- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
Протокол N 2/1-4
Щодо підвищення ефективності вищої освіти - визначального чинника зростання соціально-економічного потенціалу держави
Заслухавши та обговоривши доповідь Міністра С.М.Ніколаєнка "Підвищення ефективності вищої освіти - визначальний чинник зростання соціально-економічного потенціалу держави", колегія відзначає, що у 2005 році в системі вищої освіти продовжували відбуватися позитивні зміни системного характеру.
Приєднання України до Болонського процесу є незаперечним фактом міжнародного визнання нашої системи вищої освіти, важливим кроком на шляху реалізації стратегічного курсу України до Європейського Союзу.
Вперше за роки незалежності в Україні чисельність іноземних студентів перевищила рівень 1991 року і склала 33 тисячі осіб.
Запровадження нових навчальних програм і технологій навчання, розширення доступу молоді до безплатної вищої освіти, поліпшення рівня соціального захисту всіх учасників навчально-виховного процесу стали вагомим внеском освітян у реалізацію політики соціально-економічного зростання держави, що відображено в Програмі діяльності Кабінету Міністрів України
"Назустріч людям", в Указах Президента України, постановах Уряду, відповідних рішеннях Міністерства освіти і науки.
Важливо, що 2005 рік для вищої школи став роком відкритого діалогу всіх учасників навчально-виховного процесу. Демократизації вищої школи сприяло створення і активна діяльність Громадської колегії, Громадської ради з вищої освіти та Всеукраїнської студентської ради.
2005 рік відзначається помітним збільшенням фінансового забезпечення освіти. Зведений бюджет на освіту досягнув 25,8 млрд. гривень, що на 6,9 млрд. гривень більше, ніж у 2004 році. Це дало можливість успішно реалізувати та започаткувати ряд державних програм, поліпшити матеріально-технічне забезпечення навчальних закладів, підвищити заробітну плату педагогічним і науково-педагогічним працівникам, стипендії аспірантам і студентам.
Суттєвих змін зазнала практика вступу до вищих навчальних закладів, що забезпечило відкритість та об'єктивність вступних випробувань і сприяло формуванню позитивної громадської думки.
Кількість сільської молоді, яка вступила до вищих навчальних закладів, у порівнянні з 2004 роком, зросла на 4300 осіб (17,7 відсотків), наполовину збільшився доступ сільської молоді на навчання за цільовими направленнями.
З метою подальшого розвитку інфраструктури вищих навчальних закладів та запровадження нових інформаційних технологій навчання, постановою Кабінету Міністрів України затверджено Державну програму "Інформаційно-комунікаційні технології в освіти і науці" на 2006-2010 роки", створено Інститут інноваційних технологій і змісту освіти.
Дещо змінилися підходи до організації вузівської науки. Більшість колективів вищих навчальних закладів цілком усвідомили, що без реальних наукових результатів не можна здобути визнання як в Україні, так і за кордоном. Як результат, 28 університетських науковців стали лауреатами Державної премії в галузі науки і техніки, отримано 1900 охоронних документів, видано більше 1700 монографій та майже 800 підручників, посібників, збільшилася кількість захищених докторських і кандидатських дисертацій (понад 2300), а з природничих та інженерно-технічних спеціальностей майже вдвічі.
Посилено увагу до студентської науки як невід'ємної складової навчального процесу. Студенти українських університетів вибороли друге місце на Міжнародній математичній олімпіаді в Ірані, 19 студентів на Міжнародній олімпіаді з математики в Болгарії стали призерами, а студент Національного технічного університету "КГП" Рибак О.В. - володарем "Гран-прі". У Румунії команда студентів Київського національного університету ім. Тараса Шевченка вийшла у фінал на першість світу з програмування.
Українські студенти-спортсмени зайняли шосте загальнокомандне місце на XXII Зимовій всесвітній універсіаді (Австрія) та четверте - на XXIII Літній всесвітній універсіаді (Туреччина).
У житті університетів суттєво посилилась роль студентського самоврядування, створено відповідне законодавче підґрунтя діяльності студентства.
Водночас колегія відзначає, що у роботі міністерства, педагогічних та науково-педагогічних колективів мають місце недоліки та невирішені проблеми.
Якість вищої освіти ще не відповідає зрослим вимогам часу. Застарілою залишається матеріально-технічна база вищих навчальних закладів.
Окремі вищі навчальні заклади порушували Закон
"Про вищу освіту" щодо доступності вищої освіти, допускали невиконання обсягів державного замовлення, перевищення ліцензованого обсягу прийому, порушення діючого законодавства при прийомі громадян пільгових категорій.
Невикорененим залишається хабарництво, посадові зловживання під час вступної кампанії та сесій. У 2005 році органами МВС викрито 448 таких фактів.
Перевірками Державної інспекції навчальних закладів встановлена низька якість організації навчального процесу у багатьох територіальне відокремлених структурних підрозділах (філіях, НКЦ, факультетах). Нерозробленою залишається система контролю за якістю навчального процесу в багатьох вищих навчальних закладах приватної форми власності.
Показники кадрового забезпечення окремих вищих закладів, у тому числі національних, не відповідають їх задекларованому статусу.
Процес демократизації, оновлення діяльності багатьох технікумів, університетів є уповільненим, що гальмує модернізацію діяльності вищої школи України. За даними соціологічних досліджень понад 14 відсотків опитаних студентів не ознайомлені з суттю і метою запровадження принципів Болонського процесу.
У ряді вищих навчальних закладів неефективно ведеться робота з питань працевлаштування випускників, відділи працевлаштування виконують свої функції формально, зворотній зв'язок з випускниками відсутній, не мають системного характеру зв'язки із замовниками, підприємствами, організаціями. Ці фактори не враховуються при формуванні державного замовлення при прийомі на перший курс.
Не на належному рівні поставлена робота у вищих навчальних закладах з проблем інноваційного розвитку, захисту інтелектуальної власності, створення сучасних моделей запровадження науки у виробництво, технопарків, технополісів, залучення студентів до наукової роботи, участі у виставковій діяльності, конкурсах на отримання наукових грантів, робота аспірантури.
У багатьох вищих навчальних закладах умови проживання студентів у гуртожитках не відповідають сучасним вимогам.
Мають місце порушення фінансово-господарської діяльності.
Враховуючи викладене, колегія У Х В А Л Ю Є:
1. Покласти в основу подальшої діяльності завдання, що визначені у доповіді Міністра освіти і науки України С.М.Ніколаєнка "Підвищення ефективності вищої освіти - визначальний чинник зростання соціально-економічного потенціалу держави" та виступі Прем'єр-міністра України Ю.І.Єханурова
2. Міністерству освіти і науки України, центральним і місцевим органам виконавчої влади, яким підпорядковані вищі навчальні заклади, Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, керівникам вищих навчальних закладів та закладів післядипломної освіти всіх форм власності вжити заходів щодо:
- подальшого зміцнення потенціалу вищих навчальних закладів, поліпшення якісних і кількісних характеристик та розширення доступу до вищої освіти;
- визначення принципів і механізмів створення регіональних та "корпоративних" університетів;
- проведення моніторингу реальних досягнень національних вищих навчальних закладів;
- розвитку самоврядування на рівні регіону, вищого навчального закладу та його структурних підрозділів із широким залученням учасників навчального процесу і роботодавців;
- підготовки пропозицій Кабінету Міністрів України про заснування державних стипендій для навчання кращих українських студентів у закордонних навчальних закладах;
- розвитку фундаментальних і прикладних наукових досліджень, спрямованих на розв'язання загальнодержавних та регіональних потреб;
- створення в регіонах на базі провідних вищих навчальних закладів конкурентоспроможних наукових центрів для розробки пріоритетних технологій;
- розроблення регіональних програм "Студентське містечко", "Студентський гуртожиток" і програм забезпечення житлом та соціального захисту викладачів і студентів;
- залучення до зміцнення матеріально-технічної бази вищих навчальних закладів приватного капіталу;
- розробки нових механізмів економічної діяльності вищих навчальних закладів;
- викорінення проявів хабарництва і корупції у вищих навчальних закладах, переходу протягом 2006-2007 на зовнішнє оцінювання знань при вступі до вищих навчальних закладів, поширення тестових технологій у навчальному процесі.
3. Міністерству освіти і науки України за участю інших центральних органів виконавчої влади, Міністерства освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій:
3.1. Підготувати пропозиції щодо впорядкування мережі вищих навчальних закладів та їх структурних підрозділів, визначення доцільності відкриття нових навчальних закладів, філій, відокремлених структурних підрозділів.
3.2. Створити при Міністерстві освіти і науки України Центр законодавчих ініціатив в галузі освіти і науки та інноваційного розвитку.
3.3. Разом з громадськими організаціями, депутатським корпусом забезпечити дієвий контроль за виконанням державного замовлення, дотриманням законності під час вступної кампанії та вимог ліцензій, фінансової дисципліни.
Розробити ефективні механізми контролю за дотриманням ліцензійних умов діяльності вищих навчальних закладів, ліквідації тих вищих навчальних закладів, в яких допускають порушення діючого законодавства.
4. Ректорам (директорам) вищих навчальних закладів:
4.1. Забезпечити неухильне виконання положень статті
43 Конституції України, статті
4 Закону України
"Про вищу освіту". Умов прийому до вищих навчальних закладів України щодо рівного доступу громадян до якісної вищої освіти, встановлення для них рівних вимог на вступних випробуваннях. Не допускати порушень прав осіб, які користуються пільгами при вступі до вищих навчальних закладів. Забезпечити виконання державного замовлення та дотримання ліцензованого обсягу.
4.2. Забезпечити з 2006/2007 навчального року повний перехід вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації на кредитно-модульну систему організації навчального процесу з використанням системи обліку навчальної роботи студента і викладача сумісної з ECTS. Суттєво поліпшити організаційно-методичну роботу в науково-педагогічних колективах з цих питань.
4.3. Запровадити на основі електронних інформаційних технологій сучасні системи організації навчального процесу та контролю якості навчання, розробити і запровадити ефективні схеми поєднання навчальної та наукової роботи.
4.4. Розширити випуск навчальної літератури одночасно як на паперових, так і на електронних носіях, ширше практикувати створення електронних навчально-дидактичних комплексів, інтерактивних посібників тощо.
4.5. Розробити і запровадити нові підходи до професійно-практичної підготовки фахівців на основі розвитку соціального партнерства з промисловцями і підприємцями, в тому числі з питань вдосконалення матеріально-технічної бази, працевлаштування випускників, проведення науково-дослідних робіт.
4.6. Забезпечити реалізацію довгострокової програми кадрового забезпечення навчального процесу. Здійснити заходи щодо поліпшення мобільності викладачів і науковців, розширення можливостей для стажування молодих викладачів-дослідників за кордоном.
4.7. Створити умови для підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників та опанування ними новітніх технологій і змісту освіти.
4.8. Вжити заходів щодо демократизації управління вищим навчальним закладом, посилення виконавської дисципліни, широкого залучення органів студентського самоврядування до управління навчальним закладом, підвищення якості навчального процесу, проведення поточного та семестрового контролю, організації студентського побуту, занять спортом і дозвілля.
................Перейти до повного тексту