1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ НАВКОЛИШНЬОГО ПРИРОДНОГО СЕРЕДОВИЩА
ТА ЯДЕРНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 140 від 21.09.98


Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
5 жовтня 1998 р.
за N 630/3070
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства екології та природних ресурсів N 399 від 26.10.2015 )
Про затвердження Положення про еколого-освітню діяльність заповідників і національних природних парків України
На виконання Закону України "Про природно-заповідний фонд України" та постанови Верховної Ради України від 22.09.94 р. N 177/94-ВР "Про Програму перспективного розвитку заповідної справи в Україні"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про еколого-освітню діяльність заповідників і національних природних парків України, що додається.
2. Начальнику Головного управління національних природних парків і заповідної справи Стеценку М.П. забезпечити подання на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України наказу "Про затвердження Положення про еколого-освітню діяльність заповідників і національних природних парків України".
3. Начальнику управління справами Даниляку О.Г. у 10-денний термін після державної реєстрації наказу "Про затвердження Положення про еколого-освітню діяльність заповідників і національних природних парків України" забезпечити тиражування його та надсилання національним природним паркам і заповідникам України, Державному комітету охорони навколишнього природного середовища та природних ресурсів Автономної Республіки Крим, Держуправлінням екобезпеки в областях, містах Києві та Севастополі.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Мовчана Я.І.
Перший заступник Міністра В.М.Братішко
Затверджено
Наказ Міністерства охорони
навколишнього природного
середовища та ядерної
безпеки України 21.09.98
N 140
Положення
про еколого-освітню діяльність заповідників і національних природних парків України
1. Загальні положення
1.1. Положення про еколого-освітню діяльність заповідників і національних природних парків України (далі - природно-заповідні установи - ПЗУ) розроблено відповідно до законів України "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про природно-заповідний фонд України", Програми перспективного розвитку заповідної справи в Україні ("Заповідники"), затвердженої постановою Верховної Ради України від 22.09.94 N 177/94-ВР, постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.95 N 170 "Положення про Головне управління національних природних парків і заповідної справи Мінекобезпеки України" та Положення про наукову діяльність заповідників та національних природних парків України, затвердженого наказом Мінекобезпеки України від 01.07.97 N 105 та зареєстрованого в Мін'юсті України від 29.08.97 за N 358/2162.
1.2. ПЗУ є центрами організації екологічної освіти та виховання, цілеспрямованого впливу на світогляд, поведінку і діяльність населення з метою формування екологічної свідомості та залучення людей до збереження природної спадщини.
1.3. Положення відображає напрями, порядок організації і проведення еколого-освітньої діяльності, взаємодії з громадськістю та підвищення кваліфікації працівників ПЗУ.
2. Організація відділів екологічної освіти
2.1. Основні завдання еколого-освітньої роботи ПЗУ визначаються з урахуванням програм і планів, які затверджуються установою, у підпорядкуванні якої знаходиться ПЗУ. Для їх реалізації створюються відділи екологічної освіти, які організовують здійснення еколого-освітньої діяльності, інформування та налагодження зв'язків із громадськістю.
2.2. Відділ має бути укомплектовано кваліфікованими спеціалістами з певним досвідом еколого-освітньої діяльності.
2.3. Положення про відділ затверджується директором ПЗУ, а штатний розпис - установою, в підпорядкуванні якої знаходиться ПЗУ.
2.4. В окремому випадку, особливо на початку становлення ПЗУ, відділ екологічної освіти може бути об'єднаний з відділом науки чи рекреації.
2.5. Відділи готують щорічні плани робіт з еколого-освітньої діяльності ПЗУ, які погоджуються в Головному управлінні національних природних парків і заповідної справи Мінекобезпеки України (далі - Головне управління), відомстві, якому підпорядкована ПЗУ, та затверджуються директором.
2.6. Відділи готують інформацію про підсумки еколого-освітньої діяльності в кінці кожного року, яку подають в Головне управління та відомство, якому підпорядкована ПЗУ, за схемою додатка 2 Положення про наукову діяльність заповідників та національних природних парків, затвердженого наказом Мінекобезпеки України від 01.07.97 N 105 та зареєстрованого в Мін'юсті України від 29.08.97 за N 358/2162.
2.7. При науково-технічних радах ПЗУ при потребі можуть створюватись комісії з еколого-освітньої діяльності, які взаємодіють з відповідною комісією при Науково-технічній раді Головного управління.
3. Основні напрями діяльності ПЗУ в галузі екологічної освіти
3.1. Формування на базі ПЗУ регіональних, національних та міжнародних центрів підготовки кадрів в сфері екологічної освітньо-виховної роботи.
3.2. Ведення пропагандистської діяльності, особливо через видання праць з проблем заповідної справи.
3.3. Учбова, науково-дослідна практична та методична робота з учнівською та студентською молоддю шляхом формування та виконання спільних еколого-освітніх програм, проектів, угод, планів-заходів з різними установами та організаціями природоохоронного спрямування.
3.4. Організація масових еколого-освітніх заходів.
3.5. Співпраця з громадськими та міжнародними еколого-освітніми організаціями.
4. Природоохоронна пропаганда
4.1. Основними напрямами пропагандистської діяльності ПЗУ можуть бути:
ознайомлення з нормативно-правовими актами в галузі заповідної справи;
пропаганда ролі й місця заповідної справи в рішенні актуальних наукових, науково-обгрунтованих господарських завдань збереження, використання та відновлення природних ресурсів, навколишнього природного середовища в цілому та інших заходів з охорони природи;
розповсюдження екологічних, біологічних, географічних, краєзнавчих, природознавчих знань про природоохоронні об'єкти;
інформування про охорону рідкісних і зникаючих видів рослин і тварин.
4.2. Природоохоронна пропаганда має бути направлена на вирішення завдань не лише самого природно-заповідного об'єкта, але й екосистем регіону, охоплювати всі верстви населення від дошкільних закладів до організацій у галузі охорони природи, і здійснюватись з урахуванням вимог режиму природно-заповідних територій.
4.3. Природоохоронні знання поширюються через засоби масової інформації, музеї, бібліотеки та друковані видання, рекламу.
4.4. Періодичні видання потрібно використовувати для проведення дискусій навколо найбільш складних і актуальних проблем та питань, котрі потребують вирішення через влаштування круглих столів, вікторин, конкурсів. Доцільним є публікування екологічних кросвордів, гуморесок, карикатур; проведення спеціалізованих екопрограм, розрахованих на різні категорії слухачів. Для оперативного інформування готуються прес-релізи невеликого розміру (1-2 сторінки).

................
Перейти до повного тексту