- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
Протокол N 11/1-3
Про підсумки роботи навчальних закладів та установ професійно-технічної освіти у 2005/2006 навчальному році та основні завдання розвитку професійно-технічної освіти на 2006/2007 навчальний рік
Передумовою створення умов доступності якісної професійної освіти є розв'язання комплексу питань кадрового та матеріально-технічного забезпечення, формування оптимальної мережі професійно-технічних навчальних закладів та контингенту учнів у них, осучаснення змісту освіти, впровадження інформаційних і комунікаційних технологій навчання, удосконалення управління професійно-технічною освітою, покращення співпраці з роботодавцями - замовниками кадрів.
Слід відзначити, що кращих результатів з певних напрямків діяльності досягнуто управліннями освіти і науки Вінницької, Дніпропетровської, Запорізької, Івано-Франківської, Львівської та Сумської обласних державних адміністрацій.
Належного рівня підготовки кваліфікованих робітників досягнуто в Автономній Республіці Крим, Волинській, Херсонській, Чернігівській, Хмельницькій та інших областях.
Значний внесок в оновлення змісту професійно-технічної освіти зроблений педагогічними колективами Вищого комерційного училища Київського національного торговельно-економічного університету, ВПУ технологій та дизайну м. Києва; Державного професійно-технічного навчального закладу "Чернігівське вище училище побутового обслуговування", ВПУ N 10 Київської обл., ВПУ N 23 м. Запоріжжя, Керченського вищого морського професійного училища, ВПУ ресторанного сервісу і туризму м. Львова, ВПУ готельного сервісу і туризму м. Івано-Франківська та багато інших.
Колегія констатує, що протягом 2005/2006 навчального року у професійно-технічній освіті України відбулися позитивні зміни.
Оновлюється зміст професійно-технічної освіти шляхом впровадження інноваційних освітньо-виробничих технологій, розроблено 115 державних стандартів ПТО з конкретних робітничих професій, ведеться робота по оновленню Державного переліку робітничих професій, зроблено суттєвий крок в оновленні змісту та друкуванні сучасних підручників та навчальних посібників. Тільки за останні два роки за рахунок коштів державного бюджету видано 35 найменувань підручників та навчальних посібників загальним накладом понад 778 тис. примірників. До кінця 2006 року буде видано ще 23 найменування загальним накладом 444 тис. примірників на суму 5 млн. грн.
З метою стимулювання та підтримки талановитої молоді, яка навчається у професійно-технічних навчальних закладах, вперше, починаючи з 2006 року, щорічно передбачено виділення учням ПТНЗ 30 стипендій Президента України призерам і учасникам всеукраїнських конкурсів фахової майстерності та випускникам навчальних закладів профтехосвіти - 20 грантів Президента України.
Зведений бюджет на освіту досягнув у 2006 році 5,8 млрд. гривень, що на 1, 3 млрд. грн. більше, ніж у 2005 році. А це, найперше, реалізація ряду державних програм, поліпшення матеріально-технічного забезпечення навчальних закладів і, що важливо, підвищення заробітної плати педагогічних працівників, яка станом на 01.06.2006 склала 852 грн. Погашено кредиторську заборгованість державного бюджету за вислугу років, допомогу за оздоровлення та безоплатне користування житлом, опалення і освітлення, передбачених п. 1 статті
57 Закону України
"Про освіту".
Тенденцію збільшення фінансування освіти збережено і в проекті Державного бюджету на 2007 рік, в якому передбачено кошти в обсязі 5,7 млрд. гривень без врахування капітальних видатків, в т.ч. державний бюджет на професійно-технічну освіту у 2006 році становив 1,7 млрд. грн., що більше у порівнянні з 2004 p. на 300 млн. грн. У проекті Державного бюджету на 2007 рік безпосередньо на професійно-технічну освіту передбачаються кошти у сумі 1,8 млрд. грн.
Вперше за останні роки відбулися якісні зміни в розвитку інформаційних та комунікаційних технологій.
Один з найважливіших показників рівня комп'ютеризації - це кількість учнів на один комп'ютер, цей показник складає 20 учнів (для порівняння у 2004 році - було 37 учнів на один комп'ютер). Понад 35 відсотків навчальних закладів підключено до мережі Інтернет.
З метою утвердження відкритої і демократичної державно-громадської системи управління освітою запроваджено звітування керівників навчальних закладів перед колективами, працює громадська рада, асоціація працівників професійно-технічної освіти.
Завершується робота щодо підготовки ПТНЗ до організованого початку 2006/2007 навчального року.
Вперше були виділені 8,3 млн. грн. з резервного фонду Кабінету Міністрів України на ліквідацію аварійних ситуацій, що склалися у професійно-технічних навчальних закладах з системою тепло- водо- та газопостачання.
Проте аналіз стану справ професійно-технічної освіти свідчить, що основними чинниками, які впливають на її подальший розвиток, є: недостатнє фінансування та застаріла матеріально-технічна база навчальних закладів;
демографічні зміни та міграція робочої сили; зростання попиту робочої сили порівняно з пропозицією; поглиблення суперечностей між зростанням попиту на висококваліфікованих робітників на ринку праці та наявним рівнем їхньої кваліфікації; зниження якості робочої сили внаслідок старіння та вибуття висококваліфікованих робітників із виробничої сфери; підвищення вимог роботодавців до рівня компетентності робітників; зростання ролі соціального партнерства.
Виходячи з цього, першочерговими завданнями Міністерства освіти і науки України, місцевих органів управління професійно-технічною освітою є:
- гнучкість і взаємозв'язок процесу професійного навчання з подальшим розвитком економіки і зайнятістю населення;
- посилення соціального партнерства з роботодавцями у сфері якісної та конкурентноспроможної робочої сили на ринку праці;
- впровадження у навчально-виробничий процес новітніх технологій виробництва та навчання;
- удосконалення змісту професійно-технічної освіти шляхом розробки державних стандартів професійно-технічної освіти, нового покоління підручників та навчальної літератури;
- оновлення та зміцнення навчально-матеріальної бази;
- комп'ютеризація, інформатизація навчальних закладів та їх програмне забезпечення, підключення до локальної мережі Internet та інше;
- забезпечення доступності здобуття якісної професійно-технічної освіти різними категоріями населення та її неперервність;
- соціальна підтримка педагогічного працівника, підвищення престижу професійно-технічної освіти.
Нагальним залишається питання докорінного поліпшення виховної роботи серед молоді, яка навчається в професійно-технічних навчальних закладах.
Діяльність органів управління професійно-технічною освітою і надалі спрямовуватиметься на подальший розвиток взаємостосунків між навчальним закладом і підприємством, установою, організацією - замовниками робітничих кадрів.
................Перейти до повного тексту