1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ МИТНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 242 від 06.06.96
м.Київ
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державної митної служби N 284 від 23.06.97 )
Про затвердження Інструкції про порядок проведення документальної ревізії фінансово-господарської діяльності митних установ та організацій митної системи України
З метою належної організації контрольно-ревізійної роботи в митній системі України, для підвищення якості та результативності проведених документальних ревізій фінансово-господарської діяльності митних установ та організацій митної системи,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію про порядок проведення документальної ревізії фінансово-господарської діяльності митних установ та організацій митної системи України (додається).
2. Управлінню справами (Максимов Ю.Ю.) забезпечити тиражування Інструкції та доведення цього наказу до митних установ.
3. Контроль виконання наказу залишаю за собою.
Голова Комітету Л.В.Деркач
Затверджено
наказом Держмиткому
від 06.06.96 N 242
Інструкція про порядок проведення документальної ревізії фінансово-господарської діяльності митних установ та організацій митної системи
I. Загальні положення
1.1. Документальна ревізія фінансово-господарської діяльності митних установ та організацій митної системи організується у відповідності з Положенням про відомчий контроль за фінансово-господарською діяльністю об'єднань, підприємств, організацій, установ, затвердженого Постановою Ради Міністрів СРСР від 02.04.81 р. N 325, Типового положення про контрольно-ревізійний відділ територіального митного управління, затвердженого наказом Держмиткому від 13.03.96 р. N 95 і проводиться в обсягах і порядком, передбаченими цією Інструкцією.
Головними завданнями ревізії є контроль за виконанням діючого законодавства України, постанов Кабінету Міністрів України, нормативних актів Міністерства фінансів, Мінпраці, Мінекономіки, Національного банку, Державного митного комітету та інших директивних органів з питань фінансово-господарської діяльності.
1.2. Проведенню ревізії повинно передувати вивчення актів попередньої документальної ревізії або перевірки, звіти керівників митних установ чи організацій митної системи, про виконання пропозицій по цих актах, вивчається структура витрат митної установи чи організації згідно з кошторисом на її утримання по плану та звіту та керівні документи, що регламентують ці витрати.
1.3. Ревізор перед ревізією повинен одержати, а відповідні служби митного органу надати, дані про переведені (відпущені) митній установі чи організації та повернені нею грошові кошти, речове майно, матеріальні цінності та бланки суворої звітності за період, з моменту останньої ревізії до початку чергової ревізії.
1.4. В процесі документальної ревізії, ревізуючий перевіряє книги та картки бухгалтерського обліку, всі дійсні грошові виправдовуючі та інші документи, які підтверджують законність та достовірність фінансових операцій, звіти з фінансово-господарської діяльності, посадові інструкції, положення про відділ, робота якого ревізується, його плани роботи, накази щодо фінансово-господарської діяльності тощо.
Ревізія документів проводиться шляхом їх ретельного вивчення та аналізу.
1.5. Ревізуючому повинно бути надано для роботи приміщення, в якому буде забезпечено зберігання документів, які перевіряються, в умовах, коли буде виключено внесення без його відома в ці документи яких-небудь виправок, записів та відміток.
1.6. При проведенні ревізії ревізор документально встановлює суть та причини допущених порушень, розміри завданого державі матеріального збитку, конкретних осіб, по розпорядженню яких, або вині яких допущені порушення або зловживання, та вживає заходи для усунення виявлених порушень. У необхідних випадках ревізуючий вносить пропозиції начальнику митної установи щодо відшкодування завданих державі матеріальних збитків. Якщо в процесі ревізії неможливо встановити причини, розмір завданого державі матеріального збитку та винних осіб, ревізуючий вносить пропозиції про призначення адміністративного розслідування. У випадках, коли згідно з діючим законодавством відшкодування матеріального збитку проводиться в судовому порядку, начальнику митної установи пропонується подати на винних в заподіянні матеріального збитку громадянський позов.
1.7. При виявленні розтрат, крадіжок, незаконних витрат державних коштів, втрати грошових виправдовуючих документів та книг бухгалтерського обліку, ревізуючий негайно доповідає про це керівникові, призначившему ревізію. Разом з цим, ревізуючий вживає заходів для призначення керівником митної установи адміністративного розслідування. Якщо документи та книги обліку не будуть знайдені, ревізуючий вимагає від керівника митної установи організувати роботу по їх поновленню, аж до одержання із установ та організацій, з якими були проведені господарські операції, втрачених документів, визначення законності списання грошових коштів по відсутніх документах.
II. Організація контролю за станом фінансово-господарської діяльності
2.1. В митних установах та організаціях митної системи України здійснюється фінансово-господарський контроль:
- попередній оперативний контроль, проводиться шляхом перевірки кошторисно-планових, договірних, розрахункових та інших документів в процесі фінансового планування;
- наступний - проводиться шляхом ревізії фінансово-господарської діяльності по обліковим та звітним даним, який, як правило, здійснюється контролюючими органами (відомчі ревізори, податкові інспекції, ревізори контрольно-ревізійної служби України);
2.2. Організація контролю за фінансово-господарською діяльністю підвідомчих митних установ та організацій, загальне керівництво контрольно-ревізійною роботою покладається на керівників митних установ та організацій, які зобов'язані:
- розглядати та затверджувати плани проведення ревізій чи перевірок підвідомчих установ або організацій, заслуховувати доповіді та інформації начальника контрольно-ревізійного відділу про організацію та стан контрольно-ревізійної роботи;
- розглядати матеріали ревізій чи перевірок, та вживати невідкладні заходи для поліпшення фінансової дисципліни, попередження фактів безгосподарності та марнотратства у використанні грошових коштів та матеріальних цінностей.
2.3. Безпосереднє керівництво контрольно-ревізійною роботою покладається:
- в Держмиткомі та територіальних митних управліннях - на начальників контрольно-ревізійних відділів;
- в митних установах або організаціях митної системи - на головного бухгалтера.
2.4. На начальників контрольно-ревізійних відділів покладаються такі основні обов'язки по контролю за станом фінансово-господарської діяльності:
- організація роботи по підготовці планів роботи контрольно-ревізійних відділів, та контроль за їх виконанням;
- проведення інструктажу ревізорів, або інших посадових осіб, які залучаються для проведення ревізій та перевірок;
- розгляд актів документальних ревізій або перевірок, проектів наказів та інших документів, запропонованих по результатах проведених ревізій, перевірок;
- узагальнення, аналіз матеріалів ревізій та перевірок та доповідь керівнику митної установи, організації, призначившему ревізію чи перевірку про результати їх проведення, внесення пропозицій по усуненню недоліків, порушень, виявлених під час ревізії або перевірки;
- організація контролю за виконанням пропозицій по актам документальних ревізій та перевірок, інформування керівника, який призначив ревізію або перевірку, про виконання пропозицій та рішень, прийнятих по результатах ревізій або перевірок.
2.5. Документальні ревізії та перевірки фінансово-господарської діяльності проводяться:
а) контрольно-ревізійними відділами Державного митного комітету та територіальних митних управлінь із залученням, при необхідності, спеціалістів інших підрозділів - комплексні або цільові перевірки підвідомчих митних установ та оганізацій митної системи;
б) відділами бухгалтерського обліку, контролю та звітності - підвідомчих митних постів, матеріальних складів, кас, наявності матеріальних цінностей та документів суворої звітності у підзвітних осіб (оперативний, попереджувальний контроль), крім того Управлінням бухгалтерського обліку Держмиткому та відділами бухгалтерського обліку територіальних митних управлінь підвідомчих митних установ в частині перевірки стану та організації бухгалтерського обліку.
III. Періодичність і порядок проведення документальних ревізій та перевірок
3.1. Періодичність проведення документальних ревізій фінансово-господарської діяльності встановлюється такою:
- комплексні ревізії митних установ, організацій митної системи не рідше одного разу на два роки;
- по вказівці вищестоящих організацій та установ;
- по вимогам слідчо-прокурорських або судових органів;
- при розформуванні митної установи;
- перевірки стану підвідомчого господарства, оговорені в п.2.5.(б) проводяться в порядку і строки обумовлені Положенням по бухгалтерський облік та звітність в Україні, але не рідше одного разу на рік.
Під час комплексної ревізії фінансово-господарської діяльності митної установи або організації митної системи перевіряються всі аспекти фінансово-господарської діяльності, викладені в цій Інструкції.
3.2. Документальні тематичні перевірки окремих аспектів фінансово-господарської діяльності проводяться в періоди між комплексними ревізіями згідно з планом, а також при звільненні або за переводом на нову посаду керівника митної установи або головного бухгалтера. У даному випадку, при необхідності, можуть проводитись комплексні позапланові документальні ревізії фінансово-господарської діяльності.
3.3. Ревізії та перевірки проводяться штатними інспекторами-ревізорами, або іншими посадовими особами які в цьому випадку несуть відповідальність, виконують обов'язки та користуються правами штатних інспекторів-ревізорів.
3.4. До участі в ревізії фінансово-господарської діяльності митної установи або організації митної системи можуть залучатися спеціалісти підрозділів митних установ або організацій митної системи регіонального підпорядкування, а у разі необхідності, по узгодженню з Держмиткомом - з іншого регіону.
3.5. При проведенні ревізій та перевірок ревізуючий керується цією Інструкцією, діючим законодавством та нормативними матеріалами з питань регулювання фінансово-господарських відносин.
3.6. Основним методом ревізії є документальна перевірка законності та достовірності виконаних фінансово-господарських операцій по дійсним первинним документам за весь період, що пройшов з початку проведення попередньої ревізії або, за більший строк, встановлений керівником, що призначив ревізію.
Перевірка законності та достовірності операцій проводиться в комплексі з перевірками фактичної наявності грошових коштів, матеріальних цінностей, та аналізом доцільності проведених витрат з урахуванням фінансового стану установи.
3.7. Для проведення ревізії визначається реально необхідний термін, але не більше одного місяця. Продовження цього строку можливе лише з дозволу керівника, який призначив ревізію, а при проведенні ревізії на вимогу слідчо-прокурорських органів - з їх згоди.
3.8. Керівник ревізійної групи (ревізуючий) прибувши для проведення ревізії або перевірки, відрекомендовується начальнику митної установи, або організації митної системи, та повідомляє його про ціль, строки та обсяги призначеної ревізії або перевірки, а також про склад ревізійної групи.
3.9. Начальники митних установ, організацій митної системи та інші посадові особи, діяльність яких ревізується або перевіряється, зобов'язані:
- створити умови для нормальної роботи ревізуючих, надаючи їм допомогу у проведенні ревізій та перевірок, надати дійсні документи, належні до перевірки, по вимозі ревізуючих давати довідки, а в необхідних випадках роз'яснення в письмовій або усній формі з питань, які відносяться до ревізії або перевірки;
- на вимогу ревізуючих забезпечити проведення позачергової повної, або часткової інвентаризації матеріальних цінностей, контрольних замірів виконаних будівельно-монтажних та інших робіт, а також присутність при цьому зацікавлених матеріально-відповідальних та інших посадових осіб;
- вживати заходи щодо усунення виявлених в ході ревізії, або перевірки недоліків, попередження, або припинення порушень та зловживань, притягати винних посадових осіб до відповідальності та відшкодуванню завданих ними державі матеріальних збитків.
IV. Обов'язки, права та відповідальність інспектора-ревізора
4.1. Інспектор-ревізор зобов'язаний:
- при проведенні ревізій та перевірок виходити із інтересів держави, суворо виконувати закони України, укази Президента, постанови Кабінету Міністрів, нормативні акти інших повноважних органів з питань регулювання фінансово-господарської діяльності;
- ознайомитись з умовами, в яких ведеться фінансово-господарська діяльність та матеріально-технічне забезпечення митної установи, в якій проводиться ревізія, на основі первинних документів розібратись в суті проведених господарських операцій, мати уяву про реальні потреби в грошових коштах, матеріальному забезпеченні та дати вірну оцінку законності та доцільності проведених витрат;
- документально встановити суть виявлених недоліків та порушень, розмір завданих державі матеріальних збитків, причини допущених порушень та винних в цьому посадових осіб;
- в процесі ревізії або перевірки ставити до відома начальника митної установи або організації, що перевіряється, про виявлені порушення, домагаючись вжиття термінових заходів до їх припинення та попередження, а при виявленні фактів зловживань доповісти безпосередньо керівникові, призначившему ревізію;
- проявляти непримириме ставлення до марнотратства та безгосподарності, бути принциповим, об'єктивним в оцінці виявлених зловживань та порушень.
4.2. Ревізор має право:
- в необхідних випадках опечатувати приміщення кас, склади, комори та архіви, вимагати від посадових осіб надання письмових довідок та пояснень з питань, порушених в ході ревізії або перевірки;
- проводити зустрічні перевірки достовірності проведених господарських операцій, а саме: звіряти записи в книгах та картках обліку з первинними документами, які знаходяться у постачальників та замовників, в обслуговуючих банках і місцевих фінансових органах, а також одержувати від інших об'єднань, установ, організацій, підприємств довідки і копії документів по операціям з митними установами, організаціями митної системи, що ревізуються;
- перевіряти плани, кошториси, грошові та бухгалтерські документи, звіти й інші документи, що підтверджують надходження і витрачення коштів та матеріальних цінностей;
- призначати та проводити, при необхідності, позачергові повні або часткові інвентаризації матеріальних цінностей, контрольні обміри виконаних будівельно-монтажних та інших робіт, правильність застосування норм природного зменшення кількості товару при транспортуванні та зберіганні;
- залучати спеціалістів для перевірки якості товарів, які зберігаються в митних установах, вартості та обсягів виконаних робіт або наданих послуг, фактичних витрат сировини, матеріалів, палива, тепла, води, електроенергії, стану обладнання, будівель та споруд, умов зберігання та експлуатації державного майна та техніки, у випадках, які потребують висновків осіб (експертів) зі спеціальними знаннями. Робота експертів забезпечується та підлягає оплаті у встановленому порядку;
- при виявленні зловживань вилучати у встановленому порядку первинні та облікові документи, якщо збереження їх не гарантується, в необхідних випадках одержувати від посадових осіб митної установи, що перевіряється, копій або виписок з документів, які відносяться до факту порушень;
- вносити пропозиції про усунення виявлених ревізією або перевіркою недоліків, відшкодуванню нанесених матеріальних збитків, а в необхідних випадках - про призначення адміністративного розслідування для встановлення винних посадових осіб та розміру збитків, нанесених по вині кожного з них, якщо цього неможливо було встановити в процесі ревізії або перевірки.
V. Планування контрольно-ревізійної роботи
5.1. План документальних ревізій складається на півріччя. До нього включаються належні до обревізування митні установи та організації митної системи, вказується рік та місяць попередньої ревізії або перевірки, їх тематика, відповідальні особи за проведення ревізії чи перевірки, передбачається період (квартал) наступної перевірки чи ревізії. При цьому необхідно виходити з того, що кожна ревізія чи перевірка, як правило, не повинна перевищувати 30 днів, а також те, що в процесі їх проведення доводиться виконувати окремі позапланові завдання та доручення.
5.2. В плані ревізій та перевірок рекомендуються слідуючі розділи:
1. Комплексні ревізії фінансово-господарської діяльності митних установ або організацій митної системи.
2. Тематичні перевірки окремих аспектів фінансово-господарської діяльності.
3. Перевірки ходу виконання рішень та вказівок, прийнятих за попередніми ревізіями та перевірками.
Крім того в плані контрольно-ревізійної роботи необхідно передбачити:
- перевірки та надання практичної допомоги в роботі ревізійних працівників підвідомчих митних установ (для контрольно-ревізійного відділу Держмиткому);
- організаційну роботу (проведення семінарів та інших форм підвищення кваліфікації, узагальнення ревізійних матеріалів тощо);
- аналіз актів ревізій та перевірок.
5.3. План затверджується начальником митної установи (головою Держмиткому, начальником територіального митного управління).
При необхідності проводяться позапланові ревізії та перевірки.
5.4. Контрольно-ревізійний відділ Держмиткому на підставі наданих планів роботи контрольно-ревізійних відділів територіальних митних управлінь координує контрольно-ревізійну роботу в митній системі України.
5.5. Контрольно-ревізійний відділ Держмиткому здійснює методологічне керівництво та контроль за роботою ревізорів у територіальних митних управліннях, надає їм практичну допомогу.
5.6. Перевірка роботи контрольно-ревізійних відділів територіальних митних управлінь, як правило, проводиться при ревізіях фінансово-господарської діяльності ТМУ, але не рідше 1 разу на два роки.
5.7. Комплексні ревізії фінансово-господарської діяльності проводяться групою ревізійних працівників. Організація такої ревізії покладається на керівника такої групи, який складає проект програми, розподіляє обов'язки між членами комплексної бригади, здійснює зв'язок з керівництвом установи, що ревізується чи перевіряється, слідкує за роботою окремих ревізорів, відвідує об'єкти ревізії, приймає в ході ревізії необхідні додаткові заходи, що забезпечують нормальну роботу всіх членів бригади. На керівника комплексної бригади покладається також узагальнення матеріалів членів комплексної бригади, складання акта та реалізація підсумків комплексної ревізії.
Програма ревізії або перевірки затверджується начальником контрольно-ревізійного відділу Держмиткому, територіального митного управління.
5.8. Облік виконання плану проводиться з моменту видання наказу на проведення ревізії чи перевірки, до її закінчення та прийняття рішення за її результатами. Зазначену роботу здійснює службова особа контрольно-ревізійного відділу, в посадовій інструкції якої передбачена зазначена робота.
Облік виконання плану проводиться в книзі обліку проведених ревізій чи перевірок встановленого зразка.
Звіти про контрольно-ревізійну роботу та пояснювальні записки до нього повинні складатися на підставі аналізу плану, кожний факт або цифру необхідно детально перевірити, викрити причини тих чи інших фінансових порушень та недоліків.
VI. Порядок проведення документальної ревізії каси
6.1. Ревізія каси та бланків суворої звітності проводиться раптово, на початку документальної ревізії, в присутності головного бухгалтера (керівника фінансової служби) та касира. При ревізії каси перевіряється все, що зберігається в касі: гроші, цінні папери, цінності, бланки суворої звітності, документи. На час перевірки касові операції припиняються і сторонні особи в приміщення каси не допускаються.
6.2. Перед ревізією каси ревізуючий уточнює (письмово або усно) у головного бухгалтера (начальника фінансової служби) та касира, чи не було випадків нестач або надлишків грошей в касі з дня останньої документальної ревізії. При відсутності касира ревізуючий опечатує касу і надалі організує свою роботу згідно з наміченим планом.
6.3. Після раптової перевірки каси митної установи, проводяться раптові перевірки наявності грошей та бланків суворої звітності в усіх структурних підрозділах, яким дозволено приймання грошей, цінних паперів та інших цінностей. За рішенням ревізуючого, в період документальної ревізії митної установи, можуть проводитись повторні перевірки каси.
6.4. Ревізуючий встановлює відповідність пред'явленої готівки, цінних паперів, цінностей та бланків суворої звітності залишкам, відображеним на день перевірки в касовій книзі, книзі обліку цінностей та бланків суворої звітності. Якщо при перевірці будуть пред'явлені належним чином оформлені грошові документи, які не проведені по касовій книзі, вказані документи в присутності ревізуючого проводяться по касовій книзі (крім платіжних відомостей на заробітну плату за черговий платіжний період) після чого в касовій книзі виводяться підсумки та залишок.
6.5. При наявності платіжних відомостей на заробітну плату не проведених по обліку, ревізуючий перевіряє законність проведених видатків, підраховує видану по цим відомостям суму та виключає її із залишку, який враховано по касовій книзі на день перевірки. Результати перевірки наявності грошей з вказаною сумою залишку записуються цифрами та прописом у касовій книзі, підписуються ревізуючим та касиром, а у разі його відсутності головним бухгалтером (начальником фінансової служби) митної установи. В подальшому цей запис переноситься в акт ревізії.
6.6. Якщо при перевірці каси будуть виявлені розбіжності між обліковими даними та фактичною наявністю грошових коштів, цінних паперів, цінностей та бланків суворої звітності, складається проміжний акт. При цьому надлишки грошей, цінних паперів та бланків суворої звітності в присутності ревізуючого оприбутковуються по обліку, а виявлені нестачі списуються у видатки по касовій книзі на підставі наказу по митній установі за рахунок джерел грошових коштів, визначених начальником митної установи, в порядку, встановленому законодавством, та записуються в книгу обліку нестач. Нестачі грошових коштів у підзвітних осіб записуються в книжку обліку нестач та відшкодовуються за їх рахунок у грошовій одиниці, в якій виникла нестача. При виявленні нестачі цінних паперів, бланків суворої звітності та інших цінностей, ревізуючий вживає заходи для призначення адміністративного розслідування та їх розшуку.
6.7. Якщо в процесі ревізії ревізуючим будуть виявлені помилки обліку, що призвели до появи нестач, то внесені на погашення цих нестач грошові кошти можуть бути повернуті касиру, або іншій особі, яка внесла гроші в касу, тільки в тому випадку, якщо нестача готівки була погашена та відображена в регістрах бухгалтерського обліку у встановленому порядку на час її виникнення.
6.8. При перевірці касової дисципліни ревізуючий перевіряє:
- виконання встановленого Порядку ведення касових операцій у народному господарстві України;
- відповідність сум, які записані в касовій книзі, сумам, вказаним у первинних прибутково-видаткових документах та правильність відображення касових операцій на рахунках бухгалтерського обліку;
- факти перевищення ліміту залишку готівки в касі та своєчасність здачі надлишків готівки в банк;
- своєчасність та правильність здачі в касу інспекторським складом митних установ затриманих грошових коштів та інших цінностей разом з відповідними документами, повноту оприбуткування зазначених коштів;
- виконання у встановленному порядку купівлі промислових товарів за готівку і належного оформлення цих покупок, наявність письмового дозволу керівника митної установи на одержання та використання готівкових коштів на господарські потреби;
- наявність фактів неналежно оформлених дострокових виплат (позики, кошти на госппотреби тощо) несвоєчасних авансових виплат заробітної плати та видачі готівки по дорученнях без їх фактичної наявності;
- наявність наказу по митній установі, яким затверджений перелік осіб, які мають право одержувати грошові кошти під звіт;
- правильність депонування готівкових коштів;
- правильність оформлення, прийняття та здачі справ, грошових коштів та цінностей при тимчасовому вибутті або звільненні матеріально-відповідальних осіб;
- облік і зберігання грошей та інших цінностей, затриманих працівниками митниці у встановленому порядку, які знаходяться в касі. При необхідності перевіряється, вибірково або в повному обсязі, вміст пакетів по даних прибуткових квитанцій та книг обліку цінностей;
- забезпечення збереження грошових коштів, цінностей тощо, що знаходяться в приміщенні каси;
- наявність наказу по митній установі про проведення інвентаризації готівкових коштів, цінностей, бланків суворої звітності в касі.
VII. Перевірка операцій по наявності та руху грошових коштів на банківських рахунках
7.1. Ревізуючий перевіряє:
- в яких банківських установах і які рахунки відкриті митною установою;
- відповідність залишків грошових коштів на день початку ревізії по журналу-ордеру N 2 чи м/о N 2 та по випискам з рахунків в установах банків на цей день;
- облік чекових книжок, одержаних в установах банків, правильність використання чеків та дотримання порядку їх списання, чи не допускається попереднє підписання начальником митної установи незаповнених чеків та чи не завіряються непідписані чеки гербовою печаткою. При виявленні таких чеків ревізуючий повинен негайно погасити їх шляхом перекреслення, про що робиться запис в акті;
- повноту оприбуткування сум, що надійшли по бюджетному фінансуванню, поточному фінансуванню з вищестоящої митної установи, від підприємств, установ, організацій та фізичних осіб шляхом звірки даних обліку митної установи з копіями платіжних доручень (реєстрами) одержаними від установ банків при виписках з рахунків. Якщо деяких документів на одержані суми не буде в наявності, то ці документи вимагаються в установах банків або від відповідальних платників;
- відповідність записів в журналі-ордері N 2 м/о N 2 по видатках з виписками установ банків та копіями платіжних доручень, даними, відображеними в головній книзі або журналі-ордері та балансових звітах;
- випадки незаконного перерахування підприємствам та організаціям грошових коштів, з метою створення видимості повного використання по прямому призначенню виділених коштів;
- обгрунтованість проведених операцій по банківських рахунках;
- повноту оприбуткування оплачених та отриманих матеріальних цінностей, прийняття виконаних робіт та наданих послуг, наявність виправдовуючих документів на проведені по банківських рахунках операціях;
- повноту, своєчасність оприбуткування та цільове використання одержаної в установі банку готівки шляхом звірки записів в касовій книзі із записами виписок банку та корінців чекових книжок, книги цільового використання грошових коштів;
- своєчасність та повноту перерахування за призначенням обов'язкових платежів (прибуткового податку, коштів соціального страхування, мита, коштів за реалізовані конфісковані товари, митні збори тощо);
- правильність віднесення проведених операцій на відповідні кореспондуючі рахунки та їх наявність на виписках банку, ідентичність відображених на виписках банку кореспондуючих рахунків з тими, що відображені в накопичувальних відомостях при розробці банківських операцій, журналі-ордері N 2 чи м/о N 2;
- обгрунтованість виправних та сторнуючих записів по рахунках шляхом вивчення первинних документів та кореспонденцій по суті проведених операцій.
7.2. При ревізії банківських операцій основним завданням є перевірка законності, необхідності та достовірності проведених операцій, правильність оформлення виправдовуючих документів, обгрунтованість відображення їх в облікових регістрах.
Банківські операції по кожному відкритому рахунку перевіряються наскрізним методом по первинним документам, бухгалтерським записам та випискам банків.
7.3. Ревізор забов'язаний впевнитися в тому, що представлені документи не являються фальшивими, звертаючи увагу на правильність номера банківського рахунку, наявність дати та порядкового номера виписки, підписів працівників банку, штампу та печаті відповідного банку, відповідність оборотів по виписках, з документами, що до неї додаються, правильність вхідного та вихідного залишку, відображеного в виписці банку, наявність підчисток та виправлень. В разі виникнення сумніву щодо правдивості документів, ревізуючий повинен провести зустрічну перевірку в установі обслуговуючого банку за даними особистого рахунку, а при необхідності - і в організації, де був виписаний документ.
7.4. Якщо в ході ревізії операцій по банківських рахунках зустрінуться сторніровочні записи, тоді необхідно в них ретельно розібратися, маючи на увазі, що вони можуть свідчити про зловживання. В цьому випадку ревізор забов'язаний всебічно вивчити первинні документи та відновити правильну кореспонденцію рахунків, на яких необхідно відобразити ці операції.
7.5. У разі виникнення сумнівів щодо правильності відображення надійшовших та сплачених грошових коштів на рахунках синтетичного та аналітичного обліку, необхідно вияснити, чи не допущено в цих записах завуалювання зловживань чи крадіжок. Ревізору необхідно пам'ятати, що всі проведені операції, записи повинні бути підтверджені відповідними виправдовуючими документами.
VIII. Перевірка організації фінансового господарства
8.1. В організації роботи фінансового господарства ревізуючий перевіряє:
- наявність затверджених у встановленому порядку Положення про відділ бухгалтерського обліку, контролю і звітності (фінансову службу) митної установи та посадових інструкцій службових осіб;
- наявність окремого обладнаного приміщення для розташування бухгалтерії (фінансової служби) та забезпечення збереження документів, грошових коштів та інших цінностей;
- наявність регістрів бухгалтерського обліку, передбачених Положенням про бухгалтерський облік та звітність, їх оформлення у відповідності з встановленним порядком;
- достовірність балансових звітів, відповідність даних, відображених на рахунках аналітичного, синтетичного обліку тим, що зазначені у відповідних журналах-ордерах, головній книзі, балансовому звіті та інших облікових регістрах та звітних формах;
8.2. Перевірка стану внутрішнього фінансово-господарського контролю (з метою попередження порушень в фінансово-господарській діяльності) проводиться шляхом ознайомлення з актами внутрішніх перевірок, наказами начальника митної установи по результатах цих перевірок та іншими документами.

................
Перейти до повного тексту