1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
16.12.2009 N 1139
Про завершення організаційно-підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи на базі експериментального навчального закладу всеукраїнського рівня - загальноосвітньої школи N 106 та Центру дитячої та юнацької творчості "Терноцвіт" м. Кривого Рогу Дніпропетровської області
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 10.11.08 р. N 1024 на базі - загальноосвітньої школи N 106 та Центру дитячої та юнацької творчості "Терноцвіт" м. Кривого Рогу Дніпропетровської області проводиться дослідно-експериментальна робота за темою "Партнерська взаємодія суб'єктів виховання у профілактиці дитячої бездоглядності в умовах району великого міста".
Протягом звітного періоду педагогічними колективами вивчено та проаналізовано педагогічний досвід роботи за темою дослідження; проведено комплексну діагностику готовності учасників навчально-виховного процесу до роботи в експериментальному режимі; здійснено нормативне, науково-методичне та ресурсне забезпечення експерименту.
З метою продовження дослідно-експериментальної роботи
НАКАЗУЮ:
1. Схвалити діяльність педагогічних колективів загальноосвітньої школи N 106 (директор Сьоміна І.Г.), Центру дитячої та юнацької творчості "Терноцвіт" (директор Бугай Л.М.) м. Кривого Рогу Дніпропетровської області щодо виконання Програми організаційно-підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи за темою "Партнерська взаємодія суб'єктів виховання у профілактиці дитячої бездоглядності в умовах району великого міста".
2. Відповідно до висновків Комісії з питань інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи загальноосвітніх навчальних закладів Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (додаток 1) затвердити Звіт (додаток 2) і Програму констатувально-діагностичного етапу (2009-2010 н.р.) дослідно-експериментальної роботи за вищезазначеною темою (додаток 3).
3. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України (Удод О.А.):
3.1. Надавати науково-методичну допомогу педагогічним колективам експериментального навчального закладу всеукраїнського рівня - загальноосвітньої школи N 106, Центру дитячої та юнацької творчості "Терноцвіт" м. Кривого Рогу Дніпропетровської області.
3.2. Заслухати звіт про виконання Програми констатувально-діагностичного етапу дослідно-експериментальної роботи у травні 2010 року.
3.3. Розмістити даний наказ на сайті Міністерства освіти і науки України www.mon.gov.ua.
4. Головному управлінню освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації (Сиченко В.В.) надавати допомогу педагогічним колективам загальноосвітньої школи N 106, Центру дитячої та юнацької творчості "Терноцвіт" м. Кривого Рогу Дніпропетровської області щодо забезпечення необхідних умов для організації та проведення дослідно-експериментальної роботи.
5. Контроль за виконанням даного наказу покласти на заступника Міністра Полянського П.Б.
Міністр І.О.Вакарчук
Додаток 2
до наказу МОН України
16.12.2009 N 1139
ЗВІТ
про завершення організаційно-підготовчого етапу (2008-2009 н.р.) дослідно-експериментальної роботи за темою: "Партнерська взаємодія суб'єктів виховання у профілактиці дитячої бездоглядності в умовах району великого міста" на базі загальноосвітньої школи N 106, Центру дитячої та юнацької творчості "Терноцвіт" м. Кривий Ріг
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 10.11.08 року N 1024 на базі загальноосвітньої школи I-III ступенів N 106, Центру дитячої та юнацької творчості "Терноцвіт" міста Кривого Рогу Дніпропетровської області проводиться дослідно-експериментальна робота за темою: "Партнерська взаємодія суб'єктів виховання у профілактиці дитячої бездоглядності в умовах району великого міста".
У 2008-2009 навчальному році педагогічними колективами виконано програму діагностично-концептуального етапу дослідно-експериментальної роботи. Завданнями даного етапу визначено:
- визначення проблемних питань, пріоритетних завдань та основних напрямів дослідно-експериментальної роботи;
- аналіз нормативно-правової бази, вивчення передового педагогічного досвіду з проблеми подолання дитячої бездоглядності;
- визначення складу творчої групи вчителів-дослідників для організації та проведення дослідно-експериментальної роботи за обраною темою;
- вивчення рівня готовності вчителів до участі у дослідно-експериментальній роботі, потенційних можливостей педагогів як суб'єктів дослідно-експериментальної роботи;
- проведення діагностичного дослідження щодо соціального стану сімей школи та мікрорайону.
Для реалізації цих завдань створено творчу групу педагогів-дослідників за основною темою комплексного експериментального дослідження; визначено та уточнено функціональні обов'язки педагогічних колективів в системі вирішення завдань експерименту; розроблено програми науково-теоретичної підготовки учасників експерименту.
Експериментальна діяльність на базі закладів зумовила необхідність підготовки педагогів до роботи.
З метою вивчення рівня готовності вчителів до участі у дослідно-експериментальній роботі, потенційних можливостей педагогів як суб'єктів дослідно-експериментальної роботи визначалась професійна спрямованість особистості вчителя, ступінь заглибленості в професію, здійснювалось виявлення типових педагогічних деформацій особистості (методика "Оцінка професійної спрямованості особистості вчителя"), а також використовувались методики на визначення рівня тривожності, фрустрації, агресивності ригідності (методика діагностики самооцінки психічних станів Г.Айзенка), здатність до рефлексії (анкета "Психологічна культура вчителя"), особистісного розвитку (методики "Самотест шляхів розвитку" та "Чинники, що впливають на саморозвиток педагога").
Протягом звітного періоду педагогічними колективами вивчено та проаналізовано передовий педагогічний досвід за темою дослідно-експериментальної роботи. В теоретичну основу дослідження покладено:
- ідеї і положення про виховання в контексті соціалізації особистості (Л.І.Божович, Л.С.Виготський, Е.Дюргкейм, Д.Дьюї, В.Д.Єрмаков, І.К.Карпец, В.П.Кащенко, Ч.Кулі, А.Н.Леонтьев, Р.Мертон, Д.Мід, В.М.Обухов, Ф.І.Петріщев, А.Я.Сухарєв, Ф.Фокс, З.Фрейд, Е.Еріксон та ін.);
- ідеї соціального партнерства (В.А.Борисова, Р.Кнаак, В.А.Міхєєва, В.В.Панова та ін.);
- аксиологічний, антропоорієнтований, інформаційний, соціально-профілактичний, діяльнісний, особистісно орієнтований, технологічний підходи до процесів розвитку особистості (І.Д.Бех Н.В.Бондаревська, Л.С.Виготський, В.П.Кащенко, А.Н.Леонтьєв, В.І.Мансанова, Н.Н.Никандров, В.А.Сластьонін та ін.);
- теорія психолого-коригувальної роботи з неповнолітніми (С.А.Бадмаєв, Г.М.Потанін, А.І.Півнів, Г.М.Міньковський, В.П.Кащенко, І.А.Невський, Н.В.Ялпаева та ін.);
- положення теорії правового виховання (С.А.Комаров, В.В.Лазарєв, М.Н.Марченко та ін.);
- виховання особистості в колективі (Н.К.Крупська, А.С.Макаренко, Л.І.Новікова, В.А.Сухомлинський та ін.);
- теорія самовиховання і перевиховання (А.І.Півнів, П.Н.Осипов, М.Л.Тайчинов та ін.);
- теорія формування здорового способу життя, формування етичної та соціальної стійкості (Н.А.Амосов, М.Я.Віленській, І.В.Ковалів, І.В.Павлов, Л.Ю.Сироткін, В.Э.Чудновський і ін.);
- положення Концепцій превентивного виховання учнівської молоді і профілактики девіантної поведінки дітей та підлітків (В.М.Оржеховська, Т.Є.Федорченко, Г.Г.Ковганич та інші).
На міждисциплінарний характер наукового дослідження дитячої бездоглядності як проблеми вказують в своїх роботах В.М.Оржеховська, В.Г.Бочарова, М.А.Галагузова, А.В.Мудрик та ін. В деяких психолого-педагогічних дослідженнях бездоглядність розглядається в проблемному полі соціального сирітства (В.Г.Брутман, Г.В.Красницька, Л.І.Назукіна, А.М.Прихожан, С.М.Проніна, А.В.Товстих, В.Ф.Шмідт, Звєрєва І.Д.). Різним аспектам профілактики соціального сирітства і бездоглядності присвячені роботи Г.К.Селевка, А.Г.Селевка, Е.Г.Слуцького, Е.В.Чепурних та ін. Інші дослідники (Л.І.Акатов, С.А.Белічева, В.А.Лабунська, Ю.А.Менджерицька, А.А.Реан, І.А.Фурманов, Н.В.Фурманова і ін.) відзначають, що бездоглядність дітей і підлітків є порушення процесу соціалізації дитини, першим кроком до соціальної дезадаптації, прямим шляхом до безпритульності. Вбачаючи першоджерела дитячої бездоглядності в неблагополуччі більшості сучасних родин, ряд дослідників пропонують різні методи і програми профілактики бездоглядності (Т.В.Лодкіна, Р.В.Овчарова, В.М.Целуйко, Т.І.Шульга, Н.Е.Щуркова та ін.). Технологічний аспект профілактики дитячої бездоглядності інтенсивно розробляється в соціальній педагогіці (І.Ф.Дементьєва, О.Н.Дронова, Л.Я.Оліференко, А.Н.Свиридов, П.А.Шептенко, Т.І.Шульга, В.Р.Ясницька).
Педагогами школи та працівниками Центру створено каталог літератури за темою дослідно-експериментальної роботи, підібрано й опрацьовано інтернет-публікації з проблеми профілактики дитячої бездоглядності.
З метою вирішення завдань даного етапу дослідно-експериментальної роботи узгоджено план спільної діяльності загальноосвітньої школи N 106 та Центру дитячої та юнацької творчості "Терноцвіт", який передбачає:
- здійснення комплексного дослідження причин появи дитячої бездоглядності в межах району великого промислового міста;
- розвиток навичок життєвої компетентності дітей та підлітків (через систему просвітницьких програм і тренінгів);
- формування позитивних життєвих навичок та толерантного спілкування, самоврядних навичок, громадської активності учнів;
- залучення громади району до партнерської взаємодії, консолідацію зусиль всіх учасників експерименту.
З метою виконання цього плану спільними зусиллями організовано та проведено:
- педагогічні ради: "Процеси соціалізації в системі освіти та шляхи подолання бездоглядності учнів", "Роль класних керівників і батьків у становленні позитивної я-концепції як умови попередження проявів дитячої бездоглядності", на яких педагогічні колективи і представники батьківського комітету вивчали проблему дитячої бездоглядності та визначили свою роль у створенні системи профілактичної роботи;
- конференцію "Причини виникнення дитячої бездоглядності та роль сім'ї у попередженні даної проблеми", на якій педагогами проаналізовано причини виникнення дитячої бездоглядності, ознайомлено батьків, мешканців мікрорайону та представників органів учнівського самоврядування з проблемами та завданнями експериментальної діяльності;
- методичне об'єднання класних керівників, на якому вивчено та проаналізовано зарубіжний та вітчизняний досвід з обраної проблеми розроблено рекомендації щодо корекції виховних планів;
- започатковано проект "Змістовне дозвілля: літо-2009 для всіх", в рамках якого розроблено стратегію залучення до відпочинку у шкільному літньому таборі "Джерельце" широкого кола учнів; налагоджено діяльність волонтерських загонів;
- проведено ряд заходів за участю органів учнівського самоврядування, серед яких засідання ради лідерів "Ні пропущеним урокам та бездіяльному дозвіллю".
Адміністраціями закладів забезпечено соціально-психологічне супроводження експерименту. За участю психологічною служби розпочато діагностичні дослідження щодо соціального стану сімей школи та мікрорайону. Розроблено тренінгові заняття "Подолання агресії як профілактика девіантної поведінки підлітків"; організовано курси з "Культури життєвого самовизначення", "Казкотерапії".
Під керівництвом Кириченко В.І., наукового співробітника лабораторії превентивного виховання Інституту проблем виховання АПН України проведено експертне опитування директорів шкіл з питань міжсекторального партнерства.
Наші респонденти з числа учасників експертного опитування наводять такі тлумачення міжсекторального партнерства:
- тісна співпраця державного, громадського та підприємницького секторів, які взаємодіють між собою не зважаючи на традиційні межі між ними;
- узгоджена співпраця кількох сторін чи секторів для пошуку рішень важливої для них проблеми;
- можливість об'єднання різних інтересів, ресурсів і завдань в єдину стратегію профілактики дитячої бездоглядності, прийнятну для всіх організацій-партнерів;
- збагачення сильними сторонами і можливостями та компенсування слабких сторін чи обмежених можливостей одне одного під час розв'язання актуальної проблеми.
Під міжсекторальним партнерством ми розуміємо особливий тип взаємодії органів місцевого самоврядування, навчальних закладів, сім'ї і громадськості, узгоджений відповідно меті, завданням, напрямам діяльності, часу, місцю проведення і спрямований на вирішення виховних та профілактичних завдань.
Як видно з цього визначення, головною метою міжсекторального партнерства ми вбачаємо максимальне узгодження і реалізацію спільних інтересів учасників процесу профілактики дитячої бездоглядності. Основний механізм досягнення її ефективності - особливий тип взаємодії, під якою ми розуміємо спільну діяльність, яка будується на довірі, з абсолютним дотриманням інтересів суб'єктів профілактики і спирається на цивільний, сімейний, кримінальний кодекси України.
Основними принципами міжсекторального партнерства респондентами визначаються наступні:
- рівноправність;
- зацікавленість сторін;
- добровільність спільної діяльності;
- взаємна відповідальність;
- врахування інтересів учасників-партнерів;
- добросовісне виконання взятих на себе зобов'язань.
Більша частина опитуваних (84%) при здійсненні профілактики дитячої бездоглядності наголосила на важливості тісної, цілеспрямованої взаємодії суб'єктів виховання, міжсекторальному партнерстві, яке має стати одним з основних важелів виховної дії на дітей і підлітків. Експертам, які брали участь у дослідженні, важливими видаються три рівні міжсекторального партнерства:
- особистісний - при вихованні дитини мають узгоджено працювати усі вихователі, особливо ті з них, що найближче контактують з дитиною, а саме: родина, класний керівник, соціальний педагог, психолог, фахівці правоохоронних органів;
- організаційний - виховну політику місцевої громади визначають органи місцевого самоврядування, громадська думка, усталені традиції, а шкільну виховну політику, безперечно, визначають органи шкільного самоврядування, бо їх рішення носять обов'язковий характер (своєрідні шкільні "закони"). Залучення до цих процесів дітей (органи учнівського самоврядування) забезпечує інтеріоризацію (привласнення) смисло-ціннісних орієнтирів превентивного виховання і мотиви активної участі у житті навчального закладу і громади;
- міжорганізаційний - дозволяє об'єднати виховні впливи усіх суб'єктів профілактики у єдиний виховний простір. Коло потенційних партнерів з його розбудови на рівні місцевої громади, району чи регіону визначається дотичною проблематикою, ситуативними потребами і місцевими традиціями.
Переважна більшість респондентів (89%) визначила навчальні заклади провідними установами у здійсненні профілактики дитячої бездоглядності.
Основними партнерами були названі:
- родини учнів - 58%;
- соціально-психологічні служби - 53%;
- органи місцевого самоврядування - 49%;
- правоохоронні органи - 37%.
Водночас, надзвичайно малий відсоток набрали такі потенційно потужні партнери, як шефські підприємства (7%); програми і фонди, що підтримують профілактичну роботу (5,6%); депутатський корпус (4%); церква (3%); приватні бізнесові структури (2%). Це, на нашу думку, може пояснюватися відмовою від традицій встановлення шефської опіки підприємств і організацій над навчальними закладами необізнаністю із звичаєвими традиціями місцевої громади, основу населення якої складають шахтарські сім'ї, негативним іміджем приватних підприємців в цілому.
Явні переваги міжсекторального партнерства експерти вбачають у:
- створенні єдиного достовірного інформаційного простору за обраною проблемою;
- економії часу та коштів за рахунок дублювання діяльності різних секторів;
- ознайомленні із програмами та проектами з доказовою ефективністю, які реалізуються секторами;
- максимально широкому спектрі охоплення цільових груп.
Узагальнена класифікація бар'єрів на шляху встановлення і застосування міжсекторального партнерства виглядає наступним чином:
На організаційному рівні:
- конфлікт відомчих інтересів - 71%;
- недосконалість системи координації співпраці секторів - 54%;

................
Перейти до повного тексту