1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
22.07.2009 N 682
Про завершення підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи на базі загальноосвітньої школи N 61 м. Донецька
З метою реалізації Державної цільової соціальної програми "Школа майбутнього" на 2007 - 2010 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2007 року N 1071, та відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 05.05.2008 р. N 370 "Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі Донецької загальноосвітньої школи I - III ступенів N 61 Донецької міської ради" темою експериментального дослідження визначено: "Формування інноваційного освітнього середовища навчально-виховного об'єднання освітнього округу "Школа майбутнього".
Протягом звітного періоду педагогічним колективом проаналізовано наукові дослідження та кращий досвід з проблеми експерименту; проведено діагностику інноваційної компетентності педагогів та готовності їх до виконання ролі педагога-фасилітатора; вивчено потреби дітей, педагогів, батьків, мешканців освітнього округу на освітні послуги навчально-виховного об'єднання; розроблено нормативно-правове забезпечення експерименту; модель управління навчально-виховним об'єднанням освітнього округу "Школа майбутнього"; оновлено матеріально-технічну, навчально-методичну та інформаційну бази школи.
У зв'язку з цим
НАКАЗУЮ:
1. Схвалити діяльність педагогічного колективу загальноосвітньої школи N 61 м. Донецька (директор Удовенко А.В.) щодо виконання Програми підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи за темою "Формування інноваційного освітнього середовища навчально-виховного об'єднання освітнього округу "Школа майбутнього".
2. Відповідно до висновків Комісії з питань інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи загальноосвітніх навчальних закладів науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (додаток 1) затвердити Звіт (додаток 2) та Програму діагностико-концептуальногоетапу дослідно-експериментальної роботи на 2009 - 2010 навчальний рік (додаток 3).
3. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.):
3.1. Продовжити надавати організаційну та науково-методичну допомогу педагогічному колективу експериментального загальноосвітнього навчального закладу всеукраїнського рівня - загальноосвітньої школи N 61 м. Донецька.
3.2. Заслухати звіт про роботу експериментального навчального закладу всеукраїнського рівня у червні 2010 року.
4. Головному управлінню освіти і науки Донецької обласної державної адміністрацій (Соловйов Ю.І.) надавати допомогу у забезпеченні необхідних умов в організації і проведенні дослідно-експериментальної роботи загальноосвітній школі N 61 м. Донецька.
5. Розмістити даний наказ на сайті Міністерства освіти і науки України www.mon.gov.ua.
6. Контроль за виконанням даного наказу покласти на заступника Міністра Полянського П.Б.
Міністр І.О.Вакарчук
Додаток 1
до наказу МОН України
22.07.2009 N 682
ВИТЯГ
з протоколу N 3 засідання Комісії з питань інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи загальноосвітніх навчальних закладів науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України від 30 червня 2009 року
Слухали: звіт про завершення підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи на базі загальноосвітньої школи N 61 м. Донецька за темою "Формування інноваційного освітнього середовища навчально-виховного об'єднання освітнього округу "Школа майбутнього" (директор Удовенко А.В.).
Ухвалили: Рекомендувати МОН України затвердити звіт про завершення підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи на базі загальноосвітньої школи N 61 м. Донецька за темою "Формування інноваційного освітнього середовища навчально-виховного об'єднання освітнього округу "Школа майбутнього" та Програму діагностико-концептуальногоетапу дослідно-експериментальної роботи на 2009 - 2010 навчальний рік відповідно до планових завдань експерименту згідно з наказом МОН України від 05.05.2008 р. N 370.
Голова комісії,
академік АПН України
Секретар комісії

І.Д.Бех
С.В.Кириленко
Додаток 2
до наказу МОН України
22.07.2009 N 682
ЗВІТ
про завершення I (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи за темою "Формування інноваційного освітнього середовища навчально-виховного об'єднання освітнього округу "Школа майбутнього" на базі Донецької загальноосвітньої школи I - III ступенів N 61 Донецької міської ради (квітень 2008 - червень 2009 рр.)
На виконання Державної цільової соціальної програми "Школа майбутнього" на 2007 - 2010 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2007 року N 1071, та відповідно наказу Міністерства освіти і науки України від 05.05.2008 р. N 370 "Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі Донецької загальноосвітньої школи I - III ступенів N 61 Донецької міської ради" педагогічним колективом школи розпочато дослідно-експериментальну роботу за темою "Формування інноваційного освітнього середовища навчально-виховного об'єднання освітнього округу "Школа майбутнього".
Для забезпечення функціонування інноваційної моделі навчального закладу розроблено і затверджено відповідну нормативну базу: видано накази управління освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації, управління освіти Донецької міської ради, адміністрації школи; сесією Донецької міської ради затверджена міська цільова соціальна програма "Школа майбутнього", якою передбачено покращення матеріально-технічної бази, проведення системних змін у цілях діяльності і структурі навчального закладу, відпрацювання нового змісту й механізмів надання освітніх послуг учасникам навчально-виховного процесу. Науково-методичне забезпечення і супроводження експерименту здійснював Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти.
Виходячи з положень Програми дослідно-експериментальної роботи на I (підготовчому) етапі були поставлені наступні завдання:
- проведення контент-аналізу наукових досліджень та педагогічного досвіду за темою експерименту;
- створення діагностичного інструментарію щодо визначення рівня готовності педагогів, учнів та батьків до участі в дослідно-експериментальній роботі;
- діагностика інноваційної компетентності педагогів та готовності їх до виконання ролі педагога-фасилітатора;
- підготовка документації щодо створення бібліотеки-медіацентру, оздоровчо-профілактичного центру, фізкультурно-спортивного клубу;
- визначення потреб дітей, педагогів, батьків, мешканців освітнього округу на освітні послуги навчально-виховного об'єднання на засадах компетентнісно орієнтованого підходу, принципів культурологічної спрямованості та поліпрофільності;
- розробка нормативно-правової бази експерименту: положення та концепції навчально-виховного об'єднання освітнього округу "Школа майбутнього", положення про моніторинговий центр якості освіти, положення про Центр соціальних молодіжних ініціатив, положення про оздоровчо-профілактичний центр, положення про соціально-психологічну службу, положення про інформаційно-аналітичний центр;
- підготовка керівних кадрів структурних підрозділів навчально-виховного об'єднання освітнього округу "Школа майбутнього" до управління в умовах експерименту;
- розробка моделі управління навчально-виховним об'єднанням освітнього округу "Школа майбутнього";
- оновлення матеріально-технічної, навчально-методичної та інформаційної баз школи.
З метою залучення всіх учасників навчально-виховного процесу до активної творчої участі в реалізації програми дослідно-експериментальної роботи проведені організаційні заходи щодо ознайомлення педагогічних працівників, батьків, громадськості учнів з концептуальними положеннями Державної цільової соціальної програми "Школа майбутнього": засідання педагогічної ради, батьківські та учнівські збори, виступи керівників школи, органів управління освітою, науково-методичних установ у засобах масової інформації.
Проведено контент-аналіз наукових досліджень та педагогічного досвіду за темою експерименту. Опрацьовано наукові наробки авторів які працювали над розробкою інноваційних моделей освітнього середовища (Н.Борецька, Є.Ямбург, Г.Селевко, С.Подмазін, О.Савченко, Г.Єльнікова, І.Лернер, М.Махмутов, І.Бех, М.Поташнік, І.Єрмаков, О.Пометун та інші). Результати обговорені на педагогічних читаннях і засіданнях методичних об'єднань.
Спільно з психологічною службою Київського районного відділу освіти м. Донецька розроблено діагностичний інструментарій і проведено первинну діагностику рівня інноваційної компетентності педагогів та готовності учасників навчально-виховного процесу до проведення дослідно-експериментальної роботи. Підсумки діагностики засвідчили, що психологічну готовність до цієї роботи виявили понад 90% учнів, 80% батьків і педагогів; науково-методичну готовність виявили 80% представників адміністрації і 60% учителів школи.
Проведено SWOT-аналіз діяльності загальноосвітнього навчального закладу: надана оцінка переваг, недоліків, можливостей і загроз, визначені перспективи модернізації школи і створення навчально-виховного об'єднання освітнього округу.
Вивчені потреби дітей, педагогів, батьків, мешканців освітнього округу на освітні послуги на засадах компетентнісно орієнтованого підходу, принципів культурологічної спрямованості та поліпрофільності.
Результати SWOT-аналізу і діагностики освітніх потреб мешканців освітнього округу враховані при розробці Концепції і моделі навчально-виховного об'єднання освітнього округу, визначенні профілів навчання в школі III ступеня, розширенні можливостей надання додаткової і позашкільної освіти, розвитку пізнавальних, творчих, спортивних та інших здібностей дітей. Міською цільовою соціальною програмою "Школа майбутнього" затверджена модель майбутнього навчально-виховного об'єднання освітнього округу, до складу якого повинні увійти Донецька загальноосвітня школа I - III ступенів N 61, школа мистецтв N 3, дитячо-юнацька спортивна школа N 5, дошкільні навчальні заклади N 401; N 404. Усі ці заклади розташовані у межах одного освітнього округу і є комунальною власністю територіальної громади м. Донецька. Уже на сьогодні це дало можливість забезпечити наступність в отриманні освіти дітьми між дошкільними і загальноосвітніми навчальними закладами (90% першокласників отримали суспільну дошкільну освіту), створити умови для профільного навчання 100% учнів старшої школи (інформаційно-технологічний і економічний профіль), залучити до отримання професійної естетичної освіти в Донецькій школі мистецтв N 3 - 320 учнів (44% учнів загальноосвітньої школи) на 5 відділеннях: музичному, вокальному, хореографічному, театральному, образотворчого мистецтва; охопити більше 60% учнів заняттями у секціях дитячо-юнацької спортивної школи N 5 з таких видів спорту, як плавання, шахи, боротьба, баскетбол, волейбол, пауерліфтинг, фітнес-аеробіка тощо.
На принципах партнерства Донецька загальноосвітня школа N 61 взаємодіє: з обласним еколого-натуралістичним Центром (на базі школи відкриті гуртки природничого напрямку); Донецькою дитячою залізницею, яка також розташована на території освітнього округу і надає допрофесійну підготовку, створивши на базі школи Клуб юного залізничника; Центром іноземних мов, Фан-клубом ФК "Шахтар"; вищими і професійно-технічними навчальними закладами (укладено 8 угод про взаємодію у науково-методичній, профорієнтаційній роботі, організації навчальної практики старшокласників тощо).
З метою нормативно-правового забезпечення дослідно-експериментальної роботи підготовлені відповідні документи, які проходять юридичну експертизу і узгодження для внесення на затвердження сесією Донецької міської ради: Положення про навчально-виховне об'єднання освітнього округу "Школа майбутнього", Положення про інформаційно-бібліотечний медіацентр, Положення про соціально-психологічну службу освітнього округу, Положення про оздоровчо-профілактичний центр і спортивний клуб, Положення про Центр моніторингу та інформаційно-аналітичної роботи, Центр соціальних молодіжних ініціатив, штатний розклад навчально-виховного об'єднання освітнього округу "Школа майбутнього".
Протягом звітного періоду проводилася інтенсивна підготовка педагогічних та керівних кадрів до роботи в інноваційному режимі. Донецьким обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти була затверджена програма перепідготовки і підвищення кваліфікації педагогічних працівників Донецької ЗОШ N 61, науковцями та методистами на базі школи організовано роботу постійно діючої Вищої школи педагогічної майстерності з проблеми "Інноваційна освітня модель "Школа майбутнього", проведені п'ять семінарів, тренінгів, практикумів: "Побудова прогностичної моделі "Школи майбутнього"; "Технологія розробки матеріалів експериментально-дослідної роботи "Школи майбутнього"; "Наукові засади змін в організації навчально-виховного процесу "Школи майбутнього"; "Індивідуалізація освіти: сучасні наукові підходи"; "Модернізація змісту освіти: підходи до визначення компетентностей за сферами діяльності".
На базі школи проведено семінар практичних психологів, учителів початкової школи і працівників дошкільних навчальних закладів "Система роботи психологічних служб навчальних закладів на етапі наступності між дошкільними навчальними закладами і школою I ступеня", три практичні семінари: "Методика викладання інформатики в 9 класі за новими навчальними програмами" для вчителів інформатики навчальних закладів району; організована робота постійно діючого семінару "Впровадження інтерактивних технологій у навчально-виховний процес", "Використання інтерактивних технологій на уроках інформатики в старшій школі".
З метою удосконалення наукової підготовки учасників експерименту педагоги школи брали участь з виступами на Міжнародній науково-практичній конференції "Компетентнісно орієнтована освіта: досвід, проблеми, перспективи" та обласній науково-практичній конференції "Модернізація системи управління освітою на державно-громадських засадах", де висвітлювали питання розробки моделі компетентнісного випускника 12-річної школи (сутність, пріоритети, пошук відповідей на виклики XXI ст.), упровадження новітніх інформаційно-управлінських комп'ютерних технологій у навчально-виховний процес. Вчителі школи працювали в обласних творчих групах: "Впровадження інформаційних технологій у професійну діяльність вчителя"; "Розробка дистанційних курсів для профільного навчання"; "Впровадження технології Веб - 2.0. в професійну діяльність учителя".
Протягом 2008 - 2009 н. р. Донецьким обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти проведена перепідготовка вчителів інформатики. 22 педагоги школи в квітні 2009 року пройшли навчання за програмою Міністерства освіти і науки України і корпорації "Intel@" "Навчання для майбутнього", розробили самостійні освітні проекти і отримали відповідні сертифікати. Оскільки школа включена до спільного проекту Міністерства освіти і науки України та Корпорації Intel@ - Програма "Один учень - один комп'ютер" - учителі і заступник директора з навчально-виховної роботи пройшли відповідну підготовку при Інституті інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України.

................
Перейти до повного тексту