйте до ситуації запитання та дайте відповідь на нього.
Білет 5
1. Правопорушення: основні ознаки, види, приклади.
2. Опишіть особливості укладання шлюбу неповнолітніми особами. Складіть правову ситуацію щодо укладання шлюбу неповнолітніми особами. Сформулюйте запитання до ситуації та дайте відповідь на нього.
Білет 6
1. Юридична відповідальність: поняття та основні види. Обставини, що звільняють від юридичної відповідальності.
2. Поясніть, що таке сім'я та в чому полягає її значення для вас особисто, суспільства, держави. Складіть правову ситуацію щодо прав і обов'язків подружжя. Сформулюйте запитання до ситуації та дайте відповідь на нього.
Білет 7
1. Конституція України: ознаки, основний зміст і значення.
2. Назвіть основні ознаки підприємницької діяльності. Визначте який вид підприємницької діяльності вас приваблює найбільше і чому. Поясніть, як неповнолітня особа може стати підприємцем.
Білет 8
1. Права і свободи людини: поняття і види. ЗДПЛ та Конвенція ООН про права дитини: основний зміст і значення.
2. Поясніть, що таке склад злочину й у чому його значення. Складіть правову ситуацію, в якій є склад злочину. Поставте запитання до ситуації та дайте відповідь на нього.
Білет 9
1. Громадянство України: поняття, підстави набуття і припинення. Набуття громадянства дітьми.
2. Перерахуйте кілька ситуацій, в яких ви виступали в ролі споживача. Наведіть приклад порушення прав споживача. Надайте практичні поради споживачеві щодо захисту його прав у цій ситуації.
Білет 10
1. Конституційні права і свободи: поняття і види. Конституційні обов'язки.
2. Охарактеризуйте на конкретному прикладі договір купівлі продажу за сторонами, предметом і змістом. Поясніть, що, на вашу думку, означає усталений звичай "договори повинні виконуватись".
Білет 11
1. Форми участі громадян у житті демократичної держави. Громадські об'єднання та дитячі і молодіжні організації: види, членство, порядок реєстрації.
2. Перерахуйте кілька цивільних договорів, які ви нещодавно уклали. Поясніть, що означає принцип свободи укладання договору. Складіть правову ситуацію щодо договору дарування. Назвіть його предмет і сторони.
Білет 12
1. Право на освіту: зміст та способи реалізації. Учасники навчально-виховного процесу, їхні основні права і обов'язки.
2. Назвіть особливості адміністративної відповідальності неповнолітніх осіб. Складіть правову ситуацію, в якій є склад адміністративного проступку. Поставте до ситуації запитання та дайте відповідь на нього.
Білет 13
1. Право власності: зміст, підстави набуття і припинення. Форми права власності, приклади. Право власності малолітніх і неповнолітніх осіб.
2. Поясніть, чи потребує дитина, на вашу думку, особливих прав чому. Наведіть приклади прав дитини, які ви реалізуєте в своєму житті.
Білет 14
1. Цивільно-правові договори: поняття і види. Приклади договорів, які можуть укладати неповнолітні.
2. Складіть порадник для своїх однокласників "Як не стати жертвою зловмисників" (на вулиці, дискотеці, в громадському транспорті, дома тощо на вибір).
Білет 15
1. Цивільно-правова відповідальність малолітніх і неповнолітніх осіб: підстави, порядок відшкодування шкоди.
2. Наведіть приклад життєвої ситуації, в якій учасникам слід звернутись до правоохоронних органів. Складіть пам'ятку "Як звернутись до міліції".
Білет 16
1. Захист прав споживача: основні положення законодавства, способи, приклади.
2. Перерахуйте основні шляхи пошуку роботи та визначте, які з них, на вашу думку, є більш ефективними. Складіть порадник "Як написати резюме для працевлаштування".
Білет 17
1. Шлюб: поняття, умови, порядок укладання. Значення державної реєстрації шлюбу.
2. Поясніть конституційні принципи: невідчужуваність прав людини та непорушність прав людини. Наведіть приклади реалізації громадянами своїх прав. Назвіть способи захисту громадянами своїх прав і свобод.
Білет 18
1. Права та обов'язки батьків і дітей: підстави, види, приклади. Підстави позбавлення батьківських прав. Основні шляхи влаштування дітей, позбавлених батьківського піклування.
2. Розкажіть про місцеве самоврядування у вашому населеному пункті чи про учнівське самоврядування у вашій школі: порядок утворення органів, форми діяльності, значення.
Білет 19
1. Право на працю: зміст, гарантії, способи реалізації.
2. Поясніть, у чому значення обставин, що виключають злочинність діяння особи. Наведіть приклад життєвої ситуації, в якій учасники діяли в стані необхідної оборони чи крайньої необхідності.
Білет 20
1. Трудовий договір: сторони, зміст, порядок укладання і розірвання. Порядок працевлаштування неповнолітніх осіб. Пільги неповнолітніх у трудових відносинах.
2. Назвіть основні відмінності між правомірною та протиправною поведінкою. Наведіть приклад життєвої ситуації, в якій порушено норми права. Визначте, до якого виду правопорушення (проступку чи злочину) слід віднести діяння учасників ситуації.
Білет 21
1. Адміністративні правопорушення: поняття, види, приклади. Види адміністративних стягнень.
2. Опишіть, хто і як приймає закони в нашій державі. Складіть коротку пам'ятку "Де і як знайти нормативно-правовий документ".
Білет 22
1. Злочин: ознаки, види, приклади. Склад злочину.
2. Наведіть два-три приклади правовідносин, визначте, нормами якої галузі вони регулюються. Назвіть учасників цих правовідносин та юридичні факти, що їх породили, змінили чи припинили. Поясніть, чому правовідносини називають "життям права".
Білет 23
1. Поняття кримінальної відповідальності. Покарання: основні ознаки і види. Особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх осіб.
2. Наведіть приклади двох-трьох життєвих ситуацій, що регулюються нормами різних галузей права. Визначте, які це галузі. Сформулюйте власний висновок щодо важливості існування в суспільстві норм права.
Білет 24
1. Порядок розгляду кримінальних справ. Учасники кримінального процесу, приклади їхніх основних прав і обов'язків. Принцип презумпції невинуватості: зміст і значення.
2. Порівняйте норми моралі та норми права: що регулюють, де існують, чим підтримуються, ступінь загальнообов'язковості, наслідки порушення. Наведіть приклади моральних і правових норм з власного життя.
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
Білет N 1
1. Розкрийте тематичне багатство й жанрове розмаїття українського фольклору.
2. Визначте основні мотиви поезій "В казематі" Тараса Шевченка. Прочитайте напам'ять вірш "Мені однаково, чи буду..."
Білет N 2
1. Визначте моральні цінності й людські почуття в родинно-побутовій пісенності українського народу.
2. Назвіть мотиви й образи ранньої творчості Тараса Шевченка.
Прочитайте напам'ять уривок із вірша "Думи мої, думи мої..."
Білет N 3
1. Охарактеризуйте Біблію як пам'ятку духовності й літератури, розкажіть про її переклади українською мовою.
2. Прокоментуйте відображення української історії у творчості Тараса Шевченка (на прикладі вивчених творів).
Білет N 4
1. Поясніть особливості художнього відображення в Новому Заповіті морально-етичного вчення Ісуса Христа.
2. Розкрийте трагічну долю жінки-матері в творчості Тараса Шевченка (на прикладі вивчених творів).
Білет N 5
1. Дайте характеристику оригінальної й перекладної літератури Київської Руси-України (головні лінії розвитку, жанри й постаті).
2. Охарактеризуйте образ повсталого народу в поемі Тараса Шевченка "Гайдамаки". Прочитайте напам'ять уривок із поеми.
Білет N 6
1. Охарактеризуйте "Слово про Ігорів похід" як зразок героїчного епосу українського народу (історична основа, ідейно-художні особливості).
2. Поясніть особливості поєднання історичної правди й художнього вимислу в поемі Тараса Шевченка "Гайдамаки". Прочитайте напам'ять уривок із поеми.
Білет N 7
1. Висвітліть роль історичних персонажів у "Слові про Ігорів похід".
2. Розкажіть про Тараса Шевченка - художника. Назвіть головні жанри і найвизначніші твори.
Білет N 8
1. Визначте наскрізну ідею "Слова про Ігорів похід". Прокоментуйте основні мотиви у творі.
2. Поясніть особливості зображення природи рідного краю у творах Тараса Шевченка. Прочитайте напам'ять зразок пейзажної лірики поета.
Білет N 9
1. Назвіть найвидатніших представників та охарактеризуйте художні здобутки літератури українського бароко.
2. Розкажіть про поему "Сон" Тараса Шевченка як політичну сатиру на самодержавний лад. Прочитайте напам'ять уривок із поеми.
Білет N 10
1. Назвіть і прокоментуйте афоризми Григорія Сковороди (на прикладі вивчених творів).
2. Дайте характеристику Прометею як символу нескореності народу, який виборює незалежність, у поемі "Кавказ" Тараса Шевченка. Прочитайте напам'ять уривок із поеми.
Білет N 11
1. Розкажіть про життєвий шлях і філософські погляди Григорія Сковороди.
2. Охарактеризуйте творчість Тараса Шевченка періоду "Трьох літ" - найвищого вияву поетичного таланту митця. Прочитайте напам'ять вірш "Заповіт".
Білет N 12
1. Проілюструйте прикладами з вивчених творів ідею утвердження людських чеснот у байках Григорія Сковороди.
2. Розкрийте погляд на минуле й майбутнє України в посланні Тараса Шевченка "І мертвим, і живим, і ненарожденним...". Прочитайте напам'ять уривок із твору.
Білет N 13
1. Розкрийте сутність філософських роздумів Григорія Сковороди про щастя та сенс життя людини і їх відображення в його літературних творах. Прочитайте напам'ять вірш "Всякому місту звичай і права".
2. Назвіть біблійні теми й мотиви в поезії Тараса Шевченка.
Білет N 14
1. Охарактеризуйте творчість поетів-романтиків. Прочитайте і проаналізуйте одну з поезій (на вибір).
2. Розкрийте роль митця й мистецтва в житті суспільства за поемою Лесі Українки "Давня казка".
Білет N 15
1. Дайте характеристику давньоукраїнської драматургії і театру визначте основні теми та головні жанри.
2. Поясніть значення внеску Пантелеймона Куліша в розвиток української культури.
Білет N 16
1. Дайте загальну характеристику козацьким літописам (Самовидця, Г.Грабянки, С.Величка).
2. Розкрийте тему гармонії людини і природи у вірші Лесі Українки "Давня весна".
Білет N 17
1. Розкажіть про становлення нової української літератури (історичні обставини, шляхи розвитку, головні напрями).
2. Охарактеризуйте "Чорну раду" Пантелеймона Куліша як перший історичний роман в українській літературі (своєрідність жанру, композиції та сюжету).
Білет N 18
1. Розкажіть про "Енеїду" Івана Котляревського як енциклопедію українського народознавства.
2. Поясніть роль поєднання історичної правди та художнього вимислу в романі Пантелеймона Куліша "Чорна рада".
Білет N 19
1. Розкажіть про "Енеїду" Івана Котляревського як бурлескно-травестійну поему.
2. Охарактеризуйте історичні постаті в романі Пантелеймона Куліша "Чорна рада".
Білет N 20
1. Охарактеризуйте особливості національного характеру українців у поемі Івана Котляревського "Енеїда".
2. Розкрийте тему України в творчості Миколи Гоголя (на прикладі вивчених творів).
Білет N 21
1. Розкажіть про соціально-побутову драму Івана Котляревського "Наталка Полтавка" як перший твір нової української драматургії.
2. Визначте особливості характеротворення романтичного персонажу в творі Марка Вовчка "Максим Гримач".
Білет N 22
1. Розкажіть про втілення в п'єсі Івана Котляревського "Наталка Полтавка" теми боротьби людини за своє щастя.
2. Розкрийте значення творчості Марка Вовчка як письменниці й перекладача в розвитку української літератури.
Білет N 23
1. Розкажіть про Григорія Квітку-Основ'яненка як представника українського сентименталізму.
2. Визначте патріотичний пафос поезії Володимира Сосюри "Любіть Україну!" Прочитайте поезію напам'ять.
Білет N 24
1. Висвітліть жанрове, тематичне, стильове розмаїття української літератури XX століття (на прикладі вивчених творів).
2. Поясніть поєднання реалізму й фантастики, іронії і сатири в повісті Григорія Квітки-Основ'яненка "Конотопська відьма".
Білет N 25
1. Розкрийте проблему бездуховності людини у трагікомедії Івана Карпенко-Карого "Сто тисяч".
2. Охарактеризуйте світову велич Тараса Шевченка, його внесок у розвиток української мови і літератури, у світовий мистецький поступ.
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
(для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами нацменшин)
Білет N 1
1. У чому полягає значення української усної народної творчості як складової частини великої культури народу?
2. Охарактеризуйте особливості українського романтизму на прикладі творів одного з поетів-романтиків 40 - 60-х років XIX століття.
Білет N 2
1. Назвіть характерні особливості народної драматургії та її основних жанрів. У чому полягає відмінність між обрядовим святом і народною драмою-грою? Обґрунтуйте свою відповідь на прикладі 2 - 3 прочитаних творів.
2. Назвіть особливості розвитку української літератури в Західній Україні (в Галичині, на Буковині та Закарпатті). Розкажіть про діяльність "Руської трійці" та роль літературної творчості Маркіяна Шашкевича.
Білет N 3
1. Розкажіть про зв'язок художньої літератури з усною народною творчістю. Назвіть періоди, на які можна поділити український літературний процес від найдавніших часів до наших днів.
2. Чому Тарас Шевченко, а не хтось інший з його попередників, став основоположником нової української літератури? Назвіть періоди творчості поета. Прочитайте напам'ять одну з його поезій.
Білет N 4
1. Чим є Біблія: релігійною, священною книгою чи витвором мистецтва слова світової літератури? Свою відповідь обґрунтуйте. Які біблійні теми, сюжети, образи знайшли відображення в українській літературі?
2. Розкажіть про основні мотиви й образи ранньої творчості Тараса Шевченка. Прочитайте напам'ять уривок з балади "Причинна" ("Реве та стогне Дніпр широкий").
Білет N 5
1. У чому полягає роль Біблії в минулому і в наші дні? Розкажіть про морально-етичне вчення Ісуса Христа та художню форму його відображення в Новому Заповіті.
2. Визначте, як розкривається проблема соціальної нерівності й трагічної долі селянки у поемі "Катерина" Тараса Шевченка. Які фрагменти з твору справили на вас найбільше враження? Свою відповідь обґрунтуйте.
Білет N 6
1. Розкажіть про перекладну та оригінальну світську літературу Київської Русі: головні лінії розвитку, жанри й постаті. У чому полягає патріотичне звучання "Поучення" Володимира Мономаха та "Слова про закон і благодать" Іларіона? Свою відповідь обґрунтуйте.
2. Яку роль відіграла творчість Тараса Шевченка в розвитку українського національно-визвольного руху? Сторінки української історії у творчості Тараса Шевченка (на прикладі двох-трьох прочитаних творів).
Білет N 7
1. Чому "Слово о полку Ігоревім" називають найвизначнішою пам'яткою давньоукраїнської літератури? Розкрийте історичну основу, визначте жанр та розкажіть про образи твору.
2. Як розкрита проблема людини й народу в поемі Тараса Шевченка "Гайдамаки"? У чому полягає історична правда й художня вигадка твору?
Білет N 8
1. Чому центральним образом "Слова о полку Ігоревім" вважають образ Руської землі? Свою відповідь обґрунтуйте.
2. Яке враження справила на вас історична драма Тараса Шевченка "Назар Стодоля"?
Білет N 9
1. Розкажіть про українську літературу епохи бароко: історичні умови, чільні представники, найвизначніші набутки.
2. У чому полягає особливість творчості Тараса Шевченка періоду "трьох літ" (1843-1847 рр.)? Прочитайте напам'ять і проаналізуйте вірш "Заповіт".
Білет N 10
1. Розкажіть про українську полемічну літературу: передумови постання, ідейно-художні особливості, головних представників. Чому Івана Вишенського називають мислителем, богословом та полемістом? Свою відповідь обґрунтуйте.
2. Як розкривається авторське ставлення до російського самодержавства в поемі "Сон" Тараса Шевченка? Відповідь обґрунтуйте. Прочитайте напам'ять уривок з поеми.
Білет N 11
1. Чому творчість Івана Вишенського вважають вершиною полемічної літератури?
2. У чому полягає схожість долі кавказьких народів з історичною долею України (за поемою Тараса Шевченка "Кавказ")? Яке значення в поемі "Кавказ" Тараса Шевченка має образ Прометея? Прочитати напам'ять уривок з поеми.
Білет N 12
1. Розкажіть про козацькі літописи (Самовидця, Г.Граб'янки, С.Величка) як пам'ятки історії та літератури, їх основну тематику (на прикладі прочитаних творів).
2. До чого закликає Тараса Шевченко своїх земляків у посланні "І мертвим, і живим, і ненародженим землякам моїм..."? Прочитати напам'ять уривок з поеми.
Білет N 13
1. У чому полягає особливість барокової поезії? Назвіть відомі вам барокові поезії.
2. Як розкривається тема жіночої долі у творчості Тараса Шевченка (на прикладі двох-трьох прочитаних творів)?
Білет N 14
1. Чому Івана Величковського називають людиною епохи бароко? Які його твори належать до найвідоміших? Розкажіть про поетичний пошук митця, нові і незвичні літературні форми.
2. Охарактеризуйте особливості поезії Тараса Шевченка років заслання (1847 - 1857). Назвіть обставини створення та провідні мотиви циклу поезій "В казематі".
Білет N 15
1. Розкажіть про давньоукраїнську драматургію і театр: головні жанри, особливості змісту і форми.
2. Дайте загальну характеристику лірики Тараса Шевченка пізнього періоду (1857 - 1861). Розкрийте біблійні теми й мотиви творчості.
Білет N 16
1. Розкажіть про літературно-естетичні погляди та морально-етичні ідеали Григорія Сковороди.
2. У чому актуальність послання Тараса Шевченка "І мертвим, і живим" у наш час?
Білет N 17
1. Охарактеризуйте поетичну творчість Григорія Сковороди: багатство змісту і форми. Прочитайте напам'ять "Всякому городу нрав і права" (Пісня 10).
2. На прикладі вивчених творів охарактеризуйте основні напрями творчої діяльності Пантелеймона Куліша.
Білет N 18
1. Філософські роздуми Григорія Сковороди про щастя та сенс життя людини і їх відображення в його літературних творах. Повчальний характер і художні особливості притч збірки "Байки харківські".
2. У чому полягають особливості поетичної творчості Пантелеймона Куліша, її романтичний характер: образ ліричного героя, теми, мотиви й особливості форми поезій.
Білет N 19
1. Розкажіть про становлення нової української літератури: історичні обставини, шляхи розвитку, головні напрями.
2. У чому полягає своєрідність жанру, композиції та сюжету роману "Чорна рада" Пантелеймона Куліша?
Білет N 20
1. Розкажіть про Івана Котляревського як зачинателя нової української літератури, його громадську діяльність.
2. Як осмислюється роль людини й народу в національній історії в романі Пантелеймона Куліша "Чорна рада"?
Білет N 21
1. Чому поему "Енеїда" Івана Котляревського називають енциклопедією українознавства? Прочитайте напам'ять уривок з поеми.
2. Охарактеризуйте персонажі роману Пантелеймона Куліша "Чорна рада".
Білет N 22
1. Визначте особливості втілення бурлеску й травестії в поемі "Енеїда" Івана Котляревського. Прочитати напам'ять уривок з поеми.
2. У чому, на ваш погляд, полягає головна думка повісті Марка Вовчка "Інститутка"?
Білет N 23
1. Охарактеризуйте основні ознаки українського сентименталізму на прикладі творів Григорія Квітки-Основ'яненка.
2. Визначте своєрідність жанру, тематики, образів у повісті Марка Вовчка "Інститутка".
Білет N 24
1. В чому полягає багатство духовного світу і висока моральність людини з народу в повісті "Маруся" Григорія Квітки-Основ'яненка?
2. Охарактеризуйте світ людських взаємин у повісті Марка Вовчка "Інститутка".
Білет N 25
1. Охарактеризуйте образи троянців Енея, Низа й Евріала в поемі Івана Котляревського "Енеїда".
2. Проаналізуйте оповідання Юрія Федьковича "Три як різні брати" (тематика, проблематика, образи).
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА
Білет N 1
1. Охарактеризуйте античність як історичну і культурну добу, колиску європейської цивілізації.
2. Розкрийте проблему боротьби добра і зла як рушійної сили розвитку світу в трагедії "Фауст" Й.В. Гете.
Білет N 2
1. Назвіть найвідоміші цикли давньогрецьких міфів. Охарактеризуйте один з них на вибір.
2. Поясніть втілення вищих духовних поривань в образі Фауста (трагедія Й.В.Гете "Фауст").
Білет N 3
1. Розкажіть про Гомера як легендарного основоположника європейської літератури. Поясніть суть гомерівського питання.
2. Поясніть своєрідність зображення теми кохання в трагедії "Фауст" Й.В.Гете. Охарактеризуйте образи Фауста й Маргарити.
Білет N 4
1. Дайте характеристику гомерівського епосу як енциклопедії життя стародавніх греків.
2. Охарактеризуйте бароко як напрям у літературі та мистецтві (особливості світосприйняття, художні відкриття і найвидатніші представники).
Білет N 5
1. Охарактеризуйте романтизм як напрям у літературі та мистецтві (особливості світосприйняття, художні відкриття і найвидатніші представники).
2. Розкрийте ідею жертовності та стійкості в трагедії Есхіла "Прометей закутий". Поясніть суть поняття "прометеїзм".
Білет N 6
1. Розкрийте тему патріотичного служіння державі, величі Риму як основного пафосу поеми Вергілія "Енеїда".
2. Поясніть, як у драмі Фрідріха Шиллера "Вільгельм Телль" втілюються просвітницькі ідеї.
Білет N 7
1. Охарактеризуйте Веди, Біблію, Коран як пам'ятки світової літератури.
2. Розкрийте моральний сенс історії злету й падіння крихітки Цахеса у творі Е.Т.А.Гофмана.
Білет N 8
1. Охарактеризуйте Середньовіччя як історичну і культурну добу (хронологічні межі, жанрове розмаїття, найвидатніші представники).
2. Розкрийте сутність конфлікту між ентузіастами та філістерами в творі Е.Т.А.Гофмана "Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер".
Білет N 9
1. Поясніть роль поєднання історичної правди та художнього вимислу у героїчному епосі "Пісня про Роланда".
2. Назвіть і прокоментуйте основні мотиви "Кримських сонетів" Адама Міцкевича. Прочитайте вірш напам'ять (за вибором учня).
Білет N 10
1. Розкрийте особливості середньовічної китайської поезії (на прикладі вивчених творів Лі Бо і Ду Фу).
2. Поясніть поетичне новаторство творів Д.Н.Г.Байрона. Прочитайте вірш напам'ять (за вибором учня).
Білет N 11
1. Розкажіть про відображення внутрішнього світу і почуттів людини в поезії Омара Хайяма (на прикладі вивчених творів). Прочитайте вірш напам'ять (за вибором учня).
2. Визначте риси характеру та світогляду романтичного героя на прикладі поеми Д.Н.Г.Байрона "Мазепа".
Білет N 12
1. Охарактеризуйте Відродження як історичну і культурну добу (хронологічні межі, значення терміна, найвидатніші представники).
2. Назвіть і прокоментуйте основні мотиви поезій Генріха Гейне. Прочитайте вірш напам'ять (за вибором учня).
Білет N 13
1. Розкрийте духовний і моральний сенс подорожі героя в потойбічний світ у "Божественній комедії" Данте.
2. Зазначте основні особливості любовної лірики Олександра Пушкіна (на прикладі вивчених творів). Прочитайте вірш напам'ять (за вибором учня).
Білет N 14
1. Розкрийте особливості середньовічної персько-таджицької поезії (на прикладі вивчених творів Рудакі, Омара Хайяма, Гафіза).
2. Охарактеризуйте твір "Євгеній Онєгін" Олександра Пушкіна як соціально-психологічний роман у віршах.
Білет N 15
1. Визначте особливості композиції "Божественної комедії" Данте та її роль у розкритті ідейного задуму твору.
2. Дайте характеристику образу Тетяни Ларіної в романі Олександра Пушкіна "Євгеній Онєгін".
Білет N 16
1. Охарактеризуйте класицизм як напрям у літературі та мистецтві (особливості світосприйняття, художні відкриття й найвидатніші представники).
2. Назвіть і прокоментуйте основні мотиви лірики Михайла Лермонтова. Прочитайте вірш напам'ять (за вибором учня).
Білет N 17
1. Поясніть природу сміху та назвіть засоби комічного у творі Мольєра "Міщанин-шляхтич".
2. Дайте характеристику образу Печоріна в романі Михайла Лермонтова "Герой нашого часу".
Білет N 18
1. Охарактеризуйте Просвітництво як ідейний рух і літературну епоху (головні ідеї, найвідоміші представники).
2. Визначте своєрідність зображення теми кохання в "Книзі пісень" Франческо Петрарки. Прочитайте напам'ять сонет (за вибором учня).
Білет N 19
1. Розкрийте романтичні й реалістичні тенденції в літературі першої третини XIX ст. (на прикладі вивчених творів).
2. Розкрийте своєрідність ренесансного сприйняття кохання в сонетах Вільяма Шекспіра (на прикладі вивчених творів). Прочитайте вірш напам'ять (за вибором учня).
Білет N 20
1. Визначте і прокоментуйте головні морально-філософські мотиви трагедії Вільяма Шекспіра "Гамлет".
2. Дайте характеристику жіночім персонажам роману Михайла Лермонтова "Герой нашого часу".
Білет N 21
1. Доведіть, що образ Гамлета у трагедії Вільяма Шекспіра є втіленням ренесансних ідеалів.
2. Розкрийте проблематику роману Сервантеса "Дон Кіхот". Поясніть суть поняття "донкіхотство".
Білет N 22
1. Визначте філософсько-моральний конфлікт драми Педро Кальдерона "Життя - це сон".
2. Дайте характеристику образу Санчо Панси в романі Сервантеса "Дон Кіхот".
Білет N 23
1. Поясніть ідейний зміст і зазначте особливості композиції філософської повісті Вольтера "Простак".
2. Розкажіть про вплив української культури на розвиток творчості Миколи Гоголя як українського і російського письменника.
Білет N 24
1. Назвіть вічні образи у світовій літературі (на прикладі вивчених творів). Охарактеризуйте один на вибір.
2. Розкажіть про долю "маленької людини" та загальне значення цього визначення у повісті Миколи Гоголя "Шинель".
Білет N 25
1. Визначте сутність конфлікту між ідеалом і дійсністю в романі Сервантеса "Дон Кіхот".
2. Розкажіть про українську перекладацьку школу (традиції, постаті, здобутки).
ІНТЕГРОВАНИЙ КУРС "ЛІТЕРАТУРА"
(російська та зарубіжна)
Билет N 1
1. Известный писатель и переводчик Самуил Маршак утверждал, что "у каждой книги своя судьба, своя долгота века. Есть книжки - однодневки, и есть, которые переходят от поколения к поколению". Какие из прочитанных в курсе "Литература" произведений вы порекомендуете прочитать последующим поколениям? Обоснуйте свой выбор.
2. Проанализируйте одно из стихотворений любовной лирики А.С.Пушкина.
Билет N 2
1. Прокомментируйте высказывание украинского исследователя Александра Белецкого об античной литературе: "Тяжело показать среди литературного наследия, оставленного нам Е, хотя бы одного значительного писателя, творчество которого не было бы так или иначе связано с античной поэзией". Расскажите о влиянии античной литературы на развитие русской литературы.
2. На примере главной героини повести "Ася" охарактеризуйте тип "тургеневской девушки".
Билет N 3
1. На примере изученных произведений обоснуйте роль эпохи античности в развитии мировой культуры.
2. Как вы считаете, какую "модель мира" создает Д.Фонвизин в своей комедии "Недоросль"?

................
Перейти до повного тексту