1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ІНСТРУКТИВНО-МЕТОДИЧНИЙ ЛИСТ
04.08.2009 N 1/9-515
Міністерству освіти і науки
Автономної Республіки Крим,
управлінням освіти і науки
обласних, Київської
та Севастопольської
міських державних
адміністрацій
Організаційно-методичні засади здійснення комплексної реабілітації учнів (вихованців) у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах
Відповідно до законодавства з метою створення умов для здобуття освіти в системі загальної середньої освіти функціонує мережа спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку: шкіл, шкіл-інтернатів, навчально-реабілітаційних центрів, навчально-виховних комплексів, об'єднань для дітей глухих, зі зниженим слухом, сліпих, зі зниженим зором, розумово відсталих, з порушеннями опорно-рухового апарату, із затримкою психічного розвитку, з тяжкими порушеннями мовлення.
Назви спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) восьми видів та термін перебування у них дітей регламентуються постановою Кабінету Міністрів України від 23.04.2003 р. N 585 "Про встановлення строку навчання у загальноосвітніх навчальних закладах для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку".
Наказом Міністерства освіти і науки України від 17.02.2004 р. N 120 "Про назви, штампи, вивіски загальноосвітніх навчальних закладів" (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26.02.2004 р. за N 248/8847) затверджено зразки написів назв загальноосвітніх навчальних закладів, у тому числі спеціальних.
В додаток до згаданого наказу спільним листом Міністерства освіти і науки України та Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 22.09.2004 р. N 1/9-479/6477, адресованим Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, державним реєстраторам, встановлено за можливе не відображати організаційно-правові форми в написах назв, а також на печатках, штампах і вивісках відповідних навчальних закладів.
Вилучення з назви спеціальної загальноосвітньої школи (школи-інтернату) визначення нозології контингенту учнів (вихованців) зумовлено гуманістичними підходами, численними зверненнями батьків, громадських організацій, які опікуються питаннями соціального захисту дітей з особливими освітніми потребами.
У даний час спеціальні загальноосвітні школи (школи-інтернати) працюють в умовах оновленого правового поля.
З 1 січня 2006 року уведено в дію Закон України "Про реабілітацію інвалідів в Україні", яким визначено, що спеціальні загальноосвітні навчальні заклади для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, є складовою системи реабілітації дітей-інвалідів та забезпечують якість реабілітації (абілітації) відповідно до державного стандарту у галузі освіти.
На виконання зазначеного Закону та з метою забезпечення системного підходу до організації реабілітації, запровадження державних реабілітаційних стандартів постановами Кабінету Міністрів України від 08.12.2006 р. 1686 затверджено Державну типову програму реабілітації інвалідів (далі - Програма), від 23.05.2007 р. N 757 - Положення про індивідуальну програму реабілітації інваліда.
Механізм складання форм індивідуальної програми реабілітації інваліда, дитини-інваліда, унесення до неї змін і результатів виконання реабілітаційних заходів визначено у наказі Міністерства охорони здоров'я від 08.10.2007 р. N 623 "Про затвердження форм індивідуальної програми реабілітації інваліда, дитини-інваліда та Порядку їх складання", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 19.10.2007 р. за N 1197/14464.
Індивідуальна програма реабілітації дитини-інваліда (особи віком до 18 років) розробляється лікарсько-консультативною комісією (ЛКК) лікувально-профілактичної установи за місцем проживання дитини.
Індивідуальна програма реабілітації інваліда (особи віком від 18 років) розробляється міжвідомчою соціально-експертною комісією (МСЕК).
Програма встановлює гарантований державою перелік послуг з медичної, психолого-педагогічної, фізичної, професійної, трудової, фізкультурно-спортивної, побутової і соціальної реабілітації, технічних та інших засобів реабілітації, виробів медичного призначення, які надаються дитині-інваліду безоплатно або на пільгових умовах з урахуванням фактичних потреб залежно від віку, статі, виду захворювання.
Пунктом 2.7.2 зазначеного вище наказу Міністерства охорони здоров'я України N 623 встановлено, що розділ 2 Індивідуальної програми реабілітації інваліда (дитини-інваліда) - "Психолого-педагогічна реабілітація" - заповнюється МСЕК, ЛКК з визначенням обсягу, кількості та тривалості курсів, строків виконання, послуг з консультування, діагностики, патронажу, психологічної та педагогічної корекції розвитку дітей та молоді з функціональними обмеженнями з обов'язковим залученням до заповнення цього розділу фахівців органів управління освіти, їх уповноважених представників, відповідних психолого-медико-педагогічних консультацій.
Пунктом 2.7.4 наказу N 623 визначено, що у розділі 4 "Професійна реабілітація" (абзац 3) дитині-інваліду обов'язково надаються рекомендації щодо форми організації навчання: у загальноосвітньому навчальному закладі, у спеціально організованих умовах: спеціальна загальноосвітня школа, школа-інтернат, спеціальний клас (група у відповідному навчальному закладі), спеціальна навчальна програма, щадний режим навчання та ін.).
У даний час відпрацьовується методика змістового заповнення зазначених розділів Програми з метою сприяння максимального задоволення потреб у комплексній реабілітації, побажань дітей-інвалідів та їх батьків, урахування оптимальних можливостей їх задоволення.
Відповідно до Програми у спеціальних загальноосвітніх школах (школах-інтернатах) для дітей з сенсорними порушеннями (глухих та зі зниженим слухом, сліпих та зі зниженим зором), з порушеннями опорно-рухового апарату), для розумово відсталих дітей учням (вихованцям) надаються такі послуги з реабілітації:
освітні послуги (колективна форма навчання, в тому числі інтегроване, інклюзивне навчання, індивідуальна та дистанційна форми навчання);
медична реабілітація (лікувально-профілактичні заходи);
психолого-педагогічна реабілітація (консультування, психолого-педагогічна діагностика, психологічна та педагогічна корекція, освітні послуги);
фізична реабілітація (лікувальний масаж, лікувальна фізкультура);
професійна реабілітація (професійна орієнтація, допрофесійна підготовка, професійна підготовка (за наявності ліцензії));
фізкультурно-спортивна реабілітація (ритміка, лікувальна фізкультура, навчально-тренувальні заняття з фізичної культури і спорту, заняття спортом)
соціальна та побутова реабілітація (пристосування меблів, встановлення обладнання для адаптації приміщень, навчання основних соціальних навичок, соціально-побутовий патронаж, працетерапія).
У спеціальних школах (школах-інтернатах) з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності діти-інваліди забезпечуються спеціальними засобами для орієнтування, спілкування та обміну інформацією, у тому числі сучасним тифлотехнічним, сурдотехнічним, іншим комп'ютерним обладнанням з відповідним програмним забезпеченням.
Реабілітація в школі (школі-інтернаті) носить комплексний характер і забезпечується поєднанням спеціального педагогічного (корекційного), психологічного, медичного супроводу (лікувально-відновлювальні, лікувально-профілактичні заходи).
Педагогічні і медичні працівники під час занять та в позаурочний час здійснюють системні спостереження учнів (вихованців), узагальнюючи їх результати з наступним обговоренням з метою внесення відповідних коректив у систему навчально-реабілітаційної роботи.
Медичний персонал систематично ознайомлює педагогів і батьків з результатами поглибленого медичного огляду дітей, санітарно-гігієнічним режимом школи (школи-інтернату), клінічними проявами порушень розвитку учнів (вихованців).
Педагогічні працівники на основі медичних висновків, результатів системного психолого-педагогічного вивчення учнів класу визначають типологічні та індивідуальні особливості їх навчання та корекційно-розвиткової роботи, для дітей-інвалідів - з урахуванням індивідуальної програми реабілітації дитини-інваліда.
Таким чином, особливості здійснення навчально-реабілітаційної роботи, охоронно-педагогічного режиму у спеціальній школі (школі-інтернаті) визначаються:
- спеціальною системою навчальної, виховної, корекційно-розвиткової роботи;
- створенням спеціальних умов для корекційної спрямованості навчання, виховання та подолання порушень фізичного і психічного розвитку, формування та розвиток мовлення, відновлення здоров'я;
- здійсненням індивідуального та диференційованого підходу у навчанні та корекційно-розвитковій роботі з дітьми з особливостями психофізичного розвитку з урахуванням характеру порушення.
Особливу увагу слід звернути на якісні зміни контингенту учнів (вихованців) спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів). Відповідно до нового Положення про спеціальну загальноосвітню школу (школу-інтернат) (пп. 2.6, 2.7, 2.8) розширено контингенти учнів та вихованців.
Так, у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах, окрім дітей сліпих та зі зниженим зором, глухих та зі зниженим слухом, з порушеннями опорно-рухового апарату, затримкою психічного розвитку, розумово відсталих, з тяжкими порушеннями мовлення можуть навчатися діти з складними вадами розвитку.
Насамперед, це - діти з порушеннями слуху, зору, опорно-рухового апарату в поєднанні з розумовою відсталістю, затримкою психічного розвитку та учні (вихованці) з числа дітей сліпоглухих, з аутизмом, помірною розумовою відсталістю.

................
Перейти до повного тексту