1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
28.07.2009 N 699
Про завершення I (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи на базі загальноосвітньої школи N 13 м. Кіровограда
З метою реалізації Державної цільової соціальної програми "Школа майбутнього" на 2007 - 2010 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2007 року N 1071, та відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 17.03.2008 р. N 190 "Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі загальноосвітньої школи I - III ст. N 13 м. Кіровограда" темою експериментального дослідження визначено "Моделювання відкритої соціально-педагогічної системи "Школа майбутнього".
Протягом звітного періоду за програмою дослідження педагогічним колективом проаналізовано науково-методичну літературу, кращий досвід з проблеми дослідження; проведено діагностику готовності вчителів до інноваційної діяльності; сформовано творчі групи для проведення експерименту; створено єдиний інформаційний простір школи, систему виховної роботи на основі історико-культурологічного підходу; розроблено структуру інноваційної моделі "Відкрита соціально-педагогічна система "Школа майбутнього".
Враховуючи зазначене,
НАКАЗУЮ:
1. Схвалити діяльність педагогічного колективу загальноосвітньої школи N 13 м. Кіровограда (директор Краснова Л.С.) щодо виконання Програми I (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи за темою "Моделювання відкритої соціально-педагогічної системи "Школа майбутнього".
2. Відповідно до висновків Комісії з питань інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи загальноосвітніх навчальних закладів науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (додаток 1) затвердити Звіт (додаток 2) та Програму II (діагностико-концептуального)етапу дослідно-експериментальної роботи на 2009 - 2010 навчальний рік (додаток 3).
3. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.):
3.1. Продовжити надавати організаційну та науково-методичну допомогу педагогічному колективу експериментального загальноосвітнього навчального закладу всеукраїнського рівня - загальноосвітньої школи N 13 м. Кіровограда.
3.2. Заслухати звіт про роботу експериментального навчального закладу всеукраїнського рівня у червні 2010 року.
4. Управлінню освіти і науки Кіровоградської обласної державної адміністрацій (Лещенко Е.В.) надавати допомогу у забезпеченні необхідних умов в організації і проведенні дослідно-експериментальної роботи загальноосвітній школі N 13 м. Кіровограда.
5. Розмістити даний наказ на сайті Міністерства освіти і науки України www.mon.gov.ua.
6. Контроль за виконанням даного наказу покласти на заступника Міністра Полянського П.Б.
Міністр І.О.Вакарчук
Додаток 1
до наказу МОН України
28.07.2009 N 699
ВИТЯГ
з протоколу N 3 засідання Комісії з питань інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи загальноосвітніх навчальних закладів науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України від 30 червня 2009 року
Слухали: звіт про завершення підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи на базі загальноосвітньої школи N 13 м. Кіровограда за темою "Моделювання відкритої соціально-педагогічної системи "Школа майбутнього" (директор Краснова Л.С.).
Ухвалили: Рекомендувати МОН України затвердити звіт про завершення підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи на базі загальноосвітньої школи N 13 м. Кіровограда за темою "Моделювання відкритої соціально-педагогічної системи "Школа майбутнього" та Програму діагностико-концептуального етапу дослідно-експериментальної роботи на 2009 - 2010 навчальний рік відповідно до планових завдань експерименту згідно з наказом МОН України від 17.03.2008 р. N 190.
Голова комісії,
академік АПН України
Секретар комісії

І.Д.Бех
С.В.Кириленко
Додаток 2
до наказу МОН України
28.07.2009 N 699
ЗВІТ
про завершення I (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи за темою: "Моделювання відкритої соціально-педагогічної системи "Школа майбутнього" на базі загальноосвітньої школи I - III ступенів N 13 м. Кіровограда (2008 - 2009 н. р.)
Дослідно-експериментальна робота за темою: "Моделювання відкритої соціально-педагогічної системи "Школа майбутнього" на базі загальноосвітньої школи I - III ступенів N 13 м. Кіровограда здійснюється відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 17 березня 2008 року N 190.
З метою створення та реалізації інноваційної моделі "Відкрита соціально-педагогічна система "Школа майбутнього" визначено такі завдання даного етапу: теоретико-методологічний аналіз наукової літератури та педагогічного досвіду за темою дослідження; розробка нормативно-правового забезпечення дослідно-експериментальної роботи; формування творчих груп для проведення експерименту; проведення діагностики готовності педагогів до інноваційної діяльності; виявлення творчих здібностей учнів, їх здатності до саморозвитку та самовдосконалення; створення освітнього інформаційного простору та науково-методичного центру; планування спільної діяльності з виробничими структурами, навчальними закладами, громадськими організаціями; створення системи виховної роботи на основі історико-культурологічного підходу.
Першочерговим завданням освітньої діяльності науковців і педагогічних працівників - учасників дослідно-експериментальної роботи є моделювання відкритої соціально-педагогічної системи, яка відповідає запиту та потребам громадськості, сприяє формуванню гармонійної, активної, моральної і відповідальної особистості.
Відкрита соціально-педагогічна система - це організація навчально-виховного процесу на основі цілісності, самоорганізації, відкритості, учасники якого взаємодіють в освітньому просторі, що стимулює їх особисте зростання і гармонійний розвиток.
Ознаками соціальної відкритості навчального закладу є: відповідність діяльності навчального закладу соціальному запиту на освітні послуги; колективне планування, колегіальні взаємини, сприятливий психологічний клімат у колективі, чіткі цілі - створення спільноти однодумців, свідомих громадян; порядок та система взаємостосунків організовується через механізми взаємодії структурних одиниць моделі.
Впровадження інновацій в освітній процес відкритої соціально-педагогічної системи обумовлює необхідність створення принципово нової системи управління "Школою майбутнього", в основу якої покладено принципи сучасного світового менеджменту.
Відкрита соціально-педагогічна система реалізується через концептуальну модель освітнього простору, розроблену педагогічним колективом школи. Означена концептуальна модель ґрунтується на таких концептах: діяльнісний, організаційний, змістовий, часовий.
На I (підготовчому) етапі експерименту на основі теоретико-методологічного аналізу наукових досліджень та педагогічного досвіду розроблено теоретичні моделі навчального закладу, педагога та учня. Зазначені моделі передбачають поінформованість педагогічного колективу про нововведення, про перспективи розвитку навчального закладу; обговорення на педагогічних радах та методичних об'єднаннях актуальних проблем з метою прогностичного визначення стратегічних напрямів розвитку навчального закладу; уточнення функціональних обов'язків членів педагогічного колективу; забезпечення інформаційно-освітнього простору проведення експерименту - створення інформаційного фонду (бібліотека, дистанційні курси, банк електронних посібників, програм, мультимедійних підручників тощо).
Педагогічним колективом навчального закладу опрацьовано, апробуються та впроваджуються психолого-педагогічні підходи до реалізації у навчально-виховному процесі сучасних педагогічних технологій. Виходячи з ефективності розроблених інноваційних технологій сформовано тимчасові творчі групи, метою діяльності яких є пошук шляхів ефективного використання професійного потенціалу вчителів, їх фахового вдосконалення, а також розробка та реалізація інноваційної моделі "Відкрита соціально-педагогічна система "Школа майбутнього", яка включатиме: загальноосвітню школу I - III ступенів, гімназію, ліцей, центр естетичного виховання "Роксоланочка", науково-методичний центр.
Під час проведення на базі навчального закладу обласних семінарів для вчителів фізики, історії, математики на темою: "Освіта протягом життя: перспективи та ризик використання інформаційних технологій"; для вчителів української мови та літератури, природничих наук - "Формування професійної готовності педагогів до роботи з обдарованими дітьми в сучасному інформаційному суспільстві"; семінару для директорів шкіл міста Кіровограда за темою: "Управління інноваційними процесами в навчальних закладах нового типу"; для завідуючих районних методичних кабінетів Кіровоградської області - "Використання елементів інноваційних технологій у навчально-виховному процесі вчителів природничо-математичного, гуманітарного циклу та вчителів початкових класів" педагогічний колектив ознайомився з інноваціями колег, які після опрацювання використані у науково-пошуковій роботі. Презентовані на семінарах педагогічні інновації спонукали вчителів впроваджувати їх у навчально-виховний процес, що сприяло успіху роботи всього колективу.
Протягом звітного періоду здійснено діагностику готовності педагогів до інноваційної діяльності. Психологічною службою навчального закладу розроблено програму дослідження відповідно до поставлених завдань експерименту. Програма дослідження психологічної готовності вчителя до інноваційної діяльності включала два етапи: діагностичний та формувальний. Діагностичний етап передбачав визначення особливостей сформованості складових (когнітивної, мотиваційної, емоційної, поведінкової) інноваційної діяльності учителя. Діагностичний інструментарій розроблено та укладено відповідно до теоретичної моделі та критеріїв особистісної самореалізації: здійснення життєвих цілей, особистісні стратегії самоствердження; готовність до професійно-діяльнісного саморозвитку; наявність потреби у самоактуалізації; рівень парціальної самореалізації.
За результатами дослідження з'ясовано, що лише 10% учителів виявляють психологічну готовність до інноваційної діяльності. Для виправлення ситуації розроблено і проведено тренінги, семінари-практикуми з формування професійної компетентності, фрустраційної толерантності педагога, креативності учителя. Як результат, підвищився рівень професійного розвитку та особистісної самоактуалізації вчителів.
У процесі формувального етапу дослідження психологічної готовності вчителів до інноваційної діяльності розроблено та апробується програма формування самоорганізації та саморозвитку педагогічного колективу, яка поєднує низку модулів, спрямованих на розвиток педагогічної компетентності вчителя та педагогічного колективу, формування умінь і навичок фрустраційної толерантності педагога, надійності й ефективності педагогічного колективу в умовах спільної діяльності. Самоорганізаційні процеси у педагогічному колективі уможливлюються та забезпечуються завдяки розробленим тренінговим програмам щодо формування організованості, згуртованості, цілеспрямованості педагогічного колективу, його результативності в умовах спільної діяльності.

................
Перейти до повного тексту