1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
17.03.2008 N 190
Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі загальноосвітньої школи I-III ст. N 13 м. Кіровограда
На виконання Державної цільової соціальної програми "Школа майбутнього" на 2007-2010 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2007 р. N 1071, та з метою створення й випробування інноваційної моделі навчального закладу "Школи майбутнього"
НАКАЗУЮ:
1. Схвалити ініціативу педагогічного колективу загальноосвітньої школи I-III ст. N 13 м. Кіровограда (директор Краснова Л.С.) та затвердити Заявку на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Моделювання відкритої соціально-педагогічної системи "Школа майбутнього" (додаток 1).
2. Затвердити Програму дослідно-експериментальної роботи за темою "Моделювання відкритої соціально-педагогічної системи "Школа майбутнього" на базі загальноосвітньої школи I-III ст. N 13 м. Кіровограда (додаток 2) та Програму I (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи на березень 2008 р. - червень 2009 р. (додаток 3).
3. Підтримати рішення Комісії з проблем виховання дітей та учнівської молоді Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (додаток 4) та надати статус експериментального загальноосвітнього навчального закладу всеукраїнського рівня загальноосвітній школі I-III ст. N 13 м. Кіровограда.
4. Призначити науковим керівником експерименту Семенюка Олега Анатолійовича, проректора з наукової роботи та міжнародних зв'язків Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, професора, доктора філологічних наук (за згодою); науковими консультантами: Кириленко Світлану Володимирівну, начальника відділу моніторингу освітньої діяльності та педагогічних інновацій Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України, кандидата педагогічних наук; Волченкову Галину Миколаївну, наукового співробітника лабораторії педагогічних інновацій Інституту педагогіки Академії педагогічних наук України (за згодою); Калініну Людмилу Миколаївну, завідувачку лабораторії управління Інституту педагогіки Академії педагогічних наук України, кандидата психологічних наук (за згодою); Цимбалару Анжеліку Дмитрівну, старшого наукового співробітника лабораторії педагогічних інновацій Інституту педагогіки Академії педагогічних наук України (за згодою); Єгорова Богдана Вікторовича, ректора Одеської національної академії харчових технологій, доктора технічних наук, професора (за згодою); Сліпака Бориса Яковича, доцента кафедри іноземних мов Державної льотної академії України, кандидата філологічних наук (за згодою); Костенко Ларису Давидівну, заступника директора департаменту з гуманітарних питань - начальника управління освіти Кіровоградської міської ради, кандидата педагогічних наук (за згодою); Пахолівецьку Марцеліну Володимирівну, директора Центру методичної та соціально-психологічної служби управління освіти Кіровоградської міської ради (за згодою); Ріжняка Рената Ярославовича, декана фізико-математичного факультету Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, кандидата педагогічних наук (за згодою); Гейко Євгенію Вікторівну, доцента кафедри практичної психології Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, кандидата психологічних наук (за згодою).
5. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України (Завалевський Ю.І.):
5.1. Здійснювати науково-методичне супроводження дослідно-експериментальної роботи.
5.2. Заслухати звіт загальноосвітньої школи I-III ст. N 13 м. Кіровограда про проведення I (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи у червні 2009 року.
6. Управлінню освіти і науки Кіровоградської облдержадміністрації (Приліпко В.І.) надавати допомогу педагогічному колективу загальноосвітньої школи I-III ст. N 13 м. Кіровограда щодо забезпечення необхідних умов для організації та проведення дослідно-експериментальної роботи.
7. Опублікувати даний наказ в "Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України" та розмістити на сайті www.mon.gov.ua.
8. Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.
Міністр І.О.Вакарчук
Додаток 1
до наказу МОН України
17.03.2008 N 190
ЗАЯВКА
на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Моделювання відкритої соціально-педагогічної системи "Школа майбутнього" на базі загальноосвітньої школи I-III ст. N 13 м. Кіровограда на 2008-2013 роки
Актуальність дослідження
Пріоритетними напрямами діяльності у сфері освіти і науки є розроблення і втілення в життя освітніх інновацій, що якісно змінюють зміст, структуру, форми, методи, засоби, технології навчання і виховання.
Державна цільова соціальна програма "Школа майбутнього" на 2007-2010 роки спрямована на удосконалення якості і доступності освіти, що потребує прискореного інноваційного розвитку, який ґрунтується на прогресивних світових освітніх тенденціях, сучасних навчальних технологіях та забезпечує цілеспрямований навчально-виховний процес, який відповідає соціальному запиту на освітні послуги від батьків, учнів та вчителів та дає змогу вільно розвивати здібності і таланти. Визначальною ознакою пошуку моделі "Школа майбутнього" є вибір найдоцільніших педагогічних інновацій у створенні новітнього навчального закладу, що буде своєрідним еталоном організації навчально-виховного процесу.
Забезпечення педагогічного процесу повинно бути концептуально-методологічним та інформаційно-програмним, що ґрунтується на принципах комплексності, інтегративності, системності, технологічності.
На вирішення цих завдань спрямований проект "Школа майбутнього", який передбачає інтерактивний, структурно-функціональний, діяльнісний підходи до навчання і виховання, індивідуалізацію навчання та забезпечить створення умов для становлення і розвитку творчого потенціалу учнів, соціальної успішності випускників на основі інтеграції, гуманізації, екологізації змісту освіти.
Соціальний запит на освітні послуги нині вимагає проектування такої моделі навчального закладу, яка б створювала відкриту соціально-педагогічну систему, яка включатиме: загальноосвітню школу I-III ступенів, гімназію, ліцей, науково-методичний центр, який передбачає створення науково-методичного, нормативно-правового та організаційного забезпечення переходу закладу освіти з режиму функціонування до режиму інноваційного розвитку.
На нових науково-методологічних засадах діяльнісного підходу визначатиметься стратегія цілеспрямованого процесу розвитку учня як суб'єкта громадянського суспільства, висвітлюватимуться сучасні теоретичні засади виховання, що у свою чергу, потребує оновлення змісту і технологій підготовки педагогів у системі післядипломної освіти до формування молодого покоління з урахуванням територіальних, історичних, соціальних та національних особливостей регіонів України.
Мета дослідження. Створити та реалізувати інноваційну модель "Відкрита соціально-педагогічна система "Школа майбутнього", яка включатиме: загальноосвітню школу I-III ступенів, гімназію, ліцей, науково-методичний центр.
Об'єкт дослідження. Інноваційна модель загальноосвітнього навчального закладу "Відкрита соціально-педагогічна система "Школа майбутнього".
Предмет дослідження. Процес створення та реалізації інноваційної моделі "Школа майбутнього" як відкритої соціально-педагогічної системи.
Гіпотеза дослідно-експериментальної роботи. Процес функціонування моделі "Відкрита соціально-педагогічна система "Школа майбутнього" буде ефективним, якщо:
- забезпечити системний підхід до створення структури інноваційного закладу освіти як відкритої і доступної системи для усіх учасників навчально-виховного процесу (батьків, учнів, педагогів, соціальних партнерів, громадськості);
- забезпечити багатовекторну траєкторію навчальної діяльності учнів, індивідуалізацію, профілізацію змісту освіти;
- забезпечити гармонійний розвиток національно свідомої, високоосвіченої, життєво компетентної, творчої особистості, здатної до саморозвитку та самовдосконалення, готової до життя і праці в інформаційному суспільстві;
- створити якісно новий підхід до підвищення рівня професійної майстерності педагогів на базі науково-методичного центру;
- створити систему проектно-цільового управління інноваційним закладом на основі співробітництва та соціального партнерства з педагогічними працівниками;
- встановити зв'язки соціального партнерства та співробітництва у взаємодії між інноваційним навчальним закладом з родинами учнів, виробничими структурами, іншими навчальними закладами, громадськими організаціями;
- забезпечити комп'ютеризацію та інформатизацію навчально-виховного та управлінського процесу.
На основі визначеної мети та висунутої гіпотези обґрунтовані наступні завдання експерименту:
- створити та випробувати інноваційну модель "Відкрита соціально-педагогічна система "Школа майбутнього";
- здійснити реконструкцію матеріально-технічної бази та оновити обладнання навчального закладу;
- розробити систему моніторингу дослідно-експериментальної роботи;
- створити і експериментально перевірити систему впровадження інформаційних, інтерактивних, здоров'язберігаючих педагогічних технологій;
- розробити науково-методичне забезпечення виявлення та розвитку творчої особистості учнів, здатних до саморозвитку та самовдосконалення;
- розробити науково-методичний супровід допрофільного, профільного та дистанційного навчання;
- створити систему виховної роботи на основі історико-культорологічного підходу;
- створити систему підвищення професійного рівня педагогів та учнів на базі науково-методичного центру та інформаційного освітнього простору;
- створити та запровадити систему проектно-цільового управління інноваційним закладом на основі співробітництва та соціального партнерства з педагогічними працівниками.
Теоретико-методологічна основа експерименту. Конституція України, Закони України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", Національна доктрина розвитку освіти, Державна цільова соціальна програма "Школа майбутнього" на 2007-2010 роки, Державна програма "Вчитель", Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності, Положення про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад, а також інші акти чинного законодавства України з питань освіти і науки, що дозволить успішно реалізувати освітній проект на регіональному рівні.
Науково-педагогічні принципи, на основі яких здійснюється дослідно-експериментальна робота у загальноосвітньому навчальному закладі, узгоджуються із загальними педагогічними принципами та віддзеркалюють сучасний рівень розвитку і напрями реалізації нової освіти в Україні:
- принцип пріоритету розвивального, компетентного навчання, що забезпечує безпосередній вплив навчання на розвиток дитини, формування у неї ключових компетенцій;
- принцип гуманізації освіти, який передбачає утвердження духовних цінностей як першооснови у визначенні змісту освіти, формування цілісної гармонійної картини світу, полягає в олюдненні знання, в рішучому повороті освіти до особистості учня, у забезпеченні сприятливих умов для розвитку його здібностей і творчого потенціалу;
- науковості;
- системності, який забезпечує цілісність освіти як єдиного комплексу гуманітарних, природничих, математичних та суспільних наук;
- природовідповідності;
- наступності;
- активності і самодіяльності суб'єктів освітнього процесу.
Для вирішення завдань експерименту використовуються загальнонаукові методи: теоретичний і порівняльний аналіз нормативно-правових актів з питань реформування системи освіти, аналіз філософської, педагогічної, методичної, соціологічної, психологічної літератури (монографії, періодичні видання, матеріали науково-практичних конференцій, навчальні програми, посібники тощо), узагальнення отриманої інформації; системний аналіз; теоретичне моделювання; діагностичні (анкетування, опитування, бесіди, соціометричні, прогностичні, обсерваційні тести).
Основний метод дослідження - комплексний експеримент.
Достовірність результатів забезпечуватиметься теоретичним і методичним обґрунтуванням його вихідних позицій, застосуванням комплексу засобів, форм і методів, адекватних об'єкта, предмета й завданням дослідження, коректним використанням методик і технологій за погодженням із науковими керівниками та науковими консультантами дослідження, якісною обробкою експериментальних даних; систематичним моніторингом експерименту, який підтверджуватиметься їхньою широкою апробацією на всеукраїнських, обласних, міжвузівських конференціях і семінарах, впровадженням у практику роботи педагогічних колективів навчальних закладів Кіровоградської та інших областей України.
Організаційно-кадрове забезпечення дослідно-експериментальної роботи
Наукове керівництво здійснюватиме Семенюк Олег Анатолійович, проректор з наукової роботи та міжнародних зв'язків Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, професор, доктор філологічних наук (за згодою).
Наукові консультанти:
Кириленко Світлана Володимирівна, начальник відділу моніторингу освітньої діяльності та педагогічних інновацій Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України, кандидат педагогічних наук;
Волченкова Галина Миколаївна, науковий співробітник лабораторії педагогічних інновацій Інституту педагогіки Академії педагогічних наук України (за згодою);
Калініна Людмила Миколаївна, завідувач лабораторії управління Інституту педагогіки Академії педагогічних наук України, кандидат психологічних наук (за згодою);
Цимбалару Анжеліка Дмитрівна, старший науковий співробітник лабораторії педагогічних інновацій Інституту педагогіки Академії педагогічних наук України (за згодою);
Сліпак Борис Якович, доцент кафедри іноземних мов Державної льотної академії України, кандидат філологічних наук (за згодою);
Єгоров Богдан Вікторович, ректор Одеської національної академії харчових технологій, доктор технічних наук, професор (за згодою);
Костенко Лариса Давидівна, заступник директора департаменту з гуманітарних питань - начальник управління освіти Кіровоградської міської ради, кандидат педагогічних наук (за згодою);
Пахолівецька Марцеліна Володимирівна, директор Центру методичної та соціально-психологічної служби управління освіти Кіровоградської міської ради (за згодою);
Ріжняк Ренат Ярославович, декан фізико-математичного факультету Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, кандидат педагогічних наук (за згодою);
Гейко Євгенія Вікторівна, доцент кафедри практичної психології Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, кандидат психологічних наук (за згодою).
Відповідальні виконавці:
Краснова Любов Степанівна, директор загальноосвітньої школи I-III ступенів N 13 Кіровоградської міської ради;
Коптєва Ольга Миколаївна, головний спеціаліст відділу дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти, інтернатних закладів та соціального захисту неповнолітніх управління освіти і науки Кіровоградської обласної державної адміністрації.
Термін проведення експерименту: березень 2008 року - червень 2013 року.
Етапи проведення експерименту
Підготовчий етап (березень 2008 р. - червень 2009 р.):
Вивчення та аналіз науково-методичної літератури та педагогічного досвіду з теми дослідження.
Діагностика готовності педагогів до інноваційної педагогічної діяльності.
Нормативно-правове забезпечення дослідно-експериментальної роботи.
Формування творчих груп з проблеми для проведення експериментальної роботи.
Планування спільної діяльності з виробничими структурами, навчальними закладами, громадськими організаціями.
Створення освітнього інформаційного простору.
Виявлення творчих здібностей учнів, їх здатності до саморозвитку та самовдосконалення.
Створення науково-методичного центру.
Створення системи виховної роботи на основі історико-культорологічного підходу.
Проведення постійнодіючого семінару "Шляхи реалізації творчого потенціалу вчителів та учнів: пошуки, ідеї, технології".
Розробка інноваційної моделі "Відкрита соціально-педагогічна система "Школа майбутнього".
Підведення підсумків підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи.
Діагностико-концептуальний етап (вересень 2009 р. - червень 2010 р.):
Діагностика готовності адміністрації, педагогічного колективу навчального закладу, батьків, учнів, соціальних партнерів, громадськості до співробітництва та соціального партнерства.
Діагностика соціально-педагогічних потреб батьків, учнів, педагогів, соціальних партнерів, громадськості в умовах інноваційної моделі.
Розробка системи впровадження інформаційних, інтерактивних, здоров'язберігаючих педагогічних технологій.
Створення навчального, навчально-методичного, управлінського, діагностичного забезпечення інноваційної моделі.
Робота науково-методичного центру та інформаційного освітнього простору.
Створення системи допрофільного та профільного навчання.
Створення системи проектно-цільового управління інноваційним закладом.
Проведення постійнодіючого семінару "Підвищення професійної майстерності педагогів та інноваційна педагогічна діяльність в умовах моделювання "Школи майбутнього".
Підведення підсумків діагностико-концептуального етапу дослідно-експериментальної роботи.
Формувальний (вересень 2010 р. - червень 2012 р.):
Впровадження інноваційної моделі.
Впровадження навчального, навчально-методичного, управлінського забезпечення інноваційної моделі.
Моніторинг творчих здібностей учнів, їх здатності до саморозвитку та самовдосконалення.
Моніторинг рівня співробітництва та соціального партнерства адміністрації, педагогічного колективу навчального закладу, батьків, учнів, громадськості.
Впровадження системи допрофільного та профільного навчання.
Впровадження інформаційних, інтерактивних, здоров'язберігючих педагогічних технологій.
Проведення консультування та навчання вчителів, батьків, представників громадськості з проблеми дослідно-експериментальної роботи.
Впровадження системи проектно-цільового управління інноваційним закладом.
Проведення постійно діючого семінару-практикуму "Інформатизація та комп'ютеризація навчально-виховного процесу в умовах дослідно-експериментальної роботи".
Підведення підсумків формувального етапу дослідно-експериментальної роботи.
Контрольно-узагальнюючий (вересень 2012 р. - червень 2013 р.):
Порівняння результатів дослідно-експериментальної роботи з поставленою метою та завданнями.
Поширення педагогічного досвіду з проблеми експерименту.
Внесення корективів до створеної інноваційної моделі "Відкрита соціально-педагогічна система "Школа майбутнього".
Проведення Всеукраїнської науково-практичної конференції "Моделювання та проектування "Школи майбутнього" як відкритої соціально-педагогічної системи".
Підготовка наукового звіту про підсумки проведення дослідно-експериментальної роботи за темою дослідження.
Очікувані результати
Створення інноваційної моделі загальноосвітнього навчального закладу "Відкрита соціально-педагогічна система "Школа майбутнього", що передбачає:
- створення умов для забезпечення рівного доступу до здобуття якісної освіти, оновлення її змісту, навчально-виховного процесу;
- здійснення реконструкції матеріально-технічної бази та оновлення обладнання навчального закладу;
- створення системи впровадження інформаційних, здоров'язберігаючих та інтерактивних педагогічних технологій;

................
Перейти до повного тексту