- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
Міністерство освіти і науки
Автономної Республіки Крим,
управління освіти і науки
обласних, Київської
та Севастопольської міських
державних адміністрацій,
інститути післядипломної
педагогічної освіти
Про обговорення проекту Типового положення про атестацію педагогічних працівників України
Міністерство освіти і науки України надсилає для обговорення проект Типового положення про атестацію педагогічних працівників України.
Пропозиції та зауваження до зазначеного проекту просимо направити до 22 січня 2010 року за адресами: malysheva_mon@ukr.net; i_budenna@mon.gov.ua.
Заступник Міністра | П.Б.Полянський |
Проект
ТИПОВЕ ПОЛОЖЕННЯ
про атестацію педагогічних працівників України
Це Положення діє на підставі Законів України "Про освіту", "Про дошкільну освіту", "Про загальну середню освіту", "Про позашкільну освіту", "Про професійно-технічну освіту", "Про вищу освіту" та інших нормативно-правових актів і визначає порядок проведення атестації педагогічних працівників загальноосвітніх, дошкільних, позашкільних, професійно-технічних, вищих навчальних закладів I-II рівня акредитації, незалежно від підпорядкування, типів і форм власності, спеціальних установ для дітей, а також педагогічних працівників закладів охорони здоров'я, культури, соціального захисту.
1. Загальні положення
1.1. Атестація педагогічного працівника - це система заходів, спрямована на комплексне оцінювання діяльності педагогічного працівника, за якою визначається відповідність займаній посаді, рівень кваліфікації, присвоюються кваліфікаційні категорії, педагогічні звання або встановлюється розмір посадового окладу (ставки заробітної плати).
1.2. Метою атестації є стимулювання цілеспрямованого безперервного підвищення рівня професійної компетенції педагогічних працівників, росту їх професійної майстерності, розвитку творчої ініціативи, підвищення престижу й авторитету, забезпечення ефективності навчально-виховного процесу.
1.3. Основними принципами атестації є відкритість та колегіальність, гуманне та доброзичливе ставлення до педагогічного працівника, повнота, об'єктивність та системність вивчення його педагогічної діяльності.
1.4. Атестація проводиться на основі комплексної оцінки педагогічної діяльності працівників, їх професійних досягнень, морально-особистісних якостей.
1.5. Атестація є обов'язковою для педагогічних працівників навчальних закладів незалежно від підпорядкування, типів і форм власності.
1.6. На основі Типового положення про атестацію педагогічних працівників України інші центральні органи виконавчої влади, до сфери управління яких належать навчальні заклади, можуть розробляти галузеві положення про атестацію педагогічних працівників з урахуванням особливостей і специфіки їх роботи за погодженням з МОН.
2. Порядок створення та повноваження атестаційних комісій
2.1. Атестація педагогічних працівників здійснюється атестаційними комісіями I, II та III рівнів.
2.2. Атестаційні комісії I рівня створюються у загальноосвітніх, дошкільних, позашкільних, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I-II рівнів акредитації, спеціальних установах для дітей, а також закладах охорони здоров'я, культури, соціального захисту, до штату яких входять педагогічні працівники.
2.3. Атестаційні комісії II рівня створюються у відділах (управліннях) освіти (охорони здоров'я, культури, соціального захисту) районних, міських, районних у містах державних адміністрацій, виконавчих комітетів місцевих рад, яким підпорядковані навчальні заклади.
2.4. Атестаційні комісії III рівня створюються у Міністерстві освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннях освіти і науки (охорони здоров'я, культури, праці та соціального захисту населення) обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
2.5. Міністерства, відомства, які мають навчальні заклади відомчого підпорядкування, можуть створювати у своєму складі атестаційні комісії або делегувати повноваження щодо атестації педагогічних працівників цих закладів атестаційним комісіям нижчого рівня.
2.6. Атестаційні комісії усіх рівнів створюються щорічно до 20 вересня у складі: голови, заступника голови, секретаря, членів атестаційної комісії.
Кількість членів атестаційної комісії не може бути меншою семи осіб.
2.7. Персональний склад атестаційної комісії, регламент її роботи визначається: для комісій I рівня - навчальним закладом; для комісій II, III рівнів - відповідними органами управління освітою.
2.8. Головою атестаційної комісії є керівник (заступник керівника) навчального закладу або органу управління освітою, у якому створено атестаційну комісію.
2.9. Керівник навчального закладу (органу управління освітою) видає наказ про створення атестаційної комісії та її склад.
2.10. Атестаційна комісія формується з працівників навчального закладу (відділу або управління освіти (охорони здоров'я, культури, соціального захисту)), представників профспілкових органів, методичних служб. До складу комісій також можуть входити представники органів державної влади та місцевого самоврядування, наукових та інших організацій.
2.11. Атестаційні комісії наділяються повноваженнями на весь навчальний рік. У разі необхідності кількісний та персональний склад комісій може змінюватися.
2.12. Особи, які атестуються у період роботи комісії, крім керівника навчального закладу та його заступників, не можуть входити до її складу.
2.13. Атестаційні комісії I рівня мають повноваження:
- атестувати на відповідність займаній посаді педагогічних працівників навчальних закладів;
- встановлювати особам, які атестуються, відповідний посадовий оклад (ставку заробітної плати);
- присвоювати кваліфікаційні категорії спеціаліст, спеціаліст II категорії, спеціаліст I категорії;
- порушувати клопотання перед комісіями II рівня про присвоєння працівникам навчальних закладів кваліфікаційної категорії спеціаліст вищої категорії та педагогічних звань.
Навчальні заклади, які безпосередньо підпорядковані Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки (охорони здоров'я, культури, праці та соціального захисту населення) обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, порушують клопотання про присвоєння кваліфікаційної категорії спеціаліст вищої категорії та педагогічних звань перед відповідними комісіями III рівня.
2.14. Атестаційні комісії II рівня уповноважені:
- атестувати на відповідність займаній посаді працівників районних (міських) методичних кабінетів (центрів) та присвоювати їм кваліфікаційні категорії спеціаліст, спеціаліст II категорії, спеціаліст I категорії;
- за поданням комісій I рівня присвоювати педагогічним працівникам навчальних закладів кваліфікаційну категорію спеціаліст вищої категорії та педагогічні звання: старший учитель, старший вихователь, вихователь-методист (для працівників дошкільних навчальних закладів);
- порушувати клопотання перед комісіями III рівня про присвоєння працівникам районних (міських) методичних кабінетів (центрів) кваліфікаційної категорії спеціаліст вищої категорії та педагогічних звань;
- розглядати апеляції на рішення атестаційних комісій I рівня.
2.15. Атестаційні комісії III рівня уповноважені:
- атестувати на відповідність займаній посаді працівників обласних та інших методичних підрозділів відповідного рівня, консультантів обласних та районних психолого-медико-педагогічних консультацій і присвоювати їм кваліфікаційні категорії та педагогічні звання;
- за поданням атестаційних комісій II рівня та комісій I рівня навчальних закладів, які безпосередньо підпорядковані Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки (охорони здоров'я, культури, праці та соціального захисту населення) обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, присвоювати кваліфікаційну категорію спеціаліст вищої категорії та педагогічні звання: викладач-методист, учитель-методист, вихователь-методист, практичний психолог-методист, педагог-організатор-методист, керівник гуртка-методист, майстер виробничого навчання I категорії, майстер виробничого навчання II категорії;
- розглядати апеляції на рішення атестаційних комісій I та II категорії;
2.16. Для компетентного здійснення своїх повноважень комісії всіх рівнів можуть створювати експертні групи із числа фахівців відповідної галузі, працівники якої атестуються.
2.17. Працівники навчальних закладів, у яких через невелику кількість педагогічних працівників неможливо створити атестаційну комісію, атестуються комісіями базових навчальних закладів, що визначаються місцевими органами управління освітою або відповідними комісіями II рівня.
2.18. Атестація педагогічних працівників приймальників-розподільників для дітей, притулків для дітей, центрів соціально-психологічної реабілітації дітей, центрів медико-соціальної реабілітації дітей закладів охорони здоров'я, соціально-реабілітаційних центрів здійснюється комісіями II рівня, на території яких вони розташовані.
2.19. Атестація педагогічних працівників військових ліцеїв та ліцеїв з посиленою військово-фізичною підготовкою здійснюється комісіями I та III рівнів.
3. Організація роботи атестаційних комісій
3.1. До 10 жовтня атестаційна комісія приймає заяви педагогічних працівників про проходження чергової або позачергової атестації (додаток 1); заяви про перенесення терміну атестації; подання керівника або ради навчально-виховного закладу про позачергову атестацію педагогічних працівників, якщо їх діяльність на посаді не відповідає встановленим вимогам.
3.2. До 20 жовтня атестаційна комісія розглядає подані документи, складає списки працівників, які атестуються, та затверджує графік проведення атестацій. У цей же термін приймається рішення у задоволенні (відмові у задоволенні) клопотань про перенесення строку чергової атестації.
Особи, які атестуються, ознайомлюються з графіком проведення атестацій у 10-денний термін з дня його затвердження.
3.3. У разі пропуску педагогічним працівником строку подачі заяви про чергову атестацію з поважних причин (тимчасова втрата працездатності, відрядження, відпустки тощо) атестаційною комісією цей термін може бути подовженим, але не пізніше ніж до 15 грудня. У разі подовження терміну вносяться відповідні зміни до графіку проведення атестацій.
3.4. Атестаційна комісія у відповідності з графіком атестацій проводить вивчення педагогічної діяльності осіб, які атестуються, керуючись вимогами до педагогічних працівників щодо присвоєння їм кваліфікаційних категорій та педагогічних звань.
Вивчення педагогічної діяльності працівників, що атестуються, здійснюється на основі комплексної оцінки рівня кваліфікації, педагогічної майстерності, результатів їх роботи у міжатестаційний період шляхом відвідування уроків, позаурочних заходів, проведення контрольних зрізів знань учнів, вивчення навчальної документації, документів про проходження післядипломної курсової підготовки, ознайомлення з даними про участь працівника у науково-методичній та дослідницькій діяльності, співбесід з особою, яка атестується, тощо.
Членами атестаційної комісії робляться висновки про відповідність працівника кваліфікаційним вимогам, ефективність його педагогічної діяльності, морально-особистісні якості, перспективи його професійного зростання та підвищення кваліфікації, вносяться пропозиції щодо шляхів усунення наявних недоліків у роботі, удосконалення організації педагогічної праці.
3.5. До 20 березня атестаційні комісії завершують вивчення діяльності працівників, які атестуються, та оформлюють атестаційні листи (додаток 2), з якими ознайомлюють працівника не пізніше, ніж за десять днів до засідання атестаційної комісії.
3.6. Відповідно до затверджених графіків проведення атестацій, але не пізніше 10 квітня, атестаційні комісії проводять засідання, на яких приймаються рішення - про відповідність (невідповідність) працівників займаним посадам, присвоєння (відмову у присвоєнні), підтвердження (не підтвердження) кваліфікаційних категорій, визначення посадового окладу (ставки заробітної плати); порушення клопотань перед вищою атестаційною комісією про встановлення (відмову у встановленні) працівникам вищої кваліфікаційної категорії та клопотань про присвоєння (зниження або втрату чинності) педагогічних звань, присвоєння яких належить до компетенції атестаційних комісій вищого рівня.
У разі встановлення незначних недоліків у роботі педагогічного працівника, які дають підстави вважати його таким, що не повною мірою відповідає займаній посаді, атестаційна комісія у виключних випадках може прийняти рішення про відповідність працівника займаній посаді за умови виконання ним заходів, визначених комісією.
3.7. Атестаційні комісії можуть вносити пропозиції щодо морального та матеріального заохочення працівників і присвоєння їм педагогічних звань.
3.8. У разі невідповідності результатів атестації раніше встановленим кваліфікаційній категорії та педагогічному званню, атестаційна комісія ухвалює рішення або порушує клопотання про зниження особі, яка атестується, категорії та/або порушує клопотання про зниження або втрату чинності педагогічного звання.
3.9. Атестаційні комісії другого та третього рівнів до 25 квітня розглядають клопотання комісій нижчого рівня про встановлення (відмову у встановленні) вищої кваліфікаційної категорії, присвоєння відповідних педагогічних звань та клопотань про їх зниження або втрату чинності.
3.10. Рішення атестаційної комісії приймається на підставі всебічного, повного й об'єктивного вивчення наявних матеріалів про діяльність педагогічного працівника з урахуванням думки керівника навчального закладу, пояснень та аргументів особи, яка атестується.
3.11. Засідання атестаційної комісії проводиться у присутності працівника, який атестується. Його відсутність без поважних причин на засіданні атестаційної комісії не перешкоджає прийняттю відповідного рішення, якщо працівникові повідомлено письмово про дату і місце його проведення.
3.12. Рішення про атестацію педагогічних працівників приймаються шляхом таємного голосування за наявності не менш як 2/3 членів комісії і є правочинним, якщо за нього проголосувало більше половини присутніх на засіданні. У разі однакової кількості голосів "за" і "проти" приймається рішення на користь працівника, який атестується.
З рішенням атестаційної комісії педагогічний працівник, який атестується, ознайомлюється під розписку відразу після її засідання.
3.13. Засідання атестаційної комісії оформлюються протоколом, який підписується головою та секретарем комісії.
Книга протоколів засідань атестаційної комісії повинна бути прошнурована, пронумерована і засвідчена підписом керівника закладу та скріплена печаткою.
3.14. Атестаційні комісії II та III рівнів після прийняття рішень про встановлення (відмову у встановленні) вищої кваліфікаційної категорії, присвоєння (відмову у присвоєнні) відповідних педагогічних звань працівникам підпорядкованих закладів та установ не пізніше трьох діб з дня прийняття рішення, направляють атестаційні листи за місцем роботи особи, яка атестувалася.
3.15. Атестаційний лист складається у двох примірниках. Перший примірник атестаційного листа та інші документи, пов'язані із атестацією, зберігаються в особовій справі педагогічного працівника. Другий примірник атестаційного листа не пізніше трьох днів передається атестованому працівникові під розписку.
3.16. Контроль за додержанням порядку проведення атестації покладається на керівника закладу або установи, при якому її створено.
4. Порядок атестації педагогічних працівників
4.1. Атестації на відповідність посаді з установленням кваліфікаційних категорій і присвоєнням педагогічних звань підлягають педагогічні працівники, які мають повну вищу фахову освіту (до введення в дію Закону України "Про освіту" - вищу фахову освіту), зокрема, вчителі, викладачі всіх спеціальностей, вчителі-дефектологи, старші викладачі вищих навчальних закладів I-II рівня акредитації, методисти, вихователі-методисти, старші вихователі, вихователі, соціальні педагоги, практичні психологи, завідувачі логопедичними пунктами, логопеди закладів охорони здоров'я та соціального захисту, педагоги-організатори, керівники гуртків, секцій, студій, інших форм гурткової роботи, концертмейстери, художні керівники, музичні керівники, інструктори з фізкультури, праці та слухових кабінетів, старші майстри у професійно-технічних навчальних закладах.
4.2. Педагогічні працівники з повною вищою педагогічною чи іншою повною вищою освітою, які до набуття чинності Закону України "Про освіту", безперервно працюють у навчальних закладах не за фахом, атестуються на відповідність посаді з установленням кваліфікаційних категорій та присвоєнням педагогічних звань на загальних підставах.
4.3. Педагогічні працівники, які не мають повної вищої фахової освіти, атестуються на відповідність посаді, яку займають, з визначенням посадового окладу (ставки заробітної плати).
4.4. Працівник визнається таким, що відповідає займаній посаді, якщо:
- виконує посадові обов'язки у повному обсязі;
- має освіту, що відповідає вимогам, визначеним відповідними законодавчими актами у галузі освіти чи інших галузей (культури, охорони здоров'я, соціального захисту);
- володіє державною мовою в обсязі, необхідному для виконання професійних обов'язків;
- пройшов попереднє підвищення кваліфікації.
4.5. Атестація педагогічних працівників може бути черговою або позачерговою. Чергова атестація проводиться один раз на п'ять років згідно з графіком проведення атестацій. Відмова від чергової атестації не допускається та є порушенням трудової дисципліни.
4.6. Підставою для позачергової атестації може бути заява працівника або подання керівника закладу.
Позачергова атестація за ініціативи працівника проводиться з метою підвищення кваліфікаційної категорії, присвоєння відповідного педагогічного звання, а особам, яким не передбачено присвоєння кваліфікаційних категорій, - з метою підвищення посадового окладу (ставки заробітної плати).
Позачергова атестація за ініціативи керівника закладу проводиться у зв'язку зі зниженням працівником рівня професійної діяльності на займаній посаді. Підставою для позачергової атестації працівника є мотивоване подання керівника або ради навчально-виховного закладу.
4.7. Випускники вищих навчальних закладів, які працюють на посадах педагогічних працівників й раніше не атестувалися, протягом перших трьох років роботи після закінчення навчання не атестуються.
4.8. На час знаходження у відпустці в зв'язку з вагітністю, пологами і для догляду за дитиною за педагогічними працівниками зберігається кваліфікаційна категорія, педагогічне звання, посадовий оклад (ставка заробітної плати). Час перебування у таких відпустках не враховується у п'ятирічний термін між атестаціями. Якщо проведення чергової атестації співпадає з роком виходу з відпустки, термін проведення атестації відстрочується на один рік. За педагогічними працівниками до наступної атестації зберігаються встановлені попередньою атестацією кваліфікаційні категорії, педагогічні звання, посадові оклади (ставки заробітної плати).
4.9. Строк проведення чергової атестації може бути подовженим на один рік у випадках тривалої тимчасової непрацездатності особи, яка атестується, і внаслідок чого неможливо вивчити її педагогічну діяльність. За педагогічними працівниками до наступної атестації зберігаються встановлені попередньою атестацією кваліфікаційні категорії, педагогічні звання, посадові оклади (ставки заробітної плати).
4.10. Педагогічні працівники, які перейшли на роботу до інших навчальних закладів і продовжують працювати за фахом, атестуються на новому місці роботи у строки і відповідно до порядку, встановленого цим Положенням.
Якщо працівник перейшов на нове місце роботи у рік проведення чергової атестації, внаслідок чого неможливе вивчення його педагогічної діяльності у повному обсязі, строк проведення атестації може бути продовжено на один рік. За педагогічними працівниками до наступної атестації зберігаються встановлені попередньою атестацією кваліфікаційні категорії, педагогічні звання, посадові оклади (ставки заробітної плати).
4.11. Якщо педагогічні працівники з інших поважних причин не можуть пройти чергову атестацію, то за їх заявами, за згодою атестаційних комісій вищого рівня, термін дії попереднього рішення атестаційних комісій може бути подовжено на один рік.
4.12. Проведення чергової атестації педагогічних працівників, які поєднують роботу з навчанням у вищих педагогічних навчальних закладах, за їх згодою може бути відстрочено до закінчення ними навчання. У таких випадках за педагогічними працівниками до наступної атестації зберігаються встановлені попередньою атестацією кваліфікаційні категорії, педагогічні звання, посадові оклади (ставки заробітної плати).
4.13. За педагогічними працівниками, які переходять на роботу з одних типів навчальних закладів до інших, а також на посади педагогічних працівників професійно-технічних та вищих навчальних закладів I-II рівня акредитації або на посади методистів, за умови додержання вимог до рівня освіти педагогічних працівників, зберігаються встановлені попередньою атестацією кваліфікаційні категорії, педагогічні звання, посадові оклади (ставки заробітної плати) до наступної атестації.
Так само зберігаються кваліфікаційні категорії, педагогічні звання, посадові оклади (ставки заробітної плати) при переході педагогічних працівників професійно-технічних та вищих навчальних закладів I-II рівня акредитації або методистів на посади педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів та навчальних закладів інших типів.
................Перейти до повного тексту