1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
10.08.2009 N 733
Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі Смілянського навчально-виховного комплексу "ЗОШ I ст. - гімназія ім. В.Т.Сенатора" Смілянської міської ради Черкаської області
На виконання Державної програми "Вчитель", затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2002 року N 379, та з метою визначення основних психолого-педагогічних умов і шляхів сприяння самореалізації особистості учнів, розробки моделі Школи самореалізації особистості
НАКАЗУЮ:
1. Схвалити ініціативу педагогічного колективу Смілянського навчально-виховного комплексу "ЗОШ I ст. - гімназія ім. В.Т.Сенатора" Смілянської міської ради Черкаської області (директор Дзевульська О.О.) та затвердити Заявку на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Психолого-педагогічні умови самореалізації учнів загальноосвітнього навчального закладу" (додаток 1).
2. Підтримати клопотання Головного управління освіти і науки Черкаської облдержадміністрації (лист від 26.06.2009 р. N 1147/01) рішення Комісії з питань інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи загальноосвітніх навчальних закладів Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (додаток 2) та надати статус експериментального загальноосвітнього навчального закладу всеукраїнського рівня Смілянському навчально-виховному комплексу "ЗОШ I ст. - гімназія ім. В.Т.Сенатора" Смілянської міської ради Черкаської області.
3. Затвердити Програму дослідно-експериментальної роботи за темою "Психолого-педагогічні умови самореалізації учнів загальноосвітнього навчального закладу" на базі Смілянського навчально-виховного комплексу "ЗОШ I ст. - гімназія ім. В.Т.Сенатора" Смілянської міської ради Черкаської області на 2009 - 2015 роки (додаток 3) та Програму підготовчого етапу на 2009 - 2010 навчальний рік (додаток 4).
4. Призначити науковим керівником експерименту Беха І.Д., директора Інституту проблем виховання Академії педагогічних наук України, дійсного члена Академії педагогічних наук України, доктора психологічних наук (за згодою); науковими консультантами: Кириленко С.В., начальника відділу моніторингу освітньої діяльності та педагогічних інновацій Інституту інноваційних технологій і змісту освіти, кандидата педагогічних наук; Назаренко Г.А., заступника директора з наукової та видавничої роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників, кандидата педагогічних наук.
5. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.):
5.1. Надавати науково-методичну допомогу педагогічному колективу Смілянського навчально-виховного комплексу "ЗОШ I ст. - гімназія ім. В.Т.Сенатора" Смілянської міської ради Черкаської області.
5.2. Заслухати звіт про виконання планових завдань підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи у червні 2010 року.
5.3. Розмістити даний наказ на сайті Міністерства освіти і науки України www.mon.gov.ua.
6. Головному управлінню освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації (Фещенко О.В.) надавати допомогу педагогічному колективу Смілянського навчально-виховного комплексу "ЗОШ I ст. - гімназія ім. В.Т.Сенатора" Смілянської міської ради Черкаської області щодо забезпечення необхідних умов для організації та проведення дослідно-експериментальної роботи.
7. Контроль за виконанням даного наказу покласти на заступника Міністра Полянського П.Б.
Т.в.о. Міністра О.П.Гребельник
Додаток 1
до наказу МОН України
10.08.2009 N 733
ЗАЯВКА
на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою: "Психолого-педагогічні умови самореалізації учнів загальноосвітнього навчального закладу" на базі Смілянського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа I ступеня - гімназія ім. В.Т.Сенатора" Смілянської міської ради Черкаської області на 2009 - 2015 роки
Актуальність дослідження. Розвиток демократичного суспільства, входження України у європейське співтовариство вимагає підвищення освітнього та культурного рівня громадян. Школа як соціальний інститут сьогодні має орієнтуватися як на вимоги суспільства до рівня освіченості дітей, так і на потреби самого учня в отриманні якісної освіти. Це актуалізує проблему забезпечення сприятливих умов для особистісного розвитку і самореалізації дітей та учнівської молоді.
Закон України "Про освіту" визначає "всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей, формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору, збагачення на цій основі інтелектуального, творчого, культурного потенціалу" важливим завданням діяльності навчальних закладів.
Національна доктрина розвитку освіти наголошує, що головною метою української системи освіти є "створення умов для розвитку й самореалізації кожної особистості як громадянина України, формування покоління, здатного навчатися впродовж життя".
Проблема самореалізації особистості розроблялась у працях філософів, педагогів, психологів. Вона увібрала в себе ідеї філософської та педагогічної антропології М.Бердяєва, Б.Бім-Бада, К.Ушинського, М.Шелера та ін. Гуманістичний напрям у психології та педагогіці розробляли Ш.Амонашвілі, Р.Бернс, Я.Корчак, А.Маслоу Г.Олпорт, К.Роджерс, В.Сатир, Е.Фромм, В.Сухомлинський. Ціннісно-смислова сфера особистості розглядається у працях Б.Ананьєва, І.Беха, В.Ядова та інших авторів. Особливої значущості для дослідження проблеми самореалізації особистості набуває сучасна концепція особистісно орієнтованого виховання, яка розроблена І.Бехом.
Самореалізація як особистісне утворення є центральною характеристикою людини, являє собою цілісну систему морально-духовних цінностей, які проявляються у діяльності і поведінці. Її інтенсивне розгортання відбувається разом з утвердженням особистості як суб'єкта власного розвитку, проектуванням життєвого шляху.
Педагогічним колективом Смілянського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа I ступня - гімназія ім. В.Т.Сенатора" накопичений певний досвід психолого-педагогічного супроводу розвитку особистості учня, активізації особистісного потенціалу дитини, впровадження особистісно орієнтованих технологій навчання і виховання. У навчальному закладі створюються умови для самореалізації особистості гімназистів.
Проте результати анкетування старшокласників виявили, що поряд із частковою сформованістю у гімназистів потреби у самореалізації, недостатнім залишається рівень готовності і здатності учнів до неї. Також потребує удосконалення система виховної взаємодії за інваріантною структурою виховного поля, основними компонентами якого є моральний зразок, моральний намір, моральні труднощі, образ наміру, моральна дія.
Вивчення досвіду роботи навчальних закладів м. Сміли та Черкаської області щодо створення умов для самореалізації особистості дає змогу констатувати, що формування системи морально-духовних цінностей як основи самореалізації особистості, в основному, здійснюється на декларативному рівні і не усвідомлюється учнями як особистісно прийнятна.
Зазначене вище зумовлює необхідність створення оптимальних умов для формування у вихованців потреби, готовності та здатності до самореалізації з урахуванням їх потенційних можливостей.
Отже, актуальність дослідження обумовлена соціальною спрямованістю особистості, необхідністю забезпечення гуманістичних принципів людиноцентризму у виховному процесі, створення оптимальних психолого-педагогічних умов для самореалізації особистості учня.
Об'єкт дослідження: навчально-виховний процес загальноосвітнього навчального закладу.
Предмет дослідження:зміст, технології та психолого-педагогічні умови самореалізації учнів загальноосвітнього навчального закладу.
Мета дослідження: на нових теоретико-технологічних засадах та на основі суб'єкт-суб'єктних відносин створити у навчальному закладі оптимальні умови для самореалізації особистості.
Завдання дослідження.Відповідно до концептуальних положень про формування мотивації, готовності та здатності особистості до самореалізації:
- розробити модель школи самореалізації особистості, програму самореалізації особистості учнів та експериментально перевірити їх ефективність;
- визначити основні психолого-педагогічні умови і шляхи сприяння самореалізації особистості учнів;
- розробити, апробувати та затвердити в МОН України навчальні програми курсів за вибором за особистісно орієнтованою технологією;
- здійснити науково-методичне забезпечення викладання предметів з урахуванням потреби дітей у самореалізації;
- розробити ефективну систему взаємодії учасників навчально-виховного процесу як необхідну умову самореалізації учнів;
- організувати діяльність батьківської громади з питань формування в умовах родини системи морально-духовних цінностей особистості, які є основою самореалізації особистості.
Гіпотеза дослідження.Формування потреби, готовності і здатності учнів до самореалізації здійснюватиметься ефективніше за умов:
- впровадження особистісно орієнтованої парадигми освіти у навчально-виховний процес;
- спрямування змісту навчально-виховного процесу на утвердження у свідомості особистості системи морально-духовних цінностей, які є основою самореалізації особистості;
- реалізації діяльнісного підходу в організації навчальної та позаурочної роботи.
Теоретико-методологічну основу дослідження становлять:
- психолого-педагогічна теорія цінностей (І.Бех, О.Бодальов, Д.Ельконін, Д.Леонтьєв);
- ідеї філософської та педагогічної антропології (М.Бердяєв, Б.Бім-Бад, В.Дільтей, Г.Нуль, В.Зінченко, В.Соловйов, К.Ушинський, М.Шелер та ін.);
- положення гуманістичної психології та педагогіки (Ш.Амонашвілі, Р.Бернс, Я.Корчак, А.Маслоу, Г.Олпорт, К.Роджерс, В.Сухомлинський та ін.);
- положення теорії про можливості й умови використання особистісно зорієнтованого підходу в педагогічній практиці (І.Бех, О.Бондаревська, С.Братченко, О.Газман, В.Горшкова, Е.Гусинський, Л.Лузіна, І.Якиманська);
- положення про сутність, становлення й розвиток педагогічних систем (В.Беспалько, В.Караковський, О.Коберник, А.Макаренко);
- Національна доктрина розвитку освіти;
- Концепція виховання дітей та молоді у національній системі освіти;
- Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності;
- Національна програма виховання дітей та учнівської молоді в Україні.
Науково-педагогічні принципи експерименту:
- науковості;
- системності;
- природовідповідності;
- послідовності;
- гуманізму, який ґрунтується на визнанні людини найвищою цінністю;
- діяльності, що полягає в тому, що саме в діяльності - усвідомленій цілеспрямованій активності особистості - людина найбільше інтегрує, структурує, розвиває саму себе;
- ціннісно-цільової сутності пізнання, відповідно до якого пізнання - це не самоціль, а засіб в освіті особистості;
- інтегративності - єдності вимог і педагогічних впливів сім'ї і школи;
- діалогічної взаємодії рівноправних суб'єктів освіти - педагога й учня; об'єктом у процесі освіти може бути лише сам цей процес;
- суб'єкт-суб'єктної сутності освітньої діяльності, згідно з яким в якості предмета аналізу розглядається той аспект діяльності який зорієнтований на іншого суб'єкта;
- цілеспрямованого створення емоційно збагачених виховних ситуацій;
- особистісно розвивального спілкування;
- розуміння і врахування емоційного стану іншої людини, використання співпереживання як психологічного механізму у вихованні особистості;
- систематичного аналізу вихованцем власних і чужих вчинків;
- самоактуалізації у кожної дитини своїх інтелектуальних, комунікативних, художніх, фізичних та інших здібностей;
- індивідуальності, який полягає у створенні умов для формування індивідуальності особистості учня та педагога, унікальності загальношкільного та класного колективів. Кожен член шкільного колективу повинен бути самим собою, знайти свій образ і місце у житті;
- суб'єктності, спрямований на актуалізацію, формування та збагачення суб'єктного досвіду кожного учня.
Методи дослідження. Для вирішення завдань експерименту використовуватимуться загальнонаукові методи:
- теоретичний аналіз наукової психолого-педагогічної та методичної літератури, світового та вітчизняного досвіду створення умов для розвитку та самореалізації особистості;
- спостереження, анкетування, бесіди з усіма учасниками педагогічного процесу, тестування, вивчення продуктів освітньої діяльності педагогів та учнів;
- моделювання освітнього середовища;
- апробація моделей навчально-виховного процесу, спрямованого на створення умов для самореалізації особистості;
- психолого-педагогічний аналіз змін рівня сформованості системи морально-духовних цінностей та здатності особистості учня до самореалізації.
Основний метод дослідження - педагогічний експеримент.
Наукова новизна дослідження полягає у розробці моделі навчально-виховного процесу, яка забезпечує реалізацію оптимальних психолого-педагогічних умов для розвитку особистості, готової та здатної реалізувати власні потенційні можливості.
Теоретичне значення дослідження полягає у здійсненні теоретичного аналізу процесу координації зусиль усіх учасників навчально-виховного процесу щодо формування та розвитку системи морально-духовних цінностей особистості учнів, створення оптимальних психолого-педагогічних умов для самореалізації особистості зростаючих громадян України.
Практична значущість дослідження полягає у розробці "Програми самореалізації особистості", метою якої є удосконалення ціннісно-смислової та діяльнісної сфер вихованців; впровадження у практику роботи загальноосвітнього навчального закладу інноваційної моделі школи самореалізації особистості.
Вірогідність результатів експерименту забезпечуватиметься теоретичним та методичним обґрунтуванням концептуальних підходів, застосуванням комплексу засобів, форм і методів, адекватних об'єкту, предмету, меті і завданням дослідження, коректним використанням методик і технологій, погоджених із науковим керівником та науковими консультантами дослідження, якісною і кількісною обробкою експериментальних даних систематичним моніторингом ходу та результатів експерименту; підтверджуватиметься їхньою громадською експертизою на всеукраїнських, обласних науково-практичних конференціях і психолого-педагогічних семінарах, а також впровадженням у практику роботи педагогічних колективів інших навчальних закладів.
Етапи дослідно-експериментальної роботи:
I. Підготовчий етап (2009 - 2010 навчальний рік)
Вивчення та аналіз теоретичної бази дослідження; визначення сутності основних дефініцій процесу самореалізації особистості.
Вивчення та аналіз досвіду педагогічних колективів навчальних закладів України з проблеми дослідно-експериментальної роботи.
Налагодження спільної діяльності з установами, які здійснюють наукове керівництво дослідно-експериментальною роботою.
Визначення експериментальних та контрольних класів.
Формування творчих груп за темою експериментального дослідження.
Вивчення потенційних можливостей суб'єктів дослідно-експериментальної роботи.
Проведення круглого столу на тему: "Забезпечення співпраці учасників навчально-виховного процесу щодо створення психолого-педагогічних умов для самореалізації учнів загальноосвітнього навчального закладу".
Проведення міського семінару: "Пізнання вихованцями своїх здібностей як умова сформованості "Я - образу".
Проведення обласного семінару: "Теоретичні засади формування системи морально-духовних цінностей особистості як змістової основи саморозвитку учнів".
II. Діагностико-концептуальний етап (вересень 2010 р. - червень 2012 р.)
Розробка та узгодження планів і програм спільної діяльності суб'єктів дослідно-експериментальної роботи.
Розробка теоретико-концептуальних засад дослідно-експериментальної роботи щодо створення психолого-педагогічних умов самореалізації учнів загальноосвітнього навчального закладу.
Визначення критеріїв, показників та рівнів вмотивованості, готовності та здатності учнів до самореалізації, створення психолого-педагогічних умов самореалізації учнів.
Здійснення діагностики педагогічної компетентності адміністрації та педагогічних працівників навчального закладу з проблеми дослідження.
Проведення діагностики самоприйняття та самопрогнозування учнів, рівнів їх вмотивованості, готовності та здатності до самореалізації.
Визначення умов забезпечення методичного супроводження процесу самоприйняття та самопрогнозування гімназистів.
Розробка функціонально-прогностичної моделі самореалізації учнів та моделі школи самореалізації особистості.
III. Формувальний етап (вересень 2012 р. - червень 2014 р.)
Експериментальне впровадження, внесення коректив та доповнень у розроблені:
- функціонально-прогностичну модель самореалізації учнів;
- модель школи самореалізації особистості.
Розробка науково-методичного забезпечення психолого-педагогічного супроводження процесу самовиховання учнів.
Дослідження впливу психолого-педагогічних умов на формування морального "Я - образу" особистості учнів у навчальній, позакласній, позашкільній діяльності та у їх взаємодії.
Дослідження технології створення умов для особистих досягнень учнів відповідно до їхніх потенційних можливостей.
Розробка та практичне відпрацювання методики узгодження взаємодії всіх суб'єктів щодо забезпечення психолого-педагогічних умов самореалізації учнів.
Практична апробація, корекція комплексу методів та технологій самореалізації учнів.
Забезпечення консультування та навчання педагогічних працівників, батьків, представників громадськості щодо створення раціональних психолого-педагогічних умов для самовиховання і самореалізації учнів.
Проведення спостереження та корекції самовиховання учнів.
Здійснення поточного моніторингу самовиховання та самореалізації гімназистів.
Узагальнення набутого педагогічного досвіду щодо соціальної позиції вихованця, особистісного ставлення до світу людей і світу речей.
IV. Контрольно-узагальнювальний етап (вересень 2014 р. - червень 2015 р.)
Здійснення контрольного діагностування самоприйняття, самопрогнозування, самовиховання і самореалізації учнів контрольних та експериментальних класів згідно з визначеними критеріями і показниками.
Порівняння результатів діагностико-концептуального і контрольно-узагальнювального етапів експерименту. Визначення співвідношення результатів експерименту з поставленою метою та завданнями.
Кількісний і якісний аналізи, системне оцінювання ефективності створення психолого-педагогічних умов самореалізації учнів, функціонування "Школи самореалізації особистості".
Поширення досвіду дослідно-експериментальної роботи з означеної теми через публікації у пресі.
Здійснення популяризації результатів дослідно-експериментальної роботи серед навчальних закладів м. Сміли Черкаської області.
Проведення Всеукраїнської науково-практичної конференції "Психолого-педагогічні умови самореалізації учнів загальноосвітніх навчальних закладів".
Підготовка наукового звіту про підсумки проведення дослідно-експериментальної роботи за темою дослідження.
V. Коригувальний етап (вересень - грудень 2015 р.)
У разі необхідності внесення коректив до створеної та апробованої моделі "Школи самореалізації особистості", а також до прогнозованих результатів дослідно-експериментальної роботи.
Очікувані результати:
- Розробка та апробація моделі "Школи самореалізації особистості".
- Створення оперативної системи підвищення професійної майстерності педагогів щодо сприяння самореалізації учнів.
- Систематизація та упорядкування комплексу методик та технологій формування потреби, готовності та здатності до самореалізації учнів у навчально-виховному процесі.
- Підготовка методичних посібників, рекомендацій, матеріалів для педагогів, батьків з проблеми самореалізації особистості дитини.
Організаційне і кадрове забезпечення дослідно-експериментальної роботи:
Науковий керівник експерименту: Бех І.Д., доктор психологічних наук, академік, директор Інституту проблем виховання Академії педагогічних наук України.
Наукові консультанти:
Кириленко С.В., кандидат педагогічних наук, начальник відділу моніторингу освітньої діяльності та педагогічних інновацій Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України;
Назаренко Г.А., кандидат педагогічних наук, заступник директора з наукової та видавничої роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників.
Члени науково-методичної ради:
- Горлач Т.А., координатор експерименту, завідувачка лабораторії інноваційної діяльності навчальних закладів відділу моніторингу освітньої діяльності та педагогічних інновацій Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України;
- Дзевульська О.О., директор Смілянського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа I ступеня - гімназія ім. В.Т.Сенатора" Смілянської міської ради Черкаської області;
- Бойчук Л.М., заступник директора з виховної роботи;
- Бондар Л.І., заступник директора з навчально-виховної роботи;
- Маслюк Н.В., заступник директора з навчально-виховної роботи;
- Головко О.В., практичний психолог;
- Зозуля Н.В., завідувачка відділення експериментальної роботи.
Науково-методичне супроводження: відділ моніторингу освітньої діяльності та педагогічних інновацій Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України.
Організаційно-методичне супроводження:
- кафедра психології та соціології освіти Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників (Волошенко О.В., кандидат педагогічних наук, доцент, завідувачка кафедри);

................
Перейти до повного тексту