1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
02.02.2006 N 1/9-64
Міністру освіти і науки
Автономної Республіки Крим,
начальникам управлінь освіти
і науки обласних, Київської
та Севастопольської міських
державних адміністрацій
Міністерство освіти і науки України повідомляє, що органами державної контрольно-ревізійної служби України впродовж 2005 року проведено перевірки використання бюджетних коштів та збереження державного майна в професійно-технічних навчальних закладах та навчальних закладах соціальної реабілітації, підпорядкованих Міністерству освіти і науки, фінансування яких здійснюється за бюджетними програмами щодо підготовки робітничих кадрів.
Узагальнені матеріали перевірок 22 грудня 2005 року розглянуто на Всеукраїнській нараді "Стан, проблеми і шляхи розвитку професійно-технічної освіти у 2005 році та основні завдання на 2006 рік", що проводилася за участю заступників начальників управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, директорів регіональних навчально-методичних центрів (кабінетів) професійно-технічної освіти, представників громадської ради з питань професійно-технічної освіти, представників Всеукраїнської асоціації працівників професійно-технічної освіти та інших.
Зважаючи на викладене, просимо розглянути та обговорити матеріали перевірок, що додаються, на колегіях (нарадах) керівників навчальних закладів і установ професійно-технічної освіти, вжити дієвих заходів щодо усунення і недопущення в подальшій роботі порушень чинного законодавства України та подати до МОН необхідні матеріали для притягнення до відповідальності керівників навчальних закладів, в яких виявленні порушення фінансово-господарської діяльності.
Інформацію про виконання надіслати міністерству (департамент професійно-технічної освіти) до 20.02.2006 року.
Перший заступник міністра Б.М.Жебровський
Додаток
до листа МОН України
02.02.2006 N 1/9-64
Про результати перевірок навчальних закладів профтехосвіти та загальноосвітніх шкіл соціальної реабілітації
Органами державної контрольно-ревізійної служби впродовж 2005 року проведено перевірки використання бюджетних коштів та збереження державного майна у 765 навчальних закладах (або 75% загальної їх кількості), підпорядкованих Міністерству освіти і науки України (далі - Міносвіти), фінансування яких здійснюється за бюджетними програмами "Підготовка робітничих кадрів у професійно-технічних навчальних закладах" (далі - ПТУ), "Підготовка робітничих кадрів у професійно-технічних навчальних закладах соціальної реабілітації", "Підготовка призовників військово-технічних спеціальностей для Збройних Сил України у професійно-технічних навчальних закладах" та "Надання освіти в загальноосвітніх школах соціальної реабілітації".
Проведеними контрольними заходами порушення фінансово-бюджетної дисципліни встановлені практично в кожному з перевірених навчальних закладів, що свідчить про повну або часткову відсутність у них внутрішнього фінансового контролю, а також контролю з боку головного розпорядника бюджетних коштів - Міністерства освіти і науки України.
При цьому, порушення, виявлені органами ДКРС в поточному році практично повторюють порушення, виявлені у 2003 році при проведенні аналогічних контрольних заходів, що є ознакою низького фахового рівня працівників бухгалтерських та фінансових служб закладів профтехосвіти.
Впродовж 2005 року в цих навчальних закладах загалом виявлено фінансових порушень на 222,1 млн. грн., що становить майже 10% від загальної суми отриманого ними бюджетного фінансування та власних надходжень, з них, порушень, що призвели до втрат фінансових ресурсів - на 9,6 млн. грн. (в т.ч. недоотримано доходів на 2 млн. грн., таких, що призвели до збитків - на 7,6 млн. грн.), інших порушень, пов'язаних із заниженням в обліку вартості активів, сум боргових зобов'язань, лишків товарно-матеріальних цінностей - на 212,5 млн. гривень.
Слід наголосити, що таке ставлення посадових осіб професійно-технічних навчальних закладів до державних фінансових ресурсів допускається розпорядниками при вкрай незадовільному фінансуванні ПТУ.
Проведеним аналізом стану фінансування навчальних закладів профтехосвіти та соціальної реабілітації визначено, що незважаючи на неодноразові інформування ГоловКРУ головного розпорядника - Міносвіти, продовжується практика їх забезпечення бюджетними коштами лише на покриття видатків по захищених статтях кошторису, а саме на оплату праці (з нарахуваннями), виплату стипендій, харчування та комунальні послуги. Разом з тим, по комунальних платежах в більшості випадків, затверджуються асигнування в розмірі від 40 до 80% від потреби. По інших статтях видатків практично все навантаження лягає на спеціальний фонд кошторису ПТУ, що призводить до відвертання цих коштів від процесу зміцнення їх навчальної та матеріально-технічної бази. Така ситуація має місце в Волинській, Дніпропетровській, Кіровоградській, Запорізькій, Харківській, Сумській, Рівненській та інших областях.
Відсутність бюджетних асигнувань на утримання навчально-матеріальної бази училищ призвело практично до повного фізичного та морального зносу автотракторної техніки, обладнання, устаткування. Через відсутність коштів гальмується інформатизація навчального процесу професійно-технічних навчальних закладів. В результаті, низьким залишається рівень комп'ютерної грамотності майбутніх спеціалістів. По цій же причині ліцензійне програмне забезпечення недоступне для професійно-технічних училищ.
Так наприклад, аналіз фінансового забезпечення професійно-технічних навчальних закладів Запорізької області показав, що в повному обсязі, за рахунок загального фонду державного бюджету, заклади забезпечено видатками на виплату заробітної плати, стипендії, оплату комунальних послуг, придбання продуктів харчування. При цьому потребує покращення матеріально-технічна база училищ, а рівень їх комп'ютеризації становить лише 26%. Слід також зазначити, що 3-разовим харчуванням та повним обмундируванням забезпечуються діти - круглі сироти, а діти, які знаходяться під опікою, забезпечуються тільки одноразовим харчуванням, що не вирішує соціальної проблеми. З року в рік не в достатньому обсязі фінансуються видатки на проведення капітальних та поточних ремонтів, сільськогосподарська техніка має 100 % зносу, не виділяються кошти на придбання мінеральних добрив, посівного та паливно-мастильних матеріалів. Аналогічна ситуація має місце і в більшості інших регіонів України. Так, в 61 ПТУ Дніпропетровської області асигнування на капітальні видатки не планувалися взагалі.
Недостатність бюджетного фінансування призводить до того, що закладами профтехосвіти здійснюється взяття бюджетних зобов'язань понад затверджені кошторисні призначення, що є порушенням вимог Бюджетного кодексу України. Всього, проведеними контрольними заходами в 59 ПТУ виявлено таких порушень на 2 млн. грн. Наприклад, ВПУ N 7, 32 (Вінницької обл.), що здійснюють підготовку призовників для збройних сил, взято до сплати зобов'язань, що перевищують затверджені бюджетні асигнування на теплопостачання та відрядження загалом на 179 тис. грн. Аналогічно в 18 ПТУ Луганської області з порушенням вимог бюджетного законодавства взято до сплати зобов'язань на 0,8 млн. грн., у 8 ПТУ Хмельницької - 0,5 млн. грн., в 6 ПТУ Вінницької області - 0,2 млн. грн. тощо.
Як наслідок, дефіцит асигнувань взяття зобов'язань призводить до виникнення кредиторської заборгованості, яка станом на 01.07.2005 складала 56,8 млн. грн., найбільші суми якої виявлено в Донецькій 10,6 млн. грн., Луганській - 10,4 млн. грн., Дніпропетровській - 6,6 млн. грн., Львівській - 4,3 млн. грн. тощо.
Разом з тим, при недостатньому рівні бюджетного фінансування, майже у половині перевірених навчальних закладів керівництвом не забезпечено дієвого контролю за наповненням спеціального фонду кошторису, внаслідок чого 368 ПТУ з різних причин недоотримано фінансових ресурсів загалом на суму близько 2 млн. грн., а також допущено виникнення дебіторської заборгованості на суму понад 7,5 млн. гривень.
Міносвіти, як державним замовником, не здійснювалася покладена на нього функція контролю за станом виконання закладами профтехосвіти державного замовлення щодо підготовки кадрів та дотримання ліцензованого обсягу набору на навчання, що призводить до обмеження можливості надання повноцінної освіти, а також до відвертання бюджетних коштів, виділених на підготовку учнів певних спеціальностей, на інші.
Так, всупереч вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 29.08.2003 N 1380 "Про ліцензування освітніх послуг" Черкаським вищим професійним училищем ім. Г.Ф. Короленка при відсутності ліцензій по З спеціальностях (слюсар-електрик з ремонту електроустаткування, кухар-кондитер, тракторист-машиніст - слюсар з ремонту сільгоспмашин) впродовж 2002-2005 років було зараховано 26 учнів, на підготовку яких витрачено 83,9 тис. грн. бюджетних коштів, за рахунок фінансування по інших спеціальностях. В Іркліівському професійному аграрному ліцеї цієї ж області було прийнято 32 учня понад ліцензійний обсяг по 2 спеціальностях, на навчання яких витрачено 69,8 тис. грн. бюджетних коштів. Окрім цього, цим навчальним закладом понад державне замовлення було зараховано 11 учнів, на підготовку яких витрачено 26,9 тис. грн., Мокрокалигірським ліцеєм на підготовку 68 учнів, зарахованих понад державне замовлення, витрачено 210,8 тис. грн. бюджетних коштів.
До втрати доходів окремих ПТУ призводить заключення їх керівництвом договорів на проходження учнями безоплатної виробничої практики на підприємствах та в організаціях. Адже оплата праці учнів є одним із джерел наповнення дохідної частини спеціального фонду навчальних закладів, кошти з якого повинні спрямовуватись на розвиток матеріально-технічної бази закладів освіти, проведення культурно-масової та фізкультурно-спортивної роботи.
Не сприяє наповненню спеціального фонду ПТУ введення в дію наказу Міносвіти від 15.09.2003 N 623 "Про припинення передачі в оренду житлових, санітарно-побутових приміщень та будівель гуртожитків", що позбавляє їх можливості отримання одного з найбільших джерел надходжень і призводить до погіршення фінансового стану училищ.
З причини відсутності з боку керівників навчальних закладів належного контролю за рухом фінансових ресурсів, у 653 ПТУ допущено порушень, що призвели до збитків загалом на суму понад 7,6 млн. грн., з яких незаконні витрати ресурсів - 6,9 млн. грн., витрачання бюджетних коштів не за цільовим призначенням - 0,3 млн. грн., недостачі і розкрадання грошових коштів і матеріальних цінностей - 0,4 млн. гривень.
Найпоширенішим з виявлених порушень, що призвели до збитків є незаконне нарахування заробітної плати та виплат, прирівняних до неї. Причинами зазначеного порушення є утримання понадштатних одиниць, завищення розмірів посадових окладів, доплат, надбавок, безпідставне нарахування зарплати за сумісництвом тощо. Всього, зазначеного типу порушень виявлено у 549 навчальних закладах на 1,7 млн. грн., з яких в Донецькій області - 180 тис. грн., Львівській - 171 тис. грн., Одеській - 170 тис. грн., Харківській - 245 тис. грн., Хмельницькій - 183 тис. гривень.
Наприклад, в 6 ПТУ Хмельницької обл. всупереч вимог чинного законодавства утримувалось 28 понаднормативних одиниць господарського персоналу, на утримання яких використано бюджетних коштів загалом 213,8 тис. грн. В 8 ПТУ цієї області внаслідок безпідставного завищення посадових окладів незаконно виплачено заробітної плати загалом на 95,4 тис. грн.
Незважаючи на неодноразові зауваження з боку ДКРС на відсутність контролю за станом сплати обов'язкових платежів до державних цільових фондів у закладах профтехосвіти продовжують мати місце фінансові порушення, які набули системного характеру. Так, проведеними перевірками встановлено незаконне спрямування 530 ПТУ бюджетних коштів до зазначених фондів в обсязі 1,2 млн. гривень.
Внаслідок порушення Тарутинським професійним аграрним ліцеєм Одеської обл. вимог ст. 5 Закону України "Про професійно-технічну освіту" на навчання іноземних громадян безпідставно витрачено ПО тис. грн. коштів державного бюджету.
До незаконних витрат на виплату стипендій призводили приписки контингенту учнів, які фактично в закладах профтехосвіти не навчалися. Таких порушень встановлено на 123 тис грн. За поясненням посадових осіб окремих ПТУ приписки проводилися з метою наповнення учнівських груп та створення їх більшої кількості.
Так, в Царичанському ПТУ N 89 та Саксаганському ПТУ N 77 (Дніпропетровської обл.) з 2002 до 2005 рр. на виплату стипендії 120 особам, які не були учнями цих навчальних закладів, було незаконно списано 87,6 тис. грн. Аналогічно в Новгородківському ПТУ N 36 (Кіровоградської обл.) - 20,2 тис. грн. на 74 учні, яким до того ж були видані дипломи та додатки до них. Так само, в Амвросієвському ПТУ N 49 (Донецької області) - 29,7 тис. грн. на 60 учнів, в Хорлівському ПТУ N 21 (Херсонської обл.) - 13,8 тис. грн. на 57 неіснуючих учнів.
В окремих закладах профтехосвіти виявлені крадіжки грошових коштів загалом на 85 тис. гривень.
Так, у вищому професійному училищі N 19 м. Шостка Сумської області не оприбутковано готівку в сумі 42 тис. грн., що надходила, як плата за навчання та проживання у гуртожитку, а також виручка від роботи навчального бару та магазину.
Внаслідок завищення суми виплат за відомостями та списання коштів по відомостях без підтвердження підписами одержувачів у Новокаховському ПТУ N 14 та Хорлівському ПТУ N 21 Херсонської області розкрадання готівкових коштів склало 22,4 тис. грн.
В Селидівському професійного ліцею Донецької області при перерахуванні стипендії на особові рахунки учнів ліцею її розмір занижувався на 20-80 копійок. Різниця у сумі 6,6 тис. грн., перераховувалась на особовий рахунок бухгалтера-касира ліцею Єфименко Н.Г.

................
Перейти до повного тексту