- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
Тенденції та пріоритетні напрями діяльності органів управління освіти, установ і навчальних закладів професійно-технічної освіти на 2009/2010 навчальний рік
Заслухавши й обговоривши доповідь Міністра освіти і науки України Вакарчука І.О., колегія відзначає, що структурними підрозділами Міністерства освіти і науки України, Міністерством освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, навчальними закладами та установами професійно-технічної освіти проведено належну роботу з виконання
Конституції України, законів України
"Про освіту",
"Про професійно-технічну освіту", Указів Президента України
"Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні" та
"Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні", розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.10.2007 року
N 886 "Про схвалення плану заходів, спрямованих на задоволення потреби ринку праці у кваліфікованих робітничих кадрах". На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 січня 2009 року
N 42-р "Питання управління окремими державними професійно-технічними навчальними закладами, підпорядкованими МОН" з 2010 року розпочинається фінансування училищ з різних джерел і бюджетів, диверсифікується система фінансування.
Продовжується оновлення змісту професійної освіти шляхом розроблення професійних стандартів, основаних на компетенціях, прийнято відповідні урядові рішення щодо розмежування повноважень між міністерством і регіональними органами управління освітою. Покращується робота з кадровим потенціалом училищ шляхом підвищення їх кваліфікації за новими навчальними планами і програмами за галузевим принципом. Налагоджується співпраця з роботодавцями, іншими соціальними партнерами.
Протягом поточного року на виконання
Програми оптимізації мережі професійно-технічних навчальних закладів, враховуючи динаміку розвитку інфраструктури виробництва та потреби ринку праці, здійснено укрупнення 43 професійно-технічних навчальних закладів, змінено тип 11 навчальних закладів. З вересня 2009 року в Україні працюватимуть 993 навчальних заклади професійно-технічної освіти різних типів, з них 876 державних професійно-технічних навчальних закладів, 72 навчальних центри при установах виконання покарань, 45 професійно-технічних училищ, що є структурними підрозділами вищих навчальних закладів. За прогнозованими даними розпочнуть заняття понад 410 тис. осіб. У 2009 році випуск кваліфікованих робітників становив 258,4 тис. осіб, з них працевлаштовані за отриманою професією 94,3 відсотка від загального випуску учнів (у 2006 році - 80,3 відс, у 2007 - 85,8 відс, у 2008 році - 87 відсотків), що є свідченням поступового збалансування попиту та пропозицій на ринку праці і поліпшення співпраці з роботодавцями. Результати анкетувань, проведених у всіх регіонах країни (2,5 тис. підприємств), свідчать, що рівень професійної кваліфікації молодих робітників значно покращився. 72,9 відсотків роботодавців вважають, що цьому сприяло поступове удосконалення змісту професійної освіти з урахуванням потреб технологій виробництва, безпосередня їх участь у формуванні навчальних планів та програм.
У всіх регіонах протягом 2008/2009 навчального року цілеспрямовано проводилася робота щодо забезпечення високої конкурентоспроможності випускників на ринку праці, формування престижності робітничих професій та позитивної думки у громади.
Регіональні методичні служби та галузеві методичні установи і організації були залучені до оновлення електронного банку даних типових навчальних планів і програм професійно-технічного навчання, що містить понад 700 типових навчальних планів. Для координації спільних дій на 2009-2010 роки затверджено План розробки типових навчальних планів і програм із 180 робітничих професій.
Одним з найпотужніших засобів забезпечення якості та доступності освіти є інформаційно-комунікаційні технології. Перші напрацювання у цьому напрямку свідчать, що фактично всі професійні навчальні заклади забезпечені необхідним комп'ютерним обладнанням, 95 відсотків мають доступ до мережі Інтернет. Середній показник кількості учнів на один комп'ютер становить 13 осіб, а в деяких вищих професійних училищах - до трьох.
Розроблена та впроваджується програма моніторингу якості змісту та ефективної діяльності професійно-технічних училищ.
Передумовою незалежного оцінювання рівня професійної підготовки кваліфікованого робітника є розвиток системи заходів змагального характеру всеукраїнського та регіонального рівнів, що поєднують у собі моніторингову та стимулювально-мотиваційну функції. Важливе місце серед них посідають конкурси фахової майстерності серед учнів професійно-технічних навчальних закладів. Таких конкурсів протягом року було проведено 4, за результатами яких 24 призерам призначено стипендії Президента України.
Складним залишається питання забезпечення професійно-технічних навчальних закладів підручниками та навчальними посібниками. За останні п'ять років (2004-2009) за рахунок коштів державного бюджету видано всього 62 найменування підручників та навчальних посібників. Проте за результатами моніторингу потребують розроблення та видання 135 найменувань підручників для професійно-технічних навчальних закладів з провідних професій та галузей господарства.
Одним з головних завдань у новому навчальному році є підготовка педагогічних працівників для професійно-технічної освіти, підвищення їх кваліфікації. Для його вирішення вже проведено експеримент з інноваційних форм підвищення кваліфікації майстрів виробничого навчання будівельної галузі України на базі професійно-технічного училища N 1 м. Житомира. Розроблено Положення про підвищення кваліфікації педагогічних працівників професійно-технічної освіти.
Основними пріоритетними напрямами подальшого розвитку професійно-технічної освіти на 2009/2010 навчальний рік визначено:
1. Оптимізація системи фінансування шляхом делегування додаткових повноважень регіональним органам управління освіти; впровадження різнорівневої системи фінансування.
2. Створення системи забезпечення якості професійно-технічної освіти.
3. Модернізація системи управління професійно-технічною освітою та забезпечення її якісно новим кадровим потенціалом;
створення загальнодержавного законодавчого та інструктивно-методичного супроводу з цих питань.
4. Формування престижності висококваліфікованої робітничої професії.
5. Оновлення чинної нормативно-правової бази в галузі професійної освіти.
Враховуючи зазначене та з метою подальшого розвитку професійно-технічної освіти у новому 2009/2010 навчальному році, Колегія У Х В А Л Ю Є:
1. Прийняти за основу пріоритетні напрями подальшого розвитку професійно-технічної освіти, що визначені у доповіді Міністра освіти і науки України Вакарчука І.О.
2. Департаменту професійно-технічної освіти (Десятов Т.М.) спільно з департаментом економіки та фінансування (Даниленко С.В.), управлінням ліцензування, акредитації та нострифікації (Дудник Ю.П.), Міністерством освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій підготувати:
- проект Закону України про внесення змін до законодавчих актів щодо підвищення ефективності управління професійно-технічною освітою, зокрема статей
40,
41 Закону України
"Про освіту", статей
7,
8,
9,
16,
21,
24,
28,
41,
43,
45,
49,
50,
51 Закону України
"Про професійно-технічну освіту", статей
28,
32 Закону України
"Про місцеве самоврядування в Україні", статей
85,
89,
91 Бюджетного кодексу України, статті
1 Закону України
"Про видавничу справу", статті
1 Закону України
"Про державну підтримку книговидавничої справи в Україні" та подати до Кабінету Міністрів України та Верховної Ради України;
- проект Концепції розвитку професійно-технічної освіти України;
- спільно з Мінпраці проект урядового рішення щодо внесення змін до Переліку професій та спеціальностей, за якими роботодавцям може надаватися дотація для забезпечення молоді першим робочим місцем;
- проект положення про підвищення кваліфікації педагогічних працівників професійно-технічної освіти;
Протягом 2009-2010 років
3. Департаменту професійно-технічної освіти (Десятов Т.М.):
3.1. Вжити заходів щодо подальшого удосконалення змісту професійно-технічної освіти, розроблення науково обґрунтованих рекомендацій та проекту державного професійного стандарту, заснованого на компетенціях та кваліфікаціях.
Протягом 2009/2010 н.р.
3.2. Провести спільно з департаментом економіки та фінансування (Даниленко С.В.), Міністерством освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій навчальні семінари-наради з фінансовими службами, керівниками навчальних закладів з питань впровадження нових механізмів фінансування, призначення і звільнення керівників навчальних закладів та установ професійно-технічної освіти, підпорядкованих МОН.
................Перейти до повного тексту