1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Департамент кадрового забезпечення
та з питань запобігання корупції
Л И С Т
23.09.2010 N 13/1-2305-ЕП
Керівникам регіональних
митниць, митниць,
спеціалізованих митних
установ та організацій
На виконання доручення Голови Служби від 15.09.10 N 19381/10.13, для опрацювання та врахування під час прийняття організаційно-управлінських рішень, направляємо аналітичну довідку щодо наявних проблемних напрямків роботи з можливими ризиками вчинення службових і корупційних правопорушень.
Директор Департаменту К.В.Крамаренко
Додаток
АНАЛІТИЧНА ДОВІДКА
щодо наявних проблемних напрямків роботи з можливими ризиками вчинення службових і корупційних правопорушень
За результатами проведеного узагальнення, Департаментом окреслені ділянки роботи з потенційними ризиками вчинення службових і корупційних правопорушень, а також запропоновані шляхи зниження впливу корупційних ризиків, які були визначені безпосередньо митними органами.
Зокрема, до числа негативних факторів, які можуть бути передумовою для вчинення службових і корупційних правопорушень були названі (діаграми додаються):
1. Сфера ризиків здійснення процедур митного контролю та митного оформлення, яка складає 37% від загальної кількості визначених корупційних ризиків.
2. Напрямки роботи по визначенню митної вартості товарів та їх класифікації складають по 13% кожний.
3. Законодавча та нормативно-правова неврегульованість, а також адміністративні та організаційно-управлінські аспекти складають по 10% кожний.
4. Питання напрямку роботи боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил складають 7%.
5. Організація роботи з адміністрування митних платежів складає 4%.
6. Соціально-правові фактори та вплив етично-психологічних аспектів (сумлінність ) складають 3% кожний.
7. Напрямок організації контрольно-перевірочної роботи складає 1%.
При більш поглибленому дослідженні вищеперелічених ділянок роботи, митними органами були визначені наступні ситуаційні чинники, які можуть впливати або вже впливають на рівень корупційних і службових правопорушень.
Так, у сфері здійснення митного контролю та митного оформлення виокремлено:
- процедура проведення митного огляду товарів і транспортних засобів;
- внесення недостовірних або неповних відомостей до відповідних документів;
- пропуск товарів без застосування необхідних форм митного та інших видів контролю;
- здійснення митного контролю та митного оформлення товарів і транспортних засобів, у тому числі ті, які ввозяться громадянами, з систематичними порушеннями вимог технологічних схем, порядків, інструкцій тощо.
У напрямку роботи по класифікації товарів згідно з УКТЗЕД, названі наявні або потенційні ризики, які в основному полягають у сприянні суб'єктам ЗЕД окремими посадовими особами митних органів, в ухиленні від сплати належних митних платежів, шляхом визначення коду товару у бік нижчої ставки мита відповідно до Митного тарифу України.
Прийняття рішень про визначення нижчої митної вартості товарів порівняно з їх істиною ціною, тобто маніпулювання наявною у посадової особи інформацією на користь зацікавлених осіб, як і прийняття рішень про доцільність подання додаткових підтверджуючих митну вартість документів з урахуванням строку, кількості та послідовності їх подання, також визначено одними з небезпечних корупційних ризиків.
У законодавчій та нормативно-правовій складових забезпечення діяльності системи митних органів України, у переважній більшості визначені корупційні ризики нормативних актів з наявними і неприхованими дискреційними повноваженнями, а також неврегульованістю окремих процедур прийняття рішень.
Досить цікавим є те, що значна кількість митних органів вказують на проблему з диверсифікацією ставок мита Митного тарифу України навіть у межах товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД, що є підґрунтям для вчинення правопорушень майже на всіх ділянках роботи, які тим чи іншим способом відносяться до процедур митного контролю та митного оформлення, а особливо таких підрозділів, як: митного оформлення, контролю визначення митної вартості, класифікації товарів, адміністрування митних платежів тощо.
Серед адміністративних та організаційно-управлінських аспектів слабкими ланками виділяють здійснення належного контролю за діями підпорядкованих працівників з боку прямих керівників та небажання використовувати законодавчо встановлені методи виховного і профілактичного впливу.
У напрямку роботи підрозділів боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил, називають наступні корупційні ризики:
- нескладення протоколів про порушення митних правил;
- зволікання у проведенні необхідних процесуальних дій під час фіксації та документування порушень митних правил;
- безпідставне складення протоколів про порушення митних правил;
- недотримання порядку здійснення процесуальних дій під час провадження у справах про порушення митних правил;
- внесення до необхідних документів завідомо неправдивих або неповних відомостей про об'єкти, суб'єкти, умови чи обставини вчинення порушень митних правил.
До факторів, які негативно впливають на адміністрування митних платежів, відносять:
- питання процедури визначення та підтвердження країни походження товарів (невірне застосування критеріїв достатньої переробки товарів);

................
Перейти до повного тексту