1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
31.03.2008 N 280
Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі Любимівського дошкільного навчального закладу - загальноосвітньої школи I-III ступенів N 1 та Любимівського дошкільного навчального закладу - загальноосвітньої школи I-III ступенів N 2 Каховського району Херсонської області
На виконання Державної цільової соціальної програми "Школа майбутнього" на 2007-2010 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.07 р. N 1071, та з метою створення й випробування інноваційної моделі навчального закладу "Школи майбутнього"
НАКАЗУЮ:
1. Схвалити ініціативу педагогічних колективів Любимівського дошкільного навчального закладу - загальноосвітньої школи I-III ступенів N 1 (директор Приходько Н.М.) та Любимівського дошкільного навчального закладу - загальноосвітньої школи I-III ступенів N 2 (директор Половинник О.Л.) Каховського району Херсонської області та затвердити Заявку на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Розробка інноваційної моделі навчального закладу "Школа розвитку" як практичної реалізації педагогічної технології "Школа майбутнього" (додаток 1).
2. Затвердити Програму дослідно-експериментальної роботи за темою "Розробка інноваційної моделі навчального закладу "Школа розвитку" як практичної реалізації педагогічної технології "Школа майбутнього" на базі Любимівського дошкільного навчального закладу - загальноосвітньої школи I-III ступенів N 1 та Любимівського дошкільного навчального закладу - загальноосвітньої школи I-III ступенів N 2 Каховського району Херсонської області (додаток 2) та Програму I (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи на березень - вересень 2008 року (додаток 3).
3. Підтримати рішення Комісії з проблем виховання дітей та учнівської молоді Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (додаток 4) та надати статус експериментального загальноосвітнього навчального закладу всеукраїнського рівня Любимівському дошкільному навчальному закладу - загальноосвітній школі I-III ступенів N 1 та Любимівському дошкільному навчальному закладу - загальноосвітній школі I-III ступенів N 2 Каховського району Херсонської області.
4. Призначити науковим керівником експерименту Мореву Т.Г., кандидата педагогічних наук, проректора з наукової роботи Південноукраїнського регіонального інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів (за згодою); науковими консультантами: Кириленко С.В., кандидата педагогічних наук, начальника відділу моніторингу освітньої діяльності та педагогічних інновацій Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України; Товстуху К.М., завідувачку науково-методичного відділу управління загальноосвітніми навчальними закладами Південноукраїнського регіонального інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів (за згодою).
5. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України (Завалевський Ю.І.):
5.1. Здійснювати науково-методичне супроводження дослідно-експериментальної роботи.
5.2. Заслухати звіт Любимівського дошкільного навчального закладу - загальноосвітньої школи I-III ступенів N 1 та Любимівського дошкільного навчального закладу - загальноосвітньої школи I-III ступенів N 2 Каховського району Херсонської області про проведення І (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи у жовтні 2008 року.
6. Управлінню освіти і науки Херсонської облдержадміністрації (Сух В.В.) надавати допомогу педагогічним колективам Любимівського дошкільного навчального закладу - загальноосвітньої школи I-III ступенів N 1 та Любимівського дошкільного навчального закладу - загальноосвітньої школи I-III ступенів N 2 Каховського району Херсонської області щодо забезпечення необхідних умов для організації та проведення дослідно-експериментальної роботи.
7. Опублікувати даний наказ в "Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України" та розмістити на сайті www.mon.gov.ua.
8. Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.
Міністр І.О.Вакарчук
Додаток 1
до наказу Міністерства
освіти і науки України
31.03.2008 N 280
ЗАЯВКА
на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Розробка інноваційної моделі навчального закладу "Школа розвитку" як практичної реалізації педагогічної технології "Школа майбутнього" на базі Любимівського дошкільного навчального закладу - загальноосвітньої школи I-III ступенів N 1 та Любимівського дошкільного навчального закладу - загальноосвітньої школи I-III ступенів N 2 Каховського району Херсонської області на 2008-2013 роки
Актуальність дослідження
Мета Державної цільової соціальної програми "Школа майбутнього" на 2007-2010 роки полягає у створенні та випробуванні інноваційних моделей новітніх навчальних закладів, діяльність яких спрямовується на удосконалення механізму надання освітніх послуг, поліпшення якості і доступності освіти, що потребує прискореного інноваційного розвитку, який ґрунтується на прогресивних світових освітніх тенденціях, сучасних навчальних технологіях та забезпечує цілеспрямований навчально-виховний процес, що відповідає запитам учнів та дає змогу вільно розвивати здібності і таланти.
Базою для поліпшення якості освіти є створення інноваційного простору та експериментальна робота щодо формування інноваційного середовища в загальноосвітніх навчальних закладах сільської місцевості.
Модель освіти має базуватися на принципі дитиноцентризму - гуманному ставленні до кожної дитини, незалежно від того, де вона навчається, і обумовлена існуванням проблем доступності до якісної освіти дітей з сільської місцевості. Сучасний стан розвитку шкільної освіти свідчить про інтенсивність інноваційних процесів, які охоплюють усі сфери шкільного життя. Важливою ознакою таких процесів є розвиток мотиваційної сфери особистості, яка здатна реалізувати свої потенційні можливості за будь-яких умов і таким чином, забезпечувати продуктивність як власної життєдіяльності, так і середовища, в якому вона життєдіє.
Тому, пріоритетом інноваційної моделі "Школи розвитку" як "Школи майбутнього" повинен стати учень, а навчально-виховний процес повинен бути особистісно орієнтованим. Така модель повинна забезпечувати умови для реалізації кожним учнем власного освітнього шляху, який відповідав би його навчальним можливостям, інтересам, здібностям, і в той же час забезпечував державні вимоги загальноосвітньої підготовки. Таке спрямування на життєвий успіх особистості дасть змогу сільській школі реалізувати основні стратегії вітчизняної освіти на сучасному етапі її розвитку і забезпечити належний рівень якості знань.
Існуюче протиріччя між необхідністю забезпечити надзвичайно широкий спектр якісних освітніх послуг та неготовністю до цього сільської школи і обумовило вибір інноваційної моделі навчального закладу "Школа розвитку".
Мета дослідження. Розробити та апробувати інноваційну модель навчального закладу "Школа розвитку", де передбачити забезпечення учнів високим рівнем якості освіти, створенням умов для повноцінного розвитку їх здібностей, обдарувань, талантів, збереження здоров'я, самореалізації у власній успішній життєтворчості.
Об'єкт дослідження. Процес розбудови інноваційного загальноосвітнього навчального закладу, його забезпечення в усіх напрямах діяльності.
Предмет дослідження. Організаційно-педагогічна структура, педагогічні технології, які реалізують завдання "Школи розвитку".
Гіпотеза дослідно-експериментальної роботи якщо створити освітній заклад, що враховує і реалізує в практичній діяльності прогресивні світові тенденції, сучасні навчальні технології та забезпечує компетентнісно спрямований навчально-виховний процес, то це забезпечить рівний доступ до якісної освіти учням в умовах сільської школи; підготовку їх до життя в умовах інформаційного суспільства та самореалізацію у європейському просторі.
На основі визначеної мети та висунутої гіпотези обґрунтовані наступні завдання експерименту:
- створити шкільну освітню систему, що забезпечить розвиток кожного учня у відповідності з нахилами, інтересами, можливостями;
- створити умови для розвитку творчого потенціалу особистості педагога і учня за рахунок впровадження інноваційних технологій навчання та виховання; моніторингу професійної компетентності, педагогічної праці вчителів і результативності діяльності учнів;
- забезпечити соціальні, науково-методичні та організаційно-педагогічні передумови для ініціювання, організації і впровадження інноваційної моделі "Школа розвитку";
- створити умови для адаптації при переході навчального процесу в навчально-пошуковий, забезпечивши логічний взаємозв'язок між пошуковими компонентами навчальних дисциплін, додатковою освітою і системою розвивальних знань;
- реалізувати у навчально-виховному процесі сучасну педагогічну технологію - Комплексну програму розвитку дітей "Росток", що дасть можливість активного використання вчителем інтегративно-розвивального та діяльнісного підходів у навчанні та вихованні учнів;
- забезпечити якісний ріст рівня освіти в закладі на основі програмно-цільової моделі управління;
- реалізувати у навчально-виховному процесі ідеї особистісно орієнтованого навчання і виховання;
- розробити та запровадити проект "Академія здоров'я" з метою збереження та зміцнення фізичного, психічного здоров'я учнів;
- виховну роботу спрямувати на розвиток творчих здібностей дитини і усвідомлення їх як частини природи;
- створити ефективну систему профорієнтаційної роботи з учнями відповідно до вимог сучасних економічних відносин;
- забезпечити умови для запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання для дітей, які потребують корекції фізичного та розумового розвитку;
- запровадити інформаційно-комунікаційні технології в навчальний процес;
- проведення моніторингу якості освітніх послуг закладу, особистісного розвитку учнів.
Теоретико-методологічну основу експериментальної роботи становлять Закони України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", "Про професійно-технічну освіту", "Про позашкільну освіту", Національна доктрина розвитку освіти, Державна програма "Вчитель", Державна цільова соціальна програма "Школа майбутнього" на 2007-2010 роки, Концепції національного виховання; концептуальні положення професійної педагогіки (І.Бех, Д.Бєлухін, С.Болтівець, І.Зязюн, Н.Ничкало та інші); теорії особистісно-діяльнісного підходу (І.Бех, В.Ананьєв, О.Барабанщиков, А.Брушлинський, Л.Виготський, Л.Деркач, І.Зимня, О.Леонтьєв, В.Сериков, І.Якиманська та ін.).
Науково-педагогічні принципи, на основі яких здійснюватиметься дослідно-експериментальна робота в школі, узгоджуються з загальними педагогічними принципами та віддзеркалюють сучасний рівень розвитку та напрями становлення нової освіти в Україні:
- принцип гуманізації освіти, який передбачає утвердження духовних цінностей як першооснови у визначенні змісту освіти, формування цілісної гармонійної картини світу; полягає в олюдненні знання, в рішучому повороті освіти до особистості учня, у забезпеченні сприятливих умов для розвитку його здібностей та творчого потенціалу;
- принцип особистісного підходу до учнів, вчителів, батьків закликає вбачати і в дітях, і в дорослих, залучених до освітнього процесу, неповторну особистість, постійно розкривати їх досягнення в цьому процесі;
- принцип системності, який забезпечує цілісність освіти як єдиного комплексу гуманітарних, природничих, математичних, суспільних наук;
- принцип єдності національного та загальнолюдського в освіті, який сприяє становленню повноцінної, духовно-багатої особистості;
- принцип пріоритету розвивального, компетентісного навчання, що забезпечує безпосередній вплив навчання на розвиток дитини, формування у неї ключових компетенцій;
- принцип творчої діяльності, який передбачає розробку методик та технологій навчання, які активізують пошукову активність і створюють максимально сприятливі умови для творчої діяльності учнів.
Для вирішення завдань експерименту використовуються загальнонаукові методи: історико-логічний, теоретичний і порівняльний аналізи нормативно-правових актів і матеріалів з питань реформування системи освіти. Основний метод дослідження - комплексний експеримент.
Достовірність результатів забезпечуватиметься конкретним використанням методик і технологій за погодженням із науковим керівником та консультантами експерименту; якісною обробкою експериментальних даних, систематичним порівняльним аналізом.
База експерименту - Любимівський дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа I-III ступенів N 1 та Любимівський дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа I-III ступенів N 2 Каховського району Херсонської області.
Організаційно-кадрове забезпечення дослідно-експериментальної роботи:
науковий керівник - Морева Т.Г., кандидат педагогічних наук, проректор з наукової роботи Південноукраїнського регіонального інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів;
наукові консультанти:
Кириленко С.В. - кандидат педагогічних наук, начальник відділу моніторингу освітньої діяльності та педагогічних інновацій Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України;
Товстуха К.М. - завідувачка науково-методичного відділу управління загальноосвітніми навчальними закладами Південноукраїнського регіонального інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів;
відповідальні виконавці: Грушко В.В., начальник відділу освіти Каховської райдержадміністрації Херсонської області; Приходько Н.М., директор Любимівського дошкільного навчального закладу - загальноосвітньої школи I-III ступенів N 1; Половинник О.Л., - директор Любимівського дошкільного навчального закладу - загальноосвітньої школи I-III ступенів N 2 Каховського району Херсонської області.
Термін проведення експерименту: березень 2008 р. - червень 2013 р.
Етапи проведення експерименту:
I. Підготовчий етап (березень 2008 р. - вересень 2008 р.):
1. Визначення та наукове обґрунтування теми, мети та завдань дослідно-експериментальної роботи.
2. Вивчення та аналіз педагогічного досвіду з проблеми проведення експерименту.
3. Проведення педагогічної ради, учнівської та батьківської конференцій, громадських слухань, присвячених питанню входження педагогічного колективу, учнів та батьків у процес розбудови інноваційного навчального закладу "Школа розвитку".
4. Налагодження спільної діяльності з установами, які здійснюють наукове керівництво дослідно-експериментальною роботою, а саме Південноукраїнським регіональним інститутом післядипломної освіти педагогічних кадрів, Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти, Інститутом педагогіки АПН України.
5. Складання кошторису, який забезпечить реалізацію програми дослідно-експериментальної роботи та підрозділів закладу.
6. Проведення вхідного моніторингу "Рівень готовності вчителів, батьків та учнів до участі в експерименті".
7. Вивчення інноваційного потенціалу, яким володіє педагогічний колектив та визначення прогресивних педагогічних технологій, якими повинен володіти колектив для реалізації завдань експерименту.
8. Визначення структурних елементів інноваційної моделі навчального закладу "Школа розвитку".
II. Діагностико-концептуальний етап (вересень 2008 р. - червень 2009 р.):
1. Проведення прогностичного аналізу організаційно-педагогічних, матеріально-технічних, фінансово-економічних умов створення інноваційного навчального закладу "Школа розвитку".
2. Розробка комплексного моніторингу зі створення та реалізації моделі навчального закладу "Школа розвитку", де враховується:
- кадрове забезпечення;
- інноваційна діяльність навчального закладу;
- результативність роботи структурних підрозділів;
- матеріально-технічне забезпечення;
- методичне забезпечення;
- управлінська стратегія.
3. Діагностика творчого потенціалу та здібностей учнів, їх входження в інформаційний простір.
4. Розробка Концепції інноваційного навчального закладу "Школа розвитку", Положення про дошкільний навчальний заклад у структурі інноваційного навчального закладу "Школа розвитку", Положення про загальноосвітній навчальний заклад з поглибленим вивченням окремих предметів у структурі інноваційного навчального закладу "Школа розвитку", Положення про Центр позашкільної та допрофесійної освіти у структурі інноваційного навчального закладу "Школа розвитку".
III. Формувальний (вересень 2009 р. - червень 2010 р.):
1. Впровадження у навчально-виховний процес навчального закладу прогресивних педагогічних технологій, які забезпечують реалізацію положень Концепції "Школа розвитку".
2. Розробка та апробація навчального (програми, посібники, дидактичний матеріал) і навчально-методичного (посібники, методичні рекомендації, методичні розробки, практичний матеріал для вчителів) забезпечення.
3. Створення системи управління інноваційним навчальним закладом "Школа розвитку" на засадах демократії, колегіальності, соціального захисту учасників навчально-виховного процесу як прогресивної для розбудови "Школи майбутнього".
4. Розробка навчальних, навчально-виховних програм додаткової освіти для забезпечення діяльності Центру позашкільної та допрофесійної освіти з урахуванням програми соціального розвитку селища Любимівка та потреб, здібностей учнів навчального закладу.
5. Апробація вищевказаних програм та внесення відповідних коректив.
6. Забезпечення постійного цілеспрямованого підвищення професійної компетентності та кваліфікації педагогічних працівників навчального закладу шляхом використання різноманітних форм методичної роботи (конференції, семінари тощо; поширення інноваційних форм: дистанційне навчання, Інтернет-конференції, навчання за програмою Intel та інше).
7. Впровадження в практику роботи з батьками педагогічної ідеї "Школа-родина", програми батьківсько-вчительської взаємодії в реалізації завдань "Школи розвитку".
8. Комплексна діагностика психолого-педагогічної компетентності всіх організаторів навчально-виховного процесу "Школи розвитку" та внесення відповідних коректив до плану роботи з педагогічним колективом та батьківською громадськістю.
9. Приведення Статуту навчального закладу у відповідність до положень структурних і змістових змін у зв'язку з входженням навчального закладу в інноваційну модель "Школа розвитку".
IV. Узагальнювальний етап (вересень - грудень 2010 року):
1. Статистично-кількісний та описово-якісний аналіз результатів експерименту.
2. Порівняльна характеристика розвивального впливу традиційної та інноваційної системи навчання й виховання в умовах експерименту.
3. Науково-практична акредитація відпрацьованої системи розвитку учнів та вироблення рекомендацій для її масового впровадження у практику роботи навчальних закладів.
4. Системний теоретико-методологічний аналіз результатів дослідно-експериментальної роботи та оформлення їх у вигляді наукового звіту, методичних рекомендацій.
V. Коректувальний етап (січень 2011 р. - червень 2013 р.):
Внесення коректив і відповідних змін до організаційно-педагогічних, матеріально-технічних, фінансово-економічних умов створення навчального закладу "Школа розвитку". Адаптування та затвердження нормативної бази для функціонування моделі "Школа розвитку" як інноваційної моделі навчального закладу у відповідності до стратегічних вимог розбудови Школи майбутнього.

................
Перейти до повного тексту