- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
Щодо затвердження Методики проведення державної експертизи інноваційних проектів
На виконання пункту 6 постанови Кабінету Міністрів України від 17.09.2003 р.
N 1474 "Про затвердження Порядку державної реєстрації інноваційних проектів і ведення Державного реєстру інноваційних проектів"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методику проведення державної експертизи інноваційних проектів (далі - Методика), що додається.
2. Департаменту інновацій та трансферу технологій (Шовкалюк B.C.) забезпечити дотримання Експертною організацією Методики при проведенні експертизи інноваційних проектів.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника міністра Стріху М.В.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки України
21.02.2008 N 114
МЕТОДИКА
проведення державної експертизи інноваційних проектів
1. Загальні положення.
Належність об'єктів експертизи до таких, на які поширюються положення Закону України
"Про державну таємницю" (21.01.1994 N 3855-XII) визначається на стадії ідентифікації об'єкту експертизи шляхом проведення спеціальної експертизи режимно-секретним органом Міністерства освіти і науки України (далі - МОН України).
Вимоги до дотримання конфіденційності при проведенні експертизи та зберігання об'єкту експертизи визначаються чинним законодавством.
Експерт працює як незалежна особа, тобто під час виконання експертизи він не уособлює ніяку організацію. Експерт працює за контрактом (трудовою угодою) з виконавцем експертизи. Кожен експерт, який залучається - до проведення експертизи, підписує трудову угоду, в тексті якої є пункт про відсутність конфлікту інтересів.
Усі дії, пов'язані з проведенням експертизи є одним з видів науково-технічної діяльності. Експерти, що залучаються до проведення експертизи, вважаються такими, що здійснюють наукові дослідження.
З метою забезпечення об'єктивності експертизи не допускається будь-яка пряма взаємодія між (безпосередньо або з представниками) юридичними та/або фізичними особами, які заявляють інноваційний проект на державну реєстрацію, та експертами. Особи експертів для перших залишаються анонімними.
2. Суб'єкти та об'єкти процесу експертизи
2.1 Суб'єктами процесу експертизи є:
Організатор експертизи - Департамент інновацій та трансферу технологій МОН України (далі - Департамент).
Виконавець і організатор експертизи - ДП "Український державний центр науково-технічної та інноваційної експертизи" МОН України (далі - Експертна організація).
Персонал виконавця експертизи - співробітники Експертної організації.
Задіяний персонал Експертної організації (далі - задіяний персонал) - співробітники Експертної організації, безпосередньо задіяні в технічній організації проведення експертизи, взаємодії з експертами, а також у взаємодії з юридичними або фізичними особами, які заявляють інноваційний проект на державну реєстрацію.
Замовник експертизи - юридичні або фізичні особи, які заявляють інноваційний проект на державну реєстрацію.
Представник замовника експертизи (далі - представник замовника) - юридичні або фізичні особи, які здійснюють контакти, пов'язані з укладанням договору стосовно проведення експертизи.
Експерти - фізичні особи, які мають відповідну кваліфікацію, спеціальні знання і безпосередньо здійснюють експертні дії. Для проведення експертизи як експерти залучаються фахівці (за виключенням задіяного персоналу) безпосередньо не заінтересовані в результатах експертизи.
2.2 Об'єкт процесу експертизи:
3. Об'єкти розгляду експертизи
3.1 Об'єктами розгляду експертизи є комплекси ознак (характеристик) інноваційного проекту та інноваційного продукту та/або інноваційної продукції.
3.2 Розгляд ознак кожного заявленого продукту та/або продукції здійснюється окремо.
3.3 Кожний інноваційний проект як об'єкт розгляду має передбачати створення інноваційного продукту та/або інноваційної продукції.
4. Порядок проведення експертизи
4.1 Порядок проведення експертизи, на які поширюються положення Закону України
"Про державну таємницю", визначається розділом 5 цієї Методики.
4.2 Об'єкт експертизи, оформлений відповідно до Положення та цієї Методики після реєстрації Департаментом у двох примірниках на паперових носіях та в електронної формі разом з дорученням на проведення експертизи (листом), в якому визначається необхідність проведення експертизи проекту/продукту/продукції, передається Департаментом до служби вченого секретаря Експертної організації. Об'єкт експертизи реєструється в електронній базі даних та журналі реєстрації об'єктів експертизи Експертної організації. Моментом надходження об'єкту експертизи до Експертної організації вважається дата реєстрації.
4.3 Всі матеріали, що представляються на паперових носіях повинні бути прошиті, пронумеровані та завірені печаткою заявника проекту (для юридичних осіб) або підписом (для фізичних осіб), що перевіряється службою вченого секретаря Експертної організації.
4.4 Відповідальність за достовірність інформації, наведеної в об'єкті експертизи, несе замовник експертизи.
4.5 Підставою для проведення експертизи є доручення Департаменту Експертної організації та набуття чинності договором між замовником експертизи та Експертної організацією про проведення експертизи.
4.6 Керівник Експертної організації визначає задіяний персонал, відповідального за проведення експертизи, а також за підготовку загального висновку експертизи та звіту про експертизу.
Кількість експертів з кожного виду експертизи визначає Експертна організація в залежності від типу об'єкту експертизи, його важливості для держави, розміру коштів, що потрібні для реалізації проекту та обсягу коштів за договором на проведення експертизи.
4.7 3 метою визначення формату експертизи Експертна організація здійснює попередню експертизу об'єкта.
4.8 Експертна організація укладає з замовником експертизи Договір стосовно проведення експертизи (надалі - Договір), де зокрема вказується її формат та терміни її проведення з урахуванням кількості продуктів та/або продукції, які заявлені як інноваційні та вартість робіт. В Договорі також зазначається, що висновок експертизи втрачає свою силу, якщо виявлено факт недостовірності інформації, наведеної в об'єкті експертизи, яка вплинула на характер згаданого висновку.
4.9 Якщо Договір не набуває чинності протягом 30 днів з моменту надходження об'єкту експертизи до Експертної організації або втрачає силу, Експертна організація повідомляє про це Департамент листом за підписом директора та повертає об'єкт експертизи.
4.10 3 моменту набуття чинності Договору Експертна організація із залученням провідних фахівців з необхідних галузей, а також (в разі необхідності) спеціалізованих фахових експертних організацій (установ) проводить експертизу відповідно до визначеного формату.
4.11 Результати експертних досліджень оформлюються у вигляді висновків експертів, або висновків спеціалізованих фахових експертних організацій (установ).
4.12 На основі отриманих експертних висновків Експертна організація оформлює загальний висновок експертизи, який розглядається Вченою Радою та затверджується директором Експертної організації.
4.13 Загальний висновок експертизи заноситься Експертною організацією до реєстру експертиз та електронної бази даних.
4.14 Загальний висновок експертизи, затверджений директором Експертної організації передається замовнику з підписанням акту передачі-приймання. Датою завершення експертизи вважається дата підписання згаданого акту.
4.15 Об'єкт експертизи по завершенні дій, визначених цією Методикою, зберігається в Експертній організації.
4.16 У випадку, коли в процесі проведення експертизи буде встановлено факт недостовірності інформації, яка надана заявником об'єкту, Експертна організація повідомляє про це Департамент листом за підписом директора Експертної організації. Департамент повертає об'єкт експертизи замовнику для переробки. З моменту отримання згаданого листа Департаментом термін виконання експертизи продовжується з урахуванням строку необхідного для переробки проекту.
5.1 Об'єкт експертизи, на який поширюються положення Закону України
"Про державну таємницю" (далі - секретний об'єкт експертизи) поступає до режимно-секретного підрозділу МОН України, який здійснює реєстрацію такого об'єкту за встановленим порядком.
5.2 Режимно-секретний підрозділ МОН України здійснює попередню спеціальну експертизу об'єкту експертизи стосовно оцінки ступеня секретності та, у разі необхідності, залучає до цього державного експерта у сфері державної таємниці.
5.3 Експертна організація формує пропозицію стосовно експертів для здійснення попередньої експертизи секретного об'єкту експертизи та подає її на погодження до режимно-секретного підрозділу МОН України, який встановлює можливість участі конкретних осіб у розгляді секретного об'єкту експертизи.
5.4 Після затвердження експертів Експертної організацією, вони здійснюють попередню експертизу секретного об'єкту експертизи, визначають формат комплексної експертизи та формують перелік співробітників Експертної організації та експертів, що будуть задіяні в проведенні експертизи секретного об'єкту експертизи. При цьому режимно-секретний підрозділ повинен враховувати наявність необхідних допусків для роботи з секретними документами у осіб, що входять до цього переліку.
5.5 При необхідності представник Експертної організації інформує заявника інноваційного проекту про необхідність надання згідно з визначеним форматом додаткових матеріалів до об'єкту експертизи, які заявник інноваційного проекту готує та надсилає до режимно-секретного підрозділу МОН України у встановленому порядку.
5.6 Експертна організація укладає з заявником проекту договір стосовно проведення експертизи з дотриманням вимог чинного законодавства, пов'язаних з секретністю об'єкта експертизи.
5.7 Експертиза секретного об'єкту експертизи здійснюється виключно особами, що мають допуск до державної таємниці в приміщенні режимно-секретного підрозділу МОН України або режимно-секретного підрозділу установи, де працює експерт відповідно до цієї Методики. Усі матеріали, пов'язані з такою експертизою, зберігаються у режимно-секретних підрозділах МОН України або відповідних установ де працюють експерти.
5.8 Для формування загального висновку експертизи у випадку проведення її у режимно-секретних підрозділах установ, де працюють експерти, висновки надсилаються до режимно-секретного підрозділу МОН України. Датою закінчення проведення експертизи та робіт по договору є дата реєстрації висновку експертизи режимно-секретним підрозділом МОН України у встановленому порядку.
6. Складові експертизи інноваційних проектів
6.1 До складових експертизи інноваційних проектів відносяться експертизи:
- інноваційна;
- науково-технічна (наукова);
- з питань інтелектуальної власності;
- екологічна експертиза;
- експертиза з енергозбереження;
- оцінка маркетингових досліджень;
- фінансово-економічний аналіз;
- правова;
- щодо отримання дозволів на організацію виробництва (практичну реалізацію) об'єкту;
та інші види експертизи.
6.2 Якщо для якоїсь з експертиз оцінки експертів розходяться, то проводиться додаткова експертиза іншими експертами.
7. Інноваційна експертиза як складова частина експертизи інноваційних проектів
7.1 Характеристики об'єкту, що підлягають розгляду при здійсненні інноваційної експертизи:
а) для інноваційного проекту (по кожному з заявлених продуктів та(або) продукції), зокрема:
- відповідність пріоритетам інноваційного розвитку;
- ступінь новизни продукції/продукту;
- масштабність проблеми, яку проект вирішує;
- конкурентноздатність продукту/продукції;
- доцільність виконання проекту для держави з фінансової точки зору;
- основні ризики реалізації проекту.
б) для інноваційного продукту, зокрема:
- чи є заявлений продукт інноваційним та результатом виконання інноваційного проекту;
- чи є такий продукт науково-дослідною і (або) дослідно-конструкторською розробкою нової технології або продукції з виготовленням експериментального зразка, дослідної партії;
- чи є такий продукт реалізацією (впровадженням) об'єкта інтелектуальної власності (винаходу, корисної моделі, промислового зразка, топографії інтегральної мікросхеми, селекційного досягнення тощо), на які виробник продукту має державні охоронні документи (патенти, свідоцтва) або одержані від власників цих об'єктів інтелектуальної власності ліцензії;
- чи є використаний об'єкт інтелектуальної власності визначальним для даного продукту;
- чи підвищує розробка такого продукту вітчизняний науково-технічний і технологічний рівень;
- чи має такий продукт порівняно з іншим аналогічним продуктом, представленим на ринку, суттєво вищі техніко-економічні показники.
в) для інноваційної продукції, зокрема:
- чи є продукція, заявлена як інноваційна продукція, результатом виконання інноваційного проекту;
- чи має така продукція порівняно з іншою аналогічною продукцією, представленою на ринку, суттєво вищі техніко-економічні показники.
7.2 Висновки інноваційної експертизи повинні містити оцінку об'єкту по кожній з позицій, згаданих в п. 7.1.
7.3 Перелік документації (інформації), необхідної для проведення інноваційної експертизи:
................Перейти до повного тексту