- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
Протокол N 4/1-4
Мета реформ у вищій школі - якість і доступність освіти
Заслухавши та обговоривши доповідь Міністра освіти і науки І.О.Вакарчука "Мета реформ у вищій школі - якість і доступність освіти", колегія відзначає, що у 2008 році в системі вищої освіти продовжувалась робота, спрямована на виконання Указів Президента України від 04.07.2005 року
N 1013 "Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні", від 20.03.2008 року
N 244 "Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні", від 25.09.2008 року
N 857 "Про забезпечення дальшого розвитку вищої освіти в Україні" та на реалізацію програмних заходів, визначених пріоритетами діяльності Кабінету Міністрів України.
З метою створення рівних умов для доступу громадян до вищої освіти, забезпечення об'єктивності, відкритості, прозорості у проведенні вступної кампанії реалізовано програму повного переходу на вступ до вищих навчальних закладів за результатами зовнішнього незалежного оцінювання знань абітурієнтів. У 2008 році до вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації зараховано на підставі сертифікатів Українського центру оцінювання якості освіти 91,2 відсотка студентів від числа вступників.
Завершено роботу над проектом Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про вищу освіту" в контексті положень
Болонського процесу, який пройшов широке громадське обговорення і погоджений більшістю заінтересованих центральних органів виконавчої влади.
Здійснено кроки щодо подальшого скорочення і впорядкування мережі вищих навчальних закладів, яка у 2008 році зменшилася з 904 вищих навчальних закладів до 881.
Продовжено роботу щодо розширення доступу до вищої освіти за кошти державного бюджету. На денну форму навчання до державних вищих навчальних закладів за державним замовленням на програму молодшого спеціаліста у 2008 році було зараховано 65,8 відсотка, бакалавра - 62,5 відсотка від загальної кількості зарахованих осіб.
Чисельність студентів вищих навчальних закладів з розрахунку на 10 тисяч населення зросла порівняно з 2004 роком з 545 до 606, а для вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації - з 429 до 511. При цьому загальний контингент студентів становить 2,7 млн осіб.
Здійснено адресний прийом до вищих навчальних закладів переможців IV етапу Всеукраїнських олімпіад, цільовий прийом сільської молоді, позаконкурсний прийом осіб з числа сімей шахтарів та гірничорятувальників, що загинули на шахті імені О.Ф.Засядька.
Велика увага приділялась організації прийому на навчання до вищих навчальних закладів осіб з особливими освітніми потребами. Їх кількість у 2008 році зросла до 13 тисяч. За 2008 рік у вищих навчальних закладах встановлено 456 пандусів, організовано роботу 687 медичних пунктів.
Проведено низку Всеукраїнських нарад: з питань підвищення якості фізико-математичної освіти; підготовки педагогічних кадрів; поліпшення національного виховання студентської молоді; викладання української мови за професійним спрямуванням.
Продовжувалася реалізація програми фінансової підтримки молоді з малозабезпечених сімей через надання пільгових кредитів на навчання, обсяг яких у 2008 році становив 15 млн гривень.
Розроблено проект програми "Підручник вищої школи".
Відповідно до міжнародних зобов'язань України у 2008 році понад 200 вищих навчальних закладів здійснювали підготовку 43 тис. іноземців із 133 країн світу, що на 3 тисячі осіб більше, ніж минулого року.
Протягом 2008 року ефективність діяльності аспірантури і докторантури зросла з 21 до 26,3 відсотка.
Поліпшено фінансування освітньої галузі, зокрема вищої освіти. У 2008 році на розвиток закладів та установ освіти і науки системи Міністерства освіти і науки було передбачено 11,3 млрд гривень, що на 33,3 відсотка більше ніж у 2007 році, у тому числі: на вищі навчальні заклади I-II рівнів акредитації - 1,4 млрд гривень, що на 35 відсотків більше ніж у 2007 році; на вищі навчальні заклади III-IV рівнів акредитації - майже 6 млрд гривень, що на 38,2 відсотка більше ніж у 2007 році.
Досягнуто зростання бюджетного фінансування науки у вищих навчальних закладах, яке у 2008 році становило 247,1 млн гривень. Видатки загального фонду
Державного бюджету на проведення фундаментальних досліджень становили 142,5 млн гривень, а на виконання прикладних розробок - 104,6 млн гривень.
Зберігалася позитивна тенденція до збільшення загальних обсягів надходжень до спеціального фонду за виконання прикладних розробок вищих навчальних закладів, які за останні 6 років зросли майже у 2,5 рази, і у 2008 році становили 124,3 млн гривень.
Водночас колегія відзначає, що, незважаючи на позитивні тенденції, у вищій освіті ще належить вирішити певні проблеми і усунути недоліки.
Так, у повному обсязі не реалізовано завдання щодо оптимізації мережі вищих навчальних закладів, зокрема щодо передачі відомчих вищих навчальних закладів у підпорядкування МОН.
Уповільнилась робота з розроблення нормативних документів і запровадження у практику положень
Болонської декларації.
Не завершено роботу з удосконалення Переліків напрямів та спеціальностей підготовки фахівців з вищою освітою; суттєво уповільнилися темпи розроблення стандартів вищої освіти третього покоління.
Критичної оцінки заслуговує стан розроблення та застосування нових підходів до внутрішнього та зовнішнього моніторингу якості вищої освіти.
Залишаються проблемними питання переходу на навчання у вищих навчальних закладах українською мовою та забезпечення навчального процесу україномовними підручниками.
Допускалися порушення при проведенні ліцензійних та акредитаційних процедур, вступної кампанії. Зокрема, в окремих вищих навчальних закладах виявлено факти низького рівня організації вступної кампанії, траплялися випадки порушення Умов прийому, навіть зарахування абітурієнтів із сертифікатами менше 124 балів.
Залишається недостатньою інтеграція вищої освіти, науки і виробництва - у частині підвищення якості професійно-практичної підготовки, формування державного замовлення на підготовку та випуск фахівців з вищою освітою і їх працевлаштування.
Враховуючи зазначене, колегія У Х В А Л Ю Є:
1. Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій:
1.1. Рішення колегії МОН "Мета реформ у вищій школі - якість і доступність освіти" обговорити на засіданнях колегій та розробити план дій щодо забезпечення рівного доступу громадян до вищої освіти в регіонах та підвищення якості освітніх послуг з метою задоволення потреб місцевих і загальнонаціонального ринків праці.
1.2. Вжити заходів щодо:
- координації діяльності вищих навчальних закладів у регіоні, незалежно від їх підпорядкування і форм власності, з підготовки та проведення вступної кампанії 2009 року; унеможливити повторення недоліків і порушень, виявлених при проведенні вступної кампанії 2008 року;
- проведення узгодженої з Міністерством освіти і науки роботи з питань удосконалення мережі вищих навчальних закладів та формування державного замовлення на основі аналізу регіональних потреб у фахівцях з вищою освітою;
- укладання тристоронніх угод "студент - вищий навчальний заклад - роботодавець" особами, які навчаються за державним замовленням за напрямами і спеціальностями педагогічного профілю;
- реалізації відповідних розділів регіональних програм кадрового забезпечення вищих навчальних закладів, соціального захисту викладачів і студентів; активізації наукових досліджень у вищих навчальних закладах, сприяння працевлаштуванню випускників вищих навчальних закладів.
2. Керівникам вищих навчальних закладів, незалежно від підпорядкування та форми власності:
2.1. Проаналізувати на засіданнях вчених (педагогічних) рад вищих навчальних закладів питання щодо стану забезпечення якості й доступності вищої освіти; визначити шляхи поліпшення підготовки фахівців з вищою освітою, підвищення ефективності наукової та фінансово-господарської діяльності.
2.2. На реалізацію Плану заходів Міністерства освіти і науки України щодо пом'якшення негативних наслідків світової фінансової кризи у сфері освіти і науки привести мережу структурних підрозділів вищих навчальних закладів та їх назви відповідно до вимог частини сьомої статті
30 Закону України
"Про вищу освіту".
2.3. Забезпечити неухильне дотримання
Умов прийому до вищих навчальних закладів у ході вступної кампанії 2009 року, зокрема щодо конкурсного зарахування на навчання до вищих навчальних закладів за результатами зовнішнього незалежного оцінювання.
2.4. Забезпечити безбар'єрний доступ до навчання у вищих навчальних закладах для осіб з особливими освітніми потребами, обладнати навчальні корпуси та гуртожитки пандусами, медичними кімнатами, у разі потреби - сурдоперекладачами тощо. Про проведену роботу поінформувати міністерство до 20 серпня 2009 року.
2.5. Вжити заходів щодо:
- повного переходу на вивчення навчальних дисциплін та проведення позанавчальних заходів державною мовою, організації курсів з вивчення та підвищення якісного рівня володіння українською мовою для професорсько-викладацького складу; заохочення викладачів до створення та видруку курсів лекцій, навчальних посібників і підручників українською мовою;
- розроблення навчально-методичних комп'ютерних програм з вивчення державної, а також іноземних мов, створення електронних підручників, навчальних посібників, тренінгових комп'ютерних програм, навчальних відеофільмів;
- подальшого вдосконалення системи внутрішнього моніторингу якості вищої освіти, запровадження у всіх вищих навчальних закладах моніторингу якості освітніх послуг у навчальному закладі з урахуванням оцінок студентства;
- розвитку наукових досліджень, участі у міжнародних наукових, науково-технічних і навчальних програмах та проектах, широкого залучення студентства до наукових досліджень.
2.6. Провести організаційно-методичну роботу щодо запровадження з 2009/2010 навчального року для студентів першого курсу вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації нового змісту соціально-гуманітарної підготовки бакалаврів, передбачивши, зокрема, перехід на новий перелік навчальних дисциплін та створення умов для їх вибору студентами.
2.7. Розробити і запровадити економічно обґрунтовані нормативи організації навчального процесу, зокрема у частині комплектування лекційних потоків з декількох академічних груп споріднених спеціальностей, формування оптимальних розкладів навчальних занять з максимальним використанням світлового дня тощо.
2.8. Сформувати систему галузевих зв'язків вищих навчальних закладів і роботодавців для забезпечення здобуття студентами професійних навичок під час проходження навчальної і виробничої практик, реалізації програм ранньої адаптації випускників на первинних посадах та їх працевлаштування.
2.9. Унеможливити випадки порушення чинного законодавства щодо договірних зобов'язань зі студентами, надання платних послуг, оренди майна навчальних закладів. Розробити і реалізувати заходи з виконання вимог антикорупційного законодавства. Забезпечити своєчасне подання достовірної статистичної звітності про діяльність вищого навчального закладу.
2.10. Активно використовувати потенціал громадських інституцій - рад ректорів (директорів) вищих навчальних закладів, наглядових рад при формуванні регіональних мереж вищих навчальних закладів, структури і обсягів підготовки, формування кадрового та наукового потенціалу, вирішенні питань фінансово-господарської діяльності.
2.11. Надавати всіляку допомогу органам студентського самоврядування, співпрацювати з профспілковими організаціями, забезпечити виконання положень Галузевої угоди.
3. Департаменту вищої освіти (Болюбаш Я.Я.):
3.1. Завершити погодження з центральними органами виконавчої влади проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про вищу освіту"" та внести його на розгляд Кабінету Міністрів України.
3.2. Здійснити організаційно-методичні заходи щодо проведення вступної кампанії у 2009 році, зокрема:
- спільно з Українським центром оцінювання якості освіти (Лікарчук І.Л.) розробити і запровадити уніфіковану систему збору інформації про результати вступної кампанії, забезпечити достовірність результатів та оперативність їх оброблення;
- спільно з департаментом економіки і фінансування (Даниленко С.В.) забезпечити функціонування в мережі Інтернет інформаційно-пошукової системи "Конкурс" для вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації та її подальше вдосконалення;
- посилити персональну відповідальність керівників вищих навчальних закладів за організацію і проведення вступної кампанії та виконання державного замовлення відповідно до умов контракту.
3.3. Провести:
- у квітні 2009 року консультативну нараду з питань подальшого розвитку стратегічного партнерства з роботодавцями та підвищення якості кадрового забезпечення галузей економіки України;
- у квітні 2009 року спільно з Мінтрансзв'язку нараду з питань підвищення якості підготовки льотного складу цивільної авіації;
- у червні 2009 року спільно з Асоціацією навчальних закладів України приватної форми власності (Тимошенко І.І.) та Конфедерацією недержавних вищих закладів освіти України (Головатий М.Ф.) нараду керівників вищих навчальних закладів приватної форми власності з питань поліпшення координації роботи приватних вищих навчальних закладів та підвищення якості підготовки фахівців.
3.4. Розробити принципи цілісного підходу до створення належних умов для здобуття освіти інвалідами у навчальних закладах, незалежно від їх типу, підпорядкування і форми власності; безперешкодного доступу осіб з особливими освітніми потребами до навчальних закладів та вільне пересування в них; забезпечити особистісно орієнтоване навчання таких осіб, у тому числі інтегроване навчання.
3.5. Підготувати до 1 травня 2009 року пропозиції щодо розміщення державного замовлення вищим навчальним закладам, передбачивши, зокрема:
- припинення практики доведення обсягів державного замовлення за освітньо-кваліфікаційним рівнями молодшого спеціаліста та бакалавра обсягом менше, ніж 15 місць;
................Перейти до повного тексту