1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
09.11.2009 N 1024
Про завершення підготовчого та концептуально-діагностичного етапів дослідно-експериментальної роботи на базі середньої загальноосвітньої школи N 32 м. Дніпропетровська
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 09.02.2009 р. N 84 на базі середньої загальноосвітньої школи N 32 м. Дніпропетровська проводиться дослідно-експериментальна робота за темою "Збагачення навчально-виховного середовища багатонаціональної школи шляхом розширення комунікативних компетенцій вчителя".
Протягом звітного періоду згідно з програмою дослідження педагогічним колективом проведено вхідний моніторинг "Рівень готовності вчителів до участі в експерименті", внесено зміни у навчально-методичну роботу, сформовано творчі групи вчителів, досліджено фактори впливу на формування соціального освітнього замовлення, розроблено Концепцію збагачення навчально-виховного середовища багатонаціональної школи шляхом розширення комунікативних компетенцій конкурентоспроможного вчителя.
З метою продовження дослідно-експериментальної роботи на організаційно-прогнозуючому етапі
НАКАЗУЮ:
1. Схвалити діяльність педагогічного колективу середньої загальноосвітньої школи N 32 м. Дніпропетровська (директор Рощина А.Д.) щодо виконання Програми підготовчого та концептуально-діагностичного етапів дослідно-експериментальної роботи за темою "Збагачення навчально-виховного середовища багатонаціональної школи шляхом розширення комунікативних компетенцій вчителя".
2. Відповідно до висновків Комісії з питань інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи загальноосвітніх навчальних закладів науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (додаток 1) затвердити Звіт (додаток 2) та Програму організаційно-прогнозувального етапу дослідно-експериментальної роботи на 2009-2010 навчальний рік (додаток 3).
3. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.):
3.1. Продовжити надавати організаційну та науково-методичну допомогу педагогічному колективу експериментального загальноосвітнього навчального закладу всеукраїнського рівня - середньої загальноосвітньої школи N 32 м. Дніпропетровська.
3.2. Заслухати звіт про роботу експериментального навчального закладу всеукраїнського рівня у травні 2010 року.
4. Головному управлінню освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрацій (Сиченко В.В.) надавати допомогу у забезпеченні необхідних умов в організації і проведенні дослідно-експериментальної роботи педагогічному колективу середньої загальноосвітньої школи N 32 м. Дніпропетровська.
5. Розмістити даний наказ на сайті Міністерства освіти і науки України www.mon.gov.ua.
6. Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.
Т.в.о. Міністра П.Б.Полянський
Додаток 1
до наказу МОН України
09.11.2009 N 1024
ВИТЯГ З ПРОТОКОЛУ N 3
засідання Комісії з питань інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи загальноосвітніх навчальних закладів науково- методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України від 30 червня 2009 року
Слухали: звіт про завершення підготовчого та концептуально-діагностичного етапів дослідно-експериментальної роботи на базі середньої загальноосвітньої школи N 32 м. Дніпропетровська за темою "Збагачення навчально-виховного середовища багатонаціональної школи шляхом розширення комунікативних компетенцій вчителя" (директор Рощина А.Д.).
Ухвалили: Рекомендувати МОН України затвердити звіт про завершення підготовчого та концептуально-діагностичного етапів дослідно-експериментальної роботи на базі середньої загальноосвітньої школи N 32 м. Дніпропетровська за темою "Збагачення навчально-виховного середовища багатонаціональної школи шляхом розширення комунікативних компетенцій вчителя" та Програму організаційно-прогнозуючого етапу дослідно-експериментальної роботи на 2009-2010 навчальний рік відповідно до планових завдань експерименту згідно з наказом МОН України від 09.02.2009 р. N 84.
Голова комісії,
академік АПН України
Секретар комісії

І.Д.Бех
С.В.Кириленко
Додаток 2
до наказу МОН України
09.11.2009 N 1024
ЗВІТ
про завершення підготовчого та концептуально-діагностичного етапів дослідно- експериментальної роботи за темою: "Збагачення навчально-виховного середовища багатонаціональної школи шляхом розширення комунікативних компетенцій вчителя" на базі комунального закладу освіти середньої загальноосвітньої школи N 32 м. Дніпропетровська (січень - серпень 2009 р.)
Відповідно до Програми дослідно-експериментальної роботи на підготовчому та концептуально-діагностичному етапах основними завданнями були:
- вивчення та аналіз кращого педагогічного досвіду України за темою дослідно-експериментальної роботи;
- ознайомлення з досвідом роботи та узгодження програм спільної діяльності з усіма навчальними закладами - учасниками освітнього округу;
- проведення вхідного моніторингу "Рівень готовності вчителів до участі в експерименті";
- формування творчих груп за темою дослідження, розробка програм спільної діяльності з установами, які здійснюють наукове керівництво експериментальною роботою;
- дослідження факторів впливу на формування соціального освітнього замовлення;
- проведення аналізу організаційно-педагогічних, матеріально-технічних, фінансово-економічних умов щодо створення моделі розвитку комунікативних компетенцій конкурентоспроможного вчителя в умовах багатонаціональної школи (кадрове забезпечення, інноваційна діяльність, соціальне замовлення етнічних громад, матеріально-технічне забезпечення, фінансово-економічна стратегія);
- визначення конкретних об'єктів дослідження, методик статистичного опрацювання даних, принципів їх аналізу тощо;
- проведення вхідного соціологічного, педагогічного, психологічного моніторингу діяльності школи "Комунікативна компетентність педагога - запорука реалізації компетентнісного підходу до збагачення навчально-виховного середовища багатонаціональної школи";
- розробка Концепції збагачення навчально-виховного середовища багатонаціональної школи шляхом розширення комунікативних компетенцій конкурентоспроможного вчителя.
Для реалізації завдань дослідно-експериментальної роботи педагогічним колективом школи вивчені технології особистісно орієнтованого навчання, які спрямовані на розвиток комунікативних компетенцій учня та педагога, на формування емоційної сфери всіх учасників навчально-виховного процесу, на виховання та саморозвиток особистості, що створюють можливість для самореалізації як учня, так і вчителя (І.Д.Бех, А.Фурман, Ш.А.Амонашвілі, К.Фопель, В.С.Біблер, Д.Б.Ельконін - В.В.Давидов, С.Ю.Курганова, М.О.Коць, Т.В.Черникова, В.Лукашенко та інші). Вивчено педагогічний досвід України та інших держав з теми експерименту. Опрацьовано теоретичний матеріал з теми дослідно-експериментальної роботи школи; створено банк даних; проведено засідання круглого столу "Збагачення навчально-виховного середовища багатонаціональної школи шляхом розширення комунікативних компетенцій вчителя"; розроблено програму стратегії розвитку школи в освітньому окрузі, індивідуальні програми розвитку вчителів; проведено педагогічну раду, учнівську та батьківську конференції, громадські слухання за темою: "Розвиток комунікативних компетенцій вчителя - шлях до збагачення навчально-виховного середовища багатонаціональної школи".
За підтримки Всеукраїнського науково-методичного центру Європейської мережі шкіл сприяння здоров'ю було проведено вхідний моніторинг "Рівень готовності вчителів, батьків та учнів до участі в експерименті", завдяки якому було виявлено, що 66,67% педагогів готові до участі в експерименті, 8,33% - не відчувають себе готовими, 25% - вважають, що основне завдання школи - вчити, а експериментувати повинні виключно науковці. Результати обговорені на науково-методичній нараді та враховувались при індивідуальному консультуванні педагогів, батьків, учнів з питань організації та проведення дослідно-експериментальної роботи.
Факторами впливу на формування соціального освітнього замовлення визначені: надання якісної освіти шляхом підвищення здатності вчителя до конкурентоспроможності; необхідність найбільш швидкої адаптації дітей-мігрантів до мовного та етнічного простору; збереження здоров'я дітей та формування у них позитивної мотивації до здорового способу життя; організація якісної допрофільної, профільної та професійної підготовки у відповідності до особистісних уподобань дитини та з урахуванням потреб місцевої громади.
Вивчаючи досвід роботи та узгоджуючи програми спільної діяльності з усіма навчальними закладами - учасниками освітнього округу, педагогічним колективом були внесені доповнення до Положення про творчі групи з урахуванням завдань дослідно-експериментальної роботи закладу.
Сформовано творчі групи вчителів за напрямами: новітні технології у викладанні навчальних предметів; методика виховної роботи на засадах вчинкової діяльності; науково-дослідна робота як стратегічний напрямок інноваційного розвитку особистості вчителя; філософія освіти - підґрунтя формування ментальності конкурентоспроможного вчителя; формування комунікативної компетентності вчителя; ефективна співпраця з громадою та різними інституціями.
Реалізовуючи Програму підготовчого та концептуально-діагностичного етапів, творчими групами вчителів було:
- вивчено психоемоційний стан педагогічного колективу, пріоритетні цінності, рівні самооцінки та самоконтролю вчителів, мотиваційну сферу, життєві орієнтири, лідерські можливості, рівень креативності, здатність до навчання та самоосвіти, професійні цінності, рівень професійної тривожності, рівень сформованості громадянських якостей;
- проведено внутрішньошкільне діагностування професійного та особистісного зростання вчителя.
На основі психологічних досліджень започатковано розробку індивідуальних програм корекції для кожного педагога школи, визначені завдання з самоосвіти.
Сформовано методичні теки та створено електронну базу статистичних даних, текстових матеріалів, електронних презентацій, які сприяють підвищенню професійного рівня кожного вчителя, спонукають до постійної системної самоосвіти.
Запроваджено систему психологічних тренінгів "Школа спілкування". Під час тренінгів педагоги визначились з психологічними особливостями власної поведінки в конфліктних ситуаціях, власними стилями спілкування; ознайомились з умовами ефективного педагогічного спілкування та існуючими або можливими перепонами до здорового міжособистісного спілкування; навчились знаходити шляхи вирішення конфліктів на рівні "учитель-учень-батьки-адміністрація"; розвинули емоційну культуру педагога; відпрацювали уміння використовувати вербальні та невербальні засоби комунікації, відрізняти ознаки активного та пасивного слухання; сприяти розвитку дружніх відносин між колегами, реалізуючи навички співпраці у команді.
Творчими групами вчителів визначені структурні одиниці дослідження, об'єкти дослідження, логічні принципи їх аналізу, методики статистичного опрацювання аналітичних даних. Розроблено Концепцію збагачення навчально-виховного середовища багатонаціональної школи шляхом розширення комунікативних компетенцій конкурентоспроможного вчителя.
Створюючи умови для збагачення навчально-виховного середовища багатонаціональної школи, активно використовувалась проектна технологія як один із сучасних методів з розширення професійних та комунікативних компетенцій конкурентоспроможного вчителя. До проектної діяльності були залучені творчі групи вчителів, громадсько-етнічні організації, учнівське самоврядування, піклувальна рада, батьківська рада. Проведено теоретичні семінари, практичні заняття, тренінги, імітаційні ігри.
На цьому етапі всі вчителі школи працювали як над власними, так і брали участь у загальношкільних, регіональних, всеукраїнських та міжнародних проектах, а саме:
- міжнародного рівня: "Молодь на роздоріжжі" (7-11 кл.); "Майбутнє починається сьогодні" (5-11 кл.); "ХОУП" (3-А кл.);
- всеукраїнського рівня: "Голодомор 1932-1933 рр." (2-11 кл.); "Молодь обирає дію" (10-11 кл.).
У шкільних межах були реалізовані проекти: "Сонечко дружби" (1-А кл.); "Доброму - скрізь добре" (2-А кл.); "Родинні традиції в культурі різних народів" (4 кл.); "Пори року" (3-А кл.); "Місто мого дитинства" (2-4 кл.); "Души прекрасные порывы" (5-11 кл.); "Ти вічно живий, Тарасе" (5-11 кл); "Очей очарованье" (1-8 кл.); "Цікава подорож країною МІФ" (5 кл.); "Подорож країною Рослин" (5-11 кл.); "Моя сім'я" (5-11 кл.); "Веселкова країна" (1-11 кл.).
Розпочато співробітництво навчального закладу з громадсько-етнічними організаціями, за підтримки яких успішно та яскраво було проведено дитячий фестиваль "Дружба" у межах проекту "Веселкова країна", який розкриває багатство та різнобарв'я національного складу школи.

................
Перейти до повного тексту