- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
Про завершення діагностично-прогностичного етапу дослідно-експериментальної роботи експериментального навчального закладу всеукраїнського рівня - гімназії N 2 м. Хмельницького
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 07.11.07 р. N 985 на базі гімназії N 2 м. Хмельницького проводиться дослідно-експериментальна робота за темою "Створення моделі школи толерантності".
За результатами діагностично-прогностичного етапу дослідно-експериментальної роботи відпрацьовано основні положення Концепції педагогіки толерантності; створено банк даних з питань педагогіки толерантності; внесено корективи в організацію змісту та форм навчально-методичної роботи в гімназії.
У зв'язку з цим,
НАКАЗУЮ:
1. Схвалити діяльність педагогічного колективу гімназії N 2 м. Хмельницького (директор Орловська Н.М.) щодо виконання Програми діагностично-прогностичного етапу (2008-2009 н.р.) дослідно-експериментальної роботи за темою "Створення моделі школи толерантності".
2. Відповідно до висновків Комісії з питань інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи загальноосвітніх навчальних закладів Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (додаток 1) затвердити Звіт (додаток 2) і Програму формувального етапу дослідно-експериментальної роботи за вищезазначеною темою на 2009-2011 рр. (додаток 3).
3. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.):
3.1. Продовжити надавати організаційну та науково-методичну допомогу педагогічному колективу експериментального загальноосвітнього навчального закладу всеукраїнського рівня - гімназії N 2 м. Хмельницького.
3.2. Заслухати звіт про роботу експериментального навчального закладу у червні 2011 року.
3.3. Розмістити даний наказ на сайті Міністерства освіти і науки України www.mon.qov.ua.
4. Управлінню освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації (Жолобок Н.В.) надавати допомогу педагогічному колективу гімназії N 2 м. Хмельницького щодо забезпечення необхідних умов для організації та проведення дослідно-експериментальної роботи.
5. Контроль за виконанням даного наказу покласти на заступника Міністра Полянського П.Б.
Т.в.о. Міністра | О.П.Гребельник |
( Додаток 1 не наводиться )
Додаток 2
до наказу МОН України
17.08.2009 N 751
ЗВІТ
про завершення діагностично-прогностичного етапу дослідно-експериментальної роботи за темою "Створення моделі школи толерантності" на базі гімназії N 2 м. Хмельницького за 2008-2009 навчальний рік.
Протягом 2008-2009 н.р. педагогічний колектив гімназії N 2 м. Хмельницького працював над реалізацією завдань діагностично-прогностичного етапу:
- підготовкою методичних рекомендацій щодо внесення змін та відповідних коректив у методики викладання предметів, зміст позакласної та позаурочної виховної діяльності;
- створенням і апробацією авторських навчальних програм, науково-методичних посібників з вищезазначеної проблеми;
- проведенням моніторингу впливу педагогіки толерантності на формування толерантних якостей особистості;
- підготовкою до друку методичних розробок щодо забезпечення навчально-виховної системи гімназії зі створення моделі школи толерантності.
Відповідно до завдань діагностично-прогностичного етапу дослідно-експериментальної роботи створено систему навчальної та виховної роботи, проаналізовано та систематизовано напрацювання вчителів. Активно впроваджувалися інноваційні педагогічні технології, інтерактивні форми роботи у навчально-виховний процес.
Методичною службою навчального закладу внесено корективи в організацію змісту та форм навчально-методичної роботи з урахуванням результатів аналізу матеріалів дослідження, діагностування вчителів та учнів на І етапі експерименту.
З метою підвищення професійної компетентності та фахового самовдосконалення вчителів, рівня обізнаності з проблеми експерименту:
проведено педагогічні читання "Теоретичні засади та сутність поняття толерантності"; семінари-тренінги "Методика толерантного виховання: проблеми, досвід, практика" та майстер-класи "Ярмарок креативності" для творчих груп вчителів;
підібрано матеріали діагностики для проведення моніторингу впливу педагогіки толерантності на формування толерантних якостей особистості "Психологічний інструментарій вивчення толерантних відносин в сім'ї";
розроблено та апробовано експериментальні тематичні виховні заходи для учнів 6-8 класів; критерії та показники рівнів толерантності всіх учасників навчально-виховного процесу, тренінги, виховні заходи та уроки; методики тренінгових занять;
підготовлено матеріали до друку методичного посібника для вчителів, класних керівників щодо проведення системи уроків та виховних годин з проблеми.
Діяльність творчих груп спрямована на пошук ефективних педагогічних технологій, методів, форми роботи, толерантного виховання дітей та учнівської молоді, що забезпечують систему.
Творчою групою "Інтерактивні форми і методи виховання толерантності в позакласній роботі" були визначені критерії толерантності.
Класними керівниками експериментальних груп розроблено та апробовано цільові заходи для учнівського та батьківського колективів.
Проаналізувавши формування толерантності в учнів творча група для проведення дослідження виокремила такі умови:
- організація зустрічей учнів з іншими культурами в середовищі, привабливому і цінному; проблематизація ставлення учнів до представників інших культур як штучне створення проблемних ситуацій, які спрямовані на виявлення можливих протиріч, негативізація стереотипів; організація проблемних дискусій, які дають учням змогу співвіднести особисте ставлення до людей з різними поглядами та думками, етнічними приналежностями, віросповіданням, характером, звичаями і традиціями зі ставленням однолітків, дорослих людей, фахівців; виявлення допомоги учневі в оволодінні необхідними вміннями, які дозволяють йому бути активним учасником у зустрічах з іншими культурами, дискусіях, розв'язанні проблемних ситуацій; відсутність агресивності, консерватизму та категоричності в судженнях та оцінках людей; уміння пристосуватися до характерів, звичок, фізичних та психічних особливостей партнера; уміння знаходити спільну мову з різними людьми (відсутність "мовного шаблону"; здатність до емпатії; прагнення до конструктивної комунікації - діалогу; природність у спілкуванні з людьми). Ці умови взяті за основу в підготовці та проведенні виховних заходів.
Члени творчої групи "Інтеграція елементів толерантного виховання у зміст предметів суспільно-гуманітарного циклу" за основу своєї практичної діяльності обрали наступні критерії: емпатійність, комунікативна взаємодія, соціальна активність, дивергентність мислення, що дає можливість виховувати у процесі навчання такі якості толерантної особистості як:
- чутливість, чемність, високий рівень співпереживання, здатність до рефлексії (емпатійність);
- соціальна самоіндентифікація, креативність, ініціативність (соціальна активність);
- гнучкість, критичність мислення, повага до прав і свободи вибору інших (дивергентність мислення).
Це знайшло відображення в різноманітності тем, які вивчаються, і формах організації роботи. Члени творчої групи широко використовували такі педагогічні технології: групова форма навчальної діяльності; технологія розвивального навчання; проектна технологія; технологія навчання як дослідження; інформаційні технології навчання; аналіз образу персонажа твору.
Основою діяльності творчої групи "Інтеграція елементів толерантного виховання у зміст предметів природничого циклу" було формування позитивних якостей особистості через систему толерантного навчання. За основу педагогічної діяльності були взяті такі критерії: дивергентність мислення та соціальна активність. З метою реалізації завдань експерименту на засіданнях методичного об'єднання були розглянуті питання про збереження фізичного та психічного здоров'я учнів на уроках та формування позитивних якостей особистості через систему толерантного навчання та виховання; розроблені уроки, які відзначаються високим рівнем емпатійності, вивченням цікавих фактів розвитку науки та її вплив на еволюцію людства в цілому. У своїй практичній діяльності творча група використовувала нові інформаційні технології навчання, педагогічну технологію "створення ситуації успіху" та технологію навчання як дослідження.
Творча група "Інтеграція елементів толерантного виховання у зміст предметів естетичного циклу" критерії толерантності обирала на основі головних цілей загальної освіти, структурного подання соціального досвіду та досвіду особистості, а також основних видів діяльності учня, що дозволяють йому опановувати соціальний досвід та отримувати навички життя і практичної діяльності. Основними критеріями члени групи обрали: емпатійність та соціальна активність.
За звітний період психологом гімназії проведено системну роботу з учасниками навчального - виховного процесу.
N 1 |
Напрям діяльності |
Педагоги |
Учні |
Батьки |
1. |
Психодіаг- ностична діяльність |
Робота за методикою "Психологічна компетентність педагога |
"Виявлення комунікативних здібностей учнів" |
Психологічний інструметарій вивчення толерантності сімейних відносин |
2. |
Консульта- ційна діяльність |
1. Взаєморозу- міння педагога та учня 2. Аспекти з вікової психології: вікові особливості учнів 3. Створення сприятливого психологічного клімату під час навчального процесу |
1. Психологічна допомога підліткам у вирішенні міжособистісних проблем в колективі 2. Проведення індивідуального консультування учнів з питань навчання, розвитку особистісних якостей, проблем самовизначення, соціальних взаємостосунків, шкідливих звичок тощо |
Проведення індивідуального та групового консультування батьків з проблемних питань та надання практичної допомоги за запитом: як зрозуміти свою дитину та знайти порозуміння?; дитина рівноправний член сім"ї; толерантне спілкування з підлітками. |
3. |
Корекційно - розвиваль- на робота |
Тренінг на саморозвиток педагога: "Психологічні аспекти успішності педагога". |
1. Тренінг на розвиток комунікативних здібностей: "Я - толерантна особистість" 2. "Подолання шкільної тривожності п'ятикласників". |
Тренінг на взаєморозуміння та профілактику жорстокості та насилля в сім"ї. |
4. |
Психологічна просвіта |
Психолого - педагогічні семінари "Емпатійність вчителя як складова ефективної педагогічної діяльності в навчальному закладі"; "Толерантність як професійно важлива якість педагога". |
1. Світ емоцій та почуттів та вміння контролювати їх 2. Дружба як цінність у житті учня. 3. Компоненти успішного спілкування між однолітками. Толерантність - норма нашого життя. |
1. Шляхи подолання та сприятливе вирішення конфліктних ситуацій в системі батько - дитина 2. Розвиток навичок емоційної саморегуляції. |
5. |
Виховна діяльність |
|
1. "Роль самооцінки в житті людини". 2. "Друг - це другий я!" 3. "Емоційний світ дитини". 4. "Шкідливий вплив алкоголізму та тютюнопаління на здоров'я юнака". 5. "Я і ми. Грані спілкування". 6. "Саморозумін- ня та самосприйняття під час комунікації". 7. "Твоє життя - твій вибір". |
|
................Перейти до повного тексту