11.09.2009 N 855 |
Міністр | І.О.Вакарчук |
N п/п |
Зміст заходу |
Термін виконання |
Відповідальні |
1 |
Розділ 1. Організаційно-правові засади запровадження інклюзивного навчання |
||
1.1 |
Взяти участь у доопрацюванні проекту Закону України "Про спеціальну освіту" у складі робочої групи при Комітеті Верховної Ради України з питань науки і освіти |
протягом 2009 рік |
Міністерство освіти і науки України (далі МОН) |
1.2 |
Розробити концепцію розвитку інклюзивної освіти в Україні |
Березень 2010 рік |
Академія педагогічних наук України (далі АПН), Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, департамент загальної середньої та дошкільної освіти громадські організації |
1.3 |
Розробити комплексну регіональну програму впровадження інклюзивного навчання на базі дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів Автономної Республіки Крим, Львівської області та м. Києва |
Березень 2010 року |
АПН, Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, департамент загальної середньої та дошкільної освіти |
1.4 |
Розробити Примірне положення про навчальний заклад, клас, групу з інклюзивною формою навчання |
Травень 2010 року |
Департамент загальної середньої та дошкільної освіти Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, АПН |
1.5 | Внести зміни у Положення про центральну та республіканську (Автономна Республіка Крим), обласні, Київську та Севастопольську міські, районні (міські) психолого-медико-педагогічні консультації |
Лютий 2010 року |
Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи |
1.6 |
Внести зміни до регіональних програм розвитку освіти щодо запровадження у навчально-виховний процес інклюзивного навчання у дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладах |
Квітень 2010 року |
Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій |
1.7 |
Вивчити питання щодо розроблення нормативу фінансування навчальних потреб дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, з урахуванням їх індивідуальних навчальних програм та планів. |
2010 рік |
МОН, Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій |
2 |
Розділ 2. Навчально-методичне забезпечення освітнього процесу в умовах інклюзивного навчання |
||
2.1 |
Розробити програми розвитку дітей дошкільного віку, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, та виховуються в умовах інклюзії |
2010 рік |
Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, АПН, департамент загальної середньої та дошкільної освіти |
2.2 |
Розробити методичні рекомендації: щодо апробації моделі інклюзивного навчання у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах; щодо психолого-педагогічного супроводу батьків, які виховують дітей з особливими освітніми потребами та батьків здорових дітей, в контексті інклюзивного навчання; щодо особливостей організації навчання, комплексної реабілітації, створення передумов для соціалізації дітей дошкільного та шкільного віку в умовах інклюзії; для педагогічних працівників щодо використання інноваційних технологій навчання в процесі інклюзії |
Березень 2010 року 2012 рік 2012 рік |
Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, Інститут спеціальної педагогіки АПН України Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, Інститут спеціальної педагогіки АПН України, Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи |
2.3 |
Розробити критерії оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів з особливими освітніми потребами, які навчаються у загальноосвітніх школах в умовах інклюзивного навчання |
2011 рік |
Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, Інститут спеціальної педагогіки АПН України |
3. | Розділ 3. Підготовка педагогічних кадрів, робота з батьками | ||
3.1 |
Забезпечити створення у складі органів управління освітою окремий структурний підрозділ з питань освіти осіб з особливими потребами та визначити спеціаліста, з координування діяльності запровадження інклюзивного навчання |
1 вересня 2010 року |
Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій |
3.2 |
Забезпечити спеціальну підготовку та підвищення кваліфікації педагогічних кадрів для роботи з дітьми з особливостями психофізичного розвитку в умовах інклюзивного навчання у дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладах. При цьому використати кадровий потенціал спеціальних загальноосвітніх закладів як навчально-методичних ресурсних центрів |
Починаючи з 2009 року |
Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій |
3.3 |
Створити кафедри корекційної освіти (лабораторії) в інститутах післядипломної педагогічної освіти. |
1 вересня 2010 року |
Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій |
3.4. |
Увести в інститутах післядипломної педагогічної освіти посаду методиста з питань інклюзивного навчання |
1 вересня 2010 року |
Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій |
3.5 |
Забезпечити проведення семінарів, нарад для педагогічних працівників, що впроваджують інклюзивне навчання, консультантів обласних та районних (міських) психолого-медико-педагогічних консультацій |
Починаючи з 2009 року |
Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, обласні інститути післядипломної педагогічної освіти (далі ОІППО) |
3.6 |
Запровадити системну організаційно-методичну, консультативно-роз'яснювальну роботу серед керівників навчальних закладів, педагогічних працівників, громадськості, батьків щодо забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами на освіту |
Починаючи з 2009 року |
Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій |
3.7 |
Запровадити системну консультативну, психолого-педагогічну допомогу батькам дітей зазначеної категорії, починаючи з раннього віку |
2010- 2012 роки |
Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, центри практичної психології та соціальної роботи, ПМПК |
3.8 |
Провести серію науково-практичних семінарів "Науково-методичні засади впровадження інклюзивного навчання в системі освіти" для спеціалістів, методистів, педагогічних працівників, працюючих в умовах інклюзії |
Починаючи з 2010 року |
Департамент загальної середньої та дошкільної освіти, Інститут спеціальної освіти АПН України Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, |
3.9 |
Провести на базі одного з пілотних навчальних закладів науково-практичний семінар "З досвіду впровадження інклюзивного навчання". |
2011 рік |
Департамент загальної середньої та дошкільної освіти, Інститут спеціальної освіти АПН України Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, |
4. |
Розділ 4. Забезпечення умов для запровадження інклюзивного навчання |
||
4.1 |
Визначити базові (експериментальні) дошкільні, загальноосвітні та позашкільні навчальні заклади для запровадження інклюзивного навчання. |
До 1 січня 2010 року |
Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій |
4.2 |
Забезпечити організаційно-фінансові засади для запровадження інклюзивного навчання (архітектурна доступність приміщень, спеціальне обладнання, інформаційно-технічне, кадрове та навчально-дидактичне забезпечення) |
2010- 2012 роки |
Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій |
4.3 |
Здійснити апробацію комплексної програми впровадження інклюзивного навчання на базі навчальних закладів Автономної Республіки Крим, Львівської області та м. Києва. |
2010- 2012 роки |
МОН, АПН, Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки Львівської обласної та Київської державних адміністрацій, Всеукраїнський міжнародний фонд "Крок за кроком". |
4.4 |
Організувати підвезення учнів з обмеженими фізичними можливостями до місця навчання та додому спеціально обладнаними автобусами у супроводі відповідного персоналу |
2010- 2011 роки |
Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН, |
4.5 |
Забезпечити фаховий психолого-педагогічний та соціальний супровід дітей з особливими освітніми потребами у базових навчальних закладах з інклюзивним навчанням |
2010- 2012 роки |
Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій спільно з управліннями праці та соціального захисту населення, соціальними службами |
4.6 |
Розробити план заходів та забезпечити участь центрів практичної психології та соціальної роботи, ПМПК у здійсненні системного психолого-педагогічного супроводу дітей дошкільного та шкільного віку, які навчаються в умовах інклюзивного навчання |
2010- 2012 роки |
Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, центри практичної психології та соціальної роботи, ПМПК |
4.7 |
Розробити заходи щодо підвищення ефективності діяльності ПМПК в частині організації корекційно-розвиткової роботи з дітьми дошкільного та шкільного віку в умовах інклюзивного навчання та навчання за індивідуальною формою |
2010 рік |
Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи, Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій |
4.8 |
Запровадити системну консультативну, психолого-педагогічну допомогу батькам дітей зазначеної категорії, починаючи з раннього віку |
2010- 2012 роки |
Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, центри практичної психології та соціальної роботи, ПМПК |
4.9 |
Продовжити організаційно-методичний супровід реалізації Всеукраїнського експерименту "Соціальна адаптація та інтеграція в суспільство дітей з особливостями психофізичного розвитку шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах" |
2009-2013 роки |
Департамент загальної середньої та дошкільної освіти, Інститут спеціальної педагогіки АПН України, Інститут інноваційних технологій і змісту освіти |
4.10 |
Здійснювати моніторинг стану впровадження інклюзивної освіти та навчальних досягнень (успіхів) учнів в умовах інклюзивного навчання з метою корекції індивідуальних навчальних планів, програм та методик, адаптованих до можливостей дитини |
Щороку |
Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, ОІППО |
5. | Розділ 5. Звітно-підсумковий | ||
5.1 |
На основі апробації функціональної моделі інклюзивного навчання підготувати пропозиції щодо удосконалення відповідних нормативно-правових та навчально-методичних засад |
2012 рік |
Департамент загальної середньої освіти, Інститут спеціальної педагогіки АПН, Інститут інноваційних технологій і змісту освіти |
5.2 |
Надавати інформацію департаменту загальної середньої та дошкільної освіти про стан виконання завдань Плану дій щодо запровадження інклюзивного навчання у дошкільних, загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах до 2012 року |
Щопівроку до 1 січня та 1 липня |
Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, АПН, Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій |