- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
НАЦІОНАЛЬНЕ АГЕНТСТВО З ПИТАНЬ ІНФОРМАТИЗАЦІЇ
ПРИ ПРЕЗИДЕНТОВІ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 19 від 26.01.96 м.Київ | Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 21 березня 1996 р. за N 131/1156 |
Про вдосконалення організації діяльності Агентства щодо експертизи у галузі інформатизації
З метою вдосконалення діяльності Агентства у напрямках, які пов'язані з питаннями експертизи у галузі інформатизації, відповідно до Указу Президента України від 27 травня 1995 року 390/95 "Про заходи щодо забезпечення діяльності Національного агентства з питань інформатизації" та згідно з рішенням колегії Агентства від 23.01.96 р., п.4,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про експертизу у галузі інформатизації, що додається.
2. Начальникам управлінь Агентства у своїй діяльності керуватися з питань експертизи цим Положенням.
3. Контроль щодо виконання цього наказу покласти на заступника Голови Агентства, який курирує питання експертизи.
4. Скасувати наказ Голови Агентства від 18 жовтня 1995 р. N 25 "Про затвердження тимчасового Положення про експертизу у галузі інформатизації".
Голова національного агентства з питань інформатизації при при Президентові України | О. Матов |
Затверджено
Наказом Національного агентства
з питань інформатизації від
26 січня 1996 року N 19
Положення про експертизу у галузі інформатизації
1. Загальні положення
1.1. Положення про експертизу у галузі інформатизації розроблено згідно Указу Президента України від 27.05.95 р. N 390/95 "Про заходи щодо забезпечення діяльності Національного агентства з питань інформатизації" і визначає порядок проведення експертизи у цій галузі.
1.2. Експертиза є однією з необхідних умов забезпечення високої ефективності управління процесами інформатизації та спрямована на підвищення якості вирішення завдань інформатизації в державі.
1.3. Експертиза встановлює відповідність пропозицій у галузі інформатизації національним інтересам України з урахуванням реальних умов та потреб держави, а також перспектив та динаміки розвитку, світового досвіду та досягнень у цієї галузі.
1.4. Об'єкти, перелічені в розділі 2 цього Положення, підлягають обов'язковій експертизі.
1.5. Пропозиції у галузі інформатизації, реалізація яких у поточний час є незавершеною, підлягають експертизі відповідно до цього Положення.
1.6. Дія цього Положення розповсюджується на усі юридичні особи, які приймають участь в інформатизації України незалежно від форм власності та видів діяльності.
2. Об'єкти експертизи
2.1. Об'єктами експертизи у галузі інформатизації можуть бути:
2.1.1. Проекти концептуальних, організаційно-технічних, нормативно-методичних, фінансово-економічних документів з питань інформатизації України, в тому числі, обгрунтування доцільності інформатизації, технічні вимоги, завдання та пропозиції, а також концепції, технічні проекти, проекти бізнес-планів щодо створення державних інформаційних систем, які відповідають міжнародному, загальнодержавному, міжрегіональному, регіональному, міжгалузевому і галузевому рівням.
2.1.2. Проекти контрактів (договорів) щодо проведення робіт (етапів робіт) стосовно створення, модернізації та розвитку інформаційних систем (інформаційно-обчислювальних мереж, програмно-технічних комплексів, засобів інформатизації, банків і баз даних) міжнародного, загальнодержавного, міжгалузевого, міжрегіонального, регіонального та галузевого рівнів.
2.1.3. Пропозиції щодо кооперації, координації, співробітництва та взаємодії у галузі інформатизації на міжнародному, міжгалузевому та міжрегіональному рівнях, включаючи пропозиції з питань здійснення інвестиційної, кредитної, митної та податкової політики, а також з питань сертифікації, квотування та ліцензування, використання стандартів та сертифікатів, підготовки спеціалістів;
2.1.4. Пропозиції державних органів виконавчої влади щодо використання іноземних кредитів, інвестицій та технічного сприяння зарубіжних держав, підприємств та організацій для вирішення питань та виконання завдань, що пов'язані зі здійсненням інформатизації в Україні.
2.1.5. Інформаційні системи (інформаційно-обчислювальні мережі, програмно-технічні комплекси, засоби інформатизації, банки і бази даних) як об'єкти, що будуть включатися до єдиного інформаційного простору України.
2.1.6. Умови, організація та результати проведення конкурсів (тендерів) у галузі інформатизації для державних органів виконавчої влади.
2.2. Склад об'єктів експертизи спеціального призначення, доступ до них та порядок роботи встановлює Національне агентство.
3. Суб'єкти експертизи
3.1. Суб'єктами експертизи є:
3.1.1. Органи державної виконавчої влади, підприємства, установи і організації, які виступають замовниками експертизи у галузі інформатизації.
3.1.2. Національне агентство з питань інформатизації при Президентові України (далі - Національне агентство), міжвідомча Експертна рада при Національному агентстві (далі - Експертна рада) та експерти, які виступають організаторами експертизи і виконавцями експертних робіт.
4. Мета експертизи
4.1. Метою експертизи є отримання незалежної експертної оцінки відповідності об'єктів експертизи національним інтересам України, державній політиці, прогресивним тенденціям, рівню та перспективам розвитку інформатизації, економічній доцільності та національним програмам інформатизації України, вимогам функціонування і розвитку єдиного інформаційного простору країни з урахуванням інтересів національної безпеки.
4.2. Під час експертизи встановлюються:
4.2.1. Функціональна спроможність та доцільність об'єктів експертизи.
4.2.2. Спроможність та доцільність організаційно-правових, фінансово-економічних, методичних та інших аспектів об'єктів експертизи.
4.2.3. Спроможність гарантій в об'єктах експертизи щодо захисту прав та інтересів заявників, виконавців робіт та держави.
4.2.4. Технічна спроможність та доцільність об'єктів експертизи.
4.2.5. Відповідність об'єктів експертизи вимогам національної безпеки; доцільність складу, форм і умов надання інформаційних послуг недержавним структурам України та іноземним організаціям.
4.2.6. Відповідність об'єктів експертизи законодавству з екологічної безпеки, захисту прав споживачів, охорони праці, санітарно-гігієнічним нормам і правилам техніки безпеки.
4.2.7. Реалістичність термінів реалізації об'єктів експертизи та актуальність результатів на час її завершення.
5. Порядок подання заяви на експертизу
5.1. Для проведення експертизи заявник надсилає на ім'я Голови Національного агентства заяву за формою згідно додатку N 1 до цього Положення.
5.2. Заява підписується заявником та візується головою Експертної ради. До заяви додаються пропозиція, що буде об'єктом експертизи, а також документи, що забезпечують досяжність мети експертизи. Склад та зміст цих документів залежать від типу, особливостей об'єктів експертизи та визначаються Національним агентством.
5.3. Документи подаються не менш, як у трьох примірниках. Наявність магнітної копії цих матеріалів є обов'язковою.
5.4. Експертиза може бути почата тільки після її оплати заявником у повному обсязі. Порядок фінансування експертизи у галузі інформатизації та оплати праці експертів та послуг визначається відповідно до законодавства України.
5.5. Оформлена заява є для Національного агентства підставою для проведення попередньої оцінки об'єкту експертизи.
6. Попередня оцінка об'єкту експертизи
6.1. Попередня оцінка об'єкту експертизи здійснюється з метою визначення можливості та доцільності проведення експертизи цього об'єкту.
6.2. Експертиза вважається можливою, якщо об'єкт експертизи є достатньо повним і однозначним. Доцільність експертизи встановлюється на основі досвіду інформатизації та результатів експертизи близьких, споріднених або зв'язаних об'єктів.
Якщо пропозиція є недостатньо повною і однозначною, Національне агентство повідомляє про це заявника з визначенням терміну та умов корекції (доповнення) об'єкту експертизи. Подача необхідних документів або корекція об'єкту експертизи проводиться у місячний термін. Відмова заявника надати необхідні документи або виконати корекцію об'єкту експертизи у зазначений термін розцінюється як відсутність цих документів та може бути підставою для відмови проведення експертизи.
6.3. Попередню оцінку об'єкту експертизи здійснює управління експертизи, стандартизації та сертифікації Національного агентства (далі - управління експертизи).
6.4. Результати попередньої оцінки оформлюються протоколом за формою згідно додатку N 2 до цього Положення. Протокол складається обов'язково. Заява на проведення експертизи не може бути анульована до одержання заявником цього протоколу.
6.5. Протокол підписується начальником управління експертизи та затверджується головою Експертної ради. Витяг з протоколу попередньої оцінки об'єкту експертизи направляється заявнику і є для нього свідоцтвом проведення експертизи або відхилення заяви на проведення експертизи.
6.6. Повторна попередня оцінка об'єкту експертизи може здійснюватися на підставі рішення Експертної ради при суттєвих змінах умов інформатизації.
7. Організація проведення експертизи
7.1. Організація проведення експертизи починається за наявності протоколу з позитивною попередньою оцінкою об'єкту експертизи.
7.2. Експертними є роботи щодо виконання експертно-аналітичних оцінок об'єктів експертизи. Експертні роботи належать до категорії дослідницьких.
7.3. Організацію, контроль та облік експертних робіт здійснює управління експертизи за окремим планом щодо кожного конкретного об'єкту експертизи.
7.4. Проведення експертних робіт починається з моменту затвердження плану організації та забезпечення експертизи відповідного об'єкту.
7.5. План складає управління експертизи, підписує начальник цього управління та затверджує Заступник голови Національного агентства, який курирує питання експертизи.
7.6. До плану організації та забезпечення експертизи включаються перелік обов'язкових експертних робіт, склад експертів, що залучаються для їх виконання, розподіл цих робіт між ними, терміни виконання, а також порядок забезпечення та оплати праці експертів. План повинен відповідати вимогам якісного і раціонального досягнення мети експертизи.
7.7. Корекція плану організації та забезпечення експертизи здійснюється на підставі рішення Експертної ради.
7.8. Експертами, що залучаються для виконання експертних робіт, можуть бути фізичні особи, які мають високу кваліфікацію, спеціальні знання. Вони безпосередньо здійснюють експертизу та несуть персональну відповідальність за достовірність і повноту аналізу, обгрунтованість результатів.
7.9. Експерти залучаються до роботи на підставі контрактів (договорів).
7.10. Спеціалісти Національного агентства та його підвідомчих структур можуть залучатися до виконання експертних робіт як експерти. Додаткових прав та переваг що до виконання цих робіт вони не мають.
7.11. Експертна робота спеціалістів державних установ, підприємств та організацій, якщо вони до неї залучаються, знаходиться поза межами виконання ними їх функціональних обов'язків і оплачується у встановленому законодавством порядку.
7.12. Відомості про склад експертів, що залучаються, та розподіл експертних робіт є конфіденційними. При порушенні цієї вимоги експерт може бути позбавлений сертифікату на проведення експертних робіт, а співробітник Національного агентства звільнений від виконання робіт, які пов'язані з проведенням експертизи, або звільнений з роботи згідно чинному законодавству.
7.13. Відомості про склад експертів, що залучаються до роботи, до Експертної ради не доносяться. Обговорення плану організації та забезпечення експертизи на засідання Експертної ради не виноситься.
7.14. Суб'єкти, які здійснюють організацію та виконання експертних робіт, зобов'язані приймати заходи щодо забезпечення гарантій дотримання авторських прав і незалежності експертизи, а також нерозголошення відомостей, які можуть складати предмет таємниці держави або суб'єктів експертизи.
8. Виконання окремих експертно-аналітичних оцінок
8.1. Окремі експертно-аналітичні оцінки об'єкту експертизи виконують експерти. Кожний експерт виконує роботи тільки з питань, які визначені в плані організації та забезпечення експертизи.
8.2. Результати окремих експертно-аналітичних оцінок подаються кожним експертом у вигляді протоколу за формою згідно додатку N 3 до цього Положення. Протокол підписується експертом, узгоджується управлінням експертизи та затверджується головою Експертної ради.
8.3. Протокол експертно-аналітичної оцінки повинен вміщувати усі недоліки та достоїнства об'єктів експертизи відносно їх змісту та оформлення, що виявив та обгрунтував експерт. При цьому експертом повинні бути відокремлені суттєві достоїнства та недоліки та обгрунтована їх суттєвість. Кожний експерт несе особисту відповідальність щодо повноти, конкретності та обгрунтованості своїх оцінок.
8.4. Достоїнства та недоліки об'єктів експертизи, що не є обгрунтованими, до протоколу окремої експертно-аналітичної оцінки не включаються. Обгрунтованість експертно-аналітичних оцінок є предметом узгодження експерта з управлінням експертизи. Управління експертизи може рекомендувати експерту редагування викладу експертно-аналітичних оцінок без зміни їх змісту (стилістичне редагування).
8.5. Обгрунтованість окремих достоїнств та недоліків об'єктів експертизи, які визначені експертами, а також оцінки їх суттєвості можуть бути предметом консультацій управління експертизи з фахівцями.
8.6. Узгодження змісту окремих експертно-аналітичних оцінок між експертом та управлінням експертизи або іншими особами, а також внесення змін до окремих експертно-аналітичних оцінок після їх оформлення або поєднання окремих експертно-аналітичних оцінок різних експертів в одному протоколі не дозволяється.
8.7. Під час виконання окремих експертно-аналітичних оцінок заявнику може бути запропоновано виконати оперативні доробки об'єкту експертизи у трьохденний термін. Відомості щодо цих доробок, а також додаткові експертно-аналітичні оцінки включаються до протоколів окремих експертно-аналітичних оцінок.
9. Узагальнення окремих експертно-аналітичних оцінок
9.1. Окремі експертно-аналітичні оцінки узагальнюються в протоколі проведення експертизи, який складається за формою згідно додатку N 4 до цього Положення.
9.2. Окремі експертно-аналітичні оцінки включаються у протокол проведення експертизи як складові частини. При цьому внесення до них будь-яких змін не дозволяється. В протоколі проведення експертизи можуть бути зафіксовані особливі думки експертів з питань, які передбачені розподілом робіт в плані.
9.3. Протокол складається управлінням експертизи, підписується усіма експертами. Відповідність змісту протоколу до плану експертизи підтверджується підписом начальника управління експертизи.
9.4. В процесі складання протоколу проведення експертизи управління експертизи може запропонувати заявнику у триденний строк виконати оперативні доробки об'єкту експертизи, що відображається в протоколі.
9.5. Корекція або повторне складання протоколу проведення експертизи конкретного об'єкту не дозволяється.
10. Порядок формування експертного висновку
10.1. Експертний висновок включає до себе, як складові частини, протокол проведення експертизи (додаток N 4), не розкриваючи складу експертів, а також експертні висновки Експертної ради, включаючи перелік необхідних доробок об'єкту експертизи.
10.2. Проект експертного висновку складається управлінням експертизи, підписується його начальником та розглядається Експертною радою.
10.3. Проект експертного висновку складається за формою згідно додатку N 5 до цього Положення та направляється відповідальному секретарю Експертної ради для реєстрації та подальшого розгляду Експертною радою.
10.4. Розгляд об'єкту експертизи Експертною радою проводиться на її засіданнях у відповідності до Положення про цю Раду, яке затверджується наказом Національного агентства.
10.5. Експертний висновок (додаток N 5) підписується головою Експертної ради, її відповідальним секретарем, затверджується Головою Національного агентства та надсилається заявнику об'єкта експертизи.
11. Різне
11.1. Повторна експертиза об'єкту проводиться при суттєвій зміні попередніх умов на час проведення експертизи на підставі рішення Експертної ради.
11.2. Зміни до пропозиції на етапі її реалізації, якщо ця пропозиція була узгоджена в процесі експертизи з Національним агентством, є самостійним об'єктом обов'язкової експертизи.
11.3. Національне агентство має право анулювати своє рішення щодо об'єкту експертизи та рекомендувати припинення реалізації пропозиції на будь-якому етапі, якщо мають місце порушення вимог п. 11.2 або якщо відбулась суттєва зміна умов у порівнянні з тими, які були на час проведення експертизи.
11.4. Термін проведення експертизи визначає голова Експертної ради в залежності від характеру, складності об'єкта експертизи, але він не повинен перевищувати один місяць з дати надходження усіх необхідних матеріалів заявника при наявності протоколу позитивної оцінки об'єкту експертизи. Заступник Голови Національного
агентства з питань інформатизації при Президентові України | О.Рекун |
Додаток N 1
до Положення про експертизу
у галузі інформатизації
------------------------------
Голові Національного агентства
з питань інформатизації при
Президентові України
Заява на проведення експертизи пропозиції у галузі інформатизації
1. Заявник пропозиції у галузі інформатизації та його реквізити __
__________________________________________________________________
2. Об'єкт інформатизації _________________________________________
__________________________________________________________________
3. Установа, у віданні якої знаходиться об'єкт інформатизації ____
__________________________________________________________________
4. Інформатизаційний стан об'єкту ________________________________
__________________________________________________________________
5. Завдання інформатизації, що вирішується на думку заявника з
допомогою пропозиції _____________________________________________
__________________________________________________________________
6. Найменування, категорія та позначення пропозиції ______________
__________________________________________________________________
7. Склад матеріалів, що подано на експертизу _____________________
__________________________________________________________________
8. Дата подання пропозиції _______________________________________
9. Причина подання пропозиції на експертизу_______________________
__________________________________________________________________
10. Особливі вимоги до експертизи пропозиції _____________________
__________________________________________________________________
11. Обсяг та гарантії заявника щодо фінансування експертизи
пропозиції________________________________________________________
Додаток N 2
до Положення про експертизу
у галузі інформатизації
---------------------------
"Затверджую"
Голова Експертної ради при
Національному агентстві з
питань інформатизації при
Президентові України
_____________ ( )
м.п."____" ________ 199_ р.
Протокол попередньої оцінки об'єкту експертизи
1. Найменування об'єкту інформатизації: __________________________
2. Установа, у віданні якої знаходиться об'єкт інформатизації: ___
__________________________________________________________________
3. Інформатизаційний стан об'єкту: _______________________________
4. Найменування пропозиції: ______________________________________
5. Категорія пропозиції: _________________________________________
6. Стадія відпрацювання пропозиції на погляд заявника: ___________
7. Чи розглядалася пропозиція раніше: ____________________________
8. Завдання інформатизації, що вирішується: ______________________
9. Виконавці пропозиції, що передбачаються: ______________________
10. Джерела, форми та обсяги фінансового, матеріально-технічного
забезпечення:_____________________________________________________
11. Наявність фінансування експертизи: ___________________________
12. Наявність погодження з установою, у віданні якої знаходиться
об'єкт інформатизації: ___________________________________________
13. Наявність погодження з забезпечуючими установами: ___________
14. Наявність погодження з виконавцями: __________________________
15. Строки реалізації пропозиції: ________________________________
16. Хто розробив пропозицію: _____________________________________
17. Час розробки пропозиції: _____________________________________
18. Хто подав пропозицію: ________________________________________
19. Системи інформатизації, з якими пропозиція передбачає
взаємодію, і характер відношень, що пропонуються: ________________
20. Аналогічні, спорідненні пропозиції: __________________________
21. Підстава для проведення експертизи: _________________________
22. Причина подання пропозиції на експертизу: ____________________
23. Особливі вимоги щодо експертизи: _____________________________
24. Склад і анотація пропозиції та додатків: _____________________
25. Кількість примірників пропозиції і додатків до них: __________
26. Наявність копії на магнітному носії: _________________________
27. Можливий строк експертизи: ___________________________________
................Перейти до повного тексту