1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Л И С Т
26.06.2007 N 11/2-18/6428
Міністерству фінансів
України
На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 30.05.2007 N 54744/34/1-07
На виконання зазначеного доручення Кабінету Міністрів України Держмитслужбою України опрацьовано порушене Мінекономіки України питання щодо доцільності подальшої дії постанови Кабінету Міністрів України від 13.04.2005 N 269 "Про здійснення попереднього документального контролю товарів у пунктах пропуску через державний кордон України".
З приводу цього повідомляємо.
З метою реалізації Програми дій, спрямованих на підтримку режиму державного кордону України і прикордонного режиму, розвиток Прикордонних військ України та митних органів України, на період до 2005 року (Указ Президента України від 16.11.2000 N 1241/2000, а також реалізації положень Міжнародної конвенції про узгодження умов проведення контролю вантажів на кордонах від 1982 року та додатків до неї (згідно з Указом Президента України від 04.07.2002 N 616/2002 Україна приєдналася до цієї Конвенції), центральними органами виконавчої влади з 2000 року опрацьовувалися механізми взаємодії, які б дозволили спростити процедури державного контролю у пунктах пропуску через державний кордон, привести їх до міжнародних стандартів, прискорити товарний і пасажирський товарообіг.
В окремих сферах (ветеринарної медицини, карантину рослин) елементи лібералізації процедури пропуску товарів через митний кордон України знайшли своє відображення у доповненнях та змінах, внесених до Законів України від 23.12.97 N 771/97-ВР "Про безпечність та якість харчових продуктів", від 25.06.92 N 2498-XII "Про ветеринарну медицину", від 30.06.93 N 3348-XII "Про карантин рослин".
Відповідно до вимог цих законів (у нових редакціях) у пунктах пропуску через державний кордон України, як правило, здійснюється стандартний контроль імпортованих товарів, який передбачає перевірку документів та візуальну інспекцію товару (фактично - попередній документальний контроль товарів). Розширений контроль із проведенням відповідної експертизи товарів здійснюється за місцем призначення товарів.
Довідково. Згідно із Законом України від 23.12.97 N 771/97-ВР "Про безпечність та якість харчових продуктів" усі вантажі з харчовими продуктами, що імпортуються, підлягають стандартному ветеринарному або санітарному прикордонному контролю, який здійснюється на призначених прикордонних інспекційних постах та передбачає перевірку документів та візуальну інспекцію. Розширений ветеринарний або санітарний контроль вантажів з харчовими продуктами, що імпортуються, здійснюється на митницях за місцем призначення вантажу.
Питання скорочення кількості контролюючих органів у пунктах пропуску через державний кордон, усунення їх розпорошеності шляхом передачі функцій попереднього документального контролю митним органам та прикордонній службі знайшло відображення в Державній програмі "Контрабанді - СТОП" на 2005 - 2006 роки, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 01.04.2005 N 260. Згідно з пунктом 7 Заходів щодо протидії контрабанді на 2005-2006 роки, затверджених Державною програмою, з метою удосконалення процедури контролю товарів у пунктах пропуску через державний кордон, уникнення дублювання функцій контролюючих органів визначеним державним органам разом з Радою імпортерів при Кабінеті Міністрів України було доручено у строк до 1 жовтня 2006 року розробити пропозиції щодо законодавчого врегулювання питань здійснення попереднього документального контролю у цих пунктах.
хрунтуючись на вищезазначених нормах законодавства, положеннях Міжнародної конвенції про узгодження умов проведення контролю вантажів на кордонах, на виконання Державної програми "Контрабанді - СТОП", з метою створення сприятливих умов і спрощення процедури контролю товарів під час переміщення через державний кордон України Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 13.04.2005 N 269 "Про здійснення попереднього документального контролю товарів у пунктах пропуску через державний кордон" (далі - Постанова).
При розробленні проекту Постанови враховано положення Конвенції, спрямовані на спрощення здійснення міжнародних перевезень вантажів за рахунок скорочення вимог щодо додержання формальностей, а також видів і тривалості контролю вантажів в пунктах пропуску. Механізм спрощення та оптимізації державного контролю згідно з Постановою реалізовано через ідею делегування повноважень митним органам та органам охорони державного кордону щодо здійснення у пунктах пропуску через державний кордон України санітарно-епідеміологічного, ветеринарного, фітосанітарного, екологічного, радіологічного контролю та контролю за переміщенням культурних цінностей у формі попереднього документального контролю товарів, що ввозяться на митну територію України.
На сьогодні в результаті скоординованих зусиль державних органів у напрямі удосконалення процедури державного контролю товарів у пунктах пропуску через державний кордон (шляхом внесення змін до Постанови) попередній документальний контроль товарів здійснюється лише митними органами.
З метою практичної реалізації Порядку здійснення попереднього документального контролю товарів у пунктах пропуску через державний кордон України, затвердженого Постановою, спільним наказом Державної митної служби України, Адміністрації Державної прикордонної служби України, Міністерства охорони здоров'я України, Міністерства аграрної політики України, Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, Міністерства культури і туризму України від 31.08.2005 N 819/641/435/441/310/592, зареєстрованим у Міністерстві юстиції 16.09.2005 за N 1062/11342, затверджено Інструкцію з організації здійснення попереднього документального контролю товарів, що ввозяться на митну територію України - основний на сьогодні документ міжвідомчої взаємодії в пунктах пропуску через державний кордон.
Крім цього, Держмитслужбою проведено низку міжвідомчих нарад з Мінагрополітики, Мінприроди, МОЗ, АДПС з питань реалізації положень згаданої Постанови. За результатами цих нарад, до нормативного врегулювання, на міжвідомчому рівні досягнуто домовленостей про розподіл повноважень між контролюючими органами при здійсненні відповідних видів контролю товарів у пунктах пропуску через державний кордон України, а також - визначення переліків товарів, що підлягають:
а) обов'язковому контролю з боку компетентних контрольних органів;
б) попередньому документальному контролю митними органами.
При визначенні цих переліків взято за основу перелік товарів, що підлягають контролю у разі здійснення транзиту та їх ввезення на митну територію України, затверджений додатком 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 24.10.2002 N 1569.
На підставі офіційних матеріалів, надісланих до Держмитслужби України відповідними міністерствами (листи Міністерства аграрної політики від 23.05.2005 N 37-15-7/7349, Головної державної інспекції з карантину рослин Міністерства аграрної політики від 23.05.2005 N 812-03-9, заступника Головного державного санітарного лікаря України від 24.05.2005 N 05.03.02-10/484, Міністерства культури і туризму від 28.04.2005 N 10-3169/18, Міністерства природи та навколишнього природного середовища від 12.05.2005 N 7/2-6/415) Держмитслужба надіслала до митних органів відповідну інформацію для використання в роботі.
Зазначені матеріали Держмитслужби взято за основу при розробленні проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України", зокрема, до постанови Кабінету Міністрів України від 24.12.2003 N 1989 "Питання пропуску через державний кордон автомобільних, водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними" та від 24.10.2002 N 1569 "Про затвердження Порядку справляння єдиного збору у пунктах пропуску через державний кордон".
Вважаємо, що процедура попереднього документального контролю товарів під час переміщення їх через державний кордон України в жодній мірі не знижує ступінь державного контролю, оскільки здійснення попереднього контролю припиняється у разі, коли:
- підконтрольний товар згідно з міжнародними договорами України підлягає обов'язковому санітарно-епідеміологічному, ветеринарному, фітосанітарному, екологічному контролю та контролю за переміщенням культурних цінностей безпосередньо у пункті пропуску через державний кордон України;
- виявлено пошкодження тари, товарів, їх упаковки, втрату або пошкодження митного забезпечення інших країн чи явні ознаки псування товарів;
- відсутній хоча б один документ або відомість, необхідні для здійснення попереднього контролю.
У перелічених випадках невідкладно залучається спеціаліст відповідного органу виконавчої влади для здійснення в установленому законодавством порядку санітарно-епідеміологічного, ветеринарного, фітосанітарного, екологічного контролю чи контролю за переміщенням культурних цінностей.
Зазначимо, що відповідно до законодавства в сфері ветеринарної медицини, карантину рослин, безпечності та якості харчових продуктів, міжнародні ветеринарні або санітарні сертифікати, що видаються уповноваженим органом країни походження, та які супроводжують вантажі, засвідчують стан здоров'я тварин, придатність харчового продукту для споживання людиною.
Поряд із цим, ввезення на митну територію України товарів, підконтрольних службам ветеринарного та фітосанітарного контролю, можливе також за умови наявності попередньо виданих українськими органами дозволів (Держветмедицини, Держкарантином) чи висновків (підрозділами МОЗ).
Зазначені дозволи видаються за умов, зокрема:
- отримання результатів визначення ефективності іноземної ветеринарної служби чи національної організації захисту рослин країни походження товарів;
- ефективності заходів, які можуть застосовуватися в країні походження на вимогу контролюючого органу України.
При цьому приймаються до уваги:
- ефективність та ризик, пов'язані з ветеринарним або карантинним наглядом з метою моніторингу вантажу;
- передбачене використання об'єктів регулювання.
Висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи свідчить про відповідність товару вимогам санітарного законодавства України, установлення медичних критеріїв безпеки для здоров'я людини (показників та їх граничнодопустимих рівнів, вмісту, концентрації тощо) (далі - критерії безпеки), умов використання, застосування, зберігання, виробництва, транспортування, утилізації, знищення, інформації для споживача тощо.
Аналіз матеріалів, що надійшли разом із дорученням Кабінету Міністрів України від 30.05.2007 N 54744/34/1-07, свідчить, на наш погляд, про непослідовний, неоднозначний, у деякій мірі упереджений підхід Мінагрополітики, МОЗ, Мінприроди до запровадження нової форми взаємодії контролюючих органів на кордоні.

................
Перейти до повного тексту