1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
28.09.2009 N 898
Про завершення I (організаційно-підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи на базі навчально-виховного комплексу N 169 м. Харкова
З метою подальшої реалізації завдань науково-педагогічного проекту "Інтелект України" та на виконання наказу Міністерства освіти і науки України від 28.12.2008 N 1218 "Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі навчально-виховного комплексу N 169 м. Харкова" за темою "Створення системи супроводження навчання, виховання та розвитку академічно обдарованих дітей дошкільного та молодшого шкільного віку"
НАКАЗУЮ:
1. Схвалити роботу педагогічного колективу загальноосвітнього навчального закладу - навчально-виховного комплексу N 169 м. Харкова (директор Щербаков О.Ф.) щодо завершення виконання завдань I етапу дослідно-експериментальної роботи за темою "Створення системи супроводження навчання, виховання та розвитку академічно обдарованих дітей дошкільного та молодшого шкільного віку" в межах виконання завдань щодо реалізації науково-педагогічного проекту "Інтелект України".
2. Відповідно до висновків Комісії з питань інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України затвердити Звіт про завершення I (організаційно-підготовчого) етапу (додаток 1) та Програму II (концептуально-діагностичного) етапу дослідно-експериментальної роботи (додаток 2).
3. Затвердити Експериментальні навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів I-III ступенів для початкових шкіл з українською мовою навчання та спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов I ступеня, які працюють за науково-педагогічним проектом "Інтелект України" (додаток 3).
4. З метою створення оптимальних умов для навчання і виховання академічно обдарованих дітей молодшого шкільного віку та за умови прийняття відповідного рішення органами місцевої виконавчої влади та місцевого самоврядування дозволити відкриття перших класів, які працюють в межах науково-педагогічного проекту "Інтелект України", з граничним наповненням від 20 учнів у класі (лист Головного управління освіти і науки Харківської обласної державної адміністрації від 06.07.2009 р. N 01-06/3445).
5. Залучити до проведення дослідно-експериментальної роботи педагогічні колективи загальноосвітніх навчальних закладів: Покотилівського ліцею "Промінь" Харківської районної ради Харківської області (директор Зубко О.М.), загальноосвітньої школи I-III ступенів N 142 м. Харкова (директор Огородницька Н.В.) (лист Головного управління освіти і науки Харківської обласної державної адміністрації від 06.07.09 N 01-06/3444).
6. Головному управлінню освіти і науки Харківської обласної державної адміністрації (Гаркавець В.П.) сприяти в організації та проведенні дослідно-експериментальної роботи вищезазначених загальноосвітніх навчальних закладів.
7. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.):
7.1. Надавати організаційну та науково-методичну допомогу педагогічним колективам загальноосвітніх навчальних закладів, що здійснюють дослідно-експериментальну роботу за науково-педагогічним проектом "Інтелект України".
7.2. Заслухати звіти про роботу експериментальних навчальних закладів у травні 2010 року.
8. Розмістити даний наказ на сайті Міністерства освіти і науки України www.mon.gov.ua.
9. Контроль за виконанням даного наказу покладаю на заступника Міністра Полянського П.Б.
Міністр І.О.Вакарчук
Додаток 1
до наказу МОН України
28.09.2009 N 898
ЗВІТ
про завершення I (організаційно-підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи на базі навчально-виховного комплексу N 169 м. Харкова за темою "Створення системи супроводження навчання, виховання та розвитку академічно обдарованих дітей дошкільного та молодшого шкільного віку" в межах науково-педагогічного проекту "Інтелект України" (2008-2009 н.р.)
Згідно з Програмою дослідно-експериментальної роботи за темою "Створення системи супроводження навчання, виховання та розвитку академічно обдарованих дітей дошкільного та молодшого шкільного віку" у 2008-2009 навчальному році на першому (організаційно-підготовчому) етапі розв'язанню підлягали такі завдання:
1. Вивчення стану досліджуваної проблеми в педагогічній теорії. Узагальнення та наукове осмислення прогресивного педагогічного досвіду з проблеми науково-методичного, організаційного і моніторингового забезпечення організації роботи з академічно обдарованими дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку. Дослідження факторів, що перешкоджають підвищенню ефективності роботи з академічно обдарованими дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку.
2. Створення комплексу діагностичних процедур, спрямованих на виявлення академічно обдарованих дітей дошкільного та молодшого шкільного віку.
3. Розробка та науково-педагогічна експертиза Експериментальних навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів I ступеня, які будуть працювати за науково-педагогічним проектом "Інтелект України".
4. Теоретичне обґрунтування, розробка та педагогічна експертиза навчально-методичних комплексів з навчальних предметів "Математика" (для учнів 1 класу), "Навчання грамоти" (для учнів 1 класу), "Умій вчитися" (для учнів 1 класу), "Я і Україна" (для учнів 1 класу).
З метою реалізації окреслених завдань педагогічного експерименту дослідно-експериментальна робота здійснювалась за такими модулями:
1. Організаційне забезпечення.
2. Нормативне та методичне забезпечення.
3. Наукове супроводження.
Організаційне забезпечення
У 2008-2009 навчальному році здійснено такі заходи, спрямовані на організаційне забезпечення дослідно-експериментальної роботи:
- Створено Науково-методичну раду з питань науково-методичного супроводження та управління дослідно-експериментальною роботою (голова - доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент АПН України, перший проректор Харківського національного педагогічного університету імені Г.С.Сковороди - Євдокимов В.І.), розроблено план роботи ради на 2008-2009 навчальний рік. Згідно з планом роботи у 2008-2009 навчальному році проведено 4 засідання Науково-методичної ради, на яких розглянуто такі питання:
1. Затверджено Програму дослідно-експериментальної роботи за темою "Створення системи супроводження навчання, виховання та розвитку академічно обдарованих дітей дошкільного та молодшого шкільного віку", План роботи на 2008-2009 навчальний рік (протокол від 08.09.2008 р. N 1).
2. Погоджено склад творчих груп із учених, методистів та вчителів, які будуть здійснювати науково-методичне супроводження окремих напрямів дослідно-експериментальної роботи.
3. Затверджено план роботи творчих груп на 2008-2009 навчальний рік.
4. Методологічні засади меритократичної освіти.
5. Теоретичні засади меритократичної освіти.
6. Вітчизняний та зарубіжний досвід роботи з академічно обдарованими дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку.
7. Психологічні та педагогічні засади створення комплексу діагностичних процедур, спрямованих на виявлення академічно обдарованих дітей дошкільного та молодшого шкільного віку.
8. Розроблено комплекс діагностичних процедур, спрямованих на виявлення академічно обдарованих дітей дошкільного та молодшого шкільного віку.
9. Дидактичні основи визначення змісту початкової меритократичної освіти.
10. Обговорено проект Експериментальних навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів I ступеня, які будуть працювати за науково-педагогічним проектом "Інтелект України".
11. Затверджено результати педагогічної експертизи Експериментальних навчальних планів (протокол від 14.01.2009 р. N 3).
12. Теоретичні та методичні основи створення навчально-методичного комплексу з математики для академічно обдарованих учнів 1-го класу (14.01.2009 р., протокол N 3).
13. Затверджено результати педагогічної експертизи навчально-методичного комплексу з математики для академічно обдарованих учнів 1-го класу (протокол від 14.01.2009 р. N 3).
14. Теоретичні та методичні основи створення навчально-методичного комплекту з навчального предмета "Навчання грамоти" для академічно обдарованих учнів 1-го класу (протокол від 14.01.2009 р. N 3).
15. Затверджено результати педагогічної експертизи навчально-методичного комплексу з навчального предмету "Навчання грамоти" для академічно обдарованих учнів 1-го класу (протокол від 14.01.2009 р. N 3).
16. Теоретичні та методичні основи створення навчально-методичного комплексу з навчального предмета "Я і Україна. Світ навколо мене" для академічно обдарованих учнів 1-го класу (протокол від 11.03.2009 р. N 4).
17. Затверджено результати педагогічної експертизи з навчального предмета "Я і Україна" для академічно обдарованих учнів 1-го класу (протокол від 11.03.2009 р. N 4).
18. Теоретичні та методичні основи створення навчально-методичного комплексу з навчального предмета "Умій вчитися" для академічно обдарованих учнів 1-го класу (протокол від 11.03.2009 р. N 4).
19. Затверджено результати педагогічної експертизи навчально-методичного комплексу з навчального предмету "Умій вчитися" для академічно обдарованих учнів 1-го класу (протокол від 11.03.2009 р. N 4).
- Організовано роботу творчих груп із учених, методистів і учителів, які будуть здійснювати науково-методичне супроводження дослідно-експериментальної роботи за такими напрямами:
- психологічне супроводження дослідно-експериментальної роботи;
- математична освіта академічно обдарованих учнів початкової школи;
- формування читацької культури та мовленнєвої компетентності академічно обдарованих учнів початкової школи;
- формування в академічно обдарованих учнів ключової компетентності уміти вчитися;
- формування цілісності знань про себе і навколишній світ у академічно обдарованих учнів початкової школи;
- формування творчих здібностей академічно обдарованих дітей;
- формування творчих здібностей академічно обдарованих дітей;
- інформаційно-комунікаційне забезпечення навчання академічно обдарованих дітей молодшого шкільного віку.
Нормативне і методичне забезпечення
У 2008-2009 навчальному році здійснено заходи, спрямовані на нормативне і методичне забезпечення дослідно-експериментальної роботи:
I. Розроблено і здійснено педагогічну експертизу Експериментальних навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів I ступеня, які будуть працювати за науково-педагогічним проектом "Інтелект України" (додаток 3) та затверджено її результати на засіданні Науково-методичної ради з питань науково-методичного супроводження та управління дослідно-експериментальною роботою (протокол від 14.01.2009 р. N 3).
Експериментальні навчальні плани для початкової школи з українською мовою навчання, а також для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов (I ступінь) розроблено відповідно до наказів Міністерства освіти і науки України від 28.12.2008 р. N 1218 "Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі навчально-виховного комплексу N 169 м. Харкова", від 29.11.2005 р. N 682 "Про Типові навчальні плани початкової школи", від 05.02.2009 р. N 66 "Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України", від 23.02.2004 р. N 132 "Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів 12-річної школи". Експериментальним навчальним планом початкової школи з українською мовою навчання (за рахунок годин інваріантної складової) передбачено введення з 1-го класу навчального предмету "Умій вчитися"; вивчення іноземної мови, починаючи з 1-го класу, та збільшення кількості годин на вивчення навчального предмету "Я і Україна".
У навчальному плані спеціалізованої школи з поглибленим вивченням іноземних мов І ступеня (за рахунок годин інваріантної складової) передбачено введення з 1-го класу навчального предмету "Умій вчитися" та збільшення кількості годин на вивчення навчального предмету "Я і Україна".
II. Розроблено і здійснено педагогічну експертизу навчально-методичного комплекту з навчального предмету "Умій вчитися" (1 клас) та затверджено її результати на засіданні Науково-методичної ради з питань науково-методичного супроводження та управління дослідно-експериментальною роботою (протокол від 11.03.2009 р. N 4).
Основною метою навчальної дисципліни "Умій вчитися" є формування в учнів ключової компетентності уміння вчитися, яка розуміється як цілісне індивідуальне психологічне утворення, що інтегрує індивідуальний досвід успішної навчальної праці учня, характеризується наявністю розвинених способів навчальної діяльності та має мотиваційний, змістовий і процесуальний компоненти.
Сформоване уміння вчитися передбачає, що учень:
- сам визначає мету діяльності або сприймає ту, що поставлена вчителем;
- виявляє зацікавленість до навчання, докладає вольових зусиль для досягнення позитивного результату пізнавальної діяльності;
- раціонально організовує свою навчальну працю;
- знаходить потрібну інформацію, добирає доцільні способи для розв'язання завдання;
- виконує в певній послідовності сенсорні, розумові або практичні дії, прийоми, операції;
- усвідомлює свою діяльність і прагне її вдосконалити;
- має уміння й навички самоконтролю та самооцінки.
Тому мета навчальної дисципліни - формування в учнів ключової компетентності уміння вчитися передбачає розв'язання таких завдань:
- формування в учнів мотивації навчально-пізнавальної діяльності; прагнення і здатності до освіти впродовж життя;
- формування інформаційної основи навчально-пізнавальної діяльності;
- формування процесуально-діяльнісної складової навчально-пізнавальної діяльності;
- формування здатності до рефлексії;
- розвиток пізнавальних процесів - сприйняття, пам'яті, мислення, уяви та уваги;
- мовленнєвий розвиток учнів молодшого шкільного віку;
- розвиток якостей особистості учня - цілеспрямованості, працелюбності, організованості, охайності, наполегливості тощо.
У процесі добору змісту враховується його наступність і неперервність, доступність і науковість, потенційні можливості для взаємозв'язку навчання, виховання і розвитку, реалізації концепції компетентнісної освіти, принципів гуманізації навчально-виховного процесу, відповідності змісту загальній структурі навчально-пізнавальної діяльності, функціональної повноти компонентів змісту освіти, суб'єктності, врахування індивідуальних і вікових особливостей учнів тощо.
Відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти та згідно з дидактичними основами конструювання змісту освіти до змістових ліній навчального предмету "Умій вчитися" віднесено:
- становлення учня як суб'єкта навчально-пізнавальної діяльності;
- формування знань і умінь, раціональних прийомів роботи з книгою та іншими джерелами навчальної інформації (за Є. Кабановою-Мєллєр).
III. Розроблено і здійснено педагогічну експертизу навчально-методичного комплексу з навчального предмету "Навчання грамоти" та затверджено її результати на засіданні Науково-методичної ради з питань науково-методичного супроводження та управління дослідно-експериментальною роботою (протокол від 14.01.2009 р. N 3).
Розробка навчально-методичного комплексу з навчального предмету "Навчання грамоти" здійснювалася творчим колективом під науковим керівництвом І.В.Гавриш (науковий керівник проекту "Інтелект України", доктор педагогічних наук, професор.).
Основною метою навчальної дисципліни "Навчання грамоти" є формування в учнів основ мовленнєвої культури. Сформована мовленнєва культура передбачає, що учень:
- має сформовану мотивацію щодо вивчення рідної мови;
- опанував елементарними знаннями про мову і мовні уміння;
- опанував уміннями та навичками раціонального читання;
- опанував уміннями та навичками каліграфічного і грамотного письма;
- має сформовані уміння та навички усного мовлення (слухання - розуміння, говоріння).
Тому мета навчальної дисципліни - формування в учнів основ мовленнєвої компетентності - передбачає розв'язання таких завдань:
- формування в учнів мотивації вивчення рідної мови;
- формування знань про мову і мовні уміння;
- опанування учнями первинних навичок читання вголос та про себе;
- опанування учнями первинних умінь і навичок каліграфічного і грамотного письма;
- удосконалення умінь і навичок усного мовлення.
До основних методів, які використовуються в процесі навчання грамоти, належать аналітико-синтетичний метод і метод цілих слів.
Аналітико-синтетичний метод надає можливість формувати в учнів аналітико-синтетичні дії зі звуками мовлення, що є передумовою для формування в них первинних навичок читання і письма.
Метод навчання цілими словами надає можливість формувати в учнів симультанного сприйняття ними знайомих слів, що є передумовою формування прийомів раціонального читання.
Відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти навчальний предмет будується за такими трьома змістовими лініями: комунікативною, мовною, лінгвоукраїнознавчою.
IV. Розроблено і здійснено педагогічну експертизу навчально-методичного комплекту з навчального предмету "Математика" (1 клас) та затверджено її результати на засіданні Науково-методичної ради з питань науково-методичного супроводження та управління дослідно-експериментальною роботою (протокол від 14.01.2009 р. N 3).
Розробка навчально-методичного комплексу з навчального предмету "Математика" здійснювалася творчим колективом під науковим керівництвом І.В.Гавриш.
Метою навчального предмету "Математика" є опанування учнями системою математичних знань, умінь і навичок, необхідних у повсякденному житті та достатніх для успішного оволодіння систематичними курсами алгебри, геометрії, фізики, хімії, природознавства та формування в них математичних здібностей.
Ця мета передбачає розв'язання таких завдань:
- подальшого розвитку в дітей молодшого шкільного віку сенсорних здібностей і процесів;
- формування уявлень про натуральне число, навичок додавання та віднімання натуральних чисел і нуля;
- розв'язування задач на знаходження суми, різниці, на різницеве порівняння тощо;
- формування уявлень про основні геометричні фігури;
- формування початкового досвіду вимірювань і обчислень геометричних величин;
- формування первинних графічних умінь;
- розвитку логічного мислення, формування умінь доказово міркувати й пояснювати свої дії;
- формування мовленнєвих умінь, пов'язаних із використанням математичних термінів і символів.
Розв'язання цих завдань здійснюється через змістовні лінії, передбачені Державним стандартом початкової освіти.
V. Розроблено і здійснено педагогічну експертизу навчально-методичного комплексу з навчального предмету "Я і Україна" (1 клас) та затверджено її результати на засіданні Науково-методичної ради з питань науково-методичного супроводження та управління дослідно-експериментальною роботою (протокол від 11.03.2009 р. N 4).
Розробка навчально-методичного комплексу з навчального предмету "Я і Україна" здійснювалася творчим колективом під науковим керівництвом Н.М.Бібік і В.І.Євдокимова.
Мета курсу "Я і Україна" - сприяти формуванню в учня початкової школи потреби до пізнання світу і людини в ньому як соціальної і біологічної істоти; засвоєнню духовних цінностей у різноманітних сферах: пізнавальній, моральній, діяльнісній, вольовій, емоційній, естетичній, комунікативній; вихованню патріотизму, поваги до Української держави, її символіки, свідомого бажання зробити свій внесок у становлення України як демократичної заможної держави; створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших учнів.
У процесі навчання в учнів 1-го класу формуються уявлення та поняття про цілісність світу; природне і соціальне оточення як середовище життєдіяльності людини, її належність до природи і суспільства; засвоюються узагальнені та емпіричні уявлення і поняття, які відбивають основні властивості й закономірності реального світу, розширюють і впорядковують соціальний та пізнавальний досвід.
Цей курс також передбачає створення передумов для усвідомленого сприйняття і засвоєння соціальних та морально-правових норм, історичних, національно-культурних традицій українського народу.
Розвивальний аспект змісту предмета передбачає формування досвіду творчої діяльності учнів, розвиток загально-пізнавальних, організаційних, контрольно-оцінних умінь; оволодіння узагальненими способами дій; моделювання культурних і статево-рольових стандартів поведінки в різних ситуаціях; розвиток активного пізнавального ставлення до природного та соціального оточення; пізнання учнями своїх можливостей.
Найважливішим виховним аспектом є формування в учнів початкової школи найбільш значущих для українського народу цінностей: патріотизм, державотворчість, соціальна справедливість, первинність духовного щодо матеріального, соборність, природолюбство, людинолюбство, працелюбство, взаємоповага; виховання в дитини свого власного "Я", віри у свої сили, талант, здібності; виховання гуманної, творчої, соціально активної особистості, здатної бережливо ставитися до природи, світу речей, самої себе, інших людей, розуміти значення життя як найвищої цінності.
Розв'язання завдань курсу здійснюється через змістовні лінії, передбачені Державним стандартом початкової освіти.
Наукове супроводження
До дослідно-експериментальної роботи залучено аспірантів, докторантів і пошукувачів, які у межах науково-педагогічного проекту "Інтелект України" працюють над темами кандидатських і докторських дисертацій, а саме:
N Канд./
докт.
Тема наукового
дослідження
П.І.Б. Науковий
консультант,
керівник
Терміни
захисту
1. докт. Теоретико-
методичні
основи
формування
етичної
культури
академічно
обдарованих
учнів
початкової
школи.
Слесик К.М. Гавриш І.В. 2010 р.
2. докт. Теоретико-
методичні
основи
навчання
академічно
обдарованих
учнів
початкової
школи.
Коваленко О.А. Гавриш І.В. 2009 р.
3. канд. Управління
інноваційним
розвитком
дошкільного
навчального
закладу.
Пєхарєва С.В. Гавриш І.В. Захищена в
травні
2009 р.
4. канд. Формування
читацької
культури в
академічно
обдарованих
учнів
початкової
школи.
Жук Г.О. Гавриш І.В. 2012 р.
5. канд. Формування
математичних
здібностей
молодших
школярів на
уроках
математики.
Загороднєва Г.А. Гавриш І.В. 2011 р.
6. канд. Формування в
молодших
школярів
компетентності
"Умій вчитися"
в урочний та
позаурочний
час.
Дорожко М.О. Гавриш І.В. 2012 р.
7. канд. Педагогічні
умови
формування
цілісності
природничих
знань в
академічно
обдарованих
дітей
молодшого
шкільного
віку.
Каліновська Г.А. Гавриш І.В. 2010 р.
8. канд. Формування
творчих
здібностей
учнів
початкової
школи в
урочній та
позаурочній
роботі.
Дорожко Т.В. Гавриш І.В. 2009 р.
9. канд. Технологія
організації
психолого-
педагогічної
підтримки
академічно
обдарованих
дітей
молодшого
шкільного
віку.
Яворська В.В. Гавриш І.В. 2011 р.

................
Перейти до повного тексту