- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
Керівникам навчальних
закладів
Керівникам органів
управління освітою АРК,
обласних, Київської
та Севастопольської міських
державних адміністрацій
Відповідно до ст.
9 Закону України
"Про засади державної регуляторної політики" з метою одержання зауважень та пропозицій від фізичних та юридичних осіб оприлюднюємо проект Порядку ліцензування діяльності з надання освітніх послуг, що розроблений Міністерством освіти і науки України на виконання доручення Кабінету Міністрів України і планується для затвердження постановою Кабінету Міністрів України. Проект Порядку буде опубліковано у газеті Міністерства освіти і науки України "Освіта України".
Проект Порядку розроблено із врахуванням досвіду роботи міністерства, регіональних органів управління освітою, навчальних закладів. У проекті враховано недоліки існуючої системи ліцензування освітніх послуг. Проект визначає процедури самооцінки спроможності суб'єктів освітньої діяльності щодо надання освітніх послуг, проведення ліцензійної експертизи, прийняття рішень, їх оформлення, видачі, переоформлення ліцензій, видачі їх дублікатів, а також прийняття рішень про обмеження діяльності суб'єктів у сфері освіти.
Пропозиції та зауваження до проекту Порядку просимо надсилати до Міністерства освіти і науки України за адресою: 01135, м. Київ, проспект Перемоги, 10, також за електронними адресами: v_domnich@mon.gov.ua та yu_dudnyk@mon.gov.ua .
Зауваження та пропозиції приймаються до 10 червня поточного року у письмовому або електронному вигляді.
АНАЛІЗ
регуляторного впливу (до проекту Порядку ліцензування діяльності з надання освітніх послуг)
Проблема, яку пропонується вирішити шляхом державного регулювання господарських відносин, є питання ліцензування діяльності з надання освітніх послуг.
На даний час питання врегульовано постановою Кабінету Міністрів України від 29.08.03
N 1380. Внесення змін до чинної постанови зробить її громіздкою, ускладнить читання та розуміння, тому пропонується проект нової редакції Порядку ліцензування діяльності з наданням освітніх послуг.
Проект враховує досвід роботи міністерства та місцевих органів управління освітою з питань ліцензування, пропозиції та зауваження навчальних закладів щодо чинного Порядку ліцензування освітніх послуг, а також досвід іноземних держав з даного питання.
Принциповою відмінністю запропонованого проекту Порядку від чинного є те, що у проекті передбачено розбиття процедури ліцензування на два етапи. Перший етап передбачає аналіз ринку праці та ринку освітніх послуг регіону, потреби роботодавців у відповідних фахівцях, запити населення в отриманні відповідної освіти, самоаналіз навчального закладу, визначення власного рівня забезпеченості та відповідності даного забезпечення вимогам щодо ліцензування певної діяльності або визначення заходів, необхідних для підготовки всього необхідного для ліцензування. Підсумком першого етапу є звернення навчального закладу до органу ліцензування із обґрунтуванням своїх намірів пройти ліцензування та отримання від нього згоди або аргументованої відмови. Другий етап, за умови отримання навчальним закладом згоди органу ліцензування на проведення самого ліцензування, є безпосередньо ліцензування, яке включає процедури проведення ліцензійної експертизи та прийняття відповідних рішень за наслідками експертизи.
Вигоди для суб'єктів господарювання у сфері освітньої діяльності (навчальних закладів), які містить даний проект Порядку, полягають у тому, що навчальний заклад до моменту отримання принципової згоди органу ліцензування може не затрачати великих коштів на реалізацію проекту. На даний час навчальний заклад ще до подачі до органу ліцензування заяви про видачу ліцензії вже зобов'язаний бути забезпеченим відповідно до Ліцензійних умов надання освітніх послуг. Це потребує великих затрат фінансових, матеріальних, людських тощо. При цьому на кінцевому етапі ліцензування може бути прийняте рішення про недоцільність надання ліцензії на ті чи інші освітні послуги. Таким чином, всі затрати можуть виявитися марними.
Тому даний проект у порівнянні із чинним Порядком є більш привабливим у плані витрат ресурсів та з точки зору можливості планування таких витрат на кожному етапі ліцензування.
Окрім того, проектом Порядку передбачено більш широке залучення громадськості у процесі підготовки навчального закладу до ліцензування та при прийнятті рішення про надання ліцензії, чи про відмову у наданні ліцензії.
Загальні кінцеві затрати, як органів ліцензування так і навчальних закладів, у порівнянні із чинним Порядком не збільшаться.
Міністерством не пропонується встановлювати будь-якого строку чинності Порядку. Порядок за результатами відстеження результативності регуляторного акта може змінюватися та доповнюватися з метою його вдосконалення та підвищення ефективності.
Проект
ПОРЯДОК
ліцензування діяльності з надання освітніх послуг
1. Порядок розроблений відповідно до Законів України
"Про освіту",
"Про дошкільну освіту",
"Про загальну середню освіту",
"Про позашкільну освіту",
"Про професійно-технічну освіту",
"Про вищу освіту", встановлює загальні вимоги до ліцензування діяльності з надання освітніх послуг та визначає процедури самооцінки спроможності суб'єктів освітньої діяльності щодо надання освітніх послуг, проведення ліцензійної експертизи, прийняття рішень, їх оформлення, видачі, переоформлення ліцензій, видачі їх дублікатів, а також прийняття рішень про обмеження діяльності суб'єктів у сфері освіти.
2. Ліцензуванню підлягає діяльність з надання освітніх послуг:
2.1. У сфері дошкільної освіти:
догляд за дітьми дошкільного віку;
розвиток, виховання, навчання дітей дошкільного віку;
корекція психологічного і фізичного розвитку дітей дошкільного віку.
2.2. У сфері загальної середньої освіти:
початкова загальна освіта;
базова загальна середня освіта;
повна загальна середня освіта.
2.3. У сфері позашкільної освіти:
освітня діяльність за художньо-естетичним, туристсько-краєзнавчим, еколого-натуралістичним, науково-технічним, дослідницько-експериментальним, фізкультурно-спортивним або спортивним, військово-патріотичним, бібліотечно-бібліографічним, соціально-реабілітаційним, оздоровчим, гуманітарним напрямами.
2.4. У сфері професійно-технічної освіти:
первинна професійна підготовка;
перепідготовка робітників;
підвищення кваліфікації робітників;
курсове професійно-технічне навчання;
підготовка (в тому числі первинна професійна), перепідготовка та підвищення кваліфікації іноземців, які прибули в Україну на навчання.
2.5. У сфері вищої освіти:
підготовка фахівців різних освітньо-кваліфікаційних рівнів за напрямами (спеціальностями);
військова підготовка студентів вищих навчальних закладів за програмою офіцерів запасу;
перепідготовка за спеціальностями;
підвищення кваліфікації (підготовка за спеціалізацією, розширення профілю);
підготовка іноземних громадян до вступу у вищі навчальні заклади;
підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації іноземних громадян;
підготовка до вступу у вищі навчальні заклади.
3. Юридичні особи (далі - навчальні заклади) та фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності розпочинають діяльність з надання послуг, зазначених у пункті 2 цього Порядку, після отримання відповідної ліцензії. Відокремлені структурні підрозділи (філії, представництва тощо) навчального закладу, які не мають статусу юридичної особи - після проведення ліцензування та внесення їх до ліцензії навчального закладу.
4. Послуги щодо професійної підготовки, перепідготовки, курсового професійно-технічного навчання, підвищення кваліфікації робітників підлягають ліцензуванню за умови, що відповідні професії включено до Національного класифікатора
"Класифікатор професій ДК 003:2005", затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 26 грудня 2005 р.
N 375.
5. Ліцензування діяльності підприємств, установ та організацій з надання послуг у сфері професійно-технічної освіти на виробництві проводиться з урахуванням специфіки навчання та за умови видачі особам, які навчаються, документа про освіту державного зразка.
6. Підготовка та перепідготовка фахівців у навчальних закладах ліцензується за наявності заявлених напрямів (спеціальностей) у Переліку напрямів та спеціальностей, що затверджується Кабінетом Міністрів України від.
7. Ліцензування послуг з післядипломного навчання у сфері професійно-технічної та вищої освіти (за винятком перепідготовки) здійснюється у разі, коли передбачається видача документа про освіту державного зразка.
8. Ліцензія на надання освітніх послуг (крім підвищення кваліфікації) іноземцям, які прибули в Україну на навчання, може видаватися лише атестованим професійно-технічним навчальним закладам та вищим навчальним закладам з акредитованих напрямів (спеціальностей).
9. Освітня діяльність навчальних закладів іноземних держав або їх структурних підрозділів (філій, представництв тощо), що створюються і функціонують в Україні, підлягає ліцензуванню незалежно від виду освітніх послуг, які ними надаються.
10. Ліцензування здійснюють органи ліцензування:
Міністерство освіти і науки України - щодо надання послуг у сфері професійно-технічної та вищої освіти;
Міністерство освіти Автономної Республіки Крим, органи управління освітою обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій - щодо надання послуг у сфері дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти.
Орган ліцензування має право перевірити законність та обґрунтованість прийнятих рішень на будь-якому етапі ліцензування.
11. Ліцензування здійснюється в такій послідовності:
11.1. Навчальний заклад на прохання замовника, узгоджене з МОН України, або самостійно на підставі моніторингу ринку праці, ринку освітніх послуг та власних можливостей фінансового, кадрового, навчально-методичного та матеріально-технічного забезпечення приймає рішення про започаткування діяльності з надання певної освітньої послуги відповідно до п.3.
Можливості навчального закладу щодо започаткування навчання за певним напрямом (спеціальністю), збільшення або перерозподілу ліцензійного обсягу розраховуються за методикою, що розробляється та затверджується МОН України.
11.2. Навчальний заклад подає до відповідного органу ліцензування заяву про проведення ліцензування. У заяві зазначаються: вид освітньої послуги, ліцензійний обсяг та необхідні реквізити навчального закладу. Форма заяви розробляється й затверджується відповідним органом ліцензування. Якщо навчальний заклад включений до Державного реєстру навчальних закладів як такий, що мав попереднє ліцензування або є акредитованим, до заяви додається лише обґрунтування необхідності надання заявленої освітньої послуги із зазначенням можливостей навчального закладу щодо її якісної реалізації на рівні галузевих та державних освітніх стандартів.
11.3. Якщо ліцензування проводиться вперше, до органу ліцензування крім заяви та обґрунтування подають:
11.3.1. Навчальні заклади України:
установчі документи;
копію рішення власника (власників) або уповноваженого ним (ними) органу про створення навчального закладу (якщо власників або уповноважених ними органів два і більше, подається копія установчого договору);
копію свідоцтва про державну реєстрацію навчального закладу та копію довідки про включення його до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України як юридичної особи;
копії документів, що засвідчують рівень освіти, кваліфікації та громадянство керівника закладу: дипломів про вищу освіту, про науковий ступінь та вчене звання (за їх наявності), першої сторінки паспорта;
погодження органів виконавчої влади, якщо воно передбачене законодавством і необхідне для організації навчання за професіями, спеціальностями і напрямами підготовки.
11.3.2. Навчальні заклади України, які планують провадження діяльності за освітніми програмами іноземних навчальних закладів, крім документів, зазначених у п.п. 11.3.1.:
документ про реєстрацію навчального закладу - іноземної юридичної особи в країні знаходження, легалізований в установленому порядку;
дозвіл навчального закладу - іноземної юридичної особи на право використання його програм освітньої діяльності та видачу документа за результатами навчання, погоджений з державним центральним органом управління освітою країни знаходження навчального закладу (якщо це передбачено національним законодавством цієї країни);
довідку державного центрального органу управління освітою країни знаходження навчального закладу про акредитацію (визнання) освітніх програм, за якими передбачається провадження освітньої діяльності, в порядку, передбаченому національним законодавством країни знаходження навчального закладу;
програми та навчальні плани, за якими буде проводитися навчання, погоджені з МОН України.
................Перейти до повного тексту