1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАУКОВО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
Л И С Т
N 14/18.1-558 від 22.08.2002
Директорам інститутів
післядипломної педагогічної
освіти
Повідомляємо, що на виконання наказу Міністерства освіти і науки України "Про проведення фінальних етапів всеукраїнських турнірів юних хіміків та юних біологів" від 21 серпня 2002 р. N 477 з 10 по 16 листопада 2002 року буде проведено фінальний етап І Всеукраїнського турніру юних біологів. Турнір буде проведено відповідно до вимог "Положення про всеукраїнські учнівські олімпіади з базових і спеціальних дисциплін, турніри, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт та конкурси фахової майстерності", затвердженого наказом Міністерства освіти України від 18 серпня 1998 року N 305. Фінальний етап турніру відбудеться у м. Сумах на базі гімназії N 1. Завдання, що пропонуються для першого (міжшкільного) етапу змагань, подано в додатку.
Отримати інформацію щодо умов участі у фінальному етапі I Всеукраїнського турніру юних біологів 2002 року та подати заявки на участь можна за тел. (044) 417-85-69, відділ роботи з обдарованою молоддю Науково-методичного центру середньої освіти Міністерства освіти і науки України, 04070, м. Київ-70, вул. Сагайдачного, 37 або в м. Сумах за тел.(0542) 22-17-45, 22-70-65, Шевченко Тетяна Олександрівна, заступник директора гімназії N 1, 40024, м. Суми, вул. Засумська, 3.
Директор Ю.І.Завалевський
Додаток
до листа Науково-методичного
центру середньої освіти
Міністерства освіта і науки
України
від 22.08.2002 р.
N 14/18.1-558
ЗАВДАННЯ
першого етапу I Всеукраїнського турніру юних біологів
1. Голонасінні рослини виникли наприкінці палеозою і швидко розповсюдилися по всій планеті. Наступна мезозойська ера тривала майже 400 мільйонів років і протягом усього цього часу голонасінні були панівною групою. Це стало можливим завдяки ароморфним змінам - камбію, насінню тощо. Серед цієї групи рослин - чемпіони за тривалістю життя та розмірами, стійкістю до різноманітних хвороб. У зв'язку з цим мезозой ще називають ерою саговників та динозаврів. Але в середині крейдяного періоду з'являються квіткові рослини і досить швидко, за геологічними мірками, витісняють голонасінних, залишаючи їм субконтинентальні райони з досить несприятливими кліматичними умовами. Маючи значно меншу тривалість життя і стійкість до хвороб, ці рослини, однак, посіли панівне місце у сучасній флорі планети, Поясніть, чому?
2. Імунна система людини є однією із загадкових. Незважаючи на надзвичайні зусилля вчених, вона і досі не поспішає розкривати своїх таємниць. Наприклад, під час респіраторних захворювань обов'язково рекомендують постільний режим під наглядом лікаря, хоча відомо, що більшість наших ліків просто не діє на віруси. Ми просто вичікуємо, коли спрацює імунний захист і знищить небажані антигени.
Ще одна загадка не дає вченим спокою. Точно відомо (є статистичні дані), що певний відсоток людей, безнадійно хворих на злоякісні пухлини, раптово видужує, чим дивують лікарів. Так, у Японії відомо вже більш як сто таких випадків. Запропонуйте свій варіант пояснення цього феномена, адже пересічні громадяни вважають це, як правило, чудом і приписують його екстрасенсам, космічним силам тощо.
3. Медицині відомо випадок, коли люди, котрі вживали їжу з певними харчовими барвниками, починали худнути. Цим миттєво скористалися чіпкі бізнесмени, запропонувавши засіб для схуднення. Такою речовиною був барвник жовтого кольору динітрофенол (ДНФ), який надавав хлібним виробам вигляд здоби. Експеримент закінчився трагічно, кілька люді й померло. На малюнку (графічне зображення відсутнє) показано схему молекулярної взаємодії ДНФ з мембранами мітохондрії. Складіть коментар до цієї схеми та спробуйте пояснити молекулярний механізм негативної дії ДНФ.
4. Травневий хрущ і колорадський жук належать до одного ряду - Жуки або Твердокрилі класу Комахи. Але цикли їхнього розвитку істотно відрізняються. Так, розвиток хрущів триває чотири - п'ять років, а колорадських жуків - усього три тижні. Поясніть біологічні закономірності, які зумовлюють таку різницю.
5. На малюнку (ліворуч) зображено дві мембрани синапсу, так званий нексус (щілинний контакт). Спробуйте пояснити на молекулярному рівні функціональне значення білків, так званих "коннексонів", які пронизують обидві мембрани.

................
Перейти до повного тексту