- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі загальноосвітньої школи N 12 м. Кременчука Полтавської області
На виконання Державної програми "Вчитель", затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2002 р.
N 379, та з метою впровадження інноваційних педагогічних технологій у навчально-виховний процес загальноосвітнього навчального закладу
НАКАЗУЮ:
1. Схвалити ініціативу педагогічного колективу загальноосвітньої школи N 12 м. Кременчука Полтавської області (директор Івановський С.В.) та затвердити Заявку на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Впровадження здоров'язбережних технологій у навчально-виховний процес загальноосвітнього навчального закладу як умова формування культури здоров'я учнів" (додаток 1).
2. Підтримати клопотання Головного управління освіти і науки Полтавської обласної державної адміністрації (лист від 22.04.2009 р. N 01-01.13/623), рішення Комісії з питань інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи загальноосвітніх навчальних закладів науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (додаток 2) щодо надання загальноосвітній школі N 12 м. Кременчука Полтавської області статусу експериментального навчального закладу всеукраїнського рівня.
3. Затвердити Програму дослідно-експериментальної роботи за темою "Впровадження здоров'язбережних технологій у навчально-виховний процес загальноосвітнього навчального закладу як умова формування культури здоров'я учнів" на базі загальноосвітньої школи N 12 м. Кременчука Полтавської області на 2009 - 2014 рр. (додаток 3) та Програму I етапу дослідно-експериментальної роботи на 2009 - 2010 навчальний рік (додаток 4).
4. Призначити науковим керівником Рибалко О.Я., доцента кафедри екології та охорони довкілля Полтавського державного педагогічного університету імені В.Г.Короленка, кандидата педагогічних наук; науковими консультантами: Беха І.Д., дійсного члена АПН України, доктора психологічних наук, директора Інституту проблем виховання АПН України (за згодою); Кириленко С.В., начальника відділу моніторингу освітньої діяльності та педагогічних інновацій Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України, кандидата педагогічних наук; консультантами: Гриньову М.В., завідувачку кафедри педагогічної майстерності, декана природничого факультету Полтавського державного педагогічного університету імені В.Г.Короленка, доктора педагогічних наук, професора (за згодою); Козак І.О., методиста Полтавського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. М.В.Остроградського; координатором - Бережну Т.І., завідувачку сектору науково-дослідної та експериментальної роботи відділу моніторингу освітньої діяльності та педагогічних інновацій Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України.
5. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.):
5.1. Надавати організаційну та науково-методичну допомогу педагогічному колективу загальноосвітньої школи N 12 м. Кременчука Полтавської області.
5.2. Заслухати звіт за I етап дослідно-експериментальної роботи у червні 2010 року.
5.3. Розмістити даний наказ на сайті Міністерства освіти і науки України www.mon.gov.ua.
6. Головному управлінню освіти і науки Полтавської обласної державної адміністрації (Мирошниченко В.І.) надавати допомогу педагогічному колективу загальноосвітньої школи N 12 м. Кременчука Полтавської області щодо забезпечення необхідних умов для організації та проведення дослідно-експериментальної роботи.
7. Контроль за виконанням даного наказу покласти на заступника Міністра Полянського П.Б.
Додаток 1
до наказу МОН України
22.09.2009 N 886
ЗАЯВКА
на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Впровадження здоров'язбережних технологій у навчально-виховний процес загальноосвітнього навчального закладу як умова формування культури здоров'я учнів" на базі загальноосвітньої школи N 12 м. Кременчука Полтавської області
Актуальність дослідження
В нинішніх соціально-економічних умовах, як відзначають психологи, педагоги, медики, соціологи одним із завдань загальноосвітнього навчального закладу є збереження і зміцнення здоров'я дітей та учнівської молоді.
Сьогодні більшість педагогічних колективів переорієнтовує організацію навчально-виховного процесу на формування гармонійно розвиненої особистості, становлення її фізичного, психічного, духовного і соціального здоров'я, формування культури здоров'я і потреби здорового способу життя. Для багатьох навчальних закладів оздоровлення школи починається із впровадження здоров'язберігаючої педагогіки. Створюються різні моделі шкіл сприяння здоров'ю, які забезпечують необхідні умови для успішного впровадження інноваційних педагогічних технологій, спрямованих на збереження і зміцнення здоров'я учнів, серед яких останнім часом виокремилася нова група - здоров'язберігаючі технології.
Поняття "здоров'язберігаючі технології" об'єднує в собі всі напрями діяльності загальноосвітнього закладу щодо формування, збереження та зміцнення здоров'я учнів.
Таким чином, потреба шкільної практики у впровадженні ефективних здоров'язберігаючих технологій, інноваційних методик щодо удосконалення навчально-виховного процесу у навчальному закладі, зумовили вибір теми дослідження "Впровадження здоров'язбережних технологій у навчально-виховний процес загальноосвітнього навчального закладу як умова формування культури здоров'я учнів".
Мета експерименту: впровадження у навчально-виховний процес здоров'язберігаючих технологій, спрямованих на формування культури здоров'я, та її організаційно-методичного забезпечення.
Актуальність дослідження з формування культури здоров'я на основі впровадження здоров'язберігаючих технологій у навчально-виховний процес підтверджується аналізом стану проблеми у педагогічній практиці. Вивчення показало, що в шкільній практиці використовуються різноманітні форми і методи, які спрямовані на формування культури здоров'я учнів, однак цьому процесу бракує системності, послідовності та цілеспрямованості. Впровадження здоров'язберігаючих технологій дасть змогу ефективно формувати культуру здоров'я учнів у навчальному закладі.
Об'єктом дослідження виступають учасники навчально-виховного процесу загальноосвітньої школи N 12 м. Кременчука: учні, батьки, педагогічний колектив.
Предметом дослідження є процес формування культури здоров'я учнів на основі впровадження у навчально-виховний процес здоров'язберігаючих технологій навчання і виховання.
Гіпотеза дослідження базується на припущенні, що ефективність формування культури здоров'я учнів забезпечується за таких умов, якщо:
- реалізується цільова шкільна програма "Здорова дитина - майбутнє нашої країни", головним завданням якої є формування культури здоров'я учнів;
- сформовано управлінські компетенції педагогічного колективу щодо впровадження здоров'язберігаючих технологій навчання і виховання;
- забезпечено всебічну і ґрунтовну підготовку вчителів, класних керівників, співробітників школи до процесу формування культури здоров'я учнів;
- встановлено чіткі взаємозв'язки і узгодженість діяльності вчителів, учнів, батьків, медичних служб та громадських організацій;
- ефективно впроваджуються здоров'язберігаючі технології у навчально-виховний процес загальноосвітнього навчального закладу;
- створено сприятливе освітнє середовище у навчальному закладі, що забезпечує формування культури здоров'я учнів.
Об'єкт, предмет, мета і гіпотеза зумовили необхідність розв'язання таких завдань експерименту:
- розробити та експериментально перевірити ефективність структурно-змістової моделі формування культури здоров'я учнів загальноосвітнього навчального закладу;
- експериментально перевірити впровадження цільової шкільної програми "Здорова дитина - майбутнє нашої країни";
- впровадити здоров'я зберігаючи технології навчання і виховання (уроки психологічного розвантаження, фізкультхвилинки, релаксаційні паузи, елементи арт-терапії) у навчально-виховний процес закладу;
- сформувати сприятливе внутрішньошкільне середовище для збереження та зміцнення здоров'я учнів;
- на основі концептуальних положень здоров'язберігаючих технологій розробити варіативні моделі формування культури здоров'я учнів для початкової, основної та старшої школи;
- розробити комплекс методів та методик з проблеми формування культури здоров'я учнів на основі впровадження здоров'язберігаючих технологій;
- розробити методичні рекомендації та посібники для учнів, педагогів і батьків щодо формування культури здоров'я.
Теоретико-методологічною основою експерименту є концепція державотворення в Україні, оновлення і демократизація усіх сфер соціально-економічного і політичного життя.
Науково-теоретичні передумови розв'язання проблеми здоров'я і формування культури здоров'я, зокрема, відтворені у працях Б.Болотова, І.Брехмана, В.Горащука, С.Кириленко, В.Клімова, Г.Кривошеєвої, В.Зайцева та ін.
Серед українських науковців, що досліджують основні складові здорового способу життя, формування валеологічної свідомості учнів та студентів слід назвати Н.Василенко, С.Верхратського, М.Гриньову, С.Головащенко, Л.Сущенко, Оржеховську В.М. та ін.
Методи дослідження: історико-логічний, теоретичний і порівняльний аналіз нормативно-правових актів, документів і матеріалів з питань реформування системи освіти;
- історико-педагогічний аналіз педагогічної, медичної, психологічної, валеологічної та методичної літератури (монографії, періодичні видання, матеріали науково-практичних конференцій, навчальні програми, посібники тощо) та узагальнення отриманої інформації;
- методи системного аналізу; теоретичне моделювання;
- методи емпіричного характеру: діагностичні (анкетування, інтерв'ювання, опитування, бесіди); соціометричні (моніторинг, скринінг); прогностичні (експертних оцінок, узагальнення незалежних характеристик тощо); обсерваційні (констатуючий та формуючий експерименти).
Науково-педагогічні принципи експерименту:
- забезпечення здорового способу життя для всього шкільного контингенту шляхом створення середовища, яке сприяє зміцненню здоров'я;
- неперервність - охоплення системою знань всіх рівнів навчання і виховання у школі;
- гуманізація навчально-виховного процесу, співтворчість учителів, учнів, батьків, громадськості;
- особистісний підхід до учня;
- доступність, системність та практична цілеспрямованість навчально-виховного процесу;
- інноваційна управлінська діяльність, педагогічний менеджмент у процесі експерименту.
Основний метод дослідження - комплексний експеримент.
База експерименту: загальноосвітня школа N 12 м. Кременчука Полтавської області.
Достовірність результатів експерименту забезпечуватиметься впровадженням у навчально-виховний процес інноваційних здоров'язберігаючих освітніх технологій; статистичною обробкою експериментальних даних; систематичним порівняльним аналізом ефективності впровадження здоров'язберігаючих освітніх технологій у навчально-виховний процес.
Організаційно-кадрове забезпечення дослідно-експериментальної роботи
Науковий керівник: Рибалко Олена Яківна, доцент кафедри екології та охорони довкілля Полтавського державного педагогічного університету імені В.Г.Короленка, кандидат педагогічних наук.
Наукові консультанти: Бех І.Д., дійсний член АПН України, доктор психологічних наук, директор Інституту проблем виховання АПН України (за згодою); Кириленко С.В., начальник відділу моніторингу освітньої діяльності та педагогічних інновацій Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України, кандидат педагогічних наук.
Консультанти: Гриньова Марина Вікторівна, завідувачка кафедри педагогічної майстерності, декан природничого факультету Полтавського державного педагогічного університету імені В.Г.Короленка, доктор педагогічних наук, професор; Козак Ірина Олексіївна, методист Полтавського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. М.В.Остроградського.
Координатор: Бережна Т.І., завідувачка сектору науково-дослідної та експериментальної роботи відділу моніторингу освітньої діяльності та педагогічних інновацій Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України.
Відповідальні виконавці
директор ЗОШ N 12 м. Кременчука Івановський Сергій Васильович, старший вчитель, відмінник освіти України;
заступники директора:
- з науково-методичної роботи - Кійло Олександра Іванівна, вчитель-методист, відмінник освіти України;
- з навчально-виховної роботи - Гацько Лідія Володимирівна, вчитель вищої категорії;
- з виховної роботи - Козленко Ольга Іванівна, вчитель вищої категорії;
- з початкової освіти - Мартиросян Тетяна Володимирівна, вчитель вищої категорії;
вчителі:
- Пінчук Раїса Федорівна, вчитель-методист, вчитель початкових класів;
- Харченко Римма Дмитрівна, вчитель вищої категорії, старший вчитель фізичної культури;
- Ушакова Тетяна Анатоліївна, вчитель вищої категорії, вчитель хімії;
- Білик Світлана Станіславівна, вчитель вищої категорії, вчитель географії.
Термін проведення експерименту: вересень 2009 року - червень 2014 року
Етапи експерименту
Діагностично-концептуальний (вересень 2009 - червень 2010 н.р.)
- коригування загальної теми комплексного дослідження, наукове обґрунтування;
- вивчення та аналіз передового досвіду педагогічних колективів України з проблеми формування культури здоров'я учнів;
- створення координаційної ради з питань впровадження здоров'язберігаючих технологій у навчально-виховний процес загальноосвітнього навчального закладу;
- розробка структурно-змістової моделі щодо формування культури здоров'я учнів загальноосвітнього навчального закладу;
- діагностика стану здоров'я учнів ЗНЗ N 12 м. Кременчука;
- розробка структурно-змістової моделі формування культури здоров'я учнів загальноосвітнього навчального закладу;
- проведення науково-практичного семінару для вчителів, співробітників школи та батьків з проблем "Роль сім'ї та школи у збереженні та зміцненні здоров'я дітей";
- створення умов для отримання якісної освіти дітям з особливими потребами;
- нормативно-правове забезпечення дослідно-експериментальної роботи на базі загальноосвітнього навчального закладу;
- аналіз наявних і створення необхідних умов (науково-методичних, кадрових, матеріально-технічних, фінансових) для реалізації експерименту.
Організаційно-прогнозувальний (червень 2010 - червень 2011 н.р.)
- визначення критеріїв ефективності впровадження здоров'язберігаючих технологій як умови формування культури здоров'я учнів;
- створення банку дидактичних матеріалів, спрямованих на збереження і зміцнення здоров'я учнів (розробка посібників, методичних рекомендацій, відеотеки, засобів наочності тощо);
- розробка варіативних моделей формування культури здоров'я учнів для початкової, основної та старшої школи;
- організація роботи батьківського лекторію "Здорова родина - здорова дитина";
- визначення позитивних і негативних прогнозів дослідно-експериментальної роботи;
- розробка критеріїв визначення сформованості культури здоров'я учнів;
- відстеження якісних змін стану здоров'я ("Паспорт здоров'я", "Щоденник зміцнення здоров'я");
- організація постійно діючого психолого-педагогічного семінару вчителів та співробітників "Принципи та методи впровадження здоров'язберігаючих технологій".
Формувальний (червень 2011 - червень 2012 н.р.)
- моніторинг сформованості культури здоров'я учнів;
- розробка та апробація моделей формування культури здоров'я учнів та внесення коректив, доповнень;
- організація та налагодження зв'язків школи з медичними установами та громадськими організаціями еколого-валеологічного спрямування;
- розробка і апробація навчальних посібників з проблем формуванню фізичного, психічного та духовного здоров'я учнів 1 - 12 кл.;
- формування культури здоров'я вчителів шляхом проведення циклу валеологічних семінарів, тренінгів (розвиток професійної компетентності вчителя, вивчення психологічних засад спілкування, формування та збереження здоров'я);
- визначення перспектив подальшого впровадження здоров'язберігаючих технологій у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів як умови формування культури здоров'я;
- розробка й апробація проектів з проблем формування культури здоров'я старшокласників (клуби "Дівоча світлиця", "Усе про нас", "Секрети спілкування", гурт "Лицар", наукове товариство учнів "ВІДОВЗ" - виховуємо інтерес до освіти і власного здоров'я);
- впровадження факультативу для підлітків "Виховання культури міжстатевих стосунків".
Узагальнювальний (вересень 2012 - червень 2013 н.р.)
- проведення комплексного дослідження ефективності реалізації структурно-змістової моделі формування культури здоров'я учнів у загальноосвітньому навчальному закладі;
- удосконалення методик формування культури здоров'я учнів;
- вироблення управлінських рішень з формування культури здоров'я учнів;
- дослідження ефективності діяльності вчителів щодо впровадження здоров'язберігаючих технологій як умови формування культури здоров'я учнів;
- формування навичок здорового способу життя учнів у ході реалізації оздоровчих навчально-виховних проектів;
- підготовка наукового звіту за результатами дослідно-експериментальної роботи;
- проведення Всеукраїнської науково-практичної конференції з проблеми "Формування культури здоров'я учнів: ґенеза, сучасний стан та перспективи розвитку".
Корегувальний (вересень 2013 - червень 2014 н.р.)
- внесення коректив до прогнозованих результатів дослідно-експериментальної роботи.
Очікувані результати
- Розробка структурно-змістової моделі формування культури здоров'я учнів загальноосвітнього навчального закладу.
- Розробка програм з проблеми формування культури здоров'я на основі впровадження здоров'язберігаючих технологій навчання для учнів 1 - 12 кл.
- Підвищення рівня культури здоров'я всіх учасників експерименту.
- Підвищення управлінської компетентності педагогічного колективу з організації здоров'язберігаючого освітнього середовища.
- Позитивні зміни в динаміці фізичного, психічного, духовного та соціального здоров'я учнів.
- Зменшення проявів девіантної поведінки учнів.
- Розробка й апробація тренінгових курсів для старшокласників: "Дівоча світлиця", "Усе про нас", "Секрети спілкування", гурт "Лицар", наукове товариство учнів "ВІДОВЗ", "Формування культури міжстатевих стосунків".
................Перейти до повного тексту