1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
N 09/1-1664-ЕП від 04.06.99
м.Київ
Додаток
до листа Державної митної
служби України
від 4 червня 1999 р. N 09/1-1664-ЕП
Типова технологія взаємодії митних органів і залізничних адміністрацій держав - учасників СНД з питань технології митного оформлення і контролю товарів, багажу і вантажобагажу, що переміщуються залізничним транспортом
1. Загальні положення
1.1. Цей документ (далі - Типова технологія) визначає технологію митного оформлення і контролю товарів, багажу і вантажобагажу, що переміщуються через митний кордон держави - учасника СНД залізничним транспортом повагонними відправками (у т.ч. маршрутами), дрібними відправками, в контейнерах.
Дія цієї Типової технології не розповсюджується на військові вантажі, багаж і вантажобагаж, товари, що перевозяться вагонами спецзв'язку.
1.2. Товари, що переміщуються через митний кордон держави - учасника СНД залізничним транспортом, підлягають митному оформленню і митному контролю в порядку, передбаченому національним митним законодавством держави - учасника СНД і даною Типовою технологією, яка визначає особливості митного оформлення товарів, що перевозяться залізничним транспортом.
1.3. Митне оформлення і контроль товарів виконуються в терміни, встановлені для такого оформлення і контролю митним законодавством держави - учасника СНД, щодня, без вихідних і святкових днів, а при потребі - цілодобово.
1.4. У разі зміни порядку митного оформлення державні митні органи і залізнична адміністрація спільно розробляють і оголошують у встановленому порядку доповнення і зміни до цієї Типової технології.
1.5. На переміщення рухомого складу і контейнерів, що належать залізницям держав або підприємств, у тому числі й ті, що прямують за повними перевізними документами, оформлення вантажної митної декларації (ВМД) не проводиться, за винятком переміщення рухомого складу і контейнерів як товарів.
1.6. У цій Типовій технології використовуються основні поняття в таких значеннях:
- прикордонна залізнична станція - пункт пропуску товарів і транспортних засобів через державний кордон держави - учасника СНД;
- товари - вантаж, будь-яка переміщувана через митний кордон продукція, в тому числі продукція, на яку розповсюджується право інтелектуальної власності, послуги, роботи, які є об'єктом купівлі-продажу або обміну;
- транспортний засіб - засіб, що використовується для перевезення товарів, в тому числі вагони і контейнери;
- перевізні документи - залізнична накладна, дорожня відомість;
- відправка - товари, прийняті до перевезення від одного відправника по одній накладній на одній станції відправлення одному одержувачу на одну станцію призначення;
- ЗПП - запірно-пломбувальний пристрій, призначений для блокування і пломбування дверей і люків вагонів і контейнерів;
- митне оформлення - процедура поміщення товарів і транспортних засобів у певний режим і завершення дій відповідно до вимог Основ митних законодавств держав - учасників СНД;
- митний контроль - сукупність заходів, здійснюваних митними органами з метою забезпечення дотримання національного, в тому числі митного законодавства і міжнародних договорів держави, контроль за виконання яких покладений на митні органи;
- місця загального користування - криті і відкриті склади, а також дільниці, спеціально виділені на території залізничної станції, що належать залізниці і що використовуються для виконання операцій по завантаженню, вивантаженню, сортуванню, зберіганню товарів;
- зона митного контролю - спеціально виділене і позначене місце, призначене для зберігання товарів і транспортних засобів, а також проведення з ними вантажних та інших операцій під митним контролем.
2. Умови перевезень товарів під митним контролем
2.1. Перевезення товарів, стосовно яких митне оформлення не завершене, від пунктів відправлення до пунктів призначення здійснюється під митним контролем.
Рішення посадових осіб митних органів, що приймаються в рамках митного законодавства, відносно товарів, що перевозяться під митним контролем, є обов'язковими для працівників залізниць.
2.2. Перевезення товарів під митним контролем здійснюється залізницями відповідно до діючих угод про перевезення вантажів у міжнародному сполученні залізницями держави - учасника СНД (далі - угодами), нормативним актом національного законодавства (Правила перевезень вантажів держави - учасника СНД, з дотриманням митного законодавства держави - учасника СНД і цієї Типової технології.
2.3. Строк доставки товарів від пунктів відправлення до пунктів призначення встановлюється законодавчим актом держав, виходячи з можливостей залізниці, наміченого маршруту та інших умов перевезення.
2.4. Залізниці зобов'язані доставити товари без якої-небудь зміни упаковки або стану, крім змін внаслідок природного зносу або втрат при нормальних умовах транспортування і зберігання на станцію призначення і повідомити про доставку товарів митний орган, в регіоні діяльності якого знаходиться вказана станція, пред'явивши на них супровідні і перевізні документи.
2.5. Працівники залізниць не мають права видавати товари, що перевозяться під митним контролем, без дозволу митних органів.
2.6. При перевезеннях під митним контролем товарів, відправниками або одержувачами яких є залізниці, сплата митних платежів не потребується, якщо інше не передбачено національним законодавством.
3. Порядок митного оформлення при ввезенні товарів на митну територію держав
3.1. Митне оформлення товарів, що ввозяться з-за кордону на митну територію держави, починається після повідомлення працівниками прикордонної передавальної станції посадових осіб митного органу про прибуття поїзда з-за кордону. Повідомлення здійснюється у формі надання митному органу двох примірників передавальної відомості або натурного листа, перевізних і супровідних документів.
3.2. Посадові особи митних органів і працівники прикордонної станції в порядку і в терміни, встановлені технологічним процесом роботи станції, узгоджені з митним органом, проводять перевірку кількості і номерів транспортних засобів, що приймаються, цілісність пломб, збереження товарів на відкритому рухомому складі тощо. На всі виявлені при даній перевірці невідповідності працівниками прикордонної станції складаються акти загальної форми, а у випадках, передбачених угодами, комерційні акти. В актах обов'язково вказується прізвище посадової особи прикордонного митного органу, яка брала участь у перевірці. Копії вказаних документів передаються до митних органів.
3.3. Посадова особа митного органу реєструє документи, вказані в пункті 3.1, перевіряє пред'явлені документи на товари, що ввозяться, і приймає одне з таких рішень:
а) про повернення товарів за кордон;
б) про проведення митного оформлення товарів;
в) про затримання товарів, документів на них або про додаткову перевірку;
г) про направлення товарів до митного органу призначення під митним контролем.
3.4. Рішення про вилучення або повернення товарів за кордон підтверджується записом від руки в передавальній відомості і в залізничній накладній під найменуванням вантажу: "підлягає вилученню", "підлягає поверненню" із зазначенням підстав для вилучення або повернення. Запис завіряється особистою номерною печаткою посадової особи митного органу. Крім того, на вилучення вантажу видається документ установленої митними органами форми. При поверненні, пов'язаному з умовами перевезень, технічного, комерційного або іншого характеру, до перевізних документів прикладається акт загальної форми. Тариф за зворотне проходження вантажу стягується з вантажовідправника через розрахункову організацію, яка вказана в перевізних документах.
3.5. Митне оформлення товарів в прикордонному митному органі проводиться у виняткових випадках, встановлених митним законодавством держави - учасника СНД.
3.6. Рішення про затримання товарів, документів на них або про додаткову перевірку товарів підтверджується відміткою на залізничній накладній ("Випуск заборонено") під найменуванням товарів із зазначенням підстав прийняття такого рішення. Відмітка завіряється особистою номерною печаткою посадової особи митного органу.
3.7. У разі прийняття рішення про направлення товарів до митного органу призначення під митним контролем посадова особа митного органу оформляє доставку відповідно до митного законодавства держави - учасника СНД з урахуванням цієї Типової технології.
При цьому митне оформлення і митний контроль товарів прикордонним митним органом проводиться в строки, встановлені технологічним процесом роботи прикордонної станції, узгоджені з митним органом. У разі систематичного перевищення митними органами прикордонних станцій строків митного оформлення товарів і документів на них, передбачених технологічним процесом роботи станції, митні органи повинні погодити інші строки, з їх обгрунтуваннями з адміністраціями залізниць, з врахуванням обсягів та умов роботи таких станцій. Затримка вантажу понад установлений строк оформляється актом загальної форми за підписом представника митного органу і станції та робиться відмітка в накладній, відповідно до УМВС (п.14.1 СІ до УМВС).
3.8. Товари, що прибули на станцію призначення та знаходяться під митним контролем, поміщаються в зони митного контролю, розташовані на місцях загального і незагального користування.
У випадках, встановлених національним законодавством, окремі категорії товарів можуть доставлятися на станції, визначені спільними нормативними актами центрального митного органу і органу управління залізничним транспортом держави - учасника СНД.
3.9. Посадова особа митного органу призначення після отримання від працівників станції повідомлення про прибуття товарів реєструє повідомлення, проставляє на перевізних документах і документі контролю за доставкою (ДКД) відмітку ("Товар надійшов"). Розкриття транспортних засобів і огляд товарів проводиться в порядку, встановленому в розділі 7 цієї Типової технології.
3.10. Посадові особи митного органу перевіряють пред'явлені одержувачем товарів документи і відомості, необхідні для митного оформлення і митного контролю, і проводять митне оформлення товарів у встановленому порядку: проставляються встановлені відмітки і особиста номерна печатка посадової особи митного органу, яка підтверджує закінчення митного оформлення і дає право станції на видачу вантажу одержувачу. Перевізні документи повертаються станції.
3.11. На станціях, на території яких структурні підрозділи митних органів відсутні, повідомлення митних органів про прибуття вантажу проводиться по телефону із записом в книзі повідомлення, а повідомлення вантажоодержувачеві - у порядку, встановленому технологічним процесом роботи станції.
У цьому випадку для проведення митного оформлення перевізні документи видаються працівниками станції вантажоодержувачеві під розписку, в якій фіксується дата, час отримання документів і зобов'язання вантажоодержувача надати перевізні документи в структурний підрозділ митного органу, а потім повернути в товарну контору.
При поверненні вантажоодержувачем перевізних документів після митного оформлення, працівник станції перевіряє наявність відмітки митниці про випуск вантажу з-під митного контролю, після чого здійснює видачу вантажу.
3.12. Забороняється видача вантажів з місць загального користування або вивантаження вантажів, поданих на під'їзні шляхи, до закінчення митного оформлення (до проставлення на перевізних документах встановлених відміток і особистої номерної печатки працівника митного органу).
3.13. Витрати залізниці, пов'язані з простоєм перевізних засобів і зберіганням вантажу до прийняття рішення митним органом про випуск вантажу, відшкодовуються вантажоодержувачем або експедитором.
4. Порядок митного оформлення і контролю товарів при вивезенні за межі держави - учасника СНД
4.1. Посадові особи митного органу в установлені терміни проводять митне оформлення товарів і приймають рішення про випуск за кордон. Рішення митного органу завіряється встановленою відміткою ("Випуск дозволено") в графі "Відмітки митниці" залізничної накладної і додатковому примірнику дорожньої відомості, призначеній для залізниці відправлення. У цих же документах вказується номер вантажної митної декларації (ВМД). Вказані відмітка і номер ВМД завіряються особистою номерною печаткою посадової особи митного органу.
У випадках, визначених митним законодавством держави - учасника СНД, митним органом оформляється доставка товарів під митним контролем.
4.2. Перевізні документи з відмітками митних органів, четвертий лист ВМД, а в установлених випадках ДКД, передаються на залізничну станцію для прийому товарів до перевезення. Перший лист ВМД залишається в справах митниці.
4.3. Про прибуття товарів на прикордонну станцію працівники станції зобов'язані повідомити митний орган шляхом пред'явлення документів (передавальної відомості, перевізних і прикладених супровідних документів, четвертого листа ВМД (ДКД)).
4.4. Посадова особа митного органу в двох примірниках передавальної відомості відмічає час прийняття і повернення документів.
4.5. У разі надходження на прикордонну станцію товарів, стосовно яких необхідний додатковий розгляд, посадовою особою прикордонного митного органу проставляється відповідна відмітка про затримання товарів на перевізних документах і вказується підстава прийняття такого рішення.
Перевірка документів, відомостей і додаткової інформації при затриманні товарів повинна бути завершена в можливо короткі строки.
4.6. Після прийняття рішення про випуск товарів за кордон перевізні і супровідні документи повертаються прикордонній станції.
4.7. У разі надходження на прикордонну передавальну станцію вантажів, прийнятих в порушення цієї Типової технології, або вантажів, стосовно яких необхідний додатковий розгляд у митному відношенні, посадовою особою митного органу робиться на перевізних документах відмітка "Випуск заборонено" і вказується підстава для прийняття такого рішення. Вказані відмітки завіряються особистою номерною печаткою посадової особи митного органу, а документи повертаються працівникам станції. У цьому випадку працівники станції, з участю митних органів, складають акт загальної форми, в якому вказується причина, термін затримки та інші дані, на підставі яких продовжується термін доставки вантажу і компенсуються збитки, понесені залізницею. Термін доставки такого вантажу за призначенням збільшується на час, необхідний для закінчення митного оформлення і прийняття рішення про випуск вантажу. Збитки залізниці, пов'язані з простоєм вагонів і зберіганням вантажу, відшкодовуються вантажовідправником.
Перевірка наявності і правильності оформлення документів, відомостей і додаткової інформації при затриманні вантажу повинна бути завершена в можливо короткі терміни, але не пізніше за терміни, встановлені національним законодавством з дати затримання.
Запит працівниками прикордонної митниці, що стосується митного оформлення, прямує в регіональну митницю відправлення негайно після виявлення додаткових відомостей і інформації, що підлягають перевірці. Регіональна митниця зобов'язана направити до прикордонного митного органу всю необхідну інформацію не пізніше трьох днів, а з вантажів, що швидко псуються, - протягом доби після отримання запиту.
4.8. Для оперативного обміну інформацією залізниці надають право митним органам користуватися відомчим телеграфним і телефонним зв'язком. У цьому випадку телеграми повинні підписуватися начальником станції і керівником митного органу.
5. Порядок митного оформлення і контролю транзитних товарів
5.1. Митне оформлення і митний контроль транзитних товарів проводиться в порядку, встановленому для товарів, що ввозяться на митну територію держави - учасника СНД (розділ 3 цієї Типової технології).
5.2. Перевезення транзитних товарів здійснюється з прикордонного пункту ввезення до прикордонного пункту вивезення під митним контролем.
5.3. Транзитні товари підлягають декларуванню в митному органі ввезення на територію держави - учасника СНД відповідно до національного законодавства.
Збори за митне оформлення транзитних товарів, походженням з держав - учасниць СНД, що перевозяться в держави - учасники СНД або з цих держав, не стягуються (це положення не використовується ДМСУ).
При переміщенні транзитних вантажів відповідно до міжурядових Угод про єдині умови транзиту через території держав - учасників СНД або Митного союзу декларування вантажів проводиться шляхом пред'явлення перевізних і супровідних документів, при цьому митні органи взаємно визнають засоби ідентифікації транзитних товарів і документи, необхідні для контролю транзитних товарів і транспортних засобів.
5.4. Транзитні товари, митне оформлення яких не може бути зроблене або заборонені до ввезення і транзиту відповідно до національного законодавства держави - учасника СНД і, відповідно, у разі неможливості їх подальшого проходження по території держави - учасника СНД, підлягають поверненню за кордон в термін, встановлений технологічним процесом роботи прикордонної станції зі стягуванням тарифу з експедиторської організації, вказаної в перевізних документах.

................
Перейти до повного тексту