1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
13.12.2002 N 12/2-2
Про діяльність органів управління освітою Вінницької області та забезпечення виконання постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2000 р. N 1717 "Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання"
Заслухавши та обговоривши доповідь начальника департаменту розвитку загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти Романенка В.П., співдоповідь начальника управління освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації Свіржевського М.П., колегія відзначає, що органи управління освітою різного рівня Вінницької області в цілому забезпечують реалізацію єдиної державної політики в галузі освіти, виконання вимог законодавства України про освіту, указів Президента України щодо основних напрямків реформування освітньої галузі, постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2000 р. N 1717 "Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання", завдань, окреслених рішеннями II Всеукраїнського з'їзду працівників освіти. Національною доктриною розвитку освіти України.
Управлінням освіти і науки проведено значну роботу щодо запровадження державного стандарту початкової освіти, переходу загальноосвітніх навчальних закладів на нову структуру і 12-річний термін навчання. З 1 вересня 2002 р. в усіх загальноосвітніх навчальних закладах здійснюється вивчення іноземної мови з 2-го класу. В результаті спільних зусиль обласної, районних державних адміністрацій, виконкомів міських рад, управління освіти і науки облдержадміністрації система освіти Вінницької області набула стабільних тенденцій щодо свого розвитку та якісного оновлення.
Більшість показників, що характеризують розвиток освіти Вінницької області, перевищують середні по Україні, решта - мають позитивну динаміку.
До депутатського корпусу всіх рівнів у Вінницькій області обрано майже 1400 працівників освіти. За їх безпосередньої підтримки вдалося збільшити бюджетні асигнування освітянської галузі у 2002 році на 20,3 відсотків та домогтися збільшення видатків на утримання установ освіти у 8 районах та 2 містах області. З 2000 року в області відсутня заборгованість із заробітної плати педагогічним працівникам.
Обласною державною адміністрацією вживаються системні заходи щодо розвитку освітньої галузі в регіоні. Тільки за 9 місяців поточного року видано 60 розпоряджень та 16 протокольних доручень, спрямованих на підтримку освіти регіону. В області діє 15 освітянських обласних програм. Успішно реалізується державна мовна політика.
Триває процес комп'ютеризації навчальних закладів. Тільки протягом останніх 2-х років у загальноосвітні навчальні заклади області було встановлено 1348 сучасних комп'ютерів, у т.ч. 762 об'єднані у 85 комп'ютерних класів. Загальна забезпеченість комп'ютерною технікою навчальних закладів зросла у порівнянні з 2000 р. на 45 відсотків.
Формується різнорівнева мережа навчальних закладів, створюються навчально-науково-виробничі комплекси, загальноосвітні та професійно-технічні навчальні заклади для роботи з обдарованою учнівською молоддю, сплановано діяльність органів управління освітою щодо прискорення профілізації старшої школи.
Наслідком цілеспрямованої роботи з обдарованою молоддю високими є результати учнів Вінниччини на Всеукраїнських предметних олімпіадах. За результатами участі команд школярів України у IV етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових дисциплін у 2002 році вони посідають 5 місце.
На виконання ст. 5 Закону України "Про охорону дитинства" повністю забезпечені безоплатним харчуванням всі учні початкової ланки області. Гарячим харчуванням охоплено 86,6 відсотка дітей, з них безоплатно - 63 відсотка.
Призупинено закриття дошкільних навчальних закладів, протягом останніх років Вінниччина займає одне із перших місць у будівництві закладів освіти, що створює передумови для успішної реалізації завдань переходу загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання.
Реформування мережі професійно-технічних навчальних закладів та організаторська робота, що проводиться управлінням освіти і науки, керівниками ПТНЗ, дозволили за два останні роки певною мірою зміцнити навчальну базу. В училищах створено 25 нових навчальних кабінетів, 12 лабораторій та 7 майстерень, придбано обладнання на суму майже 45 тис. грн. за рахунок позабюджетних надходжень. Заслуговує на узагальнення і розповсюдження досвід організації роботи Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти.
Продовжується розвиток системи вищої освіти, активно запроваджуються дистанційна, екстернатна, прискорена та скорочена форми навчання; на базі вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації відкриваються ліцеї для обдарованої молоді. У Національному медичному університеті ім. М.І.Пирогова накопичено значний досвід щодо запровадження новітніх інформаційних технологій у навчальний процес.
Існуюча мережа закладів освіти в основному задовольняє потреби громадян в отриманні загальної середньої, дошкільної та позашкільної, професійно-технічної і вищої освіти, що дає можливість реалізувати в регіоні безперервну ступеневу освіту.
У діяльність управління освіти і науки впроваджуються сучасні методи управління, що базуються на використанні аналітико-інформаційних систем, системному плануванні розвитку освіти в регіоні, забезпеченні дієвості організаційних заходів, запровадженні контролю за роботою органів управління освітою та навчальних закладів.
Створено єдину освітню інформаційну інфраструктуру. В її основу покладено базу даних, що зорієнтована на прогнозування процесів соціально-економічного розвитку та інформаційно-довідкових систем галузі, використання яких дає можливість удосконалювати управління системою освіти на різних рівнях. Встановлено електронний зв'язок з 21 відділом освіти райдержадміністрацій, з них 11 мають вихід до всесвітньої мережі Інтернет; посилилась тенденція щодо інтеграції всіх ланок освіти.
Підвищився вплив колегій управління освіти і науки на визначення стратегічних напрямків розвитку освіти регіону.
Систематичною та цілеспрямованою є робота управління освіти і науки щодо реалізації кадрової політики в галузі освіти. Впровадження в життя регіональних програм "Молодий керівник", "Школа майбутнього вчителя" сприяє забезпеченню стабільної ситуації в навчальних закладах області та вирішенню питань переходу на 12-річний термін навчання.
Система управління освітою Вінницької області забезпечує об'єднання і спрямування зусиль органів державної виконавчої влади та місцевого самоврядування на створення єдиного освітнього простору, раціонального використання кадрового потенціалу, матеріальних ресурсів та фінансових можливостей.
Разом з тим, в діяльності управління освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації, відділів освіти, керівників навчальних закладів мають місце окремі недоліки, що негативно позначаються на розвитку освітньої системи.
Не повною мірою реалізується принцип доступності до якісної освіти у навчальних закладах сільської місцевості, 365 дітей шкільного віку не охоплені навчанням.
Повільно відбувається процес передачі дошкільних навчальних закладів до комунальної власності; потребує активізації робота з профілактики злочинності та правопорушень; не змінюється мережа закладів інтернатного типу відповідно до кількості дітей, які потребують корекції здоров'я та соціального захисту; недостатній рівень забезпечення навчальних закладів медичним персоналом.
Потребує покращання координація і співпраця науковців вищих навчальних закладів, академічних установ з промисловістю та підприємництвом. Підлягає перегляду структура і обсяги підготовки фахівців та кваліфікованих робітників. Значна частка випускників професійно-технічних та вищих навчальних закладів не працевлаштовується. Значно нижчою ніж в середньому в Україні залишається забезпеченість професійно-технічних навчальних закладів сільськогосподарського спрямування орною землею.
Відсутність прямої підпорядкованості управлінню освіти і науки Вінницького інституту післядипломної педагогічної освіти ускладнює організацію його роботи. Не дивлячись на деякі позитивні зрушення, Інститут ще не став центром організації цілісної системи науково-методичного забезпечення органів управління освітою, методичних служб на місцях, навчальних закладів.
Не завжди ефективно вирішуються питання пов'язані із зміцненням матеріально-технічної бази закладів освіти. Зокрема, у пристосованому приміщенні, що потребує капітального ремонту, знаходиться Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти.
Більш динамічне, ніж в інших регіонах, скорочення штатів в органах управління освітою призвело до значного розширення функцій спеціалістів. Ускладнює процес управління єдиною освітньою системою області те, що повноваження у здійсненні контролю за діяльністю галузі освіти покладено на декількох заступників голови облдержадміністрації.
Колегія У Х В А Л Ю Є:
1. Відзначити, що в діяльності управління освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації (Свіржевський М.П.) набуто позитивного досвіду у формуванні цілісної системи управління освітою; забезпеченні узгодженості дій районних державних адміністрацій, виконкомів міських рад щодо реалізації єдиної державної політики в галузі освіти; виконанні постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2000 р. N 1717 "Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання"; впровадженні сучасних методів управління з використанням інформаційних технологій; забезпеченні взаємодії всіх ланок і ступенів освіти; роботі щодо створення умов для неперервності та ступеневості навчання; розвитку та формуванні особистості учнів і студентів, їх здібностей та обдарувань; соціального захисту учасників навчально-виховного процесу.
2. Управлінню освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації (Свіржевський М.П.):
2.1. До 15.01.2003 р. обговорити на засіданні колегії підсумки вивчення стану освіти Вінницької області та розробити заходи, спрямовані на подальше вдосконалення системи освіти області, створення умов для забезпечення стабільної роботи загальноосвітніх навчальних закладів у реалізації завдань переходу на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання.

................
Перейти до повного тексту