- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ЛІЦЕНЗІЙНА ПАЛАТА ПРИ МІНІСТЕРСТВІ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ НАВКОЛИШНЬОГО ПРИРОДНОГО СЕРЕДОВИЩА
ТА ЯДЕРНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
N ЛП-8/21 від 24.02.97 м.Київ |
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 квітня 1997 р. за N 161/1965 |
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Держпідприємництва
N 59/142 від 04.04.2001 )
Про затвердження Інструкції про порядок видачі суб'єктам підприємницької діяльності ліцензій на придбання, володіння, збут, експлуатацію, використання джерел іонізуючого випромінювання, умови і правила здійснення ними цих видів діяльності та контроль за їх дотриманням
Відповідно до Законів України
"Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" і
"Про підприємництво" та на виконання постанов Кабінету Міністрів України від 17 травня 1994 року
N 316 "Про Положення про порядок видачі суб'єктам підприємницької діяльності спеціальних дозволів (ліцензій) на здійснення окремих видів діяльності" та від 8 серпня 1995 року
N 618 "Питання Ліцензійної палати при Міністерстві економіки"
НАКАЗУЄМО:
1. Затвердити Інструкцію про порядок видачі суб'єктам підприємницької діяльності ліцензій на придбання, володіння, збут, експлуатацію, використання джерел іонізуючого випромінювання, умови і правила здійснення ними цих видів діяльності та контроль за їх дотриманням, що додається.
2. Відділу впровадження загальнодержавної системи ліцензування Ліцензійної палати (Хоменко Л.Г.), начальнику управління нормативного регулювання та аварійного планування Мінекобезпеки (Кордюку О.Г.) забезпечити подання даної Інструкції у п'ятиденний термін на державну реєстрацію в Міністерство юстиції України.
3. Відділу контрольно-координаційної роботи Ліцензійної палати (Апатенко О.П.) передбачити у планах-графіках роботи перевірку додержання порядку видачі ліцензій органами Мінекобезпеки, а також діяльності суб'єктів підприємницької діяльності щодо дотримання умов і правил підприємницької діяльності.
4. Відділу ведення Єдиного державного ліцензійного реєстру Ліцензійної палати (Небильцов В.Я.) забезпечити щомісячне включення інформації про видачу ліцензій Мінекобезпеки до Єдиного державного ліцензійного реєстру.
5. Інформаційному центру Адміністрації ядерного регулювання Мінекобезпеки України (Черноусов В.О.) довести Інструкцію після її реєстрації до відома працівників органів Мінекобезпеки через тиражування та розсилку.
6. Контроль за виконанням наказу покласти на Першого заступника Голови Ліцензійної палати Третьякова С.І. і на Першого заступника міністра охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України Смишляєва О.Є.
Заступник міністра економіки, Голова Ліцензійної палати Міністр охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України |
В.І.Маринін Ю.І.Костенко |
Затверджено
наказом Ліцензійної палати при
Міністерстві економіки України
та Міністерства охорони
навколишнього природного
середовища та ядерної безпеки
України від 24 лютого 1997 р.
N ЛП-8/21
Інструкція про порядок видачі суб'єктам підприємницької діяльності ліцензій на придбання, володіння, збут, експлуатацію, використання джерел іонізуючого випромінювання, умови і правила здійснення ними цих видів діяльності та контроль за їх дотриманням
1. Загальні положення
1.1. Основні терміни та визначення
У цій Інструкції наведені нижче терміни та визначення вживаються у такому значенні:
Джерела іонізуючого випромінювання (ДІВ) - фізичні об'єкти, крім ядерних установок і радіоактивних відходів, що містять радіоактивну речовину, або - технічні пристрої, які створюють чи, за певних умов, можуть створювати іонізуюче випромінювання.
Діяльність з ДІВ - це будь-яка сукупність нижченаведених видів діяльності, при здійсненні яких використовуються ДІВ:
- придбання;
- володіння;
- збут;
- експлуатація;
- використання.
Експлуатація джерел іонізуючого випромінювання - це сукупність видів робіт, які спрямовані на досягнення безпечним шляхом мети діяльності з ДІВ.
1.2. Ця Інструкція розроблена відповідно до Законів України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" та
"Про підприємництво", постанов Кабінету Міністрів України від 17 травня 1994 р.
N 316 "Про Положення про порядок видачі суб'єктам підприємницької діяльності спеціальних дозволів (ліцензій) на здійснення окремих видів діяльності" та від 8 серпня 1995 р.
N 618 "Питання Ліцензійної палати при Міністерстві економіки".
1.3. Інструкція поширюється на юридичних та фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, які здійснюють діяльність з ДІВ і не зазначені у п.1.4.
1.4. Інструкція не поширюється на діяльність юридичних та фізичних осіб, які у межах території України здійснюють діяльність з ДІВ, радіаційний вплив яких є настільки низьким, що не потребує застосування обмежуючих заходів згідно з нормами, правилами і стандартами з ядерної та радіаційної безпеки (ст.26 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", п.1.3 Основних санітарних правил ОСП - 72/87).
1.5. Діяльність з ДІВ на території України базується на дозвільному принципі. Дозвіл на діяльність з ДІВ видається у формі ліцензії на право здійснення діяльності з ДІВ. Забороняється діяльність з ДІВ без виданої у встановленому порядку ліцензії (ст.26 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку").
При здійсненні діяльності з ДІВ, на яку видана ліцензія, ліцензіат зобов'язаний виконувати умови і правила розділу 3 цієї Інструкції, зазначені у ліцензії особливі умови, а також дотримуватися норм, правил і стандартів з радіаційної безпеки.
1.6. Згідно із ст.23 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", підпунктом 16 пункту 1 постанови КМ України від 17 травня 1994 року N 316 "Про Положення про порядок видачі суб'єктам підприємницької діяльності спеціальних дозволів (ліцензій) на здійснення окремих видів діяльності" із змінами і доповненнями, які внесені постановою Кабінету Міністрів України від 1 квітня 1996 р.
N 382 "Про зміни і доповнення до деяких рішень Уряду України", ліцензія на право здійснення діяльності з ДІВ видається Міністерством охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України. Безпосередньо видачу ліцензій здійснюють такі органи (структурні підрозділи) Мінекобезпеки:
- Адміністрація ядерного регулювання;
- державні управління екологічної безпеки в областях, містах Києві та Севастополі;
- Державний комітет охорони навколишнього природного середовища та природних ресурсів Автономної Республіки Крим.
Між цими органами визначено розподіл сфер видачі ліцензій (Додаток 1).
1.7. Ліцензія на діяльність по використанню ДІВ видається кожному заявнику окремо.
1.8. Продовження дії ліцензії здійснюється у такому самому порядку, як і при її отриманні.
2. Порядок видачі ліцензій на здійснення діяльності з ДІВ
2.1. Для видачі ліцензій необхідно подати такі документи:
2.1.1. Заяву встановленої форми (додаток 2).
2.1.2. Засвідчені* копії засновницьких документів (статуту підприємства) і засвідчену копію свідоцтва про реєстрацію як суб'єкта підприємницької діяльності (для юридичної особи).
_____________________
* Засвідчення будь-яких документів може бути виконано нотаріально або в установі, яка їх розробила (створила).
2.1.3. Засвідчені копії документів, що підтверджують рівень освіти і кваліфікації, необхідний для здійснення діяльності з ДІВ (для фізичної особи).
Рівень освіти і кваліфікації засвідчують:
- дипломи про вищу або середньо-технічну освіту за спеціальностями, які необхідні у сфері заявленого виду діяльності по використанню ядерної енергії;
- атестати і посвідчення, видані учбовими закладами, що проводять навчання з метою підвищення кваліфікації, якими підтверджується знання у галузі використання ядерної енергії;
- документи про стаж роботи заявника - фізичної особи у відповідній сфері діяльності з ДІВ (повинен бути не менше 5 років).
2.1.4. Нотаріально засвідчені копії дозволів (санітарних паспортів), виданих органами Держсанепідемнагляду України.
2.1.5. Нотаріально засвідчені копії висновків державної екологічної експертизи щодо видів діяльності і об'єктів, які згідно з ст.ст.
13,
14 Закону України
"Про екологічну експертизу" підлягають екологічної експертизі**.
2.1.6. Договори між заявником та підприємством, що має спеціальні дозволи на діяльність по поводженню з радіоактивними відходами, або - договори між заявником та постачальником ДІВ, які включають зобов'язання постачальника забрати ДІВ по першому виклику заявника (для видів діяльності, які супроводжуються придбанням радіонуклідних ДІВ та утворенням радіоактивних відходів)**.
2.1.7. Звіт з радіаційної безпеки, загальні вимоги до змісту і форми якого встановлені додатком 3.
2.1.8. Для юридичних осіб - засвідчені заявником копії наказів по підприємству про:
- призначення комісії по перевірці знань з радіаційної безпеки у персоналу та службових осіб**;
- призначення відповідального за радіаційну безпеку;
- призначення відповідального за якість робіт при поводженні з ДІВ;
- призначення відповідального за організацію та ведення радіаційного контролю;
- призначення відповідального за облік і збереження ДІВ, збір, збереження та передачу радіоактивних відходів на підприємства по їх переробці та захороненню**;
- допуск до роботи з ДІВ персоналу, що не має медичних протипоказань, пройшов відповідне навчання та перевірку знань**;
- встановлення контрольних рівнів згідно з пп.13.14-13.15 ОСП-72/87.
2.1.9. Засвідчений заявником перелік нормативно-технічних документів щодо безпеки діяльності з ДІВ.
2.1.10. Для юридичних осіб - засвідчені копії протоколів перевірки знань з радіаційної безпеки:
- у керівника підприємства;
- у членів комісії по перевірці знань з радіаційної безпеки персоналу та службових осіб заявника (якщо комісія на підприємстві створена)**;
- у відповідального за радіаційну безпеку;
- у персоналу**.
Перевірка зазначених осіб має здійснюватися в Українському радіологічному учбовому центрі при Мінекобезпеки або у компетентній комісії, якій право перевірки знань з радіаційної безпеки надано діючими нормативними документами і розпорядчими документами Мінекобезпеки.
Перевірка знань персоналу може здійснюватися комісією, яка створена на підприємстві. До копій протоколів перевірки знань персоналу додаються програми навчання.
2.1.11. Нотаріально засвідчені копії виданих органами Держстандарту України документів про метрологічну атестацію приладів та методик виконання вимірювань для радіаційного контролю.
Якщо заявник не має власної системи радіаційного контролю (у тому числі індивідуального дозиметричного контролю), необхідно подати:
- відповідний договір з підприємством, яке здійснює у заявника радіаційний контроль (далі - постачальник);
- нотаріально засвідчену копію документа Держстандарту України про визнання та акредитацію постачальника як органу сертифікації, який підтверджує наявність необхідних умов для надання постачальником послуг по радіаційному контролю (у тому числі індивідуальному дозиметричному контролю).
2.1.12. Документи про відшкодування збитків від можливої радіаційної аварії, а саме - нотаріально засвідчена копія договору із страховою компанією про відшкодування збитків від можливої радіаційної аварії за рахунок коштів страхової компанії.
2.1.13. Довідку заявника про наявність і відповідність діючим нормам (правилам) радіаційної безпеки проектної (технічної) документації (на приміщення та устаткування, що містить у собі радіоактивні речовини або генеруючі іонізуюче випромінювання пристрої, а також на розміщення цього устаткування)**.
У довідці повинні бути наведені (названі) розробник документації, дата та рівень її узгодження та затвердження.
Довідка підписується заявником, підпис якого скріплюється печаткою підприємства.
2.1.14. Копії документів (актів, протоколів тощо) про прийняття до експлуатації устаткування, що містять у собі радіоактивні речовини або генеруючі іонізуюче випромінювання пристрої, та приміщень, де має виконуватися дозволена діяльність з ДІВ**.
2.1.15. Засвідчені заявником копії актів останньої інвентаризації ДІВ**.
2.1.16. Засвідчене заявником Керівництво по забезпеченню якості при поводженні з ДІВ, яке розроблено згідно із стандартом з управління якістю та забезпечення якості (ДСТУ ISO 9000-1-95, ДСТУ ISO 9001-95, ДСТУ ISO 9002-95, ДСТУ ISO 9003-95).
___________________
** Документи з такою позначкою можуть не подаватися, якщо заявник письмово засвідчить, що відповідні об'єкти або види діяльності у нього відсутні, або немає необхідності у додаткових організаційних заходах з радіаційної безпеки.
2.2. Документи, перелічені у п.2.1, мають бути оформлені згідно з вимогами цієї Інструкції та Інструкції по діловодству і укомплектовані в окрему папку.
2.3. Рішення про видачу заявнику ліцензії або про відмову у її видачі приймається на підставі таких документів:
- заяви та документів заявника згідно з п.2.1 Інструкції;
- висновку щодо можливості видачі ліцензії за результатами розгляду поданих документів (див. п.2.4.4.);
- акта інспекційного обстеження стану радіаційної безпеки на підприємстві заявника (див. п.2.4.5.).
2.4. Порядок розгляду заяви щодо видачі ліцензії
2.4.1. Після отримання заяви та документів (згідно з п.2.1.) орган Мінекобезпеки, що видає ліцензію, визначає відповідність їх комплектності, оформлення та змісту вимогам цієї Інструкції та відповідних нормативних документів.
2.4.2. При невідповідності поданих документів вищезазначеним вимогам відповідальний за розгляд поданої заяви спеціаліст органу (підрозділу) Мінекобезпеки, що видає ліцензію, (надалі - відповідальний спеціаліст) у термін не пізніше 10 днів з дати отримання документів готує лист про залишення заяви без розгляду. Лист за підписом керівника органу (підрозділу) Мінекобезпеки, що видає ліцензію, разом з документами для отримання ліцензії відсилаються заявнику.
2.4.3. Якщо комплектність та оформлення заяви і документів заявника відповідають вищезазначеним вимогам, відповідальний спеціаліст проводить аналіз поданих документів з метою визначення відповідності їх змісту вимогам цієї Інструкції та відповідних нормативних документів.
При невідповідності вищезазначеним вимогам змісту документів відповідальний спеціаліст у термін не пізніше 20 днів з дати отримання документів готує лист про залишення заяви без розгляду з обгрунтуванням причин. Лист за підписом керівника органу (підрозділу) Мінекобезпеки, що видає ліцензію, разом з документами для отримання ліцензії відсилаються заявнику.
2.4.4. При відповідності - відповідальний спеціаліст готує за власним підписом висновок щодо можливості видачі ліцензії та щодо її змісту, а керівник органу Мінекобезпеки, що видає ліцензію, звертається з пропозицією про проведення інспекційного обстеження до керівника регіонального підрозділу Мінекобезпеки, на який покладено державний нагляд за радіаційною безпекою, згідно з підпорядкованістю. На адресу інспекційного органу тимчасово надаються висновок, заява та всі розглянуті документи заявника.
2.4.5. Інспекційне обстеження стану радіаційної безпеки на підприємстві заявника є обов'язковим і проводиться з метою:
- встановлення відповідності реального стану безпеки до інформації, яка наведена заявником у звіті з радіаційної безпеки;
- перевірки дотримання заявником норм, правил і стандартів з радіаційної безпеки.
Інспекційне обстеження здійснюється у порядку, визначеному в документах, регулюючих інспекційні процедури, і в термін не пізніше 20 днів з дати отримання звернення.
Копія акта інспекційного обстеження у 3-денний термін надається органу Мінекобезпеки, що видає ліцензію, разом із заявою та документами заявника, а також пропозиціями щодо особливих умов і терміну дії ліцензії.
2.5. Рішення про видачу заявнику ліцензії або про відмову у її видачі приймається у такому порядку:
2.5.1. Рішення про видачу заявнику ліцензії або про відмову у її видачі готується ліцензійною комісією органу Мінекобезпеки. На засіданні комісії може бути присутнім заявник або уповноважений ним представник. Якщо висновок або акт інспекційного обстеження свідчать про неможливість видачі ліцензії, заявнику надсилається письмове запрошення на засідання комісії із зазначенням часу і місця його проведення. Склад, права, обов`язки і порядок роботи комісії визначаються Положенням про ліцензійну комісію, яке затверджується наказом керівника органу Мінекобезпеки, що видає ліцензію. Комісія перевіряє, чи дотримані процедури розгляду документів і інспекційного обстеження заявника. Комісія підписує протокол щодо можливості видачі ліцензії і щодо строку її дії.
2.5.2. Рішення про видачу заявнику ліцензії або про відмову приймається керівником органу Мінекобезпеки, що видає ліцензію. Рішення має форму листа на адресу заявника за підписом зазначеного керівника.
2.5.3. У видачі ліцензії може бути відмовлено, якщо внаслідок розгляду поданих документів або інспекційного обстеження стану радіаційної безпеки на підприємстві заявника встановлено, що заявник не забезпечує виконання діючих в Україні норм, правил і стандартів з радіаційної безпеки (додаток 4) при здійсненні заявленого виду діяльності.
Рішення про відмову у видачі ліцензії надсилається заявнику в 5-денний термін з дня його прийняття. У рішенні про відмову у видачі ліцензії наводяться підстави відмови.
2.5.4. У разі позитивного рішення щодо видачі ліцензії в 5-денний термін з дня його прийняття заявнику повідомляється про необхідність внесення на рахунок органу Мінекобезпеки, що видає ліцензію, плати за видачу ліцензії. За видачу ліцензії встановлюється плата згідно з постановою Кабінету Міністрів України
N 316 від 17 травня 1994 р. "Про Положення про порядок видачі суб'єктам підприємницької діяльності спеціальних дозволів (ліцензій) на здійснення окремих видів діяльності".
2.5.5. Рішення про видачу ліцензії або відмову у її видачі приймається у термін не пізніше тридцяти днів з дня отримання заяви та всіх необхідних документів.
2.6. Видача ліцензії
2.6.1. На здійснення вказаної в заяві діяльності з ДІВ видається ліцензія за встановленою формою (додаток 5) на облікових бланках. Бланк і корінець ліцензії заповнюються відповідальним спеціалістом органу Мінекобезпеки.
2.6.2. Термін дії ліцензії не може бути менше 3-х років.
Термін дії ліцензії залежить від:
- ретроспективного аналізу стану радіаційної безпеки при здійсненні заявником діяльності з ДІВ (для діючих об'єктів);
- прогнозу на майбутнє стану радіаційної безпеки при здійсненні заявником дозволеної діяльності з ДІВ;
- аналізу досвіду здійснення аналогічної діяльності з ДІВ.
2.6.3. Ліцензія та її корінець підписуються керівником органу Мінекобезпеки, що видає ліцензії.
2.6.4. Ліцензія за відповідним номером заноситься до книги обліку ліцензій, що ведеться органом Мінекобезпеки, який видав ліцензію (додаток 6).
2.6.5. Ліцензія після її занесення до книги обліку ліцензій і отримання від заявника копії фінансового документа, що підтверджує внесення заявником на рахунок органу Мінекобезпеки, що видав ліцензію, плати за видачу ліцензії, надається представнику ліцензіата, який відповідає за здійснення дозволеної діяльності, під його підпис у книзі обліку ліцензій та на корінці ліцензії.
Орган Мінекобезпеки, який видав ліцензію, не пізніше п'яти днів після її видачі розсилає повідомлення встановленої форми (додаток 7):
- в Адміністрацію ядерного регулювання (разом з копією ліцензії);
- в Головну екологічну інспекцію;
- за місцем здійснення ліцензіатом діяльності з ДІВ:
в державні управління екологічної безпеки в областях, містах Києві та Севастополі та в Державний комітет охорони навколишнього природного середовища та природних ресурсів Автономної Республіки Крим;
в територіальні органи внутрішніх справ;
в територіальні органи Держсаннагляду.
2.6.6. Ліцензія не підлягає передачі для використання іншим юридичним чи фізичним особам.
2.7. Облік ліцензіатів
2.7.1. Державними управліннями екологічної безпеки в областях, містах Києві та Севастополі, Державним комітетом охорони навколишнього природного середовища та природних ресурсів Автономної Республіки Крим здійснюється облік ліцензіатів на підпорядкованих їм територіях. Облік здійснюється шляхом ведення книг обліку ліцензій, а також заповнення реєстраційних карток за встановленою Ліцензійною палатою формою (додаток 8).
2.7.2. Реєстраційна картка заповнюється у трьох примірниках органом (підрозділом) Мінекобезпеки, що видав ліцензію, у 3-денний термін з видачі ліцензії. Два примірника мають надсилатися до Адміністрації ядерного регулювання разом з повідомленням і копією ліцензії.
2.7.3. Адміністрацією ядерного регулювання здійснюється загальний облік ліцензіатів на території України.
2.7.4. Адміністрація ядерного регулювання у встановленому Ліцензійною палатою порядку щомісяця (до 15 числа місяця, наступного за звітним) надсилає до Ліцензійної палати реєстраційні картки ліцензіатів або на бланках, або на технічних носіях, або через електронну пошту в заданій структурі для внесення інформації до
Єдиного ліцензійного реєстру.
3. Умови і правила здійснення діяльності з ДІВ
3.1. Ліцензіат здійснює свою діяльність у відповідності з законами України, діючими нормами, правилами і стандартами з радіаційної безпеки (додаток 4).
3.2. Ліцензіат згідно з чинним законодавством України несе всю повноту відповідальності за радіаційний захист і безпеку ДІВ під час здійснення дозволеної діяльності, незалежно від діяльності та відповідальності постачальників і органів державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.
3.3. При здійсненні діяльності з ДІВ мають бути передбачені заходи щодо забезпечення радіаційного захисту персоналу, населення та навколишнього природного середовища. При цьому величини індивідуальних доз, кількість осіб, які опромінюються, та ймовірність опромінення від ДІВ повинні бути найнижчими з тих, що їх можна практично досягти, враховуючи економічні і соціальні фактори (ст.
4 Закону України
"Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку").
3.4. Опромінення окремих осіб і вплив ДІВ на навколишнє природне середовище внаслідок здійснення ліцензіатом дозволеної діяльності не повинно перевищувати встановлених в Україні дозових меж опромінення і дозволених лімітів на викиди і скиди.
3.5. При здійсненні діяльності з ДІВ необхідно передбачати організаційні та технічні заходи щодо попередження радіаційних аварій, обмеження наслідків будь-якої аварії, ліквідації її наслідків, відновлення безпечного стану ДІВ після будь-якої аварії.
3.6. Джерело іонізуючого випромінювання може використовуватися лише з такою метою і таким чином, як це передбачено технічною документацією з урахуванням умов виданої ліцензії.
3.7. Ліцензіат здійснює дозволену діяльність з використанням - ДІВ, технологій, установок, обладнання і приміщень, - відомості про які містяться в документах, на підставі розгляду яких була видана ліцензія.
3.8. Ліцензіат забезпечує охорону і захист установок, приміщень і територій, на яких здійснюється діяльність з ДІВ, з метою запобігання крадіжки, втрати або несанкціонованого доступу до ДІВ.
3.9. У ліцензії на право здійснення діяльності з ДІВ зазначаються особливі умови здійснення ліцензіатом діяльності з ДІВ, що встановлюються органом Мінекобезпеки, яким видано ліцензію, з урахуванням специфіки діяльності ліцензіата. Особливими умовами встановлюються:
- межі параметрів, функціональні властивості, рівень робочих характеристик обладнання та регламенти дій персоналу, дотримання яких необхідно для забезпечення безпеки здійснення ліцензіатом дозволеної діяльності з ДІВ;
- форма, характер та термін подачі ліцензіатом до Мінекобезпеки інформації і документів, які необхідні для визначення рівня і забезпечення безпеки на підприємстві ліцензіата.
3.10. Використання ДІВ ліцензіатом дозволяється при одночасному дотриманні всіх особливих умов ліцензії. У випадку виявлення невідомих раніше факторів, що впливають на безпеку дозволеної діяльності, орган (підрозділ) Мінекобезпеки, що видає ліцензію, може в односторонньому порядку переглянути особливі умови ліцензії або встановити нові особливі умови.
3.11. Ліцензіат зобов'язаний подавати до органу Мінекобезпеки, що видав ліцензію, інформацію з радіаційної безпеки діяльності з ДІВ в обсязі, за формою та у термін, що визначаються цим органом.
3.12. Ліцензіат у разі, коли він має намір припинити дозволену ліцензією діяльність у повному обсязі, повинен у встановленому порядку передати:
- ДІВ, що йому належать, - іншому ліцензіату, який повинен мати ліцензію на діяльність з цими ДІВ;
- наявні радіоактивні відходи (РАВ) - підприємствам, що мають спеціальні дозволи на здійснення діяльності по поводженню з РАВ.
У термін не більше 10 днів з дня прийняття рішення про припинення дозволеної діяльності з ДІВ у повному обсязі ліцензіат у письмовому вигляді повідомляє про це Мінекобезпеки і вказує ліцензіата (ліцензіатів), якому(яким) передані ДІВ та (або) РАВ. При припиненні ліцензіатом діяльності з ДІВ видана йому ліцензія втрачає силу і анулюється органом, яким видано ліцензію.
3.13. Вимушене припинення ліцензіатом діяльності з ДІВ з будь-яких обставин (у тому числі при позбавленні ліцензіата ліцензії) не звільняє його від відповідальності за безпеку ДІВ до моменту передачі їх іншому ліцензіату чи до поновлення дозволеної діяльності з ДІВ.
3.14. Забороняється передавати ДІВ юридичним або фізичним особам, які не мають ліцензії на здійснення діяльності з цими ДІВ.
3.15. Ліцензіат зобов'язаний підготувати звіт з радіаційної безпеки (Додаток 3), який включає аналіз стану радіаційної безпеки при здійсненні заявником діяльності з ДІВ.
Періодичні перегляди аналізу безпеки мають здійснюватися ліцензіатом самостійно у межах діючої на підприємстві системи забезпечення якості діяльності по додержанню норм, правил і стандартів з безпеки (п. 2.1.16.), відповідно документуватися і подаватися до органу Мінекобезпеки, що видав ліцензію.
У разі істотних змін технології (процесу, обладнання і т.і.) використання ДІВ, а також, коли досвід діяльності з ДІВ свідчить про недоліки попереднього аналізу, ліцензіат повинен за вимогою Мінекобезпеки провести додатковий аналіз безпеки діяльності по використанню наявних у нього ДІВ.
3.16. Ліцензіат повинен створити та підтримувати на своєму підприємстві систему обліку і збереження ДІВ. Кожний рік ліцензіат здійснює інвентаризацію ДІВ.
3.17. ДІВ, які тимчасово не використовуються ліцензіатом, мають знаходитися у спеціальних місцях або у спеціальних сховищах, які відповідають нормам і правилам з безпеки, у тому числі вимогам до забезпечення збереження та захисту ДІВ від несанкціонованого доступу до них.
3.18. У разі прийняття нових норм, правил і стандартів з ядерної та радіаційної безпеки або змін і доповнень до них ліцензіат повинен провести документований аналіз відповідності умов та меж безпеки дозволеної діяльності з ДІВ новим нормам, правилам і стандартам з ядерної та радіаційної безпеки. У разі невідповідності ліцензіат повинен розробити і здійснити відповідні організаційно-технічні заходи з метою компенсації виявлених розходжень між попередніми і новими вимогами з безпеки. Орган, що видав ліцензію, здійснює контроль за розробкою цих заходів та їх узгодження. Інспекційні підрозділи Мінекобезпеки наглядають за виконанням заходів.
Питання про можливість тимчасової (на час впровадження компенсаційних заходів) діяльності з ДІВ на попередніх умовах вирішується у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.
3.19. Наявність дозволів (санітарних паспортів) на право робіт з ДІВ, виданих територіальними органами Держсанепідемнагляду за місцем розташування підприємства ліцензіата, є обов'язковою умовою здійснення ліцензіатом дозволеної діяльності з ДІВ.
З моменту припинення або зупинення дії дозволів (санітарних паспортів) ліцензіат припиняє дозволену діяльність і сповіщає про це орган Мінекобезпеки України, що видав ліцензію, у 3-денний термін.
3.20. При здійсненні дозволеної діяльності ліцензіат не перевищує встановлених ліцензією лімітів активності кожного радіоізотопу на робочих місцях та в сховищах.
3.21. Якщо відбулися зміни у документах, на підставі позитивних результатів розгляду яких Мінекобезпеки видана ліцензія на використання ДІВ, ліцензіат протягом трьох днів після внесення цих змін подає до Мінекобезпеки відомості про них.
3.22. У разі виникнення будь-якої ситуації або обставин, які призвели чи можуть призвести до порушень норм і правил радіаційної безпеки, або у випадку радіаційної аварії (у тому числі при втраті або крадіжці ДІВ) ліцензіат повинен:
- протягом години проінформувати орган Мінекобезпеки, що видав ліцензію, регіональний інспекційний підрозділ Мінекобезпеки, територіальний орган Держсанепідемнагляду Міністерства охорони здоров'я України та інші установи, як це передбачено діючими у ліцензіата документами, що регулюють аварійні процедури;
- розпочати належні дії по усуненню порушень або (у разі аварії) дії, передбачені документами, що регулюють аварійні процедури (включаючи дії по локалізації і ліквідації її наслідків);
- провести службове розслідування причин та обставин порушень або аварії, а по його закінченню - подати до органу Мінекобезпеки, що видав ліцензію, і до регіонального інспекційного підрозділу Мінекобезпеки письмовий звіт про результати розслідування.
3.23. Ліцензіат повинен створити необхідні умови для роботи представників Мінекобезпеки при здійсненні державного нагляду за радіаційною безпекою при здійсненні ліцензіатом дозволеної діяльності з ДІВ.
4. Контроль за діяльністю ліцензіата
4.1. Контроль (нагляд) за дотриманням вимог радіаційної безпеки, умов і правил здійснення діяльності з ДІВ, а також зазначених у ліцензії особливих умов здійснюють Головна екологічна інспекція Мінекобезпеки, а також інші інспекційні підрозділи Мінекобезпеки, яким згідно з їх положеннями доручено цей контроль (нагляд).
Контроль за дотриманням умов і правил здійснення діяльності з ДІВ здійснює Ліцензійна палата при Мінекономіки України
4.2. У разі порушення ліцензіатом зазначених у ліцензії особливих умов і правил здійснення відповідного виду діяльності Ліцензійна палата при Мінекономіки може дати розпорядження про усунення порушень чи зупинити дію ліцензії на визначений термін або до усунення цих порушень.
У разі повторного або грубого порушення правил здійснення діяльності, на яку видано ліцензію, ця ліцензія може бути зупинена або анульована відповідним рішенням Ліцензійної палати при Мінекономіки України.
Ліцензійна палата у 5-денний термін з моменту прийняття відповідного рішення подає до Мінекобезпеки інформацію про факт та причини зупинення або анулювання ліцензії.
4.3. Державні інспекції Мінекобезпеки діють згідно з положеннями про них, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Державні інспектори мають право:
- безперешкодно в будь-який час відвідувати підприємства, установи та організації незалежно від форм власності для перевірки дотримання законодавства про використання ядерної енергії; отримувати від ліцензіата чи власника необхідні пояснення, матеріали та інформацію з даних питань;
- надсилати посадовим особам ліцензіата, керівникам структурних підрозділів Уряду Автономної Республіки Крим, міністерств та інших центральних органів державної виконавчої влади, місцевих Рад народних депутатів обов'язкові для виконання розпорядження (приписи) про усунення порушень і недоліків у сфері безпеки використання ядерної енергії;
- застосовувати у встановленому порядку фінансові санкції до підприємств, установ, організацій та підприємців за порушення законодавчих актів, норм, правил і стандартів з ядерної та радіаційної безпеки;
- обмежувати, припиняти чи зупиняти експлуатацію підприємств, установ, організацій і об'єктів у разі порушення вимог щодо ядерної та радіаційної безпеки, зупиняти дію ліцензії на визначений термін або до усунення цих порушень;
- притягати у встановленому порядку до відповідальності осіб, винних у порушенні законодавчих та інших нормативних актів про ядерну та радіаційну безпеку.
Рішення Головного державного інспектора України, прийняте у межах його компетенції, є остаточним і може бути оскаржено лише у судовому порядку.
Рішення державних інспекторів, підпорядкованих Головному державному інспектору України, можуть бути скасовані ним.
Оскарження рішень Головного державного інспектора України не зупиняє дії цих рішень.
У разі виявлення інспекційним підрозділом Мінекобезпеки порушення ліцензіатом законодавства України про ядерну та радіаційну безпеку, норм, правил і стандартів з радіаційної безпеки, а також особливих умов, зазначених у ліцензії, керівник інспекційного підрозділу Мінекобезпеки подає керівнику органу Мінекобезпеки, що видав ліцензію, інформацію про порушення, а також (залежно від міри порушення, яка встановлюється відповідними нормативними документами) звертається з поданням:
- про зупинення дії ліцензії на визначений термін або до усунення цих порушень;
- у разі повторного або грубого порушення - про анулювання дії ліцензії.
4.4. Рішення про зупинення або анулювання дії ліцензії приймається керівником органу Мінекобезпеки, що видав ліцензію, за відповідним поданням інспекційного підрозділу Мінекобезпеки. В рішенні вказуються причини зупинення або анулювання. Рішення за підписом керівника надсилається ліцензіату у 3-денний термін після його прийняття. Якщо продовження ліцензіатом діяльності з ДІВ загрожує здоров'ю людей, рішення про зупинення або анулювання дії ліцензії доводиться до відома ліцензіата негайно з використанням оперативних засобів зв'язку. Інформація про зупинення (відновлення) або анулювання ліцензії у 5-денний термін після прийняття відповідного рішення надсилається на адресу органів, які вказані у п.2.6.5.
4.5. Вищий нагляд за додержанням і правильним застосуванням ліцензіатом законодавства України про ядерну та радіаційну безпеку здійснюється Генеральним прокурором України і підпорядкованими йому прокурорами.
5. Право ліцензіата (заявника) на оскарження дій Мінекобезпеки України і Ліцензійної палати при Мінекономіки України
Рішення Ліцензійної палати при Мінекономіки або Мінекобезпеки про зупинення дії ліцензії чи її анулювання може бути оскаржено до суду або до арбітражного суду.
Рішення Мінекобезпеки про відмову у видачі ліцензії може бути оскаржено до суду або до арбітражного суду.
Додаток 1
До Інструкції про порядок видачі суб'єктам
підприємницької діяльності ліцензій на
придбання, володіння, збут, експлуатацію,
використання джерел іонізуючого випромінювання,
умови і правила здійснення ними цих видів
діяльності та контроль за їх дотриманням
Розподіл сфер видачі ліцензії між органами Мінекобезпеки
1. Державними управліннями екологічної безпеки в областях, містах Києві та Севастополі, Державним комітетом охорони навколишнього природного середовища та природних ресурсів Автономної Республіки Крим (згідно з місцем державної реєстрації заявника) видаються ліцензії на таку діяльність:
- діяльність з закритими радіонуклідними джерелами, параметр сумарної активності яких на даному підприємстві не перевищує одиниці (параметр сумарної активності дорівнює сумі часток, які утворюються, якщо наявні активності кожного радіонукліда, з якими заявник здійснює або має намір здійснювати діяльність, поділити на 1011Бк, 1012Бк, 1013Бк, 1014Бк для груп радіаційної небезпеки А,Б,В,Г відповідно);
- діяльність з відкритими ДІВ, активність яких на робочому місці відповідає II-му і III-му класу робіт;
- діяльність з генеруючими пристроями (крім прискорювачів заряджених частинок з енергією більш 10 МеВ).
2. Адміністрація ядерного регулювання видає ліцензії на види діяльності, які не зазначені у п.1, у тому числі на:
- діяльність з закритими радіонуклідними джерелами, параметр сумарної активності яких на даному підприємстві дорівнює або вище одиниці;
- діяльність з відкритими ДІВ, активність яких на робочому місці відповідає 1 класу робіт;
- діяльність з прискорювачами заряджених частинок з енергією більш 10 МеВ.
-----------------
Адреси державних управлінь екологічної безпеки в областях, містах та в Автономній Республіці Крим:
1. В Запорізькій: 330035, м.Запоріжжя, вул. 40 років Радянської України, 72а; тел. (0612) 34-30-70, факс - (0612) 33-02-68.
2. У Львівській: 290011, м.Львів, вул. Вітовського, 18; тел.(0322) 72-94-81, факс-(0322) 72-79-77.
3. В Черкаській: 257008, м.Черкаси, вул. Вернигори, 17; тел. (0472) 63-36-55.
4. В Луганській: 2348021, м.Луганськ, вул. Андрія Леньова, 85; тел. (0642) 95-04-65.
5. У Вінницькій: 287100, м.Вінниця, вул. Василя Стуса, 7; тел. (04322) 2-60-80.
6. У Волинській: 263025, м.Луцьк, вул. Суворова, 20; тел. (03322) 2-53-21.
7. У Дніпропетровській: 320000, м.Дніпропетровськ, Головпоштамт, аб./с 41; тел. (0562) 76-49-16.
8. В Донецькій: 340000, м.Донецьк, бульвар Пушкіна, 13; тел. (0622) 93-55-64.
9. В Житомирській: 262001, м.Житомир, вул. Комсомольська, 25; тел. (0412) 37-20-48.
10. В Закарпатській: 294008, м.Ужгород , вул. Народна, 4; (03122) 3-53-63.
11. В Івано-Франківській: 284000, м.Івано-Франківськ, вул. Старозамкова, 2; тел. (03422) 3-50-05.
12. У Київській: 252080, м.Київ, вул. Туровська, 28; тел. (044) 417-83-43.
13. В Кіровоградській: 316022, м.Кіровоград, вул. Дзержинського, 84/37; тел. (05222) 2-06-09.
14. В Миколаївській: 327021, м.Миколаїв, вул. Леніна, 16; тел. (0512) 36-23-04.
15. В Одеській: 270107, м.Одеса, вул. Свердлова, 83; тел. (0482) 25-13-22.
16. В Полтавській: 314000, м.Полтава, вул. Залигіна, 1; тел. (05322) 2-58-62.
17. В Рівненській: 266000, м.Рівне, вул. Миколаєва, 11; тел. (03622) 2-40-23.
18. В Сумській: 244000, м.Суми, вул. Перша набережна ріки Стрілки, 46; тел. (0542) 27-32-75.
19. В Тернопільській: 282001, м.Тернопіль, вул. Зарудна, 37; тел. (03522) 5-95-93.
20. У Харківській: 310022, м.Харків, Держпром, IV під'їзд, 7-й поверх; тел. (0572) 43-09-14.
21. В Херсонській: 325000, м.Херсон, Головпоштамт, аб./с. 12; тел. (05522) 6-31-95.
22. В Хмельницькій: 280000, м.Хмельницький, вул. Івана Франка, 2; тел. (03822) 6-41-01.
23. В Чернігівській: 250017, м.Чернігів, вул. Малясова, 12; тел. (04622) 4-91-58.
24. У Чернівецькій: 274000, м.Чернівці, вул. Міцкевича, 3; тел. (03722) 5-18-06.
25. У місті Києві: 252080, м. Київ-80, вул. Туровська, 28; тел. (044) 417-81-20, (044) 417-50-13.
26. У місті Севастополі: 335007, м.Севастополь, вул. Харківська, 3; тел. (0692) 52-53-72.
27. Державний Комітет охорони навколишнього природного середовища та природних ресурсів Автономної Республіки Крим: 333007, м.Сімферополь, вул. Радищева, 65; тел. (0652) 23-38-87.
................Перейти до повного тексту