1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
19.02.2010 N 1/9-99
Міністерству освіти
і науки Автономної
Республіки Крим,
управлінню освіти і науки
обласних, Київської
та Севастопольської
міських державних
адміністрацій
Інституту післядипломної
педагогічної освіти
З метою врегулювання вимог до процедури розроблення, затвердження та використання програм для дошкільних навчальних закладів Міністерством освіти і науки України підготовлено проект Порядку розроблення та затвердження програм для дошкільних навчальних закладів.
Надсилаємо проект для обговорення, пропозиції та зауваження просимо надати до 1 березня ц. р. за адресою: ministry@mon.gov.ua або за тел./факсом: (044) 288-04-26.
Заступник Міністра П.Б.Полянський
Додаток
Проект
ПОРЯДОК
розроблення та затвердження програм для дошкільних навчальних закладів
I. Загальні положення
1.1. Порядок розроблення та затвердження програм для дошкільних навчальних закладів (далі - Порядок) розроблений на виконання Закону України "Про дошкільну освіту" та у відповідності до наказу Міністерства освіти і науки України від 17.06.2008 N 537 "Порядок надання навчальній літературі, засобам навчання і навчальному обладнанню грифів та свідоцтв Міністерства освіти і науки України", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10 липня 2008 р. за N 628/15319.
1.2. Порядок регулює вимоги, процедуру підготовки, затвердження програм для дошкільних навчальних закладів.
II. Види програм
2.1. Для дошкільних навчальних закладів можуть розроблятися основні та додаткові програми.
До основних програм належать Державна базова програма та спеціальні програми.
До додаткових належать інтегровані, парціальні, альтернативні, експериментальні та регіональні програми.
2.2. У Державній базовій програмі конкретизуються вимоги Базового компонента дошкільної освіти як державного освітнього стандарту.
У Державній базовій програмі визначаються основні концептуальні засади, пріоритетні завдання (розвивальні, навчальні виховні); змістові складові освітньої діяльності у дошкільному навчальному закладі; орієнтовні обсяги змісту дошкільної освіти; вміщуються критерії розвиненості, вихованості й навченості дітей, засновані на науково обґрунтованих нормативних показниках фізичного і психічного розвитку дитини на кожному віковому етапі дошкільного дитинства.
Державна базова програма включає інваріантну та варіативну складову змісту дошкільної освіти.
Інваріантна складова Державної базової програми визначає обов'язковий мінімум змісту дошкільної освіти відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей дітей для усіх дошкільних навчальних закладів незалежно від підпорядкування, типів та форм власності, а також при здобутті дошкільної освіти в інших формах.
2.3. Спеціальні програми розробляються для дошкільних навчальних закладів, робота яких організовується з урахуванням специфіки проведення освітньої діяльності з дітьми:
- для дошкільних навчальних закладів спеціального типу - з урахуванням виду порушення (слуху, зору, мови, опорно-рухового апарату, розумовою відсталістю, із затримкою психічного розвитку);
- для дошкільних навчальних закладів із сезонним, короткотривалим перебуванням - з урахуванням обмеженого терміну перебування дітей у закладах та скороченого об'єму програмового матеріалу;
- для здійснення соціально-педагогічного патронату - з урахуванням специфіки проведення роботи з дітьми та батьками у домашніх умовах з подачею скороченого об'єму програмового матеріалу;
- для дошкільних навчальних закладів (груп) з мовою виховання національних меншин - з врахуванням мови навчання та виховання дітей тощо.
Спеціальні програми базуються на Державній базовій програмі. Для дошкільних навчальних закладів спеціального типу обов'язковим є включення корекційного компоненту відповідно до типу; у програмах для здійснення соціально-педагогічного патронату - блоку по роботі з батьками.
2.4. Інтегровані програми базуються на Державній базовій програмі. В них розширюється змістове наповнення різних складових організації життєдіяльності дітей, зокрема:
- за видами діяльності дітей: ігрова, трудова, пізнавальна, комунікативно-мовленнєва, художня, театральна тощо;
- за напрямами роботи дошкільного навчального закладу (групи): художньо-естетичний, музичний, логіко-математичний, пізнавальний, фізкультурно-оздоровчий, робота з батьками, робота з дітьми у різновікових групах тощо;
- за лініями розвитку дитини: фізична, соціально-моральна, емоційно-ціннісна, пізнавальна, мовленнєва, художньо-естетична, креативна тощо.
Інтегровані програми можуть використовуватися в межах основної освітньої діяльності для реалізації завдань інваріантної складової Державної базової програми у час, відведений на її виконання, а також для надання додаткових платних і безкоштовних освітніх послуг.
2.5. Парціальні програми базуються на Державній базовій програмі. Вони розширюють один з напрямів роботи (наприклад, музичний) чи лінію розвитку (наприклад, фізичний розвиток) та забезпечують реалізацію освітніх послуг у творчих студіях, гуртках секціях тощо.
2.6. Альтернативні програми базуються на Базовому компоненті дошкільної освіти, враховуючи інші концептуальні засади організації та змісту дошкільної освіти.
2.7. Експериментальні програми базуються на Базовому компоненті дошкільної освіти і розробляються спеціально для дошкільних навчальних закладів (груп), які мають статус експериментальних.
2.8. Регіональні програми розробляються на основі Державної базової програми; містять регіональний компонент. Їх зміст (15 відсотків) передбачає урахування етнічних, історичних, природничо-кліматичних, соціокультурних особливостей регіону.
III. Загальні вимоги до програм
3.1. Структура програм передбачає такі складові: пояснювальна записка та змістове наповнення. У пояснювальній записці визначаються мета, концептуальні засади, оригінальність програми, обґрунтування структури; роз'яснюються принципи роботи за програмою, підходи до організації освітньої роботи з дітьми.
3.2. У змісті програм виокремлюються розділи за віковою періодизацією або за віковими групами дошкільного навчального закладу, в яких подаються стислі вікові характеристики розвитку дітей та зміст і форми організації освітнього процесу з кожного змістового компонента чи напряму, блоку програми.
3.3. Кожний розділ змістової частини програми завершується показниками досягнутих результатів:

................
Перейти до повного тексту