13.07.2007 N 612 |
Міністр | С.М.Ніколаєнко |
Зміст завдання | Терміни виконання |
Відповідальні виконавці |
1. Національна організація мережі вищої освіти | ||
1.1. Упорядкувати мережу вищих навчальних закладів: |
||
- передати до сфери управління МОН вищі навчальні заклади, які перебувають у підпорядкуванні інших центральних органів виконавчої влади (проект розпорядження Кабінету Міністрів України) |
2007 |
МОН, Мінфін, Мінекономіки, Мін'юст |
- оптимізувати мережу вищих навчальних закладів III - IV рівнів акредитації шляхом їх об'єднання і створення регіональних університетів (проект розпоряджень Кабінету Міністрів України) |
2008 |
МОН, Мінфін, Мінекономіки, Мін'юст |
- розробити концепцію розвитку вищих навчальних закладів I - II рівнів акредитації (наказ МОН, концепція, проекти змін до законів України "Про освіту" , "Про вищу освіту") |
2007 |
МОН, Мінфін, Мінекономіки, Мін'юст |
- розробити пропозиції щодо узгодження назв різноманітних типів вищих навчальних закладів (університети, академії, коледжі, професійні коледжі тощо) та освітніх структур (корпоративні університети, віртуальні університети, ліцензійні університети, навчальні консорціуми, літні університети тощо) для забезпечення зрозумілості, прозорості та порівнянності мережі вищих навчальних закладів України на Європейському просторі вищої освіти (проекти змін до законів України "Про освіту" , "Про вищу освіту") |
2008 |
МОН, Мінфін, Мінекономіки, Мін'юст |
1.2. Створити механізми державного стимулювання роботодавців (бізнес-структур), які беруть активну участь у структурній перебудові вищої професійної освіти, розвитку нових освітніх технологій, створенні необхідних елементів інноваційної інфраструктури системи вищої професійної освіти, ресурсних освітніх центрів із змішаною формою управління і власності |
2007 - 2008 |
МОН, Мінфін, Мінекономіки, Мін'юст |
2. Співробітництво та структури, що супроводять впровадження положень Болонського процесу у вищу освіту України |
||
2.1. Розробити заходи щодо реалізації Плану дій щодо впровадження в систему вищої освіти України положень Болонського процесу на період до 2010 року |
2007 |
Робоча група із супроводу Болонського процесу МОН |
2.2. Розробити заходи щодо діяльності Національної групи промоутерів Болонського процесу в Україні (National Team of Bologna Promoters) |
2007 | МОН |
2.3. Розробити організаційно-розпорядчий механізм (технології, процедури, правила) щодо участі самоврядних студентських об'єднань в управлінні якістю вищої освіти |
2007 | МОН |
2.4. Розробити механізми щодо гарантій стимулювання співробітництва та соціального партнерства на ринку праці (підприємців, роботодавців, бізнес-структур тощо) з вищими навчальними закладами відповідно до вимог Болонського процесу |
2008 | МОН |
3. Система ступенів (національна система кваліфікацій) | ||
3.1. Розробити заходи щодо поетапного запровадження трициклової системи (рівні бакалавра, магістра, доктора), включаючи національний контекст можливості існування проміжних кваліфікацій (короткий цикл на першому рівні - бакалавраті), з використанням дескрипторів опису загальних кваліфікацій для кожного циклу, що ґрунтуються на результатах навчання, так званих "Дублінських дескрипторах". (Кінцевим результатом запровадження має стати узгодження у 2010 році національної системи кваліфікацій із системою кваліфікацій ЄПВО) |
2008 - 2009 |
МОН, Мінпраці, Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки та інші заінтересовані центральні органи виконавчої влади |
3.2. Розробити заходи щодо поєднання короткого, першого, другого та третього циклів (перехідні (брідж) програми, програми домагістерської та додокторської підготовки тощо) |
2008 |
МОН, Мінпраці, Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки та інші заінтересовані центральні органи виконавчої влади МОН |
3.3. Розробити механізми запровадження підготовки фахівців з повною вищою освітою за навчальними програмами інтегрованих магістрів (педагогічна освіта, право, медицина, фармація, філософія, мистецтво, транспорт (повітряний, водний, залізничний), служби безпеки тощо) |
2008 |
МОН, Мінпраці, Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки та інші заінтересовані центральні органи виконавчої влади |
4. Забезпечення якості | ||
4.1. Розробити рекомендації щодо запровадження національних Стандартів та Рекомендацій для забезпечення якості (ЗЯ) в Європейському просторі вищої освіти |
2009 | МОН |
4.2. Створити систему акредитацій та Національний освітній акредитаційний центр |
2008 | МОН |
4.3. Розробити заходи щодо підвищення міжнародного рівня участі України у зовнішній системі забезпечення якості |
2007 | МОН |
4.4. Розробити правові механізми участі роботодавців (бізнес-структур) в процедурі контролю та суспільної відповідальності за якість вищої професійної освіти |
2007 | МОН |
4.5. Розробити заходи щодо підвищення рівня участі студентів у національній системі забезпечення якості |
2007 | МОН |
4.6. Розробити і запровадити постійно діючий моніторинг якості вищої освіти з урахуванням світового, європейського та національного досвіду |
2007 | МОН |
4.7. Удосконалити рейтингову систему оцінювання результатів діяльності вищих навчальних закладів як інструментів управління якістю вищої освіти |
2007 | МОН |
5. Визнання ступенів та періодів навчання | ||
5.1. Розробити рекомендації та провести організаційні заходи щодо запровадження Додатка до диплома європейського зразка |
2008 - 2009 | МОН |
5.2. Розробити рекомендації щодо запровадження інноваційної ECTS у вищу освіту України |
2007 | МОН |
5.3. Розробити заходи щодо національного запровадження принципів Лісабонської конвенції з Визнання |
2009 | МОН |
5.4. Розробити Національний план дій з Визнання |
2007 | МОН |
6. Навчання впродовж життя | ||
6.1. Розробити систему заходів щодо створення гнучких програм навчання для забезпечення навчання впродовж життя |
2009 | МОН |
6.2. Розробити механізми визнання попереднього навчання, включаючи неформальне та неофіційне навчання |
2009 | МОН |
6.3. Розробити законодавче забезпечення щодо створення можливостей для гнучких підходів до навчання у вищій освіті |
2007 | МОН |
7. Спільні (поєднані) ступені | ||
7.1. Розробити рекомендації щодо запровадження та визнання спільних (поєднаних) ступенів |
2008 | МОН |
8. Вища освіта і дослідницька робота | ||
8.1. Забезпечити ефективну інтеграцію науки і вищої освіти на основі синергії між вищими навчальними закладами та науковими та науково-дослідними установами (організаціями) |
2008 |
МОН, Мінпраці, Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки та інші заінтересовані центральні органи виконавчої влади |
8.2. Створити Державний науковий фонд із призначання дослідницьких грантів |
2008 |
МОН, Мінпраці, Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки та інші заінтересовані центральні органи виконавчої влади |
9. Соціальний вимір | ||
9.1. Розробити систему заходів з метою розширення доступу до якісної вищої освіти (ресурсне забезпечення - кредитування, гранти, спонсорство тощо, організаційне забезпечення - профорієнтація, професійний відбір, навчально-методичне забезпечення - довузівська підготовка, олімпіади, конкурси тощо) |
2008 |
МОН, Мінпраці, Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки та інші заінтересовані центральні органи виконавчої влади |
9.2. Розробити систему соціального захисту студентів із соціально-слабких (незахищених) прошарків населення, осіб з обмеженими фізичними можливостями з метою їх рівного доступу і здобуття вищої освіти |
2008 |
МОН, Мінпраці, Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки та інші заінтересовані центральні органи виконавчої влади |
9.3. Створити механізми запровадження моделі фінансування, "гроші ідуть за студентом", яка орієнтована на студента та ґрунтується на грантах |
2008 |
МОН, Мінпраці, Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки та інші заінтересовані центральні органи виконавчої влади |
9.4. Розробити систему національних заходів щодо надання соціальних грантів для категорій соціально незахищених і малозабезпечених студентів |
2008 |
МОН, Мінпраці, Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки та інші заінтересовані центральні органи виконавчої влади |
9.5. Розробити механізми запровадження системи кредитів (позик) для студентів у взаємодії з українськими державними і приватними банками та іншими фінансовими установами |
2008 |
МОН, Мінпраці, Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки та інші заінтересовані центральні органи виконавчої влади |
9.6. Розробити заходи щодо захисту випускників вищих навчальних закладів на національному ринку праці та привабливості ринку освітніх послуг для громадян Європи та інших регіонів світу |
2007 |
МОН, Мінпраці, Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки та інші заінтересовані центральні органи виконавчої влади |
9.7. Проводити моніторинг адекватності ринку освітніх послуг ринку праці із врахуванням міжрегіональних міграційних потоків молоді за освітнім фактором |
Постійно |
МОН, Мінпраці, Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки та інші заінтересовані центральні органи виконавчої влади |
9.8. Розробити механізми щодо сприяння працевлаштуванню випускників із бакалаврськими кваліфікаціями |
2008 |
МОН, Мінпраці, Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки та інші заінтересовані центральні органи виконавчої влади |
10. Мобільність | ||
10.1. Розробити заходи для усунення перешкод внутрішньої мобільності студентів та сприяння повному використанню програм мобільності |
2008 |
МОН, Мінпраці, Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки та інші заінтересовані центральні органи виконавчої влади |
10.2. Розробити заходи для підвищення портативності грантів, позик та створення національних фондів сприяння мобільності |
2008 |
МОН, Мінпраці, Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки та інші заінтересовані центральні органи виконавчої влади |
11. Удосконалення навчального процесу вищого навчального закладу | ||
11.1. Розробити концепцію інноваційної моделі навчання у вищій освіті з метою проектування навчального середовища для особистісно-орієнтованого підходу до студента та сприяння організації його самостійної та індивідуальної навчальної діяльності (форми, методи, методики, технологій навчання у вищій освіті, які спрямовані на результати навчання (зовнішньо-орієнтовані) та студенто-орієнтовані (в центрі яких знаходиться студент)) |
2007 |
МОН, Мінпраці, Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки та інші заінтересовані центральні органи виконавчої влади |
11.2. Розробити механізми запровадження в систему вищої освіти розвивальних технологій професійної освіти та технологій саморегульованого навчання в рамках традиційного навчання: - когнітивно-орієнтованих технологій: діалогічні методи навчання, семінари дискусії, проблемне навчання, когнітивне консультування, когнітивні карти, інструментально-логічний тренінг, тренінг рефлексії тощо; - діяльнісно-орієнтованих технологій: методи проектів і направляючих тестів, контекстне навчання, організаційно-діяльнісні ігри, комплексні дидактичні завдання, технологічні карти, імітаційно-ігрове моделювання технологічних процесів тощо; - особистісно-орієнтованих технологій: інтерактивні та імітаційні ігри, тренінги розвитку, розвивальна психодіагностика тощо |
2007 |
МОН, Мінпраці, Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки та інші заінтересовані центральні органи виконавчої влади |
11.3. Розробити механізми запровадження дистанційного навчання (змішаного навчання) в систему вищої професійної освіти та навчання впродовж життя (кейс-технологій, ТВ-технологій, Чат (Chat)-технологій, тютор-технологій тощо) |
2007 |
МОН, Мінпраці, Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки та інші заінтересовані центральні органи виконавчої влади |
11.4. Розробити науково-методичні рекомендації до використання інформаційних технологій в навчальному процесі вищих навчальних закладів |
2007 |
МОН, Мінпраці, Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки та інші заінтересовані центральні органи виконавчої влади |
11.5. Розробити науково-методичні рекомендації щодо створення сучасних підручників, інтерактивних курсів, електронних дидактичних комплексів тощо |
2007 |
МОН, Мінпраці, Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки та інші заінтересовані центральні органи виконавчої влади |
11.6. Розробити концептуальні засади підготовки і перепідготовки науково-педагогічних працівників вищої освіти |
2007 |
МОН, Мінпраці, Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки та інші заінтересовані центральні органи виконавчої влади |
11.7. Створити Центр підготовки та підвищення кваліфікації (професіонального розвитку) науково-педагогічних працівників (вчителі, викладачі) та запровадити сучасні стандарти вимог до професії викладача, вчителя |
2007 |
МОН, Мінпраці, Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки та інші заінтересовані центральні органи виконавчої влади |
12. Привабливість ЄПВО та співробітництва з іншими частинами світу і створення єдиного інформаційного простору та науково-методичного забезпечення євроінтеграції освіти |
||
12.1. Розробити заходи для сприяння привабливості Європейського простору вищої освіти та співробітництва з країнами інших регіонів (частин) світу |
2007 |
МОН, Мінпраці, Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки та інші заінтересовані центральні органи виконавчої влади |
12.2. Забезпечити сучасний інформаційний та науково-методичний супровід впровадження положень Болонського процесу (створення спеціалізованого веб-порталу на сайті МОН, науково-методичних матеріалів, посібників, підручників тощо) |
2007 | МОН |
12.3. Забезпечити регулярний переклад, публікацію та розповсюдження серед вищих навчальних закладів усіх основних документів Болонського процесу |
На період до 2010 року |
МОН |
12.4. Створити глосарій з проблем євроінтеграції освіти з метою уніфікації термінології та визначення основних понять |
2007 | МОН |
12.5. Забезпечити регулярне проведення навчальних семінарів для ECTS/DS координаторів вищих навчальних закладів |
||
12.6. Забезпечити регулярне проведення регіональних нарад, семінарів, симпозіумів, конференцій тощо з питань євроінтеграції освіти |
2007 | МОН |
12.7. Формувати громадську думку щодо необхідності залучення вищої освіти України в Болонський процес та постійно інформувати через ЗМІ суспільство про реалізацію Плану дій та Заходів із імплементації його положень, які сприяють інтеграції вищої освіти України у ЄПВО |
2007 | МОН |
13. Проведення законодавчих реформ (створення нормативно-правової бази) |
||
13.1. Розробити проект "Закону про вищу освіту" у новій редакції, в якому передбачити сучасні європейські та світові тенденції розвитку вищої освіти та напрямки діяльності Болонського процесу |
2008 |
МОН, Мінфін, Мінекономіки, Мін'юст |
13.2. Підготувати проекти постанов КМУ щодо запровадження Додатка до диплома європейського зразка та Європейської кредитно-трансферної системи у вищу освіту України |
2008 |
МОН, Мінфін, Мінекономіки, Мін'юст |
13.3. Створити правові і економічні основи залучення бізнес-структур до: - оновлення навчально-лабораторної і матеріально-технічної бази вищих навчальних закладів; - розробки та розвитку економічних механізмів в освіті, удосконалення системи двосторонніх відносин вищого навчального закладу і бізнесу на основі принципів стратегічного менеджменту, довготривалого фінансування (бюджетування), орієнтованого на кінцевий результат, запровадження прогресивних управлінських систем |
2007 |
МОН, Мінфін, Мінекономіки, Мін'юст |
14. Формування системи фінансування супроводу Болонського процесу |
||
14.1. Розробити систему державного фінансування заходів щодо реалізації Плану дій щодо запровадження положень Болонського процесу в систему вищої освіти України на період до 2010 року |
2007 | МОН |
14.2. Розробити механізми створення національних фондів, грантів та інших ресурсів для супроводу Болонського процесу Україні |
2007 |
МОН, Мінфін, Мінекономіки, Мін'юст |
14.3. Створити національний фонд "TEMPUS" з метою координації проектів щодо сприяння реформі вищої освіти в умовах Болонського процесу |
2007 |
МОН, Мінфін, Мінекономіки, Мін'юст |