1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
15.04.2008 N 1/9-241
Міністерство освіти і науки
Автономної Республіки Крим,
Управління освіти і науки
обласних, Київської
та Севастопольської міських
державних адміністрацій,
Інститути післядипломної
педагогічної освіти
Міністерство освіти і науки України надсилає для практичного використання інструктивно-методичний лист "Методичні рекомендації щодо проведення державної підсумкової атестації у четвертих класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2007/2008 навчальному році".
Просимо довести його до відома керівників загальноосвітніх навчальних закладів.
Заступник міністра П.Б.Полянський
Додаток
до листа МОН
15.04.2008 N 1/9-241
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо проведення державної підсумкової атестації у четвертих класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2007/2008 навчальному році
Відповідно до Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 18.02.08 N 94 та зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 27.02.08 за N 151/14842, у початковій ланці загальноосвітніх навчальних закладів державній підсумковій атестації підлягають результати навчальної діяльності учнів четвертих класів з української мови (мова і читання) та математики.
У загальноосвітніх навчальних закладах I ступеня з навчанням російською та іншими мовами національних меншин можуть підлягати атестації результати навчальної діяльності учнів четвертих класів з мови навчання (мова і читання).
Атестація результатів навчання з української мови учнів, які почали вивчати її в поточному навчальному році початкової школи, здійснюється за бажанням батьків або осіб, які їх замінюють.
Бали за атестацію з математики, української мови (мова і читання) виставляються за результатами підсумкових контрольних робіт.
Оцінювання підсумкових контрольних робіт здійснюється відповідно до Методичних рекомендацій "Контроль та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи" (К.: Початкова школа, 2003 рік).
Зміст завдань для підсумкових контрольних робіт формується відповідно до вимог, викладених у Програмах для 1-4 класів середньої загальноосвітньої школи (К.: Початкова школа, 2006).
Завдання для підсумкових контрольних робіт розробляються методичним об'єднанням учителів початкових класів загальноосвітнього навчального закладу (вчителем початкових класів у школах з малою наповнюваністю учнів) відповідно до рекомендацій Міністерства освіти і науки України і затверджуються адміністрацією навчального закладу.
Метою підсумкових контрольних робіт є визначення рівня сформованості в молодших школярів умінь застосовувати набуті знання і вміння на практиці.
На проведення річної підсумкової роботи відводиться 1 академічна година (шкільний урок): 5 хв - на пояснення змісту роботи і 35 хв - на її виконання.
Тексти перевірних робіт вчитель записує до початку уроку на дошці або заздалегідь друкує на окремих аркушах кожному учневі.
Зміст завдань може бути представлено у традиційній чи у тестовій формі закритих та відкритих форматів.
У разі укладання текстів підсумкових контрольних робіт у тестовій формі слід передбачити таку кількість завдань різних рівнів складності, що відповідатиме часу, відведеному на виконання контрольної роботи.
Річною підсумковою роботою з української мови (мови навчання) може бути письмова робота, що містить 6-7 завдань різних рівнів складності, якими передбачається перевірка рівня мовленнєвих умінь учнів (зокрема: будувати речення, висловлювати міркування, власну думку за допомогою різних мовних засобів), а також практичне застосування мовних знань з фонетики, лексики, граматики, орфографії тощо відповідно до державних вимог щодо рівня навчальних досягнень учнів з української мови (додаток 1).
Річною підсумковою роботою з читання (українська, російська чи інша мова навчання) може бути комбінована робота, яка складається з тексту для самостійного читання та низки письмових завдань для перевірки розуміння змісту прочитаного.
Текст добирається доступний за змістом, стилем, конструкцією речень, обсягом відповідно до методичних вимог (з мови навчання - близько 300-320 слів, з другої мови - близько 260-300 слів).
Кожне із завдань, як і їх сукупність, підпорядковується смисловій складовій читання, яка, у свою чергу, базується на його технічній складовій.
Важливо визначити рівень сформованості навичок свідомого читання та розуміння тексту для його практичного застосування, тому запропоновані завдання можуть бути такими: на узагальнення змісту прочитаного (розкриття головної думки), на розуміння предметного змісту, відчуття ролі та краси художнього слова (якими засобами описано ту чи іншу подію, предмети, явища), здатність висловити власну думки з приводу прочитаного тощо.
Всі завдання виконуються після прочитання учнями тексту (додаток 2).
Бали за роботу з читання виставляються без урахування помилок за грамотність.
Підсумкову контрольну роботу з математики можна укласти як у традиційній формі, так і у формі тестів різних форматів. Дібрані завдання переважно практичного характеру мають перевіряти рівень засвоєння певних знань з математики, сформованість умінь і навичок відповідно до вимог чинної навчальної програми. За своїм змістом завдання тестів можна згрупувати у такі блоки для перевірки сформованості певних умінь, а саме: натуральні числа, арифметичні дії з натуральними числами; текстові задачі; числові вирази; частини; величини; геометричні фігури, вимірювання величин.
Підсумковою контрольною роботою з математики також може бути письмова комбінована робота, що складається із таких основних завдань: однієї складеної задачі на 3-4 дії; виразу з багатоцифровими числами на визначення порядку дій (з дужками чи без дужок); вправ на порівняння, перетворення одних величин в інші; вправ на знаходження частини від числа; вправ на застосування геометричного матеріалу тощо (додаток 3).
Кожна підсумкова контрольна робота проводиться в усіх навчальних закладах відповідно до календарного планування на другому чи третьому уроці, окрім понеділка і п'ятниці.
Учні, які з поважних причин не писали підсумкових контрольних робіт із зазначених предметів, пишуть їх у визначений атестаційною комісією час за рахунок годин, відведених на індивідуальну (групову) роботу.
Бали за державну підсумкову атестацію з української мови (мова і читання) та математики виставляються в класному журналі під датою проведення підсумкової роботи. На правій сторінці класного журналу у розділі "Зміст уроку" здійснюється запис "Підсумкова контрольна робота. Державна підсумкова атестація".
Додаткові види перевірних робіт у 4-х класах не проводяться.
Річне оцінювання, що є підсумковим, здійснюється на основі семестрових балів з урахуванням атестаційного балу. З української мови (мова і читання) та математики при виставленні річної оцінки враховуються також результати підсумкових контрольних робіт.
Додаток 1
ОРІЄНТОВНІ ТЕКСТИ
підсумкових контрольних робіт з української мови (мова навчання) 4 клас
Варіант I
1. Склади і запиши текст із поданих речень.
Мамина пасочка
1) Тримаю її в руці - душа радіє.
2) Справжній тобі витвір мистецтва.
3) Яка вона гарна, злегка зарум'яніла, кіскою по краях викладена.
4) Дивлюсь на пасочку, а перед очима постає мама, ніжна, лагідна, з теплою посмішкою на обличчі.
5) Пухкенька, як пір'ячко, чистенька, як зіллячко...
2. Склади і запиши речення із поданих слів:
Великоднім, хата, печивом, і пасками, пахне.
3. Підкресли головні й другорядні члени поданого речення.
Земля святкує у цей день велике свято.
4. Випиши з тексту "Мамина пасочка" по 3 слова, що належать до таких частин мови:
Іменники:
Прикметники:
Дієслова:
Займенники:
Прийменники:
5. Зроби звуко-буквений аналіз поданих слів.
Хліб - __ скл., __ б., __ зв., приголосні: [...]
Радість - __ скл., __ б., __ зв., голосні: [...]
6. Серед поданих слів підкресли ті, що мають таку будову:
Рідненька, пречудова, прикрасив, крашанка, розфарбовує, освятила.
7. Побудуй речення із звертанням про хліб.
Варіант II
1. Встанови правильну послідовність між частинами тексту і запиши його. Розкрий дужки та встав пропущені букви.
1) Л_генький вітерець співає, под_хає з теплого краю, перебігає (з) нивки (на) нивку, живить, (о) свіжає кожну билинку. І ведуть вони між собою таємну ро_мову.
2) (З) неба, як ро_топлене золото, ллє_ся (на) землю бл_скуче світло сонця. (На) ланах грає сонячна хвиля. (Під) хвилею співає хліборобс_ка праця.
3) Поле - це бе_крає море. Скільки глян_ш, розіслало килим, аж сміє_ся (в) очах.
Панас Мирний
2. Визнач стиль цього тексту:
а) художній;
б) діловий;
в) науковий.
3. Випиши зі складеного тексту 3 дієслова, у яких букв більше, ніж звуків.
__________________________________________________________________
4. Познач префікси у прикметниках того рядка, в якому всі слова записані правильно:
а) розказати, безсмертний, змалювати, спитати;
б) росказати, безсмертний, змалювати, зпитати;
в) розказати, бессмертний, смалювати, спитати.
5. Знайди у складеному тексті і запиши речення, що відповідає схемі:
_____
... _____ ... _____.
6. Знайди у складеному тексті 3 іменники жіночого роду, що стоять в однині. Запиши їх в орудному відмінку множини.
Орієнтовні завдання, які можна використати при укладанні текстів для підсумкових контрольних робіт з української мови
Частина 1
1. Прочитай текст
Сади цвітуть
Неначе густим молоком облиті фруктові дерева. Ось виструнчились у весняному святковому вбранні вишні, сливи, черешні, груші. І очей від них не відведеш! Тягне до них, підійдеш, милуєшся і не намилуєшся.
Очі радіють, душа радіє.
Радість і для невтомних трудівниць-бджіл. Снують вони по квітах, перелазять моторно з однієї квітки на другу, щоб швидше набрати меду. А набравши, одна, друга зриваються з квітів - і, ніби золоті шнурочки простяглися в повітрі, мчать бджілки до своїх хаток - вуликів. Швидко треба скласти солодкий прозорий мед у стільники і повернутись за новою маленькою порцією меду.
Адже це перший весняний щедрий взяток. Поспішати треба!
Здається, тихо гудуть розквітлі дерева, коли бджоли, джмелі, якісь мушки кружляють над ними. Навіть метелики пурхають між квітами, наче сніг лапатий пролітає.
А на землі синьоокі проліски, перші фіалки сором'язливо піднімають голівки. З'являється сила-силенна справжніх весняних квітів!
Недарма ж цей місяць зветься квітень. Все квітує в природі! Це і є життя!
Олександр Копиленко
2. Знайди в тексті та випиши речення з однорідними членами.
3. Добери з тексту до поданих слів кілька споріднених слів, які належать до різних частин мови.
Радіють -
Розквітлі -
4. У 3-му реченні познач над кожним словом, до якої частини мови воно належить у них.
5. Визнач граматичну основу у 5-му реченні поданого тексту.
6. Знайди у тексті 7 слів з префіксами і познач префікси.
7. Випиши з поданого тексту 2 слова, у яких при словозміні відбувається чергування приголосних.
8. Запиши іменники, що стоять у дужках, в орудному відмінку однини
Діти з (радість) вибігли на подвір'я. Ми задоволені (подорож). Ярослав старанно працював над (задача). Пахне хліб (любов) трударів.
9. Запиши словосполучення, утворивши від поданих іменників прикметники з суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-:
(Україна) мова, (Росія) читання, (Тернопіль) область, (село) бібліотека, (чумак) шлях, (Запоріжжя) електростанція.
10. Постав займенники, що в дужках, у потрібному відмінку. Запиши над ними їх особу і відмінок.
Іди, іди, дощику, зварю (ти) борщику.
Я з (вона) граюся, читаю їй книги.
Як з каменю води, так з (він) правди.
В (я) діти працьовиті, в (я) ледарів нема.
І (я) в сім'ї великій, в сім'ї вольній, новій, не забудьте пом'янути незлим тихим словом.
11. Придумай і запиши спонукальне речення, яке б могло бути кінцівкою поданого нижче тексту.
Квіти і пісні
Іду полем, а квітів безліч. Квітів яскравих, радісних, буйних. Вітерець їх коливає, вони хитають голівками і ваблять до себе. Зелень свіжа і чиста.
Вже позліталися всі пташки, і доки не вивелись пташенята і не почалися родинні турботи, самці розважають своїх самичок піснями.
Узлісся, луки, болота аж гудуть від радісних пісень.
__________________________________________________________________
12. Побудуй речення за поданими схемами:
____
а) ____, ____, ____, ____ ... ... .
____ ____
б) ____ ____, ____, ... ... .
____
в) ____ і ____ ____ ... ... .
13. Заміни виділене слово однорідними членами речення:
а) Рослини - це символи нашої рідної землі;
б) Незабаром з'явиться потомство у звірів.
14. Заміни словосполучення одним словом - синонімом:
ані пари з вуст -
язик свербить -
пекти раків -
дерти носа -
накивати п'ятами -
і листок не шелесне -
як кіт наплакав -
15. Склади твір-мініатюру (4-5 речень), щоб його головною думкою було прислів'я (на вибір):
а) Дружній череді вовк не страшний;
б) Треба вчиться - завжди пригодиться;
в) Добрі вісті не лежать на місці.
Частина 2
1. Прочитай частини тексту. Встанови їх правильну послідовність.
- З часом люди навчилися робити зручні й легкі книжки з тонкої козячої або телячої шкіри.
- Сторінками найдавніших книжок були камені, стіни печер. Далі люди додумалися писати на глині, яку потім випалювали і сушили на сонці.
- Давно-давно на землі книжок не було.
2. Прочитай текст. Визнач його стиль.
Ромашка - одно- або багаторічна трав'яниста рослина з розгалуженим стеблом і розсіченими листками. Квітки - зеленкувато-жовті кошики з білими пелюстками. Росте біля доріг, на пустирях, біля осель. Цвіте у червні-серпні.
а) художній;
б) діловий;
в) науковий.
3. Прочитай речення: На яблуневу гілку сіла весела синичка.
Визнач, які слова складають його граматичну основу:
а) сіла на гілку;
б) весела синичка;
в) сіла синичка.
4. Познач, у якому реченні розділові знаки при звертанні поставлені правильно.
а) Чи не треба Вам, дідусю помічниці?
б) Чи не треба, Вам дідусю, помічниці?
в) Чи не треба Вам, дідусю, помічниці?
5. Познач рядок, у якому прикметник у словосполученні вжитий у переносному значенні.
а) золота ложка;
б) золоті руки;
в) золотий ланцюжок.
6. Познач рядок, у якому правильно дібрано синоніми до прикметника сміливий.
а) відважний, хоробрий, безстрашний;
б) відважний, кмітливий, хоробрий;
в) кмітливий, безстрашний, хоробрий.
7. Прочитай речення:
- Зараз я поставлю крапку над "і", - по-дорослому сказав Павлик учительці.
Напиши, що означає фразеологізм поставлю крапку над "і".
__________________________________________________________________
8. Познач рядок, у якому закінчення в слові визначено правильно:
а) травам и;
б) трава ми;
в) трав ами.
9. Познач слова, у яких до- є префіксом:
а) донести;
б) долина;
в) долити;
г) донечка;
ґ) домівка;
д) долоня;
е) доплатити;
є) дорога.
10. Добери до слова ніс споріднені слова з різними суфіксами. Утворені слова запиши.
Ніс + -ик -
Ніс + -очок -
Ніс + -ищ -
11. Встав у словах пропущені букви.
Р_бро, т_хенький, оз_мина, ст_бло.
12. Познач рядок, у якому всі слова записано правильно:
а) лехка, футбол, кігті;
б) кіхті, легка, футбол;
в) легка, кігті, футбол.
13. Познач рядок, у якому всі слова записано правильно:
а) розказати, безсмертний, змалювати, спитати;
б) росказати, безсмертний, змалювати, зпитати;
в) розказати, бессмертний, смалювати, спитати.
14. Познач рядок, у якому всі слова слід писати з апострофом:
а) з_їхати; роз_ійтися; без_язикий;
б) об_їхати, роз_яснити, з_їсти;
в) з_єднати, роз_ібрати, від_єднати.
15. Познач рядок, у якому співзвучні префікси і прийменники у словосполученні записані правильно:
а) написати на папері;
б) відплисти від берега;
в) з бити з яблуні.
16. Розглянь схему речення:
____
____ ____ ... ... .
Склади і запиши речення, яке відповідає цій схемі.
__________________________________________________________________
17. Склади і запиши коротку інструкцію про те, як виготовити закладку до книжки.
Пам'ятай! В інструкції має бути заголовок і текст. Текст повинен містити короткі спонукальні речення. Пиши конкретно, коротко та лаконічно.
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Додаток 2
ОРІЄНТОВНІ ТЕКСТИ
підсумкових контрольних робіт з українського читання 4 клас
Варіант I
Павучкові рушнички
Жив собі в лісі павучок. Над усе він любив ткати рушники. І виходили вони в нього на диво гарні, м'якенькі. Отож, мабуть, добре втиратися такими після вранішнього вмивання. Та, на жаль, ніхто з лісових мешканців про це не знав. Не знав і сам павучок.
Колись хутенько він виткав собі звичайнісінького рушника, а ті, гарні, сховав у скриню. Тільки от біда - рушників стало так багато, що вже й скриня не зачиняється. Доведеться шукати майстра - жука-рогача - нову скриню замовляти. Чи ж не клопіт?
Але незручно отак, з порожніми руками, на очі жукові з'являтися. Доведеться-таки з одним рушником розпрощатись. Довго вагався павучок, якого взяти. А рушники - один кращий другого... Нарешті вибрав, замкнув майстерню на здоровенний замок і вирушив у дорогу.
Літній день був чудовий. Сонце щедро зігрівало землю, а вітер спочивав під кущем ліщини. На головній лісовій галявині побачив павучок веселе товариство. Взявшися за лапки, комахи водили танок. Посередині кола було видно золотокрилу бджілку. Вона щасливо усміхалась. Тут був і майстер - жук. Отож павучок підійшов ближче і зрозумів: товариство відзначало день народження бджілки!
- Ходи до нас! - гукнула до павучка іменинниця.
- Хутчій!
- Я маю діло, - спробував був відмовитись павучок.
Але до нього підбіг завзятий мураш, ухопив за лапку - і всі знов полинули у танок.
За хвилину павучок забув про все на світі. Правда, трішки паморочилась голова, проте йому було дуже й дуже весело.
Коли ж танок закінчився, біля бджілки з'явилася ціла купка подарунків. Чого тут тільки не було! Прозора парасолька, лозяний кошик, різьблена скринька, полив'яний горщик, золотавий шнурочок...
- Чого ти? - легенько підштовхував павучка жук. - Давай і свій подарунок.
- Ось візьми, - страшенно ніяковіючи, павучок подав бджілці маленького пакуночка. Та розгорнула й радісно вигукнула:
- Ой, спасибі! Такого гарного рушничка зроду ще не мала!
- А й справді! - погладив подарунок мураш. - Немов з туману зітканий!
- Ти справжній майстер! - сказав метелик. - Рушник пречудовий!
Зніяковілий павучок стояв і усміхався, а потім тихо мовив:
- У мене ще кращі є...
- Як є, то похвалися! - озвався жук.
Гайда! - павучок першим помчав до майстерні, за ним його нові друзі. Відімкнув скриню та й заходився дарувати:
- Це тобі, метелику! А це - мурашеві. Це тобі, втирайся на здоров'я, жуче!
Відтоді всі комахи стали вмиватися аж тричі на день, бо втиратися павучковими рушничками було напрочуд приємно!
(360 слів.)
Марія Пономаренко
Завдання до тексту
I. Обведи кружечком правильну відповідь.
1. Чому павучок роздарував свої рушнички?
а) був дуже щедрий;
б) рушничків ніде вже було дівати;
в) сподобалось робити комусь приємність.
2. Яке з наведених прислів'їв виражає головну думку тексту?
а) Дружба - велика сила;
б) По роботі знають майстра;
в) Добре роби - добре й буде.
II. Поміркуй і напиши.
1. Випиши дві групи слів і словосполучень, які змальовують поведінку та характер павучка в різних ситуаціях.
2. Напиши, що означає вислів:
з порожніми руками -
полинули у танок -
3. Напиши, як ти розумієш вислів "Щедрий не той, хто дарує, а той, хто не шкодує" (3-4 речення).
Варіант II
Як ми змістовно відпочивали
Прокинувся я від того, що хтось стусонув мене в бік:
- Сашко, ти ще спиш?
Звичайно, це був Ванько: переліз на моє ліжко, стягнув з мене ковдру, штовхається та ще й питає, чи я сплю. Він старший від мене на рік, зате я товщий. Коли ми з гуркотом впали на підлогу, на порозі з'явилася мама. Вона була одягнута.
- Знову б'єтесь? - сплеснула вона руками.
- Ми не б'ємося, ми боремося,- Ванько викручував мені руку, а я натягував йому сорочку на голову.
- Які ж це у вас канікули? Самі бійки. Коли ви навчитесь, нарешті, культурно і змістовно відпочивати?
- А як це... зміс-тов-но? - ми навіть завмерли.
- Підіть у кіно, бібліотеку, музей. У шахи зіграйте. Ось вам гроші, я побігла.
Коли вона пішла, ми вирішили в цей день культурно і змістовно відпочивати. Спочатку пішли на дитячий кіносеанс. Як тільки погасили світло, Ванько зашепотів:
- Сашко, давай місцями поміняємось.
- Навіщо?
- Ти моє місце зайняв. Дивись, у мене квиток на твоє місце.
Але мене не обдуриш. Перед ним сидів якийсь довготелесий хлопчисько в окулярах і затуляв йому екран. Ванько штовхнув мене. Я його. Від поштовхів у хлопця попереду злетіли окуляри.
Нас вивели з кінотеатру. Тоді ми пішли до музею. Там було дуже цікаво, ми аж крутили головами навсібіч.

................
Перейти до повного тексту