1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
26.06.2008
Протокол N 6/1-17
Про діяльність органів управління освітою щодо створення умов рівного доступу до здобуття якісної освіти в навчальних закладах Чернівецької області
Заслухавши та обговоривши доповіді заступника начальника управління освіти і науки Чернівецької обласної державної адміністрації Потурнака Б.М. та голови Державної інспекції навчальних закладів Бурлакова О.М. про діяльність органів управління освітою щодо створення умов рівного доступу до здобуття якісної освіти в навчальних закладах Чернівецької області, колегія відзначає, що органами державної виконавчої влади та місцевого самоврядування області, управлінням освіти і науки, навчальними закладами проводиться робота з виконання вимог законодавчих актів у сфері освіти, указів Президента України, основних положень Національної доктрини розвитку освіти в Україні, яка забезпечується шляхом впровадження заходів, спрямованих на створення належних умов навчання і виховання учнівської молоді.
На сьогодні освіта області характеризується стабільними кількісними і якісними показниками та позитивними тенденціями розвитку. Всі її ланки є самостійними і водночас невід'ємними складовими системи безперервної освіти, які в цілому забезпечують потреби населення регіону в отриманні освітніх послуг. За останні роки в області здійснено комплекс практичних заходів, затверджено 10 освітянських програм, спрямованих на стабільне функціонування галузі та її розвиток. Упродовж 2005 - 2007 років в області введено в експлуатацію 32 освітянські об'єкти на 5,0 тис. учнівських місць.
Діяльність органів управління освітою спрямована на збереження мережі навчальних закладів. Система дошкільної освіти області включає 328 дошкільних навчальних закладів, які відвідує 23,9 тис. дітей, що складає 52% (по Україні 54%). У 2007 році відновлено роботу 12 дитячих садочків у сільській місцевості.
Сформована мережа шкіл також в основному задовольняє потреби громадян області в отриманні загальної середньої освіти. На території регіону функціонує 454 загальноосвітні навчальні заклади, в яких здобувають освіту 108,2 тис. учнів (99,9%).
Оптимізується мережа професійно-технічних навчальних закладів. Із 14 державних навчальних закладів більше половини реорганізовано у заклади нового типу: п'ять вищих професійних училищ, три професійні ліцеї, в яких упродовж останніх трьох років стабільним залишається контингент учнів (8,0 тис.). Крім того в регіоні функціонує 74 професійно-технічні навчальні заклади інших форм власності та підпорядкування. З 59 до 70 спеціальностей розширився перелік робітничих професій, з 24 спеціальностей розпочато підготовку за новими державними стандартами.
Значне місце в освітній галузі регіону належить вищій школі, мережа якої складається з 34 вищих навчальних закладів різних типів та рівнів акредитації і забезпечує підготовку фахівців з 66 спеціальностей із загальним контингентом студентів 51,7 тис.
Понад 25,2 тис. (21,1%) учнів, по Україні - 23,4%, мають змогу розвивати свої творчі здібності в 27 позашкільних навчальних закладах та гуртках при загальноосвітніх навчальних закладах.
У 14 дитячо-юнацьких спортивних школах системи освіти та спеціалізованій дитячо-юнацькій спортивній школі олімпійського резерву навчається майже 8,0 тис. учнів.
Належні умови для гармонійного розвитку особистості створюються в значній частині навчальних закладів Вижницького, Новоселицького, Путильського, Сторожинецького районів та м. Чернівці, де успішно працюють творчі хорові, хореографічні, етнографічні учнівські колективи.
Особливого значення набуває робота органів управління освітою та навчальних закладів щодо здійснення масового переходу до профільного навчання. На сьогодні у 232 загальноосвітніх навчальних закладах функціонують профільні класи, в яких навчається 11,5 тис. (75,9%) старшокласників.
Пріоритетним напрямом роботи органів управління освітою та навчальних закладів є інформатизація та комп'ютеризація освітнього процесу. В 270 (98%) загальноосвітніх навчальних закладах I - III ступенів встановлено навчальні комп'ютерні комплекси, на один комп'ютер припадає 12 учнів старших класів (по Україні - 41). До мережі Інтернет підключено 221 (82,4%) загальноосвітній навчальний заклад та всі професійно-технічні навчальні заклади.
Забезпеченість вищих навчальних закладів комп'ютерними робочими місцями з розрахунку на 100 студентів у вищих навчальних закладах III - IV рівнів акредитації в середньому становить 11 - 14 місць, I - II рівнів акредитації - 13 - 15 місць.
Органи управління освітою та навчальні заклади приділяють належну увагу якості надання освітніх послуг. При виконанні інспекторських контрольних робіт 62,8% учнів перевірених загальноосвітніх та 32% учнів професійно-технічних навчальних закладів показали достатній та високий рівні навчальних досягнень. Найбільш високий рівень з нормативних дисциплін соціально-економічного та природничо-наукового циклів показали студенти Чернівецького національного університету ім. Ю.Федьковича: абсолютна успішність - 63%, якісний показник - 33% та Чернівецького комерційного технікуму: відповідно 81,4% та 35% (напрям підготовки "Економіка і підприємництво" (освітньо-кваліфікаційний рівень бакалавра).
Питання кадрового забезпечення загальноосвітніх навчальних закладів та якісного складу педагогічних працівників знаходиться також на постійному контролі органів управління освітою. Спостерігається позитивна тенденція до збільшення кількості педагогів, які мають повну вищу освіту. За останні три роки цей показник зріс з 81,2% до 83,6%. Із 10,5 тис. освітян з вищою освітою 3,9 тис. (37,5%) мають кваліфікаційну категорію "спеціаліст вищої категорії".
Разом з тим колегія відзначає, що в діяльності органів управління освітою, педагогічних та науково-педагогічних колективів перевірених навчальних закладів мають місце недоліки та упущення.
Майже 7,2 тис. дітей у 98 населених пунктах області не мають можливості здобувати дошкільну освіту в зв'язку з відсутністю в них дитячих садочків.
Значною залишається кількість шкіл, які розташовані у пристосованих приміщеннях (30,5%) та потребують капітального ремонту (13%). Виконання навчальних програм на сучасному рівні ускладнюється у зв'язку з відсутністю належного обладнання навчальних кабінетів та лабораторій. Забезпеченість обладнанням, реактивами кабінетів фізики, хімії та біології в загальноосвітніх навчальних закладах не перевищує 25%, технічними засобами навчання - 35%.
Гострим є питання оновлення матеріально-технічної бази професійно-технічних навчальних закладів, яка зношена на 50%. За 15 років не придбано жодної одиниці сільськогосподарської техніки, у непрацюючому стані знаходиться четверта частина обладнання та механізмів, верстатів з обробки деревини.
Потребує покращання стан матеріально-технічного та навчально-методичного забезпечення Чернівецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. Відсутність належного приміщення значно знижує ефективність роботи працівників інституту щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
У пристосованих приміщеннях гуртожитку та орендованих приміщеннях на площах, що не відповідають встановленим нормативам, розміщено три факультети Чернівецького національного університету ім. Ю.Федьковича.
Неузгодженість у діях вищих навчальних закладів різних рівнів акредитації та форм власності, неефективність роботи Громадської регіональної експертної комісії щодо врахування потреб області у фахівцях призвели до перенасичення ринку праці регіону фахівцями з економічних спеціальностей втричі, та в шість разів - з юридичних спеціальностей. Фахівці з інженерних спеціальностей запрошуються з інших регіонів, оскільки в області відповідні кадри не готуються.
Не в повній мірі задовольняються потреби регіонального ринку праці у кваліфікованих робітничих кадрах для будівельної, деревообробної та швейної галузей. Мають місце випадки формального підходу навчальних закладів до складання угод з роботодавцями щодо підготовки кваліфікованих робітників та формування державного замовлення. Як наслідок, 33% випускників 2007 року у перевірених професійно-технічних навчальних закладах працевлаштовані не за фахом.
Парк шкільних автобусів лише наполовину задовольняє потреби регіону (налічує 41 одиницю). Майже 4,8 тис. дітей (57%), які потребують підвозу, змушені щоденно за кошти батьків доїжджати до місць навчання рейсовими автобусами або добиратися до навчальних закладів пішки.
Складною соціально-економічною проблемою для Чернівеччини є трудова міграція населення. За оперативними даними в області майже 10,1 тис. дітей (9,4%) залишились без батьківської опіки (батьки виїхали за кордон). Найбільше таких дітей у Новоселицькому (27,4%), Кіцманському (25,4%), Герцаївському (12,3%) районах.
Серйозну стурбованість викликає зміна керівництва органів управління освітою та навчальних закладів. За 2005 - 2007 роки в області змінилося два начальники управлінь освіти і науки, десять (77%) завідуючих відділами (управліннями) освіти. Не сприяє стабілізації діяльності загальноосвітніх навчальних закладів і зміна директорів шкіл. Впродовж останніх трьох років 83 (20%) керівники загальноосвітніх навчальних закладів області звільнилися із займаних посад, з них лише 50% вийшли на пенсію за віком.
Унеможливлює роботу на сучасному рівні в умовах переходу загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру та 12-річний термін навчання і кількісний склад працівників методкабінетів, що визначається Типовими штатами, затвердженими наказом Міністерства освіти СРСР від 05.12.85 N 209.
Недостатнім залишається освітній рівень педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів. В області 1,3% вчителів мають загальну середню освіту (по Україні 0,5%), 12% - середню спеціальну, з них 1,9% - не мають педагогічної освіти.

................
Перейти до повного тексту