- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 1/9-327 від 11.07.2002
Міністру освіти Автономної
Республіки Крим, начальникам
управлінь освіти і науки
обласних, Київської та
Севастопольської міських
державних адміністрацій
Міністерство освіти і науки України надсилає методичні рекомендації щодо проведення першого уроку 2 вересня в 2002 - 2003 навчальному році в загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах України за темою "Здоров'я дітей - здоров'я нації", інформаційні матеріали та список рекомендованої літератури із зазначеного питання.
Заступник Державного секретаря Г.Г.Науменко
Додаток
до листа Міністерства освіти
і науки України
від 11 липня 2002 р.
за N 1/9-327
Методичні рекомендації щодо проведення в загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах України першого уроку 2002/2003 навчального року "Здоров'я дітей - здоров'я нації"
Перший урок у загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах України у 2002 - 2003 навчальному році розкриватиме тему "Здоров'я дітей - здоров'я нації".
Особливістю нового навчального року є орієнтація політики загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів України на формування навичок безпечної поведінки, збереження та зміцнення здоров'я учнів.
У
Статуті Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ) записано: "Здоров'я - це стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороб або фізичних вад".
Конституцією України визначено, що найвищою соціальною цінністю в державі є людина, її життя і здоров'я. У Законі України
"Про загальну середню освіту" (розділ I стаття 5) одним із завдань загальної середньої освіти є виховання свідомого ставлення до свого здоров'я та здоров'я громадян як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного та психічного здоров'я учнів.
Серед пріоритетних напрямів розвитку освіти, що визначені Національною доктриною розвитку освіти (Указ Президента України від 17 квітня 2002 року
N 347/2002), є "пропаганда здорового способу життя, стимулювання у молоді прагнення до здорового способу життя".
Постійний захист людини в дитячі роки, коли відбувається становлення особистості, формується фізичне та моральне здоров'я, засвоюються загальнолюдські культурні цінності, є одним із пріоритетних завдань розвитку нашої держави.
Близько десяти державних програм спрямовані на пропаганду здорового способу життя дітей та молоді. Особлива увага цьому питанню приділена в Указі Президента України від 15.03.2002 року
N 258/2002 "Про невідкладні додаткові заходи щодо зміцнення моральності у суспільстві та утвердження здорового способу життя".
Перший урок "Здоров'я дітей - здоров'я нації" може бути традиційним і нетрадиційним. Форми роботи, методи та методичні прийоми, що будуть використані на уроці, вчитель обирає самостійно на свій розсуд, враховуючи вікові та індивідуальні особливості учнів класу, групи.
Зміст уроку повинен відповідати дидактичним принципам доступності, зрозумілості, систематичності, послідовності, науковості. На першому уроці треба використовувати різноманітні методи навчання та форми організації роботи в аудиторії, широко застосовувати наочні та технічні засоби навчання, тексти літературних творів. Для підготовки першого уроку треба використовувати методичні розробки вчителів-новаторів.
У початкових класах рекомендуємо провести цей урок разом з батьками як свято здоров'я. Вчителю початкової школи варто наголосити, що учні повинні поставити собі на меті бути здоровими, вміти зміцнювати свій організм та цінувати своє здоров'я. Сценарій "Свята здоров'я" може охоплювати проведення цікавих змагань, конкурсів, ігор, вікторин, як-от: "Як дитина бігає і грається, так їй здоров'я усміхається", "В здоровому тілі - здоровий дух", "Здоров'я, як повітря - його не помічаєш".
До проведення першого уроку в основній школі доцільно залучити спортсменів, науковців, психологів, митців, журналістів, громадських діячів, людей, що дотримуються принципів здорового способу життя. Урок в основній школі можна провести у формі тренінгу, інтелектуальної чи рольової гри; елементами першого уроку можуть бути вікторини, конкурси віршів, дитячих малюнків, міні-творів. Лейтмотив уроку - "Без здоров'я немає багатства", "Немає щастя без здоров'я", "Людина, яка сповідує принципи здорового способу життя, - досягає успіху в житті".
Перший урок у старшій школі, професійно-технічних навчальних закладах повинен стати уроком громадянської зрілості, уроком свідомого вибору свого життєвого шляху.
Учитель може максимально використати потенціал знань учнів з природничих наук. Рекомендуємо застосувати найбільш поширені форми роботи: дискусія, диспут, пресконференція, брифінг, круглий стіл: "Твоє життя - твій вибір", "Здоров'я - мудрих гонорар", "Найбільше щастя в житті - здоров'я".
Здоров'я - це одна з головних умов фізичного і статевого розвитку юнаків та дівчат, досягнення успіху в здоровому житті, реалізація здібностей і талантів.
Здоров'я потрібне всім, щоб знайти своє місце у житті. Щоб кохати і бути коханим. Щоб радіти, сміятися і насолоджуватися життям.
Здобути знання, проявити свої здібності, мати життєву перспективу, вміти, нарешті, стати корисним суспільству може тільки така особистість, яка фізично розвинена, фізіологічно гомеостатична, соціально адаптована, психічно врівноважена, живе в гармонії з природою і має чіткі свідомі позитивні мотивації, усвідомлює свої родинні й народні цінності, має духовну основу.
Підбиваючи підсумки першого уроку, варто наголосити, що збереження особистого здоров'я - громадянський обов'язок кожної дитини, молодої людини.
Любов до рідної землі, патріотизм полягають у збереженні особистого здоров'я. Лише фізично й морально здорова людина здатна творити, приносити користь іншим людям.
Здоров'я - одне з основних джерел щастя, радості та повноцінного життя.
Інформаційні матеріали
щодо стану здоров'я дітей в Україні та основних чинників, які впливають на його збереження
Виховання свідомого ставлення до свого здоров'я та здоров'я інших громадян як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок та засад здорового способу життя, зміцнення фізичного та психічного здоров'я дитини є одним із пріоритетів освіти.
Здоров'я людини на 51 відсоток залежить від способу життя, на 17 - 20 відсотків - від спадковості, 20 відсотків - від стану навколишнього середовища, на вісім - дев'ять відсотків від системи охорони здоров'я.
З кожним роком по Україні спостерігається погіршення стану здоров'я дітей: хворобливість, відхилення в роботі внутрішніх органів, зниження рухової активності, 90 відсотків учнів-випускників - нездорові, мають ті чи інші відхилення в здоров'ї.
Дитина повинна пізнати себе, знати особливості людського організму, основні засоби здорового способу життя, запобігання різним захворюванням, шкідливим звичкам; вміти керувати своїм здоров'ям, і це дасть їй шлях до повноцінного життя.
Щоб бути здоровим, важливо мати раціональний, чіткий режим дня (з урахуванням віку). Режим дисциплінує роботу всіх органів, а також формує такі необхідні якості людини, як зібраність, акуратність, воля, вміння зосереджуватись.
Кожна людина в дитинстві мріє бути сильною, такою, наприклад, як Кирило Кожум'яка або як Котигорошко. Проте сильними не народжуються, а стають завдяки щоденному напруженому тренуванню. Стан здоров'я людини оцінюється рівнем розвитку силових якостей. Сильна людина рідше хворіє, легше переносить життєві негаразди. Для цього треба раціонально харчуватись, займатися фізичною культурою, вести здоровий спосіб життя, виконувати гігієнічні правила, загартовуватись.
Їжа - основне джерело енергії і життєдіяльності людського організму. Тому продукти харчування мають були свіжими, якісними, щоб добре розподілятися між всіма клітинами організму і легко засвоюватися.
Заняття фізичною культурою допомагають збалансувати енерговитрати, стимулюють діяльність серцево-судинної і дихальної систем, сприятливо впливають на роботу нервової системи, активізують процеси обміну, збільшують стійкість до захворювань і працездатність, підтримують приємну зовнішність і гарний настрій.
Закінчилось бурхливе XX століття. Надзвичайне воно тим, що людство, досягнувши величезних технічних успіхів, опинилось перед фактом, що здоровішим і щасливішим воно не стало.
Бажання людства забезпечити собі більш комфортні умови життя приводить до стрімкого науково-технічного розвитку, наслідком якого є збільшення небезпечних чинників та посилення їх негативного впливу.
Наприклад, в Україні відсотковий розподіл нещасних випадків з учнями зі смертельними наслідками (2001 рік) зберігається майже таким, як і в минулі роки. Найбільш поширеними причинами загибелі дітей залишаються утоплення та самогубства.
Відбувається деградація людства, яка виявляється в рості хвороб цивілізації: серцево-судинні, онкологічні, нервово-психічні, обмінно-дистрофічні, алергічні захворювання, стрімко збільшилась кількість хворих на СНІД, туберкульоз та наркоманію.
За даними Державного комітету статистики, останніми роками триває поширення ВІЛ-інфекції в Україні. Порівняно з 2000 р. показник захворюваності на ВІЛ в 2001 р. збільшився з 12,5 до 14,2 на 100 тисяч населення. За оцінками фахівців ЮНЕЙДС, реальні масштаби епідемії можуть бути значно більшими і кількість ВІЛ-інфікованих може сягати 280 тисяч, тобто близько одного відсотка дорослого населення України.
Епідемія ВІЛ/СНІДу впродовж десяти останніх років стала серйозною проблемою всього людства. Епідемія розпочалась з поодиноких випадків інфікування наприкінці 80-років минулого століття і перейшла у III тисячоліття, вносячи негаразди в розвиток країн, громадське суспільство, життя особистості. Як свідчить світовий досвід, за своєю руйнівною дією на соціальні, демографічні та економічні основи епідемія ВІЛ/СНІДу не має собі рівних.
СНІД - найтяжче і смертоносне захворювання. Цю хворобу охрестили чумою XXI століття. Ліків і ефективних методів лікування доки ще нема. Людина, яка заразилася ВІЛ (вірусом імунодефіциту людини), стає беззахисною перед іншими захворюваннями. Єдиною зброєю людини проти СНІДу є знання про СНІД і правила профілактики цього смертельного захворювання.
У світі 58 мільйонів людей інфіковано ВІЛ/СНІД, 22 мільйони померло, 36 мільйонів хворих, у тому числі 10 мільйонів дітей.
У наш час вживання алкоголю і куріння стало патологічно необхідним атрибутом проведення часу молоді, поширюється спектр мотивів пияцтва. Вживання алкоголю і тютюну стало майже сенсом життя.
Серед найгостріших проблем сьогодення - наркотизація неповнолітніх. Наркоманія має чітку ієрархічну структуру. Передусім, це вживання першого наркотику - тютюну. Серед його споживачів шість - вісім відсотків - діти молодших класів, навіть дошкільнята. Курить кожен п'ятий п'ятикласник, майже половина восьмикласників і близько 60 відсотків випускників шкіл. Наступний наркотик - алкоголь. Чверть восьмикласників має вже чітку орієнтацію на алкогольні напої. Серед випускників таких уже половина. У великих містах третина підлітків піддаються ранній алкоголізації.
За останні роки кількість осіб, які незаконно вживають наркотичні засоби і психотропні речовини, в Україні подвоїлась і у 2001 році становила 107,1 тисячі, з яких 68 відсотків - молодь віком до 30 років, 5,4 тисячі - неповнолітні, що створює безпосередню загрозу генофонду нації.
За інформацією Міністерства внутрішніх справ України, протягом минулого року за незаконні дії з наркотиками до кримінальної відповідальності притягнуто 18,2 тисячі осіб до 29 років, у тому числі 976 неповнолітніх. Серед них 117 - це учні загальноосвітніх навчальних закладів, 280 - ПТУ, 330 - студенти вищих навчальних закладів.
Серед школярів переважає незаконне вживання марихуани, до студентської молоді проникають психотропні речовини, а серед учнів професійно-технічних навчальних закладів поширюється ін'єкційне вживання опію, ефедрину та первентину.
Людство багато втратило, перервавши зв'язок поколінь в передаванні і повсякденному використанні загальнолюдської мудрості, накопиченої віками, збереженої в моральних традиціях народів світу.
Для збереження здоров'я нації не можна забувати традиції, звичаї свого народу. Їх дотримання - суттєва ознака духовної культури особистості. Відповідальність поколінь за майбутнє свого народу завжди була сильна.
Здавна в країні цінували здоров'я як вагомішу первину життя. Тому в основі колядок, щедрівок, пісень, свят - пошанування здоров'я. Народ склав багато приказок, казок, в яких говориться про здоров'я. В них його багатовікова мудрість.
Молодим громадянам України необхідно пізнати й зрозуміти велич нашої народнотрадиційної культури, її одвічний гуманізм, щоб спрямувати сили на утвердження української державності.
Глибоко помиляється той, хто вважає, що про здоров'я повинні турбуватись тільки люди середнього або старшого віку. В молодості людина повинна берегти своє здоров'я, інакше старість вона зустріне далеко не в найкращій формі.
Аналіз кількісних та якісних характеристик населення за останнє десятиріччя свідчить про те, що Україна перебуває в стані глибокої демографічної кризи, яка характеризується депопуляцією, старінням населення та зменшенням середньої тривалості життя. Це негативно впливає на розвиток продуктивних сил, рівень добробуту населення, загальну економічну ситуацію в державі.
Особливе занепокоєння викликає стан репродуктивного здоров'я, що є невід'ємною складовою здоров'я нації і має стратегічне значення для забезпечення сталого розвитку суспільства.
Серйозною проблемою у збереженні і зміцненні здоров'я неповнолітніх і молоді є скоєння над ними фізичного, морального, сексуального насильства. Все більше молодих дівчат стають жертвами секс-бізнесу.
Чиста любов, чисті стосунки, як чисте тіло і чиста душа - ось головне у гігієні людини. Дітям, молоді необхідно берегти себе, своє майбутнє, адже вони теж стануть батьками. Щастя без любові і щирості, чистоти і чесноти неможливе.
Якщо людина веде здоровий спосіб життя, то вона збереже енергійність, активність до глибокої старості. Необхідно усвідомити, що здоровий спосіб життя подарує радість життя, можливість оволодіти будь-якою професією і приносити користь собі, своїй Батьківщині.
Список
рекомендованої літератури до проведення Першого уроку нового 2002/2003 навчального року "Здоров'я дітей - здоров'я нації"
Для учнів молодшого шкільного віку (1 - 4 класи)
1. Абетка здоров'я. Рекомендований список літератури для учнів 1 - 4 класів. Випуск 1/ДБУ для дітей, К.: 1997.- 16 с.
2. Алатон А. Учись бути здоровим: Підруч. для 1 кл. з предметів "Валеологія", "Охорона життя і здоров'я". Ч. 1.: Уміння та навички здорового способу життя/Худож. С. Шпак.- 1-е вид. - К.: Алатон, 1998.- 186 с.: ілюстр.
3. Безпечна дорога до школи: Навч. посібник для 3 кл. загальноосвіт. шк./Туташинський В., Власенко М., Музиченко Г., Серова З.; іл. Е. Дудка.- Т.: Tarnex, 1995.- 63 с.: ілюстр.
................Перейти до повного тексту