1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
10.06.2009 N 1/9-393
Міністерству освіти і науки
Автономної Республіки Крим,
управлінням освіти і науки
обласних, Київської
та Севастопольської міських
державних адміністрацій,
інститутам післядипломної
педагогічної освіти
Організація освітнього процесу в дошкільних навчальних закладах у 2009/10 навчальному році
Функціонування дошкільної освіти у 2009/10 н.р. регламентується нормативно-правовими актами, зокрема: Законом України "Про дошкільну освіту", Положенням про дошкільний навчальний заклад, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 р. N 305, наказами Міністерства освіти і науки України від 24.04.2003 р. N 257 "Про затвердження Примірного статуту дошкільного навчального закладу", від 28.10.2008 р. N 985 "Про затвердження Інструкції з організації охорони життя і здоров'я дітей у дошкільних навчальних закладах", інструктивно-методичними листами: "Про організацію короткотривалого перебування дітей у дошкільних навчальних закладах" (від 17.08.2005 р. N 1/9-431) "Про режим роботи дошкільних навчальних закладів" (від 24.01.2007 р. N 1/9-36), "Про організацію обліку дітей дошкільного віку" (від 07.05.2007 р. N 1/9-263), "Про систему роботи з дітьми, які не відвідують дошкільні навчальні заклади" (від 04.10.2007 р. N 1/9-583) , "Про проведення державної атестації дошкільних навчальних закладів" (від 27.11.2007 р. N 1/9-711), "Про здійснення соціально-педагогічного патронату" (від 17.12.2008 р. N 1/9-811).
Законом України "Про дошкільну освіту" визначено, що дошкільна освіта у межах Базового компонента здійснюється за Державною базовою програмою, яка розробляється міністерством спільно з Академією педагогічних наук України та затверджується спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі освіти і науки, тобто Міністерством освіти і науки України.
На сьогодні такою програмою є Базова програма розвитку дитини дошкільного віку "Я у Світі", схвалена колегією Міністерства освіти і науки України від 21 березня 2008 року та затверджена наказом від 29.01.2009 р. N 41.
Цим наказом передбачено, що дошкільні навчальні заклади можуть розпочинати роботу за новою Програмою поетапно, тобто з урахуванням можливостей кожного закладу.
З 01.09.2009 року доцільно розпочати роботу за новою програмою:
- дошкільним навчальним закладам, які брали участь в апробації Програми;
- групам для дітей раннього віку;
- групам, які здійснювали навчально-виховний процес за програмою "Зернятко";
- групам для дітей молодшого віку;
- новоствореним групам;
- групам чи дошкільним навчальним закладам, у яких вихователі готові працювати за Програмою.
У разі відсутності Програми чи за умови неготовності вихователя до її сприйняття, дошкільні навчальні заклади продовжують працювати за попередніми програмами. Однак, цей термін не може бути більшим, ніж один рік.
Базова програма розвитку дитини дошкільного віку "Я у Світі" істотно відрізняється від попередніх програм.
Це перша програма розвитку, яка повною мірою забезпечує реалізацію особистістю орієнтованої моделі дошкільної освіти і вперше вводить поняття "базові якості особистості" та лінії розвитку особистості дошкільника, зокрема: соціальний, емоційно-ціннісний та креативний розвиток. Тобто вона орієнтує педагогів на те, що в центрі уваги має бути не педагог як організатор навчально-виховного процесу, а дитина, якісні та кількісні зміни, що відбуваються з нею від народження до 6 (7) років і втілюються в різних формах активності, особливостях поведінки та діяльності на різних вікових етапах, у різних сферах життєдіяльності.
Основною відмінністю є і те, що в основу групування матеріалу покладено ідею формування в дитини цілісного уявлення про природу, предметне довкілля, суспільство, людей, культуру, тобто забезпечення реального оволодіння дітьми законами повноцінного життя, прищеплення їм елементарної життєвої мудрості. Дорослі занадто часто поспішають штучно поділити цілісне уявлення про світ на окремі предмети. Внаслідок цього, дитина раніше дізнається від вихователя про те, що таке заняття з математики, ніж про те, що лічити можна не лише предмети, а й добрі вчинки, кількість висаджених рослин тощо. І тому в Програмі зміщено акценти з обов'язкового засвоєння дітьми певного обсягу знань, умінь, навичок на розвивальний та виховний аспекти.
Програма також вперше висуває ідею інтимізації життєдіяльності дитини - наближення атмосфери дошкільного навчального закладу до сімейної, збільшення часу на довірчі й щирі розмови з дитиною, особистісне спілкування.
Особливістю Базової програми є те, що вона структурована не за окремими роками життя, а за лініями розвитку відповідно до вікових етапів. Це забезпечує умови для налагодження продуктивного діалогу з дитиною, створення навколо неї розвивального середовища та інших умов, що оптимізують творчий розвиток дитячої особистості та допомагають своєчасно виявити ранню обдарованість. А найголовніше - вивести кожну дитину на вікову норму індивідуальним шляхом.
У цьому контексті, традиційні заняття відходять на другий план оскільки під час їх проведення домінують, як правило, однотипні вказівки, завдання, зауваження, однакові вимоги для всіх дітей, а регламентований час не дає змоги враховувати настрій, бажання, індивідуальний досвід кожної дитини. А наповнення життєдіяльності дітей цікавим змістом упродовж кожного дня й усього вікового періоду, організація вільної й самостійної діяльності дітей у середовищі, де педагог надає кожному право вибору (де, коли, скільки часу, з ким діяти тощо) на засадах партнерства, поваги до дітей - стають першочерговими. При цьому орієнтиром у доборі засобів розвивального, виховного та навчального впливів на особистість є психологічний вік дитини та її життєвий досвід.
Ігрова діяльність, як провідна діяльність дошкільників, у життєдіяльності дітей є основною. Однак не варто покладати на гру функції навчання і навпаки, підміняти навчальну діяльність з використанням ігрових прийомів ігровою діяльністю, оскільки це стирає грані між навчальними та ігровими прийомами і може призвести до зникнення самостійних ігор та особистісного спілкування з однолітками.
У системі педагогічних засобів впливу на дитину важливу роль відіграють іграшки. Проте випадковий добір іграшок не дає бажаного ефекту від їх використання. Лише за умови системного підходу до формування асортименту іграшок для певного віку вони стають повноцінним компонентом предметного розвивального оточення дитини.
При доборі іграшок необхідно керуватися наказом Міністерства освіти і науки України від 11.09.2002 р. N 509 "Про затвердження Типового переліку обов'язкового обладнання навчально-наочних посібників та іграшок у дошкільних навчальних закладах" та Методичними рекомендаціями від 17.03.2006 р. N 1/9-153 "Підбір і використання іграшок для дітей раннього віку у дошкільних навчальних закладах" та від 18.07.2008 р. N 1/9-470 "Підбір і використання іграшок для дітей дошкільного віку в дошкільних навчальних закладах".
Базова програма розвитку дитини дошкільного віку "Я у Світі" складається з двох частин. У першій частині - інваріантній передбачено основні концептуальні, змістові та організаційно-методичні засади. У розділах Програми розкрито особливості вікових періодів, характеристики психологічного віку, освітні завдання, лінії розвитку, показники компетентності, зміст та умови оптимізації педагогічної діяльності. Ця частина є обов'язковою для використання в дошкільних навчальних закладах усіх типів і форм власності.

................
Перейти до повного тексту