1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Порядок


МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
N 17-60/29 від 31.05.93
N 07-102 від 31.05.93

Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
15 червня 1993 р.
за N 70
ТИПОВИЙ ПОРЯДОК визначення норм запасів товарно-матеріальних цінностей
Загальні положення
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України і Національного банку України від 19 квітня 1993 року N 279 "Про нормативи запасів товарно-матеріальних цінностей державних підприємств і організацій та джерела їх покриття" Міністерством економіки України разом з Міністерством фінансів України розроблено Типовий порядок визначення норм запасів.
Розроблення норм і нормативів оборотних коштів провадиться методами прямого розрахунку по окремих видах (групах) сировини, матеріалів та інших товарно-матеріальних цінностей і витрат по кожному елементу оборотних коштів, а також в цілому по підприємству. Перелік елементів оборотних коштів визначається в залежному від специфіки виробництва і реалізації товарів. Нормативи оборотних коштів визначаються за цінами, які не включають податок на добавлену вартість, крім випадків, коли сплачений постачальником сировини, матеріалів та інших товарно-матеріальних цінностей податок відноситься на собівартість продукції (робіт, послуг).
При визначенні норм оборотних коштів кожного підприємства необхідно враховувати:
умови постачання та збуту;
віддаленість постачальників від споживачів;
транспортні умови;
час, необхідний для підготовки матеріалів для використання у виробництві, товарів для реалізації;
періодичність запуску матеріалів у виробництво;
тривалість виробничого циклу і розподіл його між структурними підрозділами виробництва;
форми розрахунків, тривалості документообороту.
Для розроблення норм оборотних коштів на кожному підприємстві повинні бути створені комісії, до складу яких входять фахівці відповідних відділів, служб та підрозділів підприємств.
Розроблені на підприємствах на основі Типового порядку норми по кожному елементу оборотних коштів подаються на розгляд та затверджуються відповідними міністерствами, відомствами за погодженням з Міністерством економіки і Міністерством фінансів України.
У разі істотних змін номенклатури продукції, умов матеріально-технічного постачання та збуту або інших причин норми запасів можуть бути уточнені в цьому ж порядку.
1. Порядок визначення норм запасів загальних матеріальних ресурсів
Розрахунок норм запасів необхідно поділити на розрахунок запасів, що прямо впливають на виконання договірних зобов'язань, та на розрахунок, який не впливає безпосередньо на процес виробництва і реалізацію продукції.
До першої частини відносяться розрахунки, що пов'язані з часом, необхідним для підготовки матеріалів, які утворюють матеріальну основу по випуску виробів, але не надійшли до основних технологічних операцій.
Розрахунок цієї частини норми запасів здійснюється згідно з методичними рекомендаціями, які повинні бути розроблені і затверджені:
щодо підприємств і організацій, які засновані на загальнодержавній власності -відповідними міністерствами та відомствами;
щодо підприємств і організацій республіканської (Республіка Крим) та комунальної власності -державними адміністраціями відповідного рівня.
До другої частини норм запасів відносяться всі види матеріалів, які не пройшли підготовку до технологічного процесу (матеріали в дорозі, матеріали на операціях по поставці, прийманню, складуванню, аналізу та підготовки матеріалів до виробництва).
Норма оборотних коштів в частині матеріалів в дорозі включає період від дати встановленого строку оплати підприємством платіжного доручення до дати прибуття матеріалів на його склад. Розмір цієї частини у днях визначається таким чином: на підставі договорів постачання встановлюються постачальники основних матеріалів, потім -відповідно до фактичних даних за минулий період або на підставі консультацій з транспортними організаціями, що визначають тривалість пробігу вантажу від кожного постачальника.
Із цього часу треба відняти час поштового пробігу платіжного доручення від банку постачальника до банку покупця, час на оброблення документа у постачальника та інше.
У тих випадках, коли один вид матеріалів постачають різні постачальники, час надходження матеріалів в дорозі визначається як середньозважена величина.
Якщо надходження матеріалів збігаються зі строками оплати або вони прибувають раніше настання строку оплати, норма оборотних коштів у частині матеріалів в дорозі не встановлюється.
В тих випадках, коли основні матеріали та покупні напівфабрикати в дорозі займають незначну питому вагу в сумарних залишках матеріалів і надходять від значної кількості вантажовідправників, норма оборотних коштів в частині матеріалів в дорозі може бути розрахована виходячи з фактичних даних, як середній фактичний залишок матеріалів в дорозі.
Згаданий залишок поділяється на фактичні одноденні витрати цих матеріалів у тому ж році. Отриманий залишок в днях береться ***** за норму оборотних коштів в частині матеріалів в дорозі, в цілому по підприємству.
Норму оборотних коштів на операціях по доставці, прийманню, складуванню, аналізу та підготовки матеріалу для виробництва можна встановлювати у відсотках (від 25 до 50 залежно від галузі) до середніх інтервалів поставок по кожній групі основних матеріалів.
2. Порядок визначення норм запасів оборотних коштів на тару
Розрахунок норм оборотних коштів на тару провадиться в такій послідовності:
норма оборотних коштів на покупну тару, яку призначено для упаковки готової продукції, визначається в установленому порядку для розрахунку норм оборотних коштів на сировину і основні матеріали;
норма оборотних коштів на тару власного виробництва установлюється виходячи з часу від її виготовлення до упакування в неї готової продукції, враховуючи також час, необхідний на накопичення тари для упакування партій готової продукції;
норма оборотних коштів на тару, яка надходить із сировиною та матеріалами, але така, що не підлягає поверненню постачальникам, включає час перебування тари під сировиною і матеріалами, який дорівнює нормі оборотних коштів на дані цінності, а також час необхідний на промивання, ремонт і добирання партії тари, якщо ця тара використовується підприємством або підлягає реалізації.
На підприємствах, на яких питома вага запасів тари в загальних запасах товарно-матеріальних цінностей незначна, нормування оборотних коштів, виділених для формування запасів тари, провадиться виходячи з фактичних залишків тари. Для цього розраховується середньо-фактичний залишок тари виходячи із залишків на початок кожного місяця 4 кварталу минулого року.

................
Перейти до повного тексту